Spraakmakend Contrastrijk Ruim 25 jaar verzamelde de bekende Twentse ondernemer Geert Steinmeijer kunst, maar niemand mocht er van weten. No Hero noemde hij de stichting waarin hij zijn aanko pen onderbracht, om zichzelf eraan te herinne ren dat het om de kunstenaars gaat en niet om de verzamelaars. Toen hij in april van dit jaar museum No Hero opende, was het gedaan met de anonimiteit. Waar andere kunstverzamelaars zich doorgaans beperken tot één thema, heeft Steinmeijer een bonte collectie opgebouwd, waarin schilderijen van de Vlaamse Primitie ven uit de 15de en 16de eeuw zij aan zij hangen met werken van de Neue Wilden. Steinmeijer wil de verwantschap of de spanning tonen die hij tussen kunstwerken ziet. Kritische opmer kingen daarover pareert hij met de opmerking dat je in het Louvre ook objecten uit 7000 voor Christus naast moderne kunst tegenkomt. Nu is het Louvre wel wat groter dan No Hero, maar Steinmeijer leert je wel anders kijken. Hij maakte zijn fortuin met het opkopen en reorganiseren van slecht draaiende bedrijven, onder meer in de Twentse textielbranche. Door vrienden als modeontwerper Frans Molenaar en binnenhuisarchitect Jan des Bouvrie werd hij ingewijd in de wereld van de kunst. In 2012 kreeg Steinmeijer een hartaanval, waarna hij besloot meer tijd aan kunst te wijden. Hij is nog wel directeur van Hartman Tuinmeubelen. Steinmeijer is een liefhebber. Hoeveel bezoe kers zijn museum trekt, maakt hem weinig uit. Hij zegt met tien- a vijftienduizend al tevreden te zijn. De afgelopen maanden heeft hij tal van kranten te woord gestaan, maar hij heeft geen zin om in Hilversum reclame te maken. De spaarzame televisie-interviews zijn gereser veerd voor het regionale RTV Oost. Dat een roestig stalen kunstwerk van 216 ton ook fragiel kan ogen, moet je met eigen ogen ervaren. Open Ended, van de Amerikaanse kunstenaar Richard Serra, bestaat uit twee dikke metershoge wanden waar de bezoekers zich tussendoor moeten wurmen. Door zijn welvingen en zijn plaats in de ruimte is het niet alleen overdonderend, maar ook kwets baar. Die combinatie van ogenschijnlijk tegen gestelde indrukken kenmerkt meer werken uit de vaste collectie van Voorlinden. Van alle particuliere musea die de afgelopen jaren werden opgericht, heeft Voorlinden zon der twijfel de meeste belangstelling getrokken. Niet zozeer vanwege de collectie moderne kunst die oprichter Joop van Caldenborgh in de loop der jaren verzameld had, als wel door de betrokkenheid van Wim Pijbes. Toen in de zomer van 2016 bekend werd dat de voormalig directeur van het Rijksmuseum overstapte naar het onbekende, nieuwe Voorlinden, doken alle media er bovenop. Drie maanden later gebeurde dat opnieuw, toen Pijbes er al weer mee ophield. Waarom is nooit echt dui delijk geworden, maar de naam Voorlinden was gevestigd. Pijbes zit nog in het bestuur. Van Caldenborgh, eigenaar van chemiebedrijf Caldic, verzamelt al kunst vanaf zijn studen tentijd. De verkoop van zijn bedrijf vorig jaar leverde hem meer dan genoeg geld op om de toch al indrukwekkende collectie uit te breiden. Het is zeker niet Van Caldenborghs bedoeling rijk te worden van Voorlinden. Hij wil alleen de door hem verzamelde kunstwer ken beschikbaar stellen voor het grote publiek. Door regelmatig ook ander werk te exposeren, tracht hij bezoekers over te halen nog eens terug te komen. 18 VOORLINDEN Buurtweg 20, Wassenaar Entree volwasse nen: €15. Museum kaarten worden niet geaccepteerd. Openingstijden: dagelijks van 11 tot 17 uur Initiatiefnemer: Joop van Caldenborgh Geopend: septem ber 2016, door koning Willem- Alexander Gespecialiseerd in: moderne kunst Aantal bezoekers: Het museum wil niet precies vertellen hoeveel bezoekers er jaarlijks komen. 'Duizenden', is alles wat het museum erover wil vertellen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 107