Lichaam vermiste Mona lijkt gevonden in bos bij Heinenoord NYNKE DE JONG 'EU, maak vuist tegen samenwerking reders' NT Ryanair moet eerlijk prijs tonen van handbagage 6 De OESO wil dat de Europese Unie monopoliemaatregelen neemt te gen de wereldwijd opererende re derijen en adviseert havens als Rot terdam en Antwerpen meer samen te werken, zodat ze een vuist kun nen maken tegen hun macht. Vakbond FNV Havens is blij met het rapport, omdat het bevestigt wat zij al dacht. Volgens FNV-be- stuurder Niek Stam zijn de deze week gepubliceerde kwartaalcijfers van de Rotterdamse haven door de reders kunstmatig opgestuwd. De haven noteerde de afgelopen negen maanden een groei in de containeroverslag van 5,7 procent ten opzichte van vorig jaar. „Ze stu ren nu meer containers naar Rot terdam in de hoop dat de haven weer uitgebreid gaat worden met belastinggeld. Op het moment dat er uitgebreid is, ontstaat overcapa citeit en dalen de overslagtarieven weer. En dat is financieel aantrek kelijk voor de reders." De situatie die vakbondsman Stam beschrijft, komt overeen met de gedachtegang van de onderzoe kers van de in Parijs zetelende eco nomische denktank OESO. De afgelopen jaren zijn grote scheepvaartbedrijven steeds meer samenwerkingsverbanden aange gaan, waarbij zij gebruik maken van eikaars schepen. Zo vormen de twee grootste re ders van de wereld Maersk uit De nemarken en het Italiaans-Zwit- Door overcapaciteit dalen de tarieven voor overslag. En dat is fijn voor de reders serse MSC samen met het Kore aanse HMM een alliantie. Op hun beurt zijn CMA CGM, Cosco Ship- ping en OOCL en Evengreen sa- mengekropen en hebben Hapag- Lloyd, Yang Ming en ONE de krach ten gebundeld. Tot nu toe met goedkeuring van de kartelwaak honden. Ten onrechte, zeggen de OESO- onderzoekers in het rapport The Im pact of Alliances in Container Ship- ping. Behalve kijken naar concur- rentie-ingrepen oppert de OESO ook maatregelen bij de Europese havens. De EU zou het aantal 'kern havens' moeten terugbrengen. De kernhavens die overblijven zouden meer moeten samenwerken, vin den zij, zodat zij een betere onder handelingspositie hebben ten op zichte van de scheepvaartallianties. De speurtocht naar de vrouw volgde op een 'serieuze en con crete tip' over de zaak. Het onder zoek werd gehouden in het ge bied rondom het Jack Dawson Green Pad, niet ver van de Hei- nenoordtunnel. „We kunnen echter nog niet met zekerheid zeggen dat om Mona gaat", aldus de woordvoerster van de politie. De politie zocht onder meer onder een omgevallen boom. Om ruimte te maken voor het onder zoek naar de Delftse Mona wer den in het bos bij Heinenoord takken afgezaagd. Op 23 september werd Mona voor het laatst in levende lijve ge zien in haar woonplaats Delft. Haar zoon, Ton L. (60), zit vast voor mogelijke betrokkenheid bij haar verdwijning. Zijn voorlopige hechtenis werd onlangs nog met negentig dagen verlengd. Het ge bied waar het stoffelijk overschot is gevonden, ligt op zo'n zes kilo meter van zijn woonhuis in Oud Beijerland. Ton L. haalde op de bewuste zondagmiddag zijn moeder in Delft op voor een bezoek aan Den Haag, waar Mona's echtgenoot in een verpleeghuis verblijft. Mona is voor het laatst gezien door de bewakingscamera van het ver pleeghuis. Dat gebeurde rond half vijf, bij het verlaten van het pand. i 'Serieuze en concrete tip' leiden naar vindplaats De auto is later op de middag ge zien in Delft en Oud-Beijerland, de woonplaats van de verdachte. Ton L. werd daags na de vermis sing gearresteerd. Hij zou de reke ning van zijn moeder hebben ge plunderd. Karin van de Wetering woont vlakbij de verdachte. „Ergens hoopte ik nog dat Mona boven water zou komen. Als ze nu is ge vonden, is het in elk geval goed dat ze een laatste rustplaats krijgt." Deze maatregel leidt in heel Europa tot gemopper. In Italië heeft de mededingingsautori teit gisteren zelfs verboden dat Ryanair extra geld vraagt voor het standaard rolkoffertje, om dat consumenten mogen ver wachten dat dit bij de ticket prijs is inbegrepen. Reizigers kunnen geen prijsvergelijking maken als Ryanair kosten re kent die bij andere maatschap pijen niet bestaan, redeneren de Italianen. De Nederlandse Consumentenbond is nog niet zo ver. „We zijn niet blij met Ryanair, maar zover we het nu bekeken hebben mag het wel. Ze prijzen zichzelf hiermee wel uit de markt. We gaan erop let ten of ze met de juiste ticket prijs adverteren. Als blijkt dat er nog kosten bij de geadverteerde prijs komen dan melden we dat bij de ACM, want dat mag abso luut niet", zegt woordvoerster Joyce Donat. Ryanair zegt dat de handba- gagekosten niet tot extra in komsten leiden, maar alleen bedoeld zijn om vertraging te voorkomen. De prijsvechter heeft 189 stoelen in de Boeing 737-800 weten te persen. Er is plaats voor 90 rolkoffertjes. Column „Het allerbelangrijkste is of het de consument op het moment van boeken duidelijk is waar voor wel en niet betaald wordt", zegt Saskia Bierling van de ACM. „Dat gaan we goed in de gaten houden." Meteen op het moment van boeken moet duidelijk zijn dat er extra kos ten zijn voor het bij andere maatschappijen gratis mee te nemen rolkoffertje. Sinds gisteren moeten klan ten van Ryanair tussen de 8 en 10 euro per vlucht betalen voor het meenemen van een kleine rolkoffer. Alleen heel kleine tasjes (maatje laptoptas) die on der de stoel passen, mogen nog gratis mee. Wie niet vooraf handbagage bijboekt en toch bij de gate aankomt met een rol koffertje of met een te grote gratis tas, betaalt 25 euro. Een intimiteitscoördinator. Nee, dat is niet een man of vrouw die je inhuurt om je seksleven weer een beetje op te fluffen. Nee, die kom je binnen kort tegen op filmsets, zo is het idee van Ron Toekook, bestuurslid van het NBF, de Nederlandse Be roepsvereniging van Film en televisiemakers. Deze coördinator moet erop toezien dat acteurs en actri ces bij naaktscènes niet tegen hun wil dingen doen waar ze eigenlijk niet achter staan. Dat een actrice niet ineens met de voorbips vol in beeld moet, omdat de regisseur zegt dat het echt nodig is. Terwijl zij dacht dat ze gewoon een onder broek aan mocht hou den. Een intimiteits coördinator kan in die gevallen veel ongemak voorkomen. Actrice Anna Drijver juichte in de Volkskrant het ini tiatief al toe. Ik weet niet of het nodig is, zo'n coördinator. Ik sta nooit op een filmset. Ik ben geen actrice. En toch denk ik al dagen aan de in timiteitscoördinator. Omdat ik door dit soort initiatieven zo ver schrikkelijk van Nederland hou. Omdat wij zo goed zijn in nieuwe namen, en nieuwe func ties. Elk beestje moet een naampje hebben. Dit ongemak kan niet anders voorkomen worden dan door een coördinator. Die na tuurlijk een taakomschrijving krijgt. Waar een taskforce zich over zal buigen. En een commissie. En nog eentje. Net zolang tot iedereen zich met de intimiteitscoör dinator heeft be moeid en de hele filmindustrie te vreden is. En er dus een man of een vrouw benoemd wordt. Ik stel me voor: een beetje een oudere vrouw in kleurrijke kleding en met grote houten oor bellen en kettingen, maar mis schien denk ik daaraan omdat onze docent seksuele voorlichting er zo uitzag. Iemand die de hele tijd 'is er toestemming voor deze piemel?' roept. In Amerika geldt in de film- en televisiewereld de standaardregel dat je geen naakt hoeft te doen. Vraagt je rol daar wel om, dan moet er een contract opgesteld worden. Die hebben dus geen coördinator nodig. Daar mag de af deling contracten ermee aan de slag. Dat kan dus ook. Maar dan mis je wel zo'n prachtig nieuw woord als intimiteitscoördinator. En een gezellige mevrouw op de set. Ik denk al dagen aan de intimiteitscoördinator. Dit is waarom ik van dit land hou vrijdag 2 november 2018 Grote scheepvaartbedrijven spelen Europese havens tegen elkaar uit. De belastingbetaler betaalt daarvoor de rekening. Dat concludeert de invloedrijke Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) in een rapport dat van daag verschijnt. Leon van Heel Rotterdam —Niek Stam, FNV-bestuurder De politie heeft gisteren een stoffelijk overschot aangetrof fen bij Heinenoord, tien kilo meter ten zuiden van Rotter dam. Naar alle waarschijnlijk heid gaat het om Mona Baart- mans, de 79-jarige Delftse die sinds 23 september wordt ver mist. Carel van der Velden Heinenoord @Nynke Naaktscène De afgelopen jaren zijn grote scheepvaartmaatschappijen steeds meer allianties aangegaan, fotoanp Ryanair rekent sinds gisteren extra geld voor handbagage. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) gaat controle ren of die nieuwe bijbetaling wel duidelijk te zien is als ie mand een ticket boekt. Ton Voermans Amsterdam

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 6