©NDERNEMER Swiss Sense en Markteffect: Van gevoel naar werkelijkheid Risico's en impact ©NDERNEMER YOGA EN DE KLEINSTE DISCO VAN DE WERELD 'De uitkomsten hel pen ons de juiste be slissingen te nemen' Onweerstaanbaar Elektrisch. Meld je gratis aan op weekvandeondernemer.nl deondernemer.nl C® HYUnORI 'Wij zijn een datagestuurde onderneming die altijd naar klanten luistert' Productielocaties over de hele wereld, 1.300 mensen in dienst, 53 vrachtwagens, hon derd eigen winkels: het Udense Swiss Sense is marktleider op het gebied van boxspring- matrassen. Die positie bouwt CEO Martin Diks graag uit, en niet alleen op gevoel. Er zijn maar weinig bedrijven die de hele keten, van grond stof tot thuisbezorgd eindpro duct, in eigen hand hebben. „Voor ons is dit een bewuste keuze. Als we het zelf doen, kunnen we het pas echt goed doen voor onze klanten en kunnen we een mooie en eerlijke prijs- kwaliteitverhouding bieden", zegt Mar tin Diks, de vierde generatie van de beddenmakersfamilie die dit jaar hon derd jaar actief is op het gebied van slaapcomfort." Als je alles in eigen be heer hebt, is het belangrijk zelfkritisch te blijven. Is je imago nog wel dat wat je wilt uitstralen? Is het een goed idee een nieuwe markt aan te boren? Be staat die markt en wat zoekt de consu ment precies? Om dit te onderzoeken, werkt Swiss Sense intensief samen met full-service marktonderzoeksbureau Markteffect. „Wij zijn een datage stuurde onderneming die altijd eerst naar klanten luistert. Markteffect levert de data die wij zoeken op basis van uit gebreid marktonderzoek en na interne evaluatie zetten wij deze om in actie punten." Als voorbeeld noemt Diks de recente plannen om naast boxsprings ook andere matrassen in het assorti ment op te nemen. De koper van een matras blijkt volgens Diks een totaal andere klant te zijn dan de consument die Swiss Sense ondertussen al tien jaar kent. Dit is vaak een meer emotioneel ingestelde klant, voor wie het belang rijk is hoe iets er uitziet, maar die com promisloos is op slaapcomfort. De ma traskoper maakt, zo blijkt uit onder zoek van Markteffect, vaak hele andere overwegingen: hij zoekt een nieuw ma tras om bijvoorbeeld iets te doen aan fysieke klachten. „Deze uitkomst is erg interessant. We hadden wel het idee dat het anders zou zijn, maar onderbou wing door onderzoek is prettig." Buitenland Het bedrijf is buiten Nederland actief in België, Duitsland en Oostenrijk, met respectievelijk acht, 34 en twee winkels. Om uit te breiden in Duitsland en Oos tenrijk vroeg Diks Markteffect onder zoek te doen. Door uitgebreid vooron derzoek via klantenpanels heeft Markt effect aangetoond dat er in beide lan den absoluut markt is voor boxsprings. „Markteffect is die uitkomsten nu aan het kwantificeren in een groter vervolg onderzoek. De uitkomsten helpen ons de juiste beslissingen te nemen, waar mee opnieuw de waarde van goed en diepgaand onderzoek is aangetoond." O Ondernemers durven risico's te nemen en als het goed uitpakt, kan een 'sprong in het diepe' zorgen voor groei en nieuwe kan sen. Helaas gebeuren er soms ook dingen waarvan u had gehoopt dat ze u nooit zouden overkomen. Heeft u ook deze risico's in beeld? Er is een wezenlijk verschil tussen een risico dat u be wust neemt en een nare gebeurtenis die totaal on verwacht uw pad kruist. Heeft u er wel eens bij stil gestaan wat de gevolgen zijn als iemand komt te overlijden? Wat u kunt doen wanneer er sprake is van een serieus conflict? Wat er gebeurt in het geval van een echtscheiding van de ondernemer of bij fi nancieringsproblemen? Hoe het zit met de aan sprakelijkheid? Wat ge beurt er als de ondernemer onverwacht niet meer han- delingsbekwaam is? Impact Misschien schat u dit soort risico's laag in en heeft u weinig tot geen maatrege len genomen om uw on derneming tegen de im pact hiervan te bescher men. Heeft u al eens stil gestaan bij de vraag wat de impact voor de overige fa milieleden zou kunnen zijn? Familiestatuut Zeker bij familiebedrijven kunnen dergelijke gebeur tenissen verstrekkende ge volgen hebben, want niet alleen de onderneming zelf, maar heel de familie kan geraakt worden door een onverwachte gebeurte nis. Tegelijkertijd, en dat maakt het juist voor fami liebedrijven extra lastig, gaan de familieleden de confrontatie liever uit de weg waardoor veel zaken onbesproken blijven. Be grijpelijk, want het gaat vaak over emotionele en gevoelige kwesties en er komt heel wat meer bij kij ken dan alleen de fiscale en technische aspecten. Daarom kan het verstan dig zijn een adviseur te raadplegen. Hij of zij gaat in gesprek met de familie en maakt alle risico's be spreekbaar. De afspraken die vervolgens gemaakt worden, kunnen worden vastgelegd in een familie statuut, waar alle familie leden bij betrokken wor den. Niet alleen de over drager en de opvolger van het bedrijf, maar ook bij voorbeeld de overige kin deren die niet in het be drijf zitten. Door overal goed over te communice ren en afspraken duidelijk vast te leggen, voorkomt u verrassingen wanneer u wordt geconfronteerd met vervelende gebeurtenissen. Nu Sta even stil bij de risico's die u loopt als ondernemer en realiseert u zich dat u enorm veel ellende kunt voorkomen door er nu even tijd voor vrij te maken. Er kan altijd iets gebeuren dat u nooit had verwacht. O De nieuwe Hyundai KONA Electric. BORIS VELDHUIJZEN VAN ZANTEN, CEO TNW Start je dag met yoga, beantwoord je emails in een junglekamer en sluit af in de kleinste disco van de wereld. Allemaal zonder je kantoor te verlaten. Boris Veldhuijzen van Zanten, serial entrepreneur en founder van TQ, TNW's tech hub in het centrum van Amsterdam, vertelt over toekomstbestendige werkruimtes. Veldhuijzen van Zanten is een succesvolle 'serial entrepreneur' en CEO en founder van TNW. Boris maakte deel uit van de StartUp Europe Leaders Club, dat als doel had een beter startup klimaat in Europa te creëren. De leden fungeerden als rolmo del voor Europese startups. Andere leden van deze groep waren onder andere Daniël Ek en Mar tin Lorentzon (Spotify). In 2010 en 2011 werd Boris uitgeroepen tot Technology Trendwatcher of the year. Boris zette in 1997 zijn eerste internet bedrijf, V3 redirect services op, dat hij in 1999 verkocht aan Fortune City. In 2001 zette hij Hub- Hop, een WIFI hotspot service op, dat hij in 2003 aan KPN verkocht. Met zijn achtergrond als kun stenaar, professioneel jongleur en entrepreneur heeft Boris een interessante combinatie van tech nologie, kennis en creativiteit in huis. Gebaseerd op zijn ervaring als succesvol serial entrepreneur en internet enthousiasteling in het algemeen, geeft Boris, met zijn anekdotes, een levendig en uniek perspectief op entrepreneurship, innovatie en de huidige technologie trends. Lees het hele verhaal over Veldhuijzen van Zanten op DeOndernemer.nl/TNW 19 NOV EINDHOVEN 21 NOV ROTTERDAM 23 NOV AMSTERDAM volg ons op nOSQQ Dit artikel kwam tot stand in samen werking met Markteffect. Vragen? www.markteffect.nl Neem voor vragen contact op met Maron Gosens: 06-51573048 of mail: mgosens@schippergroep.nl MARON GOSENS OVER FAMILIEBEDRIJVEN Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naar deondernemer.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 19