Lichaam vermiste
Mona lijkt gevonden
in bos bij Heinenoord
NYNKE DE JONG
'EU, maak vuist tegen
samenwerking reders'
NT
Ryanair moet
eerlijk prijs tonen
van handbagage
6
De OESO wil dat de Europese Unie
monopoliemaatregelen neemt te
gen de wereldwijd opererende re
derijen en adviseert havens als Rot
terdam en Antwerpen meer samen
te werken, zodat ze een vuist kun
nen maken tegen hun macht.
Vakbond FNV Havens is blij met
het rapport, omdat het bevestigt
wat zij al dacht. Volgens FNV-be-
stuurder Niek Stam zijn de deze
week gepubliceerde kwartaalcijfers
van de Rotterdamse haven door de
reders kunstmatig opgestuwd.
De haven noteerde de afgelopen
negen maanden een groei in de
containeroverslag van 5,7 procent
ten opzichte van vorig jaar. „Ze stu
ren nu meer containers naar Rot
terdam in de hoop dat de haven
weer uitgebreid gaat worden met
belastinggeld. Op het moment dat
er uitgebreid is, ontstaat overcapa
citeit en dalen de overslagtarieven
weer. En dat is financieel aantrek
kelijk voor de reders."
De situatie die vakbondsman
Stam beschrijft, komt overeen met
de gedachtegang van de onderzoe
kers van de in Parijs zetelende eco
nomische denktank OESO.
De afgelopen jaren zijn grote
scheepvaartbedrijven steeds meer
samenwerkingsverbanden aange
gaan, waarbij zij gebruik maken van
eikaars schepen.
Zo vormen de twee grootste re
ders van de wereld Maersk uit De
nemarken en het Italiaans-Zwit-
Door overcapaciteit
dalen de tarieven
voor overslag. En dat
is fijn voor de reders
serse MSC samen met het Kore
aanse HMM een alliantie. Op hun
beurt zijn CMA CGM, Cosco Ship-
ping en OOCL en Evengreen sa-
mengekropen en hebben Hapag-
Lloyd, Yang Ming en ONE de krach
ten gebundeld. Tot nu toe met
goedkeuring van de kartelwaak
honden.
Ten onrechte, zeggen de OESO-
onderzoekers in het rapport The Im
pact of Alliances in Container Ship-
ping. Behalve kijken naar concur-
rentie-ingrepen oppert de OESO
ook maatregelen bij de Europese
havens. De EU zou het aantal 'kern
havens' moeten terugbrengen. De
kernhavens die overblijven zouden
meer moeten samenwerken, vin
den zij, zodat zij een betere onder
handelingspositie hebben ten op
zichte van de scheepvaartallianties.
De speurtocht naar de vrouw
volgde op een 'serieuze en con
crete tip' over de zaak. Het onder
zoek werd gehouden in het ge
bied rondom het Jack Dawson
Green Pad, niet ver van de Hei-
nenoordtunnel. „We kunnen
echter nog niet met zekerheid
zeggen dat om Mona gaat", aldus
de woordvoerster van de politie.
De politie zocht onder meer
onder een omgevallen boom. Om
ruimte te maken voor het onder
zoek naar de Delftse Mona wer
den in het bos bij Heinenoord
takken afgezaagd.
Op 23 september werd Mona
voor het laatst in levende lijve ge
zien in haar woonplaats Delft.
Haar zoon, Ton L. (60), zit vast
voor mogelijke betrokkenheid bij
haar verdwijning. Zijn voorlopige
hechtenis werd onlangs nog met
negentig dagen verlengd. Het ge
bied waar het stoffelijk overschot
is gevonden, ligt op zo'n zes kilo
meter van zijn woonhuis in Oud
Beijerland.
Ton L. haalde op de bewuste
zondagmiddag zijn moeder in
Delft op voor een bezoek aan Den
Haag, waar Mona's echtgenoot in
een verpleeghuis verblijft. Mona
is voor het laatst gezien door de
bewakingscamera van het ver
pleeghuis. Dat gebeurde rond half
vijf, bij het verlaten van het pand.
i 'Serieuze en
concrete tip' leiden
naar vindplaats
De auto is later op de middag ge
zien in Delft en Oud-Beijerland,
de woonplaats van de verdachte.
Ton L. werd daags na de vermis
sing gearresteerd. Hij zou de reke
ning van zijn moeder hebben ge
plunderd.
Karin van de Wetering woont
vlakbij de verdachte. „Ergens
hoopte ik nog dat Mona boven
water zou komen. Als ze nu is ge
vonden, is het in elk geval goed
dat ze een laatste rustplaats
krijgt."
Deze maatregel leidt in heel
Europa tot gemopper. In Italië
heeft de mededingingsautori
teit gisteren zelfs verboden dat
Ryanair extra geld vraagt voor
het standaard rolkoffertje, om
dat consumenten mogen ver
wachten dat dit bij de ticket
prijs is inbegrepen. Reizigers
kunnen geen prijsvergelijking
maken als Ryanair kosten re
kent die bij andere maatschap
pijen niet bestaan, redeneren
de Italianen. De Nederlandse
Consumentenbond is nog niet
zo ver. „We zijn niet blij met
Ryanair, maar zover we het nu
bekeken hebben mag het wel.
Ze prijzen zichzelf hiermee wel
uit de markt. We gaan erop let
ten of ze met de juiste ticket
prijs adverteren. Als blijkt dat er
nog kosten bij de geadverteerde
prijs komen dan melden we dat
bij de ACM, want dat mag abso
luut niet", zegt woordvoerster
Joyce Donat.
Ryanair zegt dat de handba-
gagekosten niet tot extra in
komsten leiden, maar alleen
bedoeld zijn om vertraging te
voorkomen. De prijsvechter
heeft 189 stoelen in de Boeing
737-800 weten te persen. Er is
plaats voor 90 rolkoffertjes.
Column
„Het allerbelangrijkste is of het
de consument op het moment
van boeken duidelijk is waar
voor wel en niet betaald
wordt", zegt Saskia Bierling van
de ACM. „Dat gaan we goed in
de gaten houden." Meteen op
het moment van boeken moet
duidelijk zijn dat er extra kos
ten zijn voor het bij andere
maatschappijen gratis mee te
nemen rolkoffertje.
Sinds gisteren moeten klan
ten van Ryanair tussen de 8 en
10 euro per vlucht betalen voor
het meenemen van een kleine
rolkoffer. Alleen heel kleine
tasjes (maatje laptoptas) die on
der de stoel passen, mogen nog
gratis mee. Wie niet vooraf
handbagage bijboekt en toch bij
de gate aankomt met een rol
koffertje of met een te grote
gratis tas, betaalt 25 euro.
Een intimiteitscoördinator.
Nee, dat is niet een man of
vrouw die je inhuurt om je
seksleven weer een beetje op te
fluffen. Nee, die kom je binnen
kort tegen op filmsets, zo is het
idee van Ron Toekook, bestuurslid
van het NBF, de Nederlandse Be
roepsvereniging van Film
en televisiemakers.
Deze coördinator
moet erop toezien
dat acteurs en actri
ces bij naaktscènes
niet tegen hun wil
dingen doen waar
ze eigenlijk niet
achter staan. Dat een
actrice niet ineens
met de voorbips vol
in beeld moet, omdat
de regisseur zegt dat
het echt nodig is.
Terwijl zij dacht dat
ze gewoon een onder
broek aan mocht hou
den. Een intimiteits
coördinator kan in die
gevallen veel ongemak
voorkomen. Actrice
Anna Drijver juichte in
de Volkskrant het ini
tiatief al toe.
Ik weet niet of het nodig is, zo'n
coördinator. Ik sta nooit op een
filmset. Ik ben geen actrice.
En toch denk ik al dagen aan de in
timiteitscoördinator. Omdat ik
door dit soort initiatieven zo ver
schrikkelijk van Nederland hou.
Omdat wij zo goed zijn in
nieuwe namen, en nieuwe func
ties. Elk beestje moet een naampje
hebben. Dit ongemak kan niet
anders voorkomen worden dan
door een coördinator. Die na
tuurlijk een taakomschrijving
krijgt. Waar een taskforce
zich over zal buigen. En een
commissie. En nog eentje. Net
zolang tot iedereen zich
met de intimiteitscoör
dinator heeft be
moeid en de hele
filmindustrie te
vreden is. En
er dus een
man of een vrouw benoemd
wordt. Ik stel me voor: een beetje
een oudere vrouw in kleurrijke
kleding en met grote houten oor
bellen en kettingen, maar mis
schien denk ik daaraan omdat
onze docent seksuele voorlichting
er zo uitzag. Iemand die de hele
tijd 'is er toestemming voor deze
piemel?' roept.
In Amerika geldt in de film- en
televisiewereld de standaardregel
dat je geen naakt hoeft te doen.
Vraagt je rol daar wel om, dan
moet er een contract opgesteld
worden. Die hebben dus geen
coördinator nodig. Daar mag de af
deling contracten ermee aan de
slag.
Dat kan dus ook. Maar dan mis
je wel zo'n prachtig nieuw woord
als intimiteitscoördinator. En een
gezellige mevrouw op de set.
Ik denk al dagen aan de
intimiteitscoördinator. Dit is
waarom ik van dit land hou
vrijdag 2 november 2018
Grote scheepvaartbedrijven
spelen Europese havens tegen
elkaar uit. De belastingbetaler
betaalt daarvoor de rekening.
Dat concludeert de invloedrijke
Organisatie voor Economische
Samenwerking en Ontwikkeling
(OESO) in een rapport dat van
daag verschijnt.
Leon van Heel
Rotterdam
—Niek Stam, FNV-bestuurder
De politie heeft gisteren een
stoffelijk overschot aangetrof
fen bij Heinenoord, tien kilo
meter ten zuiden van Rotter
dam. Naar alle waarschijnlijk
heid gaat het om Mona Baart-
mans, de 79-jarige Delftse die
sinds 23 september wordt ver
mist.
Carel van der Velden
Heinenoord
@Nynke
Naaktscène
De afgelopen jaren zijn grote scheepvaartmaatschappijen steeds
meer allianties aangegaan, fotoanp
Ryanair rekent sinds gisteren
extra geld voor handbagage.
De Autoriteit Consument en
Markt (ACM) gaat controle
ren of die nieuwe bijbetaling
wel duidelijk te zien is als ie
mand een ticket boekt.
Ton Voermans
Amsterdam