Reize mit d'n trein 5 Viering sluiting laatste dijkgat op 6 november 1953 bij Ouwerkerk Streektaal Heldhaftige muziek zwelt aan on der de film en foto-compilatie die museumvrijwilliger Kees Stoutjes- dijk voor deze gelegenheid heeft sa mengesteld. Het is 5 november 1953, operatie Phoenix is begonnen. „Het legioen waterbouwers is tot de be slissende aanval overgegaan", meldt de Polygoonstem plechtig. Sleepboten duwen de caissons voor het Gat van Ouwerkerk op hun plek. Drie worden in de uren die volgen zonder problemen afgezon ken. Dan is het wachten op het laat ste sluitstuk, wachten op de kente ring van het tij na de eb. Dat moment komt diep in de avond van de 6e november. De na- triumverlichting op de kant springt Nooit gedacht dat ik later in die dingen nog eens koffie zou kunnen drinken aan. Twintig minuten over elf drijft het middelste caisson het gat in, vijf minuten later worden de afsluiters open gezet en begint het afzinken. Dat gaat niet helemaal zoals be doeld. Maar om 23.56 uur ligt ook deze Phoenix stevig op de bodem. Een minuut later is het officiële moment daar: het laatste stroomgat is gedicht. Museumdirecteur Siemco Lou- werse neemt het publiek nog een keer mee terug en telt de minuten af. Weer klinken massaal de scheepstoeters. En zoals het toen ging, gebeurt ook nu opnieuw. Har monie Kunst en Eer blaast het Wil helmus. Het volkslied wordt luid keels meegezongen. Alleen staan de toeschouwers nu niet rondom op de wal en schepen, maar zitten ze diep in die caissons. „Wonderlijk", zo ervaart Cees van Gijzen uit Maassluis zijn be zoek aan het Watersnoodmuseum. „Ik had nooit gedacht dat ik later in die dingen nog eens koffie zou kun nen drinken; dat dit een museum zou worden." Als 17-jarige matroos voer Van Gijzen aan boord van de sleepboot Oceaan van Smit Co vanuit Vlissingen naar Engeland om daar acht caissons op te halen voor Zeeland. Vier waren voor het dichten van het laatste grote stroomgat bij Ouwerkerk. Twee werden op andere plekken gebruikt en één ging verloren voor de kust bij Veere. „Het waren enorme logge betonnen bakken: 60 meter lang, 19 meter breed en 18 meter hoog, waarvan de helft boven water uit stak. Ontzettende windvangers. We deden er vier dagen over om te rug te varen." Het broekie van des tijds had er geen benul van dat hij deel uitmaakte van een historische operatie. „Hoe vertelde je er thuis over? Was het iets bijzonders?", wil Louwerse ten overstaande van het publiek nog graag van hem weten. Van Gij zen haalt z'n schouders op. „Nee hoor, het was gewoon werk." Het persoonlijke verhaal van Van Gijzen en dat van vier anderen is in afzonderlijke korte filmpjes toege voegd aan de 65 video-vertellingen van het Watersnoodmuseum. Ze ker zo bijzonder zijn originele film- De kazerne moet naar Vlissingen. Geef dat maar door aan de staatssecretaris beelden die Reinier Suurenbroek, chirurg te Goes in 1953 maakte van de aanzwellende storm, waarop on der meer ook Vlissingen is te zien. De 8-millimeter film werd vandaag in blik door zijn kinderen overge dragen aan het museum. De herdenkingsbijeenkomst werd afgesloten met een lezing door generaal majoor buiten dienst Koos de Vos. Hij was in 1953 bij de lichting cadetten die in de eerste vier dagen na de dijkdoorbraken mensen in nood hebben gered. Louwerse had een boodschap voor de militairen in het gevolg van de stafofficier: „De kazerne moet naar Vlissingen. Geef dat maar door aan de staatssecretaris. Zo, dat moest ik zeggen namens Karla Peijs, onze voorzitter van het museum! Peijs heeft zich destijds als commissaris van de koningin sterk gemaakt voor de bouw van een marinierskazerne bij Vlissingen. In de naejaersvekansie aode m'n 'n kleindochter te lezeêren in dan gae je van aoles verzinne om de loozjee te vermaeken. Noe is ze a gauw tevree mit spelletjes in uus, ma wulder dienke dat 't toch meer mot weze. Zö gienge m'n 'n dagje naer Arn'em om Burger's Zoo te bekieken. 't Is 'n eêl mooie dieretuun mit aparte gebou wen vö 'n woestijn, 'n tropisch oer woud, de oceaan, manhrove in gae zö ma dü. Ik verhete nog 'n eêl groot sa faripark mit leêuwen, neus'oorns, gi raffen in nog vee meer. Ma noe aode ze ok nog pre'istorische beesten d'r neer'ezet, die vervaerlijk deeje gromme in ok bewohe. Dust dat wouwe m'n wè zie. Wulder gienge mit 't openbaer vervoer, mit d'n trein. Dan motte m'n eêst wè mit de auto nae Goes, want op Schouwen-Duve- land m'n gin trein. Noe maansen, ik wille je ma waerschoewe, je mot zukke reisjes nooit mit 't spoor doe, want dan kom je ok in de pre'istorie trechte. A je zaalf bienae uut dien tied stamt oort 't eêl moelijk. De dienstre- helieng is dienk ik gemaekt dü 'n lid van 'n atletiekvereênehienge. In Roo sendaal moste m'n overstappe in daer je dan drie menuten vö. Je mot bie nae ard loape in aezevet op je zolen om dat te kunne aelen. Ma deze keer lukkede 't wè, omdat de trein uut Vlissiengen zöma op tied was. Dat is ok nie aoltied zö, m'n a 'n paer keer ervaere. Ons waere aarg gelokkig toe dat m'n nae de race konde gae zitte. Dat gelok duurde nie zö lank, want ik ao nie van te vore op de laptop ekeke of t'r gin zaeken in de wegt zaete. Noe, die zaete d'r zeker, want tussen Den Bosch in Nijmehen ree d'r gin trein, d'r most an 't spoor ewaarkt 'ore. De NS ao bedocht dat je dat goed kon doe op 'n traject in 't zuuden twint dat "'t zuuden" net vekansie eit. Iedrendeên wil mit zukken moöi nae- jaersweer dan aarhest nae toe, liefst mit d'n trein, in dan gae ze percies in dien tied daer an 't spoor waarke! Dust uut de trein, over 'n bruhhe in 't stesjon. D'r was wè 'n roltrap, ma die nae bove was of eslote. Trappen loape! Wulder moste mit 'n "snelbus" nae Nijmehen, ma jao, ok 'n snelbus mot vö aalk rood stoplicht stil'ouwe. Van Nijmehen wï mit 't spoor naer Arn'em in toe nog mit 'n bus naer de beêsten. M'n vee ezie, ma lank nie aoles netuurlijk. In trug naeme m'n nie dezaalfde route, dust mit 'n om- wegt over Utrecht in Rotterdam. Vier keer op dien dag overstappe. Eêl laete kon ik mien uus binnestrompele. Wulder dien dag tien uren gereisd. M'n aode geperbeerd zövee mohelijk mit openbaer vervoer te gaen, want dat is beter vö 't milieu, zaahe ze. Ik doe't nie mï, de volhende keer maeke m'n de reize gewoon mit d'n auto. Want dat liekent mien wat beter vö mien gezond'eid. Minder aarhernis in kortere reistied. In a'k over 'n stuitje zaalf nie mi mag rieje, dan bluve m'n lekker tuus. Ier zie m'n ok wè beêsten 'n mèrel, 'n mosse in 'n baarg mit kraoien in meêuwen. woensdag 7 november 2018 GO 'Nu drink ik koffie in zo'n caisson' Op 6 november 1953 werd bij Ouwerkerk het laatste dijkgat van de watersnoodramp ge dicht. In die bewuste caissons werd dat moment gisteren onder belangstelling van zo'n driehonderd genodigden herbe leefd. Marcel Modde Ouwerkerk -Cees van Gijzen -Siemco Louwerse Henk Blom In deze rubriek belichten we wekelijks een Zeeuws dialect. Deze keer een verhaal van Henk Blom in het Schouws. Beluister de ge sproken rubriek op pzc.nl/streektaal. Daan von Eugen (I) haalde zijn handen tot bloedens toe open bij het maken van zinkstukken voor fundering van de caissons. Cees van Gijzen voer op één van de sleepboten die de caissons voor het Gat van Ouwerkerk in Engeland ging halen, foto dirk-jan gjeltema

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 37