Rechter:
Stint blijft
aan de
ketting
Nieuwe satelliet telt walvissen vanuit de ruimte
7
STINT DEBAT EN RECHTSZAAKA
Van Nieuwenhuizen (VVD) nam
dat besluit kort na het trieste onge
luk met de Stint op een spoorover-
gang in Oss, op 20 september. Vier
kinderen verloren daarbij het le
ven, en een vijfde kind en de bege
leidster raakten ernstig gewond.
Volgens de verkeersminister was
het, na een snel eerste onderzoek,
begin oktober verantwoord om de
elektrische bolderkar voorlopig
aan de ketting te leggen. „Er was
geen zekerheid meer over de tech
nische staat van het voertuig en er
was sprake van ongeregistreerde
aanpassingen aan het ontwerp."
De minister moest zelfs beamen:
„We weten nu niet precies welke
Stints er rondrijden, door gebrek
aan toezicht."
Inmiddels is duidelijk dat de be
windsvrouw ingreep ondanks een
ingetrokken belastende verklaring
van een medewerkster van een
kinderdagverblijf in Amsterdam
(waar ook kleinere problemen wa
ren met de Stint) en een waarschu
wing van haar eigen staatssecreta
ris, Stientje van Veldhoven.
Die personen meldden allebei
dat informatie over de onveiligheid
van het voertuig door de verkeers-
inspectie (ILT) wellicht overdre
ven zou zijn. Zo zou ten onrechte
zijn gesproken over een 'op hol ge
slagen' Stint in Amsterdam. De
minister rapporteerde deze twij
fels niet direct aan de Tweede Ka
mer.
„Het is in en in triest dat zo'n
vreselijk tragisch ongeluk moet lei
den tot dit debat", aldus PVV'er
Roy van Aalst. Hij sprak van 'een
puinhoop op het ministerie'. „De
PW is klaar met deze verschrikke
lijk slechte soap."
De bewindsvrouw van de WD
gaf desgevraagd aan de Kamer toe
dat ze alle beschikbare informatie
sneller had moeten meenemen in
een Kamerbrief „Ik betreur het dat
dit niet is gebeurd. Daar wil ik best
voor door het stof."
De PvdA maakte zich gister
avond vooral zorgen over de gevol
gen van het Stint-verbod voor de
kinderdagverblijven. Kamerlid
Gijs van Dijk: „Wat we niet begrij-
We weten niet
precies welke Stints
er rondrijden door
gebrek aan toezicht
-minister Van Nieuwenhuizen
pen is dat Van Nieuwenhuizen dit
stevige besluit neemt, maar vervol
gens niet met hulp komt richting
de kinderdagverblijven."
Van Nieuwenhuizen: „Ik deel de
zorgen van de kinderdagverblijven
en heb de branche goed en snel
geïnformeerd." Ze heeft begin ok
tober zelfs gekeken naar mogelijk
heden om alternatief vervoer aan
te bieden via de gemeenten, maar
dat is niet gelukt. Van Nieuwen
huizen zei nog steeds te willen
meedenken over een oplossing.
De coalitiepartijen willen vooral
vooruitkijken. Hoe gaat de minis
ter het systeem aanpassen zodat
nieuwe voertuigen - zoals de Stint
- in de toekomst worden goedge
keurd en steeds weer controles
moeten ondergaan als er aanpas
singen aan worden gedaan? Van
Nieuwenhuizen gaf aan dat ze
hierover momenteel advies inwint
en werkt aan aanpassing van de re
gels. Kamerlid Rutger Schonis be
nadrukte: „Bij D66 staat verkeers
veiligheid voorop. De toelating op
de Nederlandse weg lijkt wel een
soort tombola en moet duidelijk
worden verbeterd."
Van Nieuwenhuizen heeft al
aangegeven zo snel mogelijk dui
delijkheid te willen bieden over of
en hoe de Stint weer veilig de weg
op kan. „Daar hebben we de uit
komsten van het nu lopende, uit
gebreide onderzoek van TNO voor
nodig. Ik verwacht die rond de
jaarwisseling."
De bewindsvrouw beloofde - op
verzoek van VVD en D66 - TNO
tot haast te manen. Het debat gaat
dinsdag verder, als de minister ex
tra informatie heeft gegeven.
Een gastouder uit Almere wilde
van het rijverbod af omdat dit ri
goureuze besluit te gemakkelijk
zou zijn genomen. Ze stapte naar de
rechter, maar die gaf haar gisteren
geen gelijk.
Volgens de rechter mocht minis
ter Cora van Nieuwenhuizen van
Infrastructuur en Waterstaat de
Stint terecht van de weg halen. Dat
besluit werd genomen op basis van
meerdere ernstige incidenten die
verband houden met de rem. De
verkeersveiligheid was de belang
rijkste reden om de Stint van de
weg te halen, volgens de minister.
De rechter vindt dit niet onredelijk.
De minister moet volgens de
rechter wel voortvarend aan de slag
met het onderzoek, zodat gebrui
kers niet lang in onzekerheid blij
ven zitten.
Michelle van Zundert van kin
derdagverblijf Het Kinderstraatje
die de rechtszaak aanspande blijft
teleurgesteld achter. En met haar
vele collega's, bleek tijdens de uit
spraak.
De uitspraak werd ook bijge
woond door eigenaar Edwin Ren-
zen van Stint en een groep werkne
mers. Renzen vroeg maandag het
faillissement van zijn bedrijf aan.
Een positieve uitspraak van de
rechter had zijn bedrijf wellicht
nog kunnen redden, maar nu lijkt
het doek voor het bedrijf definitief
te vallen. Hij zegt dat hij niet had
verwacht dat de rechter de Stint nu
ineens had toegelaten. „Maar het
doet me goed om te zien dat zoveel
mensen hier zijn die een belang bij
de Stint hebben en vinden dat het
moet blijven. Het gaat mijn bedrijf
niet meer redden, maar ik hoop
voor al deze gebruikers dat er snel
een oplossing komt waarmee de
Stint een doorstart kan maken."
Renzen zal een eventuele door
start niet meer meemaken, zegt hij.
„Ik ben er even helemaal klaar mee
en hard toe aan vakantie."
Dankzij de hoge resolutie satelliet-
beelden konden onderzoekers van
het British Antarctic Survey (BAS)
vier verschillende walvissoorten
opsporen, tellen en bestuderen.
Deze methode is een grote stap
om tegen relatief lage kosten het
gedrag van walvissen te onderzoe
ken, zelfs in de meest ontoeganke
lijke gebieden. Dat blijkt uit een
studie die deze week werd gepu
bliceerd in het blad Marine Mam
mal Science.
De walvissoorten werden opge
spoord in hun eigen habitat: de
zuidkaper bij Argentinië, buitrug
gen bij Hawaii, de gewone vinvis
in de Middellandse zee en de
grijze walvis voor de kust van
Mexico. Het team van BAS onder
zocht de satellietfoto's in zeven ge
bieden, in totaal meer dan 5000
vierkante kilometer groot.
Walvisonderzoekers hebben al
tien walvispopulaties ontdekt in
ontoegankelijke gebieden. „Veel
gebieden zijn moeilijk bereikbaar
per boot, zoals op de traditionele
manier wordt geteld. Deze nieuwe
methode kan ons helpen om de
walvis beter te beschermen", zegt
onderzoeker Hannah Cubaynes
van het BAS.
Deze studie is mogelijk dankzij
satelliet WorldView-3. Deze satel
liet is in staat scherpe beelden te
maken van het aardoppervlak, met
pixels van 30 bij 30 centimeter.
Daarmee kunnen de wetenschap
pers voor het eerst goed vinnen en
staarten onderscheiden.
Al laat de ene soort zich makke
lijker identificeren dan de ander.
De grijze walvis is een makkie,
omdat hij qua kleur verschilt van
het water. Buitruggen bijvoor
beeld vallen meer weg tegen de
achtergrond. En nog een compli-
Deze methode kan
ons helpen de walvis
beter te beschermen
cerende factor: ze springen zo vaak
in en uit het water dat de spetters
hun vorm vervagen.
Het is niet voor het eerst dat on
derzoekers satellieten gebruiken
voor het tellen van walvissen. In
2014 probeerde de Cambridge uni
versiteit het al op die manier met
de WorldView 2 -satelliet. Omdat
die minder scherpe beelden afle
vert, was het moeilijker om soor
ten te onderscheiden.
Opvolger de WorldView-3 foto
grafeert de aarde vanaf een hoogte
van zo'n 627 kilometer. Sinds 2025
mag de satelliet pixels schieten
van 30 bij 30 centimeter. Met een
infraroodmeter mag de satelliet
beelden van 7,5 bij 7,5 meter ma
ken. Scherper mag wettelijk niet.
vrijdag 2 november 2018
Minister stuntelt met
Stint, vindt oppositie
Werknemers van de Stint-fabrikant bij de rechtbank. Het rijverbod blijft echter van kracht, fotoanp
De oppositie in de Tweede
Kamer heeft verkeersminister
Cora van Nieuwenhuizen gister
avond gekapitteld over de ma
nier waarop ze heeft besloten
de elektrische bolderkar Stint
van de weg te halen.
Edwin van der Aa
Den Haag
Kijk op de site bij /video
interview met de eigenaar
van het bedrijf dat de
Stint produceert
UTRECHT De Stints die sinds 1
oktober niet meer de weg op mo
gen, blijven voorlopig stilstaan.
Met behulp van satellietbeelden
zijn walvissen te tellen vanuit de
ruimte. De WorldView-3 kan zó
ver inzoomen, dat verschillende
soorten te onderscheiden zijn.
Wetenschappers hopen zo het
gedrag van walvissen beter te
kunnen onderzoeken.
Koen Voskuil
Rotterdam
Vier vanuit de ruimte ge
spotte walvissen. Rechts een
boot. FOTO DIGITAL GLOBE
-onderzoeker Hannah
Cubaynes