MUSIC SHOW SCOTLAND Minister Bruno Bruins kreeg in de Tweede Kamer de wind van voren. Ondertussen blijken specialisten van het MC Slotervaart bereid te zijn geld te investeren in overname van het ziekenhuis. 4 ZIEKENHUIZEN FAILLISSEMENT Zorgminister Bruno Bruins heeft het faillissement van hot MC Slotervaart en de I Jsselmeer- ziekenhuizen volledig volgens het boekje afgehandeld. En dat had hij nou net niet moeten doen. Hij is niet de juiste man op de juiste plek Het Kennisinstituut voor Mobili teitsbeleid (KiM), een kennisbank van het ministerie van Infrastruc tuur en Waterstaat, meldt in nieuw onderzoek dat het aantal treinkilo- meters de komende jaren hard zal groeien. Tussen 2017 en 2023 zelfs met 14 procent. Die stijging komt door de bevolkingsgroei en door de files op de weg, maar volgens het KiM vooral door kwaliteitsverbete ring op het spoor. Het wordt pretti ger om met de trein te reizen. Reizigersorgansatie Rover be aamt het. Na jaren van kommer en kwel wordt het eindelijk beter op het spoor. „Er komen nieuwe sprin ters en intercity's die ook over de hsl mogen rijden. Er is meer kans op een zitplaats in de spits. Het wordt echt beter. De vraag is wel of het genoeg is om de groei in de komende jaren op te vangen", zegt Chris Vonk van Rover. Momenteel heeft NS 670 treinstellen. Vanaf december komen er 118 sprinters bij die 20.000 extra zitplaatsen ople veren. Vanaf december 2021 gaan er 79 nieuwe intercity's rijden, waar door nog eens 25.000 mensen extra kunnen zitten. NS moderni seert daarnaast be staande treinen. En er wordt gewerkt aan nieuwe 10-minutenlij- nen zoals op het traject Amsterdam-Eindho ven. Over drie jaar moet er ook ie dere 10 minuten een trein rijden tussen Schiphol-Utrecht-Arnhem- Nijmegen. „Het comfort voor de reiziger wordt groter", stelt de NS. Het is niet alleen meer materieel dat reizigers lokt. Het nieuwe NS Flex, waarmee maandelijks ach teraf wordt betaald, is razend popu lair. Met NS Flex is het mogelijk om na het inchecken alsnog eerste klas te reizen (met bijbetaling natuur lijk) als de tweede klas tjokvol zit. Dat gebeurde al 4200 keer. Prijsstijging De prijsstijging voor 2019 is onge kend. Vooral de btw-verhoging van 6 naar 9 procent - waar de NS geen invloed op heeft - stuwt de prijs op. De NS doet daar zelf nog 1,8 procent inflatiecorrectie bij. Omgerekend wordt een kaartje netto 4,7 procent duurder. Door duurdere treinkaartjes ma ken minder mensen de overstap naar de trein, waarschuwde het KiM nog in september. Of dat echt zal gebeuren is de vraag. Reizigers moeten wel een beter alternatief hebben. Sinds de invoering van de ov-chipkaart in 2008 werden trein kaartjes tot wel 35 pro cent duurder, en het werd alleen maar druk ker en voller in de trein. Reizigersorganisatie Rover moppert wel over de toeslag voor de Inter city Direct, die gaat van 2,40 euro naar 2,60 euro per rit. Die ICD tussen Amsterdam en Breda is verre van punctueel. Een op de vijf treinen is te laat en 7 procent van de treinen valt uit. De verhoging van de ICD- toeslag staat volgens Ro ver niet in verhouding tot de slechte prestaties die NS levert. Hij heeft er spijt van, herhaalde Bruno Bruins gisteren tijdens het verhitte Ka merdebat: de zorgminister had de fail liete ziekenhuizen nooit 'een stapel ste nen' mogen noemen. De WD-politicus heeft sinds een week door wat andere mensen al lang wisten: dat juist een ziekenhuis een plek is waar zorgverleners dagelijks met liefde werken en waar zieken op het meest kwetsbaare moment van hun le ven komen. Dat was de afgelopen maanden wel anders. Bruins kreeg echt wel mee dat de ziekenhuizen in Am sterdam en Flevoland in de problemen zaten, maar hij vond het niet zijn taak om zich daar tegenaan te bemoeien. Het systeem werkt in Nederland na melijk zo: ziekenhuizen en zorgverze keraars moeten samen financieel hun boontjes doppen, terwijl toezichthou ders de kwaliteit van zorg in de gaten houden. De minister grijpt alleen in als de acute zorg in gevaar dreigt te komen in een regio. Dus liet Bruins de grote zorgver zekeraar Zilveren Kruis de on derhandelingen voeren met de directie van het noodlij dende ziekenhuisconcern. Ondertussen hielden de zorginspectie en de zorgau toriteit in de gaten dat mensen degelijke gezond heidszorg bleven ontvan gen. Toen de verzekeraar de geldkraan dichtdraaide bij het MC Slotervaart en de IJsselmeerziekenhuizen en daarmee feitelijk hun lot bezegelde, werd het plots klaps een zaak voor de be windvoerders en daarna de curatoren. Het ministerie van Volksge zondheid stuurde nog wel even een handleiding rond hoe om te gaan met een bankroet. Pas nadat de chaotische taferelen rondom de failliete ziekenhuizen in Amsterdam en Flevoland ontstonden en de Tweede Kamer zich begon op te winden over die gang van zaken, ging Bruins zich realiseren dat zorgverle ning ook een maatschappelijke kant heeft; dat het mensenwerk is. Hij snapte dat je het niet kunt maken om kwetsbare mensen zomaar in een am bulance te laden. En de minister belooft nu beterschap. Schimmige constructies Zo gaat hij zich er hard voor maken dat er in Lelystad basiszorg en acute zorg blijft bestaan. Ook komt er een onder zoek om lessen te kunnen trekken uit de gebeurtenissen van de afgelopen we ken, duikt de minister in de schimmige constructies achter de zorg en gaat hij kijken of er meer kwetsbare ziekenhui zen zijn. Daarbij zal niet alleen de oppositie in de Tweede Kamer, maar ook de rege ringscoalitie scherp in de gaten houden dat Bruins voortaan de belangen van mensen voorop stelt bij het maken van plannen en het volgen van regels. Voor een minderheid van de Kamer is het al te laat: meerdere partijen hebben het vertrouwen in deze zorgminister al verloren. „Hij is niet de juiste man op de juiste plek", klonk het gisteren vanuit de parlementaire bankjes. Een gewaarschuwd mens telt echter voor twee, dus gaat minister Bruins nu in volle vaart aan de slag om te zorgen dat het re cente rampscenario zich niet meer voltrekt. Dat pa tiënten van het Slotervaart de zorg blijven ontvangen die ze verdienen. En dat geen enkele inwoner van Flevoland drie kwartier hoeft te rijden voor noodhulp. december donderdag 1 november 2018 GO Het wordt fijn in de trein, én veel duurder Treinkaartjes worden duurder, maar de treinreiziger laat zich niet wegjagen. Naar verwach ting wordt het de komende jaren juist veel drukker. Maar het wordt ook fijn in de trein. Ton Voermans Utrecht Een harde les voor minister van de regeltj es Edwin van der Aa Den Haag - reactie uit de Tweede Kamer Minis ter Bruno Bruins. FOTO ANP Grootste Schotse indoorshow ter wereld in het Gelredome! Boek nu op oad.nl/musicshow of 0547 20 16 98 Diverse opstapplaatsen in de regio Prijzen zijn vanaf prijzen, p.p., excl. res. kosten. O.v.v. typefouten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 4