nmmmmmmm
141.204
panelen:
iaat de zon
nu maar
schijnen
FH
ms^msssmm
Iïiv.«nn4iv*,\\
Provincie ziet geen kans Deltaweg en Bernhardweg-West te verbreden
De griepgolf
ZONDAG A.S.
v te lijf met
een bonus
De stekker zit in het
grootste zonnepark van
Nederland. Gisteren leverde
bouwer ib vogt zonnepark
Scaldia in het Vlissingse
havengebied op.
Burgemeester Gerben
Dijksterhuis van Borsele en
wethouder Els Verhage van
Vlissingen startten bij wijze
van opening symbolisch een
generator op. Scaldia
bestaat uit een ring
van 141.204 zonnepanelen
om het havengebied. Het
park produceert per jaar
gemiddeld 51.000
Megawatt-uur aan groene
stroom, ongeveer wat
14.000 huishoudens
jaarlijks gebruiken.
Kutamtnvw wtttA
•mwe- iiw «ra
v i|
- li
Gisteren heeft het dagelijks provin
ciebestuur in een brief Provinciale
Staten bijgepraat over de stand van
zaken van de grote Zeeuwse we
genprojecten. De belangrijkste
daarvan is de Midden-Zeeland
route tussen Goes en
Zierikzee (Deltaweg). Na de A58 is
dat de drukste weg van Zeeland.
Er gebeuren niet meer ongeval
len dan op andere wegen, maar er
zijn dagelijks files. Dat levert tijd
verlies op voor forensen, scholieren,
bedrijven en ook toeristen. Er zijn
ook geen calamiteitenroutes die bij
opstoppingen kunnen worden ge
bruikt.
Het liefst zou de provincie de weg
tussen Goes en de afslag Kats wil
len verdubbelen (2 keer 2 rijbanen)
en ongelijkvloerse kruisingen aan
leggen. Daarvoor is een investering
van tientallen miljoenen euro's no
dig. In een manifest aan de provin
ciale politiek pleitten VNO-NCW
Zeeland, de Zeeuwse vereniging
van industriële en havenbedrijven
PORTIZ en North Sea Port deze
week nog voor een aanpak van de
Midden-Zeelandroute. Het huidige
provinciebestuur legt daarvoor
geen geld op tafel. Het blijft bij de
lijn van 'no regret-maatregelen':
kleinere aanpassingen om de door
stroming te verbeteren die ingrij
pendere maatregelen in de toe
komst niet uitsluiten. Er wordt nu
gewerkt aan plannen voor betere
parallelwegen, voor de fietsveilig-
heid en als calamiteitenroute. Ook
wordt gekeken naar slimme ver
keerslichten en aanpassing van de
kruispunten bij Goes en Wilhelmi-
nadorp.
Bernhardweg-West
De studie van advies- en ingeni
eursbureau Witteveen+Bos naar
verdubbeling van de Bernhardweg-
West (N254) bij Nieuwdorp is ook
klaar. De WD zou graag zien dat de
vier kilometer tweebaansweg die
daar nu nog ligt wordt verdubbeld,
maar dat gaat niet gebeuren. Zon
der aanpak zijn er op zijn vroegst in
2040 pas files te verwachten. De
verkeersveiligheid kan wel iets be
ter. In de groenstrook tussen de
dubbele rijbanen moet een vangrail
komen. Tussen de enkele banen kan
dat alleen bij een verbreding van de
weg en dat heeft geen hoge priori
teit.
De Sloeweg en de Tractaatweg
zijn in 2019 klaar, zodat het verkeer
veilig en vlot van Goes naar Gent
kan. Zorg is er nog wel over de bott
leneck meteen over de grens bij
Zelzate. Er is overeenstemming
over het wegontwerp, aldus gede
puteerde Harry van der Maas, en
ook Vlaanderen wil niet te lang
wachten met de verdubbeling.
Maar het wil dat Nederland daaraan
meebetaalt. „Ik hoop dat daar op de
Nederlands-Vlaamse top maandag
in Middelburg een oplossing voor
komt."
INTRATUIN
KOUDEKERKE w
12-17"
Mike Hubner van Hil. Hekwermontage wandelt ti
zonnepanelen van zohnepark Scaldia-Fbro^xDEMEy
vrijdag 2 november 2018
pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl
«Jt—S
ZEELAND 2
isari
^Qimi IHIIUH I1IV91 «U««._
Even geen geld voor meer asfalt
Het provinciebestuur waagt zich
niet aan een 'tientallen miljoe
nen' kostende aanpak van de
Deltaweg tussen Goes en de af
slag Kats. Ook een verdubbeling
van de Bernhardweg bij Nieuw-
dorp zit er niet in.
Ernst Jan Rozendaal
Middelburg
OPEN
Galgeweg 5, 0118-551623, www.intratuin.nl