voor zijn geld
Bewezen kwaliteit
zonder poespas
6,7
17
Test
dek je of je 'vriendjes' kunt worden.
Test de auto ook bij inparkeren of
achteruitrijden, naast de voor de
hand liggende uiterlijke check op
onder meer steenslag en kleurver
schil. En vraag bij de verkopende
partij nadrukkelijk naar grote repa
raties, zoals het vervangen van de
distributieriem of een niet feilloos
werkende airco.
Kijk, liefst nog voordat je de proef
rit maakt, ook in het online occasion
dossier op de website van deze krant
(via ad.nl/auto of kies in het hoofd
menu van de app voor auto). Daar
vind je van de populairste occasions
in Nederland niet alleen de richtprij
zen en algemene info, maar ook vaak
voorkomende problemen van dat
type auto.
5 Zet thuis de plussen en min
nen van je beoogde auto op
een rijtje. En reken de boel
nog eens door met daarbij oog voor
maandelijkse kosten. Zijn er nog
alternatieve occasions die je mis
schien wilt uitproberen?
Let ook op het toekomstperspec
tief: heb je bijvoorbeeld een spot
goedkope dieselauto op het oog? Ge
feliciteerd, maar nu steeds meer
stadscentra diesels weren, is het de
vraag of je op termijn nog welkom
bent met je blitse occasion.
Ga nooit direct na
een testrit over tot
aankoop, maar slaap
er een nachtje over
6 Ben je zelf niet zo'n onder
handelaar? Neem dan ie
mand mee die het spel met de
verkopende partij beheerst. Laat je
vooral niet verblinden door de eerste
indruk. Neem de tijd en ga nooit di
rect na de proefrit over tot aankoop,
maar slaap er een nachtje - of twee -
over.
Bedenk ook een onderhandelings
tactiek. Wie z'n auto inruilt, gebruikt
die uiteraard als troef. Het kan lonen
om een ander autobedrijfje inruil
auto te laten taxeren. Wie niks heeft
in te ruilen, staat sterker bij het be
dingen van korting of extra accessoi
res. Ook 'shoppen' in een ander deel
van het land kan soms tot verras
sende resultaten leiden.
7 De laagste prijs voor een
'droomoccasion' vind je waar
schijnlijk bij een particulier,
maar lang niet iedereen durft dat aan,
juist vanwege de ontbrekende garan
tie. Wie z'n occasion koopt bij een er
kend bedrijf met Bovag-garantie
heeft meer zekerheden; je krijgt daar
zes maanden aankoopgarantie. Als
binnen die periode iets mis is, wordt
dat gefixt. En kom je er met je auto
bedrijf niet uit, dan kun je bij Bovag
aan de bel trekken. Het is ook moge
lijk een verlengde garantie te 'kopen',
maar dat varieert per Bovag-bedrijf.
Bedrijven die niet zijn aangesloten
bij de Bovag hebben vaak hun eigen
garantievoorwaarden. Ook goed om
te weten: zelfs als na de garantieter
mijn iets mis blijkt te zijn, kan het lo
nen om aan te kloppen bij de verko
pende partij. De verkoper is namelijk
wettelijk verplicht een deugdelijk
product in goede staat af te leveren.
Verder bieden sommige automer
ken, zoals Hyundai en Kia, tot wel
vijf of zeven jaar fabrieksgarantie.
Dat maakt het aanschaffen van een
occasion van zo'n merk wellicht extra
aantrekkelijk.
want zelfs auto's die wat be
treft type en uitvoering identiek zijn,
kunnen behoorlijk in prijs verschil
len. Dat moet natuurlijk wel ver
klaarbaar zijn, bijvoorbeeld door de
conditie van de auto, de aanwezige
accessoires of de extra zekerheden
die een merkdealer of Bovag-garage-
bedrijf biedt.
Suzuki Swift 1.2 (90 pk), vanaf €16.599
Als je al jaren te boek
staat als een van de zui
nigste én betrouwbaar
ste auto's, met ook nog
eens lage onderhouds
kosten, hoefje eigenlijk
niks meer uit te leggen.
Onderzoek van onder
andere de Consumen
tenbond wijst dat uit.
Doelmatigheid vormt
al jaren het karakter van
deze Japanner. Een
trendsetter is hij nooit
geweest. Bij deze auto
zul je geen innovaties
zien die andere merken
nog niet hebben. Maar
zijn trouwe fans waar
deren bijvoorbeeld zijn
sportieve trekjes. Hij ziet
er stoer uit en oogt als
een driedeurs, doordat de
grepen van de achterste
zijportieren in de raam
stijlen zijn verwerkt.
Niet echt handig, maar
dat terzijde.
De zitruimte op de
achterbank is maar net
voldoende voor een auto
in deze klasse en de kof
ferbak is met 265 liter ook
niet echt groot. Boven
dien word je bij het inla
den geconfronteerd met
een forse tildrempel.
Het infotainment
blijkt technisch bij de
tijd, maar het aanraak-
scherm is relatief klein
en zou wat intuïtiever en
sneller mogen werken.
Wie pittige motor
prestaties verlangt, kan
beter een van de krachti
ger motorversies kiezen.
Want van de zuinige,
enigszins tamme 1.2 vier-
cilinder motor (90 pk,
testverbruik 1 op 19,3)
moet je geen wonderen
verwachten. Iets om re
kening mee te houden
bij inhaalmanoeuvres.
De Swift stuurt daar
entegen zeer sportief en
ook zijn koersvastheid
verrast in positieve zin.
Maar het veercomfort
kan beter en de versnel
lingsbak schakelt soms
stroever dan verwacht.
Met slechts 815 kilo is
deze Suzuki een lichtge
wicht. Hij betaalt daar
voor wel een prijs: de
Swift laat duidelijk horen
hoe op geluidsisolatie is
bezuinigd. Ook de afwer
king kan beter. En con
currenten als de Polo,
Fiesta en Yaris hebben
standaard meer veilig
heid aan boord.
vrijdag 2 november 2018
GO
8 Staar je niet blind op prijs
verschillen bij occasions,
De grepen van de achterste zijportieren zijn
verwerkt in de raamstijlen. fotosbart hoogveld
De Suzuki Swift be
wijst het al jaren: hij is
gewoon goed. Toch
valt er nog wel wat op
aan te merken.
Bewezen be
trouwbaarheid.
Lage gebruikskosten.
Prima weggedrag.
Tamme motor.
Basisversie mist
rijhulpen. Comfort kan
beter.
De Swift rijdt goed
en is nog altijd een van
de voordeligste en be
trouwbaarste auto's.
Helaas is hier en daar
net iets te veel bezui
nigd op de kwaliteits
beleving.
-Niek Schenk
Kijk op de site bij
/auto voor extra
testnotities