voor zijn geld Bewezen kwaliteit zonder poespas 6,7 17 Test dek je of je 'vriendjes' kunt worden. Test de auto ook bij inparkeren of achteruitrijden, naast de voor de hand liggende uiterlijke check op onder meer steenslag en kleurver schil. En vraag bij de verkopende partij nadrukkelijk naar grote repa raties, zoals het vervangen van de distributieriem of een niet feilloos werkende airco. Kijk, liefst nog voordat je de proef rit maakt, ook in het online occasion dossier op de website van deze krant (via ad.nl/auto of kies in het hoofd menu van de app voor auto). Daar vind je van de populairste occasions in Nederland niet alleen de richtprij zen en algemene info, maar ook vaak voorkomende problemen van dat type auto. 5 Zet thuis de plussen en min nen van je beoogde auto op een rijtje. En reken de boel nog eens door met daarbij oog voor maandelijkse kosten. Zijn er nog alternatieve occasions die je mis schien wilt uitproberen? Let ook op het toekomstperspec tief: heb je bijvoorbeeld een spot goedkope dieselauto op het oog? Ge feliciteerd, maar nu steeds meer stadscentra diesels weren, is het de vraag of je op termijn nog welkom bent met je blitse occasion. Ga nooit direct na een testrit over tot aankoop, maar slaap er een nachtje over 6 Ben je zelf niet zo'n onder handelaar? Neem dan ie mand mee die het spel met de verkopende partij beheerst. Laat je vooral niet verblinden door de eerste indruk. Neem de tijd en ga nooit di rect na de proefrit over tot aankoop, maar slaap er een nachtje - of twee - over. Bedenk ook een onderhandelings tactiek. Wie z'n auto inruilt, gebruikt die uiteraard als troef. Het kan lonen om een ander autobedrijfje inruil auto te laten taxeren. Wie niks heeft in te ruilen, staat sterker bij het be dingen van korting of extra accessoi res. Ook 'shoppen' in een ander deel van het land kan soms tot verras sende resultaten leiden. 7 De laagste prijs voor een 'droomoccasion' vind je waar schijnlijk bij een particulier, maar lang niet iedereen durft dat aan, juist vanwege de ontbrekende garan tie. Wie z'n occasion koopt bij een er kend bedrijf met Bovag-garantie heeft meer zekerheden; je krijgt daar zes maanden aankoopgarantie. Als binnen die periode iets mis is, wordt dat gefixt. En kom je er met je auto bedrijf niet uit, dan kun je bij Bovag aan de bel trekken. Het is ook moge lijk een verlengde garantie te 'kopen', maar dat varieert per Bovag-bedrijf. Bedrijven die niet zijn aangesloten bij de Bovag hebben vaak hun eigen garantievoorwaarden. Ook goed om te weten: zelfs als na de garantieter mijn iets mis blijkt te zijn, kan het lo nen om aan te kloppen bij de verko pende partij. De verkoper is namelijk wettelijk verplicht een deugdelijk product in goede staat af te leveren. Verder bieden sommige automer ken, zoals Hyundai en Kia, tot wel vijf of zeven jaar fabrieksgarantie. Dat maakt het aanschaffen van een occasion van zo'n merk wellicht extra aantrekkelijk. want zelfs auto's die wat be treft type en uitvoering identiek zijn, kunnen behoorlijk in prijs verschil len. Dat moet natuurlijk wel ver klaarbaar zijn, bijvoorbeeld door de conditie van de auto, de aanwezige accessoires of de extra zekerheden die een merkdealer of Bovag-garage- bedrijf biedt. Suzuki Swift 1.2 (90 pk), vanaf €16.599 Als je al jaren te boek staat als een van de zui nigste én betrouwbaar ste auto's, met ook nog eens lage onderhouds kosten, hoefje eigenlijk niks meer uit te leggen. Onderzoek van onder andere de Consumen tenbond wijst dat uit. Doelmatigheid vormt al jaren het karakter van deze Japanner. Een trendsetter is hij nooit geweest. Bij deze auto zul je geen innovaties zien die andere merken nog niet hebben. Maar zijn trouwe fans waar deren bijvoorbeeld zijn sportieve trekjes. Hij ziet er stoer uit en oogt als een driedeurs, doordat de grepen van de achterste zijportieren in de raam stijlen zijn verwerkt. Niet echt handig, maar dat terzijde. De zitruimte op de achterbank is maar net voldoende voor een auto in deze klasse en de kof ferbak is met 265 liter ook niet echt groot. Boven dien word je bij het inla den geconfronteerd met een forse tildrempel. Het infotainment blijkt technisch bij de tijd, maar het aanraak- scherm is relatief klein en zou wat intuïtiever en sneller mogen werken. Wie pittige motor prestaties verlangt, kan beter een van de krachti ger motorversies kiezen. Want van de zuinige, enigszins tamme 1.2 vier- cilinder motor (90 pk, testverbruik 1 op 19,3) moet je geen wonderen verwachten. Iets om re kening mee te houden bij inhaalmanoeuvres. De Swift stuurt daar entegen zeer sportief en ook zijn koersvastheid verrast in positieve zin. Maar het veercomfort kan beter en de versnel lingsbak schakelt soms stroever dan verwacht. Met slechts 815 kilo is deze Suzuki een lichtge wicht. Hij betaalt daar voor wel een prijs: de Swift laat duidelijk horen hoe op geluidsisolatie is bezuinigd. Ook de afwer king kan beter. En con currenten als de Polo, Fiesta en Yaris hebben standaard meer veilig heid aan boord. vrijdag 2 november 2018 GO 8 Staar je niet blind op prijs verschillen bij occasions, De grepen van de achterste zijportieren zijn verwerkt in de raamstijlen. fotosbart hoogveld De Suzuki Swift be wijst het al jaren: hij is gewoon goed. Toch valt er nog wel wat op aan te merken. Bewezen be trouwbaarheid. Lage gebruikskosten. Prima weggedrag. Tamme motor. Basisversie mist rijhulpen. Comfort kan beter. De Swift rijdt goed en is nog altijd een van de voordeligste en be trouwbaarste auto's. Helaas is hier en daar net iets te veel bezui nigd op de kwaliteits beleving. -Niek Schenk Kijk op de site bij /auto voor extra testnotities

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 45