nmmmmmmm 141.204 panelen: iaat de zon nu maar schijnen FH ms^msssmm Iïiv.«nn4iv*,\\ Provincie ziet geen kans Deltaweg en Bernhardweg-West te verbreden De griepgolf ZONDAG A.S. v te lijf met een bonus De stekker zit in het grootste zonnepark van Nederland. Gisteren leverde bouwer ib vogt zonnepark Scaldia in het Vlissingse havengebied op. Burgemeester Gerben Dijksterhuis van Borsele en wethouder Els Verhage van Vlissingen startten bij wijze van opening symbolisch een generator op. Scaldia bestaat uit een ring van 141.204 zonnepanelen om het havengebied. Het park produceert per jaar gemiddeld 51.000 Megawatt-uur aan groene stroom, ongeveer wat 14.000 huishoudens jaarlijks gebruiken. Kutamtnvw wtttA •mwe- iiw «ra v i| - li Gisteren heeft het dagelijks provin ciebestuur in een brief Provinciale Staten bijgepraat over de stand van zaken van de grote Zeeuwse we genprojecten. De belangrijkste daarvan is de Midden-Zeeland route tussen Goes en Zierikzee (Deltaweg). Na de A58 is dat de drukste weg van Zeeland. Er gebeuren niet meer ongeval len dan op andere wegen, maar er zijn dagelijks files. Dat levert tijd verlies op voor forensen, scholieren, bedrijven en ook toeristen. Er zijn ook geen calamiteitenroutes die bij opstoppingen kunnen worden ge bruikt. Het liefst zou de provincie de weg tussen Goes en de afslag Kats wil len verdubbelen (2 keer 2 rijbanen) en ongelijkvloerse kruisingen aan leggen. Daarvoor is een investering van tientallen miljoenen euro's no dig. In een manifest aan de provin ciale politiek pleitten VNO-NCW Zeeland, de Zeeuwse vereniging van industriële en havenbedrijven PORTIZ en North Sea Port deze week nog voor een aanpak van de Midden-Zeelandroute. Het huidige provinciebestuur legt daarvoor geen geld op tafel. Het blijft bij de lijn van 'no regret-maatregelen': kleinere aanpassingen om de door stroming te verbeteren die ingrij pendere maatregelen in de toe komst niet uitsluiten. Er wordt nu gewerkt aan plannen voor betere parallelwegen, voor de fietsveilig- heid en als calamiteitenroute. Ook wordt gekeken naar slimme ver keerslichten en aanpassing van de kruispunten bij Goes en Wilhelmi- nadorp. Bernhardweg-West De studie van advies- en ingeni eursbureau Witteveen+Bos naar verdubbeling van de Bernhardweg- West (N254) bij Nieuwdorp is ook klaar. De WD zou graag zien dat de vier kilometer tweebaansweg die daar nu nog ligt wordt verdubbeld, maar dat gaat niet gebeuren. Zon der aanpak zijn er op zijn vroegst in 2040 pas files te verwachten. De verkeersveiligheid kan wel iets be ter. In de groenstrook tussen de dubbele rijbanen moet een vangrail komen. Tussen de enkele banen kan dat alleen bij een verbreding van de weg en dat heeft geen hoge priori teit. De Sloeweg en de Tractaatweg zijn in 2019 klaar, zodat het verkeer veilig en vlot van Goes naar Gent kan. Zorg is er nog wel over de bott leneck meteen over de grens bij Zelzate. Er is overeenstemming over het wegontwerp, aldus gede puteerde Harry van der Maas, en ook Vlaanderen wil niet te lang wachten met de verdubbeling. Maar het wil dat Nederland daaraan meebetaalt. „Ik hoop dat daar op de Nederlands-Vlaamse top maandag in Middelburg een oplossing voor komt." INTRATUIN KOUDEKERKE w 12-17" Mike Hubner van Hil. Hekwermontage wandelt ti zonnepanelen van zohnepark Scaldia-Fbro^xDEMEy vrijdag 2 november 2018 pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl «Jt—S ZEELAND 2 isari ^Qimi IHIIUH I1IV91 «U««._ Even geen geld voor meer asfalt Het provinciebestuur waagt zich niet aan een 'tientallen miljoe nen' kostende aanpak van de Deltaweg tussen Goes en de af slag Kats. Ook een verdubbeling van de Bernhardweg bij Nieuw- dorp zit er niet in. Ernst Jan Rozendaal Middelburg OPEN Galgeweg 5, 0118-551623, www.intratuin.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 29