9 STAAT EN TABOE Als je op een nette manier aan je einde mag komen, schrijven we dan op wat een nette dood is? Mensen willen wel dood, maar ze willen niet doodgaan. Hier speelt echt een conflict - Paul Frissen „Het recht op zelfbeschikking is er. Zelfdoding is niet strafbaar. Maar nu willen mensen dat er middelen be schikbaar komen om hen daarbij te helpen. Dat kunnen we alleen met el kaar beslissen. Daar houdt de zelfbe schikking op. Het is dubbelzinnig. De overheid en hulpverlening doen veel aan suïci depreventie. Maar als je een einde wilt maken aan je leven, dan kun je dat doen. Ik vind het geen goed idee dat de Staat daarvoor middelen ter beschikking stelt. Je moet terughou dend zijn met het delen van je ge weldsmonopolie. Het idee dat je zware kwesties kunt oplossen door ze gemakkelijker te maken, vind ik fundamenteel ver keerd. Je kunt ook niet zeggen dat abortus een voorbehoedmiddel is." „Wie moet mensen een waardige dood gunnen? Dan moet de politiek beslissen dat zelfdodingsmiddelen bij de apotheek te krijgen zijn. Wie gaat dit toetsen? Dat wordt veel inge wikkelder. Beoordelen of jouw leven voltooid is, is geen medische vraag. Daar zijn artsen niet voor opgeleid. In het wetsvoorstel van D66-Ka- merlid Pia Dijkstra wordt gesproken over speciale hulpverleners die hel pen met doodgaan als er geen medi sche reden is. Zij gaan beoordelen of jouw leven voltooid is. Dat moet je als samenleving niet willen. Daar kun je geen criteria voor formuleren. Wat is 'voltooid leven'? Dat verschilt per persoon." „Dokters zijn opgeleid om te bepalen wanneer een situatie uitzichtloos is. Ze weten of er nog medicatie of the rapieën zijn. Bij zware vormen van kanker kun je ook nog invoelen of het lijden ondraaglijk is. Maar bij een sta peling van ouderdomsklachten zijn artsen niet gekwalificeerd om dit te beoordelen. Het is voor ieder mens verschil lend. Het gaat gepaard met veel leed, ongemak en pijn. Je komt altijd bij ingewikkelde juridische constructies uit. Als de politiek mensen het recht geeft op een nette manier aan hun einde te komen, gaan we dan ook op schrijven wat een nette dood is? De Staat bepaalt nu al op grote schaal wat gezond voor ons is, hoe vaak we moeten sporten, of je mag roken. Daar moet de Staat juist bui ten blijven, maar bij euthanasie mag het van mij juist wél een tandje strakker." „Bij alle gevallen waarvoor op het eerste gezicht uitzichtloos en on draaglijk lijden niet evident is. We moeten niet de weg op dat het mak kelijker wordt gemaakt. Geef het zo vorm dat er een taboe blijft op het doden van mensen. Het kan worden verlicht voor specifieke gevallen, maar alleen door artsen, in uitzon derlijke gevallen met een zware toet sing vooraf door een rechter." „Bij orgaandonatie is ook sprake van een zekere dubbelzinnigheid. D66 wil dat bij euthanasie de burger be slist. Bij donorregis tratie willen ze pre cies het omgekeerde. Daar is het lichaam van de Staat, tenzij je hebt laten aantekenen datje het niet wilt. Ik heb altijd een do norcodicil gehad. Als die nieuwe donorwet er komt, wil ik nog steeds donor zijn, maar niet via dat re gister. Dan vind ik wél dat ik er zelf over mag beslissen." „De Staat mag niet beslissen hoe ik met mijn lichaam omga en wat ermee gebeurt. Als ik donor wil zijn, moet dat mijn eigen keuze zijn." „Ik vind het geen goed idee dat ande ren dat mogen. Je kunt niet toestaan dat we anderen doodmaken. Er moe ten strikte grenzen zijn. Als je die op rekt, moet je alles heel precies om schrijven en afspraken maken. Bij kanker is het redelijk vast te stellen. Als er psychische componenten bij komen, is dat bijna onmogelijk. Toets je vooraf of achteraf, zoals nu gebeurt? Ik pleit ervoor het om te draaien en toetsing naar de recht spraak te halen. Laat mensen vooraf toestemming vragen aan de rechter. Nu zijn er achteraf soms twijfels. Die worden voorgelegd aan het Openbaar Ministerie." „Daar kan ik maar één antwoord op geven: ik weet het niet. Dat is de kern van de hele kwestie. Euthanasie is iets waar je je niet op kunt voorberei den. Van alle mensen die euthanasie plegen, verricht maar vijf procent de handeling zelf. Mensen willen wel dood. Maar ze willen niet doodgaan. Dan speelt toch een conflict tussen doodsverlangen, levenslust en angst voor de dood." woensdag 7 november 2018 Politiek van de goede dood zwaarder dan het recht op zelfbe schikking? De beschikbaarheid van middelen heeft toch juist een humane le vensbeëindiging tot doel? Kan een arts wél invoelen of ie mand ondraaglijk en uitzichtloos lijdt? In welke zin mag het strenger? Het boek Staat en taboe verschijnt van daag. FOTO KOEN VERHEIJDEN Bij de nieuwe donorwet willen mensen ook niet dat de overheid voor hun bepaalt? Waarom bij orgaan donatie wél? De Staat mag wel voor jou beslis sen of je ondraaglijk lijdt? Zou u willen dat de Staat beslist wanneer u zelf vindt dat uw leven voltooid is?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 9