Omstreden
truckheffing
gaat door
'De handelsgesprekken
tussen VS-EU zijn in 2019'
Nieuwe eigenaar Fortune
'Nog niet aan het plafond'
15
we beursgenoteerd zijn, kan ik niet in
detail treden over onze exacte omzet
cijfers, maar we groeien sneller dan
die landelijke e-commercecijfers. Het
einde is nog niet in zicht, vooral onli-
neshopping via mobieltjes gaat hard.
Iedereen is tegenwoordig bezig op
z'n telefoon. Nederlanders zijn echter
gewoontedieren. 70 procent betaalt
via iDeal, het is aan ons om te laten
zien dat betalen via PayPal sneller en
veilig gaat."
„We houden elke transactie 24/7 in
de gaten om fraude, phishing en
identiteitsdiefstal zo veel mogelijk te
voorkomen. Verkopers of webshops
krijgen nooit de bankgegevens van
klanten te zien. Daarnaast bieden we
onze aankoopbescherming. Als iets
ONLINESHOPPEN
Onze troef is
metéén klik
veilig je
aankopen
kunnen
betalen
niet of beschadigd wordt geleverd,
kun je je geld terugkrijgen."
„Ons doel is consumenten en verko
pers een veilige en eenvoudige onli-
nebetaaloplossing aan te bieden. Om
aan hun behoeftes tegemoet te ko
men, geloven we in de kracht van het
samenwerken met andere financiële
dienstverleners, zoals met iDeal, Ali-
baba, Google, Visa en American Ex
press. We investeren in klantvrien
delijkheid en ook in veiligheid. Ik
weet niet hoe lang het gaat duren,
maar uiteindelijk gaan we toch naar
een wereld zonder contanten. Daar
ben ik van overtuigd."
Zo worden inkomsten uit de hef
fing in overleg met de vervoersbe
drijven gebruikt voor een verlaging
van de motorrijtuigenbelasting op
vrachtauto's. Daarnaast gaat er geld
naar vernieuwing en verduurza
ming van het vrachtvervoer. De
vrachtwagenheffing, die ingaat in
2023, gaat gelden voor binnen
landse en buitenlandse vrachtwa
gens van meer dan 3500 kg. Dus
niet voor kleine trucks die bood
schappen thuisbezorgen.
Ook landbouw- en bosbouw-
trekkers, mobiele kranen en motor
rijtuigen met beperkte snelheid
zullen worden uitgezonderd van de
vrachtwagenheffing, omdat deze
voertuigen niet primair bedoeld
zijn voor goederenvervoer. Het
zelfde geldt voor bussen.
De vrachtwagenheffing gaat gel
den op alle snelwegen in Neder
land. Daarnaast wordt in overleg
met de regionale wegbeheerders
per provincie bekeken voor welke
regionale en lokale wegen ook een
heffing zal gelden. Zo zal voor we
gen waarop nu al tol wordt geheven
of waarop tol is voorzien, de heffing
niet worden ingevoerd.
De hoogte van het tarief moet nog
worden bepaald. Voor de onderzoe
ken naar de effecten is het gemid
delde tarief in Duitsland en België
(in beide landen circa 0,15 eurocent
per km) gebruikt.
In België, Duitsland, Hongarije,
Oostenrijk, Polen, Rusland, Slowa
kije, Slovenië, Tsjechië en Zwitser
land geldt al een heffing voor
vrachtwagens. Daarnaast betalen
vrachtwagens in Frankrijk, Italië en
Spanje tol bij het gebruik van de
snelweg.
Terugsluizen
EVO, de organisatie van bedrijven
die hun eigen goederen vervoeren,
zegt over dit voornemen dat duur
der transport niet leidt tot minder
transport. De handels- en produc-
W De heffing gaat
gelden voor binnen-
en buitenlandse
vrachtwagens van
meer dan 3500 kg
tiebedrijven zijn wel blij dat de mi
nister de inkomsten van de maatre
gel ook naar verladers wil terugslui
zen.
Transport en Logistiek Neder
land constateert dat de voorgeno
men vrachtwagenheffing de uit
stoot van CO2 terugdringt en geen
negatief economisch effect hoeft te
hebben. Maar alleen als de op
brengst van de heffing gaat naar
verduurzaming van het transport.
BRUSSEL De Europese Unie en
de Verenigde Staten zouden begin
volgend jaar formele gesprekken
moeten beginnen om de handels
relaties te verbeteren. Minister
Margarethe Schramböck van tijde
lijk EU-voorzitter Oostenrijk zei
gisteren in Brussel dat ze haar EU-
collega's zal aansporen daar groen
licht voor te geven.
EU-handelscommissaris Cecilia
Malmström heeft de afgelopen tijd
verkennende gesprekken gevoerd
met haar Amerikaanse tegenhan
ger over de uitwerking van de af
spraken die voorzitter Juncker en
president Trump deze zomer
maakten. Trump beloofde toen een
oplossing voor de invoertarieven
op staal en aluminium die hij heeft
verhoogd.
Minister Sigrid Kaag (Buiten
landse Handel) wilde niet over de
kwestie speculeren. Zij sprak van
een heel belangrijke fase, waarin
alle lidstaten Malmström steunen.
DES MONES Het Amerikaanse
zakenblad Fortune is in Thaise han
den gekomen. Zakenman Chatcha-
val Jiaravano koopt het magazine
en de aan Fortune gerelateerde on
derdelen van mediabedrijf Mere-
dith. Jiaravano, die oprichter en ei
genaar is van conglomeraat Cha-
roen Pokphand Group, betaalt
150 miljoen dollar voor het merk.
De nieuwe eigenaar zal Fortune
naar eigen zeggen op persoonlijke
titel bezitten, maar bemoeit zich
niet met de gang van zaken. Hij be
loofde wel de nodige middelen om
van Fortune het leidende merk te
maken voor zakelijke media. Het
blad werd in 1930 opgericht. Het
blad is onder meer bekend van de
Fortune 500-ranglijst waarin het
jaarlijks de grootste bedrijven ter
wereld qua omzet op een rijtje zet.
zaterdag 10 november 2018
«tSijP
1 t
Hoe zit het daar eigenlijk mee?
Jan-Willem Roest
(43), directeur van
Benelux en Ierland,
wil van PayPal de
grootste onlinebe-
taaldienst maken.
FOTO MARCO OKHUIZEN
Online shoppen over de grens
stijgt fors in populariteit. Bijna
de helft (49 procent) van Neder
landse consumenten deed het
afgelopen jaar aankopen bij bui
tenlandse webshops. Dat blijkt
uit een peiling van PayPal en on
derzoeksbureau Ipsos onder
34.000 consumenten. In de af
gelopen twaalf maanden heeft
84 procent van de Nederlanders
die online actief zijn een aan
koop gedaan, bijna de helft win
kelde dus over de grens. In het
najaar van 2017 was dit nog 37
procent. In Nederland werd het
U gelooft in een cashless society-
dus weg met de portemonnee. De
Nederlandsche Bank is hier juist
niet voor.
afgelopen jaar voor 22 miljard
euro omgezet in de e-com-
merce. De voorman van PayPal
Nederland, Jan-Willem Roest,
denkt dat er nog veel meer
groeipotentie in de markt zit. „In
China wordt die 22 miljard om
gezet tijdens Singles Day - dus
op één dag. Tuurlijk, daar wonen
veel meer mensen, maar als het
gaat om onlineverkoop zitten we
nog niet aan het plafond."
Het kabinet zet het plan door om
binnen- en buitenlands vracht
verkeer te laten betalen voor het
gebruik van de weg. Er wordt re
kening gehouden met de eer
dere kritiek vanuit de transport
sector.
Edwin van der Aa
Den Haag