'Geef je kind kleedgeld' 3 SCHOOLPROJECT MERKKLEDING Carolina Corijn (18) OPVOEDEN Sanne Bakker (16) „Niet alle ouders kunnen zich merkkleding veroor loven, maar ook zij die het wel kunnen, moeten het niet altijd willen. Opvoe den is ook je kind het besef meegeven dat je geld maar één keer kan uitgeven; dat je too euro kan uitgeven aan één merkjeans of aan drie gewone broeken. Dis cussie over merkkleding is een goede aanleiding om het met pubers over de waarde van geld te heb ben." Tieners hun eigen kleedgeld geven, vindt Okma een prima idee. „Daarmee leren ze een vast budget beheren. Als je bang bent dat het misgaat, is er een tussenoplossing: zelf essentiële kleding als een winterjas kopen, en je kind de rest laten aan schaffen. De puberteit is een zoektocht naar identi teit en kleding lijkt daarbij zelfvertrouwen te geven. Maar uiteindelijk moet een kind daarvoor putten uit zijn eigen kracht, eigen ta lenten en vaardigheden." Daisy Kleinendorst (17) Damian Slobbe (16) Geen trui van G-star, geen polo van Tommy Hilf iger, geen tas van Michael Kors en geen schoenen van Adidas. Sanne Bakker riep medeleerlingen in Oud-Beijerland op een dag geen merkkleding naar school te dragen. woensdag 7 november 2018 GO Een loqo, nu even niet Oud-Beijerland Carolina Corijn win kelt regelmatig in Rotterdam. Daar loopt ze van de ene winkel naar de an dere. Het liefst zoekt ze de kleinere boe tiekjes op, waar niet per definitie merkkle- ren in het rek hangen. „En het is ook goed koper", zegt ze. „Deze broek heb ik voor een tientje ge kocht en dit shirt kostte maar 8 euro." Door de Merkloze Dag op haar school komen veel jongeren uit hun comfort zone, zegt ze. „Zeker voor jongens is het heel belangrijk. Dat zie je gewoon, want het merk moet altijd duidelijk zicht baar zijn. Door zo'n dag worden ze zich er misschien van be wust dat het nergens op slaat en dat je er ook zonder merkkle- ren goed uit kan zien." „Het enige dat echt moeilijk is om merk- loos te vinden, zijn schoenen. Buiten deze, die wel heel duur zijn maar waarop het logo niet zichtbaar is, heb ik eigenlijk geen schoe nen zonder merk. In mijn kast staan ook sneakers van Adidas en Nike. Voor broeken, shirtjes en blousejes is het gemakkelijker en kan je naar de Zara, H&M of in dit geval de C&A. Het moet lekker zitten, daar gaat het mij eigenlijk vooral om." Dat veel mede scholieren de moeite hebben genomen hun merkkleding in de kast te laten, vindt ze goed. „Zo'n dag mogen ze vaker doen. Nu word je gedwongen na te den ken over je kleding. Het is weer eens iets anders." t Oud-Beijerland Pedagoog Krista Okma legt uit hoe ouders er mee kunnen omgaan als een kind merkkleding wil. Oud-Beijerland Oud-Beijerland Zeg je merkkleding op CSG Willem van Oranje, dan zeg je Damian Slobbe. Die gaat normaal zelden zonder bekend em bleem op zijn jas, broek of schoenen de deur uit. „Maar voor Sanne heb ik een uitzonde ring gemaakt", zegt hij. Toch kon hij het niet laten iets van waarde om zijn schouders te hangen. „Dit colbert was in derdaad wel duur... Maar een merk staat er niet op." Zijn kledingkast vol merken is geen be wuste keuze, zegt hij. Ook zijn zelfvertrou wen groeit niet door een polospeler op zijn hemd. „Dat heb ik altijd al. Ik vind het ei genlijk gewoon heel mooi. Maar zoals je ziet, lukt het me ook om het een dag zon der te doen." Lachend: „Maar mor gen trek ik weer iets anders aan, hoor." Bas Boerma en Eefje Oomen Voor een kunstproject op haar school wilde Sanne Bakker de proef op de som nemen. Groeit je zelfvertrouwen met merkkleding of maakt een blinkend logo op je borst nauwelijks verschil? Ze riep de leerlingen van haar school, CSG Wil lem van Oranje in Oud-Beijerland, op een dag geen merkkleding te dra gen. Het experiment is geslaagd, vindt ze. „De een deed mee omdat die de actie goed vond, de ander deed het onbewust. Het was leuk de verschillende mensen te horen." Van de ruim duizend leerlingen trokken er tientallen gisterochtend bewust geen merkkleding uit de kast. Bakker: „Ik hoop vooral dat hen na vandaag bij blijft dat je geen merkkleding moet dragen om erbij te horen." Zelf heeft ze geen enkel peperduur kledingstuk in haar kast hangen. „Alleen een paar schoenen van Adidas, maar die heb ik gekregen van iemand die ze niet meer wilde hebben. Ik koop kleren die lekker zitten en die ik mooi vind. Vaak zijn dat niet de kle dingstukken waar een groot logo op staat." Het valt haar op dat vooral sneakers onder jongeren belangrijk zijn. „Misschien niet eens omdat dat goed is voor hun zelfvertrouwen. Goede schoenen die niet van Nike of Adidas zijn, die zijn moeilijk te vin den. Mijn schoenen zijn van Mango en hebben denk ik 30 euro gekost. Het kan dus wel." Kijk op de site bij /video naar het project van Sanne Bakker met merkkleding op haar school.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 3