Letters moeten het zelf doen
u^ü
Een Italiaan in Parijs
I
R
EGENSIES
'Mijn oma
was onze
radio en
televisie
tegelijk'
I KA2UO I
ISHIGURO
Wat ik zelf had willen
schrijven
V J
Wat ik nog eens
wil herlezen
In mijn jeugdjaren
verslonden
Een sneeuwman smelt van
liefde voor een konijn. Helaas,
het konijn heeft andere bedoe
lingen. 'Zo is de liefde. Je dénkt
dat er van je gehouden wordt,
maar ze gaan er met je neus
vandoor.' Mooi gezegd. Dat
smaakt naar meer.
Maar dan: een lege bladzij, de
dichter stokt. Liefdesverdriet.
Balen! De zinnen, de woorden,
de letters hadden er juist zo'n
zin in.
In blokgedichten - vierkante
vormen, soms over de hele pa
gina - discussiëren de letters
met de dichter: die moet bij
zinnen komen. Maar hij wil
niet, de letters moeten het zelf
maar doen.
Zwart vormt een blok tegen
de rode zinnen. Die intussen
over elkaar heen gedrukt hele
pagina's in beslag nemen. Het
zwart overwint, maar komt
gehavend uit de strijd: 'Er jn
gaten n ons ge allen.'
Dichter/schrijver/vormgever
Ted van Lieshout liet zich voor
dit boek inspireren door de oor
logsbegraafplaats bij het Belgi
sche leper.
In Ze gaan er met je neus van
door (Leopold, €15) verkent hij
de mogelijkheden die tekst en
vorm bieden. Het resultaat is
waanzinnig mooi - en daar zijn
best woorden voor.
De lokroep van Parijs als brand
punt van schoonheid, bescha
ving en romantiek werd tot in
een slaperig Italiaans stadje ge
hoord, zo blijkt uit De mantel
van astrakan (Serena Libri,
€19,95) van Piero Chiara.
Chiara (1913-1986) wordt in
eigen land geroemd als verteller
- een Italiaanse recensent ver
geleek hem met Georges Sime-
non en Guy de Maupassant.
De mantel van astrakan bevat
autobiografische elementen: de
hoofdpersoon trekt vanuit Chi-
ara's geboortedorp Luino aan
het Lago Maggiore naar de
lichtstad, op jacht naar sterke
verhalen, en keert er ook weer
terug om zijn uren te slijten in
het café.
Chiara hield van lezen en lui
eren, en was naar Parijs geweest
om te studeren. Maar de avon
turen die zijn hoofdpersoon
meemaakt zijn meer als die van
Chiara's held Casanova: als hij
door een kier in het rolluik een
vrouw naakt voor haar spiegel
heeft zien gymnastieken, be
sluit hij verliefd op haar te wor
den. Deze Valentine heeft een
mager bovenlijfje en draagt een
bril, wat haar alleen maar be
geerlijker maakt.
De spannende plot bevat een
melancholieke hospita, een
eigenwijze kater en een ge
heimzinnige dubbelganger, die
de avonturier een spiegel voor
houdt. In diens bontjas gekro
pen, vindt hij iets van de gla
mour waarnaar hij op zoek was.
EstherWils
HOMEROS
WSSEIA
I voor ki, T
K
I-AAT me
nooit alleen
Kazuo Ishiguro
Laat me nooit alleen
„De schrijver stelt de vraag of hij
een boek zou kunnen schrijven
zonder verleden. Het gaat over
een groep jongens in een kloos
ter, die worden gekloond met het
oog op een toekomstig tekort
aan donoren. Toen ik het las,
schrok ik en was ik jaloers. Dat
wilde ik ook: zo'n onmogelijk
boek maken, zonder de last van
het geheugen. Over mensen zon
der herinneringen, vanuit het
niets geschreven."
Homerus
Ilias Odyssee
„Ik grijp hier altijd weer naar,
maar wil ze nooit uitkrijgen. Je
leest er het verhaal van de
mens, de oorlog en de liefde en
ziet jezelf in de spiegel. Laat mij
tegen u zeggen: al doet u er
ook tien jaar over, neem een
glaasje en geniet ervan!"
Onbekend
Ismaïl in New York
„Achter ons huis in de bergen
in Iran lag een oude ruïne waar
ik speelde. Op een dag vond ik
er een boekje. Anders dan de
boeken die bij ons thuis ston
den, was het een fleurig boekje
met veel foto's en tekeningen.
Ik kon het niet lezen, maar be
keek de plaatjes met een grap
pige man in een trein op weg
naar New York. Later begreep
ik dat het een Amerikaans pro
motieboekje was. Het heette
Ismaïl In New York. Het trok me
de wereld van de literatuur in."
Ze
gaan
er met
je neus
vandoor
JEUGDPOËZIE
Ted van Lieshout,
Ze gaan er met je
neus vandoor
Annet de Groot
Piero Chiara
De mantel
van astrakan
ROMAN Piero
Chiara, De mantel
van astrakan
Was
vCRTAAlO DOOR
'Mme dros
WG
ZATERDAG 10 NOVEMBER 2018 33