MUSIC SHOW
SCOTLAND
Minister Bruno Bruins kreeg in de Tweede
Kamer de wind van voren. Ondertussen blijken
specialisten van het MC Slotervaart bereid te zijn
geld te investeren in overname van het ziekenhuis.
4
ZIEKENHUIZEN FAILLISSEMENT
Zorgminister Bruno Bruins
heeft het faillissement van hot
MC Slotervaart en de I Jsselmeer-
ziekenhuizen volledig volgens het
boekje afgehandeld. En dat had hij
nou net niet moeten doen.
Hij is niet
de juiste
man op de
juiste plek
Het Kennisinstituut voor Mobili
teitsbeleid (KiM), een kennisbank
van het ministerie van Infrastruc
tuur en Waterstaat, meldt in nieuw
onderzoek dat het aantal treinkilo-
meters de komende jaren hard zal
groeien. Tussen 2017 en 2023 zelfs
met 14 procent. Die stijging komt
door de bevolkingsgroei en door de
files op de weg, maar volgens het
KiM vooral door kwaliteitsverbete
ring op het spoor. Het wordt pretti
ger om met de trein te reizen.
Reizigersorgansatie Rover be
aamt het. Na jaren van kommer en
kwel wordt het eindelijk beter op
het spoor. „Er komen nieuwe sprin
ters en intercity's die ook over de
hsl mogen rijden. Er is meer kans
op een zitplaats in de spits. Het
wordt echt beter. De vraag is wel
of het genoeg is om de groei in de
komende jaren op te
vangen", zegt Chris
Vonk van Rover.
Momenteel heeft NS
670 treinstellen. Vanaf
december komen er 118
sprinters bij die 20.000
extra zitplaatsen ople
veren. Vanaf december
2021 gaan er 79 nieuwe
intercity's rijden, waar
door nog eens 25.000
mensen extra kunnen
zitten. NS moderni
seert daarnaast be
staande treinen. En er
wordt gewerkt aan
nieuwe 10-minutenlij-
nen zoals op het traject
Amsterdam-Eindho
ven. Over drie jaar moet er ook ie
dere 10 minuten een trein rijden
tussen Schiphol-Utrecht-Arnhem-
Nijmegen. „Het comfort voor de
reiziger wordt groter", stelt de NS.
Het is niet alleen meer materieel
dat reizigers lokt. Het nieuwe NS
Flex, waarmee maandelijks ach
teraf wordt betaald, is razend popu
lair. Met NS Flex is het mogelijk om
na het inchecken alsnog eerste klas
te reizen (met bijbetaling natuur
lijk) als de tweede klas tjokvol zit.
Dat gebeurde al 4200 keer.
Prijsstijging
De prijsstijging voor 2019 is onge
kend. Vooral de btw-verhoging van
6 naar 9 procent - waar de NS geen
invloed op heeft - stuwt de prijs op.
De NS doet daar zelf nog 1,8 procent
inflatiecorrectie bij. Omgerekend
wordt een kaartje netto 4,7 procent
duurder.
Door duurdere treinkaartjes ma
ken minder mensen de overstap
naar de trein, waarschuwde het
KiM nog in september. Of dat echt
zal gebeuren is de vraag. Reizigers
moeten wel een beter alternatief
hebben. Sinds de invoering van de
ov-chipkaart in 2008 werden trein
kaartjes tot wel 35 pro
cent duurder, en het
werd alleen maar druk
ker en voller in de trein.
Reizigersorganisatie
Rover moppert wel over
de toeslag voor de Inter
city Direct, die gaat van
2,40 euro naar 2,60 euro
per rit. Die ICD tussen
Amsterdam en Breda is
verre van punctueel.
Een op de vijf treinen is
te laat en 7 procent van
de treinen valt uit. De
verhoging van de ICD-
toeslag staat volgens Ro
ver niet in verhouding
tot de slechte prestaties
die NS levert.
Hij heeft er spijt van, herhaalde Bruno
Bruins gisteren tijdens het verhitte Ka
merdebat: de zorgminister had de fail
liete ziekenhuizen nooit 'een stapel ste
nen' mogen noemen.
De WD-politicus heeft sinds een
week door wat andere mensen al lang
wisten: dat juist een ziekenhuis een
plek is waar zorgverleners dagelijks met
liefde werken en waar zieken op het
meest kwetsbaare moment van hun le
ven komen. Dat was de afgelopen
maanden wel anders. Bruins kreeg echt
wel mee dat de ziekenhuizen in Am
sterdam en Flevoland in de problemen
zaten, maar hij vond het niet zijn taak
om zich daar tegenaan te bemoeien.
Het systeem werkt in Nederland na
melijk zo: ziekenhuizen en zorgverze
keraars moeten samen financieel hun
boontjes doppen, terwijl toezichthou
ders de kwaliteit van zorg in de gaten
houden. De minister grijpt alleen in als
de acute zorg in gevaar dreigt te komen
in een regio.
Dus liet Bruins de grote zorgver
zekeraar Zilveren Kruis de on
derhandelingen voeren met
de directie van het noodlij
dende ziekenhuisconcern.
Ondertussen hielden de
zorginspectie en de zorgau
toriteit in de gaten dat
mensen degelijke gezond
heidszorg bleven ontvan
gen.
Toen de verzekeraar de
geldkraan dichtdraaide bij
het MC Slotervaart en de
IJsselmeerziekenhuizen en
daarmee feitelijk hun lot
bezegelde, werd het plots
klaps een zaak voor de be
windvoerders en daarna de
curatoren. Het ministerie van Volksge
zondheid stuurde nog wel even een
handleiding rond hoe om te gaan met
een bankroet.
Pas nadat de chaotische taferelen
rondom de failliete ziekenhuizen in
Amsterdam en Flevoland ontstonden
en de Tweede Kamer zich begon op te
winden over die gang van zaken, ging
Bruins zich realiseren dat zorgverle
ning ook een maatschappelijke kant
heeft; dat het mensenwerk is. Hij
snapte dat je het niet kunt maken om
kwetsbare mensen zomaar in een am
bulance te laden. En de minister belooft
nu beterschap.
Schimmige constructies
Zo gaat hij zich er hard voor maken dat
er in Lelystad basiszorg en acute zorg
blijft bestaan. Ook komt er een onder
zoek om lessen te kunnen trekken uit
de gebeurtenissen van de afgelopen we
ken, duikt de minister in de schimmige
constructies achter de zorg en gaat hij
kijken of er meer kwetsbare ziekenhui
zen zijn.
Daarbij zal niet alleen de oppositie in
de Tweede Kamer, maar ook de rege
ringscoalitie scherp in de gaten houden
dat Bruins voortaan de belangen van
mensen voorop stelt bij het maken van
plannen en het volgen van regels.
Voor een minderheid van de
Kamer is het al te laat: meerdere
partijen hebben het vertrouwen
in deze zorgminister al verloren.
„Hij is niet de juiste man op de
juiste plek", klonk het gisteren
vanuit de parlementaire bankjes.
Een gewaarschuwd mens telt
echter voor twee, dus gaat minister
Bruins nu in volle vaart aan de
slag om te zorgen dat het re
cente rampscenario zich
niet meer voltrekt. Dat pa
tiënten van het Slotervaart
de zorg blijven ontvangen
die ze verdienen. En dat
geen enkele inwoner van
Flevoland drie kwartier
hoeft te rijden voor
noodhulp.
december
donderdag 1 november 2018
GO
Het wordt fijn
in de trein, én
veel duurder
Treinkaartjes worden duurder,
maar de treinreiziger laat zich
niet wegjagen. Naar verwach
ting wordt het de komende jaren
juist veel drukker. Maar het
wordt ook fijn in de trein.
Ton Voermans
Utrecht
Een harde les
voor minister
van de regeltj es
Edwin van der Aa
Den Haag
- reactie uit de
Tweede Kamer
Minis
ter Bruno
Bruins.
FOTO ANP
Grootste Schotse indoorshow ter wereld in het Gelredome!
Boek nu op oad.nl/musicshow of 0547 20 16 98
Diverse opstapplaatsen in de regio
Prijzen zijn vanaf prijzen, p.p., excl. res. kosten. O.v.v. typefouten.