Omstreden truckheffing gaat door 'De handelsgesprekken tussen VS-EU zijn in 2019' Nieuwe eigenaar Fortune 'Nog niet aan het plafond' 15 we beursgenoteerd zijn, kan ik niet in detail treden over onze exacte omzet cijfers, maar we groeien sneller dan die landelijke e-commercecijfers. Het einde is nog niet in zicht, vooral onli- neshopping via mobieltjes gaat hard. Iedereen is tegenwoordig bezig op z'n telefoon. Nederlanders zijn echter gewoontedieren. 70 procent betaalt via iDeal, het is aan ons om te laten zien dat betalen via PayPal sneller en veilig gaat." „We houden elke transactie 24/7 in de gaten om fraude, phishing en identiteitsdiefstal zo veel mogelijk te voorkomen. Verkopers of webshops krijgen nooit de bankgegevens van klanten te zien. Daarnaast bieden we onze aankoopbescherming. Als iets ONLINESHOPPEN Onze troef is metéén klik veilig je aankopen kunnen betalen niet of beschadigd wordt geleverd, kun je je geld terugkrijgen." „Ons doel is consumenten en verko pers een veilige en eenvoudige onli- nebetaaloplossing aan te bieden. Om aan hun behoeftes tegemoet te ko men, geloven we in de kracht van het samenwerken met andere financiële dienstverleners, zoals met iDeal, Ali- baba, Google, Visa en American Ex press. We investeren in klantvrien delijkheid en ook in veiligheid. Ik weet niet hoe lang het gaat duren, maar uiteindelijk gaan we toch naar een wereld zonder contanten. Daar ben ik van overtuigd." Zo worden inkomsten uit de hef fing in overleg met de vervoersbe drijven gebruikt voor een verlaging van de motorrijtuigenbelasting op vrachtauto's. Daarnaast gaat er geld naar vernieuwing en verduurza ming van het vrachtvervoer. De vrachtwagenheffing, die ingaat in 2023, gaat gelden voor binnen landse en buitenlandse vrachtwa gens van meer dan 3500 kg. Dus niet voor kleine trucks die bood schappen thuisbezorgen. Ook landbouw- en bosbouw- trekkers, mobiele kranen en motor rijtuigen met beperkte snelheid zullen worden uitgezonderd van de vrachtwagenheffing, omdat deze voertuigen niet primair bedoeld zijn voor goederenvervoer. Het zelfde geldt voor bussen. De vrachtwagenheffing gaat gel den op alle snelwegen in Neder land. Daarnaast wordt in overleg met de regionale wegbeheerders per provincie bekeken voor welke regionale en lokale wegen ook een heffing zal gelden. Zo zal voor we gen waarop nu al tol wordt geheven of waarop tol is voorzien, de heffing niet worden ingevoerd. De hoogte van het tarief moet nog worden bepaald. Voor de onderzoe ken naar de effecten is het gemid delde tarief in Duitsland en België (in beide landen circa 0,15 eurocent per km) gebruikt. In België, Duitsland, Hongarije, Oostenrijk, Polen, Rusland, Slowa kije, Slovenië, Tsjechië en Zwitser land geldt al een heffing voor vrachtwagens. Daarnaast betalen vrachtwagens in Frankrijk, Italië en Spanje tol bij het gebruik van de snelweg. Terugsluizen EVO, de organisatie van bedrijven die hun eigen goederen vervoeren, zegt over dit voornemen dat duur der transport niet leidt tot minder transport. De handels- en produc- W De heffing gaat gelden voor binnen- en buitenlandse vrachtwagens van meer dan 3500 kg tiebedrijven zijn wel blij dat de mi nister de inkomsten van de maatre gel ook naar verladers wil terugslui zen. Transport en Logistiek Neder land constateert dat de voorgeno men vrachtwagenheffing de uit stoot van CO2 terugdringt en geen negatief economisch effect hoeft te hebben. Maar alleen als de op brengst van de heffing gaat naar verduurzaming van het transport. BRUSSEL De Europese Unie en de Verenigde Staten zouden begin volgend jaar formele gesprekken moeten beginnen om de handels relaties te verbeteren. Minister Margarethe Schramböck van tijde lijk EU-voorzitter Oostenrijk zei gisteren in Brussel dat ze haar EU- collega's zal aansporen daar groen licht voor te geven. EU-handelscommissaris Cecilia Malmström heeft de afgelopen tijd verkennende gesprekken gevoerd met haar Amerikaanse tegenhan ger over de uitwerking van de af spraken die voorzitter Juncker en president Trump deze zomer maakten. Trump beloofde toen een oplossing voor de invoertarieven op staal en aluminium die hij heeft verhoogd. Minister Sigrid Kaag (Buiten landse Handel) wilde niet over de kwestie speculeren. Zij sprak van een heel belangrijke fase, waarin alle lidstaten Malmström steunen. DES MONES Het Amerikaanse zakenblad Fortune is in Thaise han den gekomen. Zakenman Chatcha- val Jiaravano koopt het magazine en de aan Fortune gerelateerde on derdelen van mediabedrijf Mere- dith. Jiaravano, die oprichter en ei genaar is van conglomeraat Cha- roen Pokphand Group, betaalt 150 miljoen dollar voor het merk. De nieuwe eigenaar zal Fortune naar eigen zeggen op persoonlijke titel bezitten, maar bemoeit zich niet met de gang van zaken. Hij be loofde wel de nodige middelen om van Fortune het leidende merk te maken voor zakelijke media. Het blad werd in 1930 opgericht. Het blad is onder meer bekend van de Fortune 500-ranglijst waarin het jaarlijks de grootste bedrijven ter wereld qua omzet op een rijtje zet. zaterdag 10 november 2018 «tSijP 1 t Hoe zit het daar eigenlijk mee? Jan-Willem Roest (43), directeur van Benelux en Ierland, wil van PayPal de grootste onlinebe- taaldienst maken. FOTO MARCO OKHUIZEN Online shoppen over de grens stijgt fors in populariteit. Bijna de helft (49 procent) van Neder landse consumenten deed het afgelopen jaar aankopen bij bui tenlandse webshops. Dat blijkt uit een peiling van PayPal en on derzoeksbureau Ipsos onder 34.000 consumenten. In de af gelopen twaalf maanden heeft 84 procent van de Nederlanders die online actief zijn een aan koop gedaan, bijna de helft win kelde dus over de grens. In het najaar van 2017 was dit nog 37 procent. In Nederland werd het U gelooft in een cashless society- dus weg met de portemonnee. De Nederlandsche Bank is hier juist niet voor. afgelopen jaar voor 22 miljard euro omgezet in de e-com- merce. De voorman van PayPal Nederland, Jan-Willem Roest, denkt dat er nog veel meer groeipotentie in de markt zit. „In China wordt die 22 miljard om gezet tijdens Singles Day - dus op één dag. Tuurlijk, daar wonen veel meer mensen, maar als het gaat om onlineverkoop zitten we nog niet aan het plafond." Het kabinet zet het plan door om binnen- en buitenlands vracht verkeer te laten betalen voor het gebruik van de weg. Er wordt re kening gehouden met de eer dere kritiek vanuit de transport sector. Edwin van der Aa Den Haag

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 15