Lastig lopende Romy ontwierp eigen bank
3
Petitie ten faveure van elektrische bolderkar massaal ondertekend
dat er een tegengeluid komt en hij
staat daarin niet alleen. Ook Koen
Kouwenberg van kinderopvangor
ganisatie Woest Zuid uit Amster
dam zette zijn handtekening en kan
niet wachten om weer met de
Stints de weg op te gaan. Hij heeft
er dertig aangeschaft omdat ze zo
handig zijn. „Wij krijgen kinderen
op plekken waar ze anders niet zo
snel komen. We brengen ze snel
Nu lopen we met de
kinderen. Maar dat is
ook gevaarlijk in een
drukke stad
naar het park, gaan ermee naar het
museum. Dat moet nu met busjes.
Of lopend. Maar dat is ook gevaar
lijk in een drukke stad", zegt Kou
wenberg.
Hoewel veel huidige gebruikers
het wagentje niet als onveilig erva
ren, is de Stint met een paar kleine
aanpassingen toch nog veiliger te
maken, stelden experts van de TU
Eindhoven en TU Twente. Het gaat
dan bijvoorbeeld om het aanbren
gen van een noodstop, een tweede
handrem en een drukplaat in de
bodem die het voertuig laat stop
pen als er iemand af springt. De ex
perts onderzochten de wagentjes in
opdracht van Stint. „Het voertuig
was niet slecht, maar na alles wat er
in Oss gebeurde, is het een terechte
vraag of het nog beter kan. Met deze
maatregelen denken wij dat dit zo
is", zegt Maarten Steinbuch van de
TU Eindhoven. En dat kan volgens
hem binnen een paar weken gere
geld zijn.
Ze struikelde eens tot zes keer toe
over één steen. „Stond ik op, viel ik
wéér op de grond", speelt de 9-ja-
rige Romy Marton de ongelukkige
situatie lachend na. „Daarna heb
ben ze de stoep gelukkig recht ge
legd."
Romy heeft cerebrale parese,
een hersenbeschadiging die haar
loopvermogen aantast, en haar
ruimtelijk inzicht bemoeilijkt.
Lastig? Ach, de praatgrage Bredase
maakt er geen punt van. Liever
kijkt ze naar alles wat ze wel goed
kan. En dat is veel. Een actieve
dame: ze doet aan schermen,
danst, zwemt, loopt naar school.
Toen Romy 6 jaar was, was de
pijn erger, ging lopen nog lastiger.
Ze moest geopereerd worden, om
niet afhankelijk te worden van een
rolstoel. In haar ruggenmerg wer
den zenuwen doorgesneden. Ze
moest opnieuw leren lopen. „Ik
had spaghettibenen", giebelt ze.
Het gaat nu beter. Toch, die weg
naar school. Dat bleef een dinge
tje. Tot deze zomer. Opa was op de
sportschool in actie voor het
goede doel, Romy moedigde hem
aan. Ook de burgemeester was er.
„Wil je die man niet eens wat vra
gen?" vroeg opa. Hij wist wat
Romy wenste. Ze trok de stoute
schoenen aan, tikte de burgemees
ter op de rug en zei: „Ik wil dat op
weg naar school een bankje wordt
geplaatst."
Burgemeester Paul Depla was ge
charmeerd door haar verhaal en
het idee. Hij vroeg opa of hij hem
een mail wilde sturen, ter herin
nering. „Direct kregen we een
leuke reactie terug", zegt moeder
Anna. Het bankje mocht er ko-
men. Sterker: Romy mocht het zelf
ontwerpen. „Ik kreeg heel veel
voorbeelden te zien. Maar ik ben
heel ouderwets. Ik wilde gewoon
een houten bankje. Het hoeft van
mij allemaal niet zo moeilijk."
Met haar heldere aanwijzingen
in het achterhoofd ging houtbe
werker Tim van den Burg aan de
slag. Met hout afkomstig van een
Bredase boom. „Die stond eerst
hier langs de singel", weet Romy.
En nu een stukje verderop. In een
tweede leven als bankje.
Gisteren mocht ze het onthul
len. Samen met Paul Depla, en
met opa. Niet door suf een lintje
door te knippen. Maar op een
stoere manier, zoals dat Romy
past. Met een blazer blies ze de
bladeren van de dode boom. Bijna
symbolisch. Nu is het haar bankje.
En van de buurt. Van iedere Bre-
danaar die er even op wil rusten.
Romy ploft neer, tussen haar
vriendinnen: „Ik ben er helemaal
tevreden mee."
De omstreden Stint
moet in eventueel
verbeterde versie zo
snel mogelijk weer de
weg op. Dit willen
dagverblijven en
ouders. De petitie van
een ondernemer krijgt
veel steun.
Vandaag is er de gerechtelijke uit
spraak over een gastouder uit Al-
mere die het tijdelijke ministe
riële verbod om met de Stint
te rijden van tafel wil heb
ben. Vanavond debatteert
de Tweede Kamer erover,
maar nu laten ouders en
kinderopvangorganisaties
van zich horen.
„Het overgrote deel van
onze leden zegt: we willen dat
de Stint aangepast of verbeterd
weer op de weg komt", zegt voor
zitter van Branchevereniging Maat
schappelijke Kinderopvang Sharon
Gesthuizen. Ze heeft onderzoek
onder haar leden laten doen. Haar
organisatie vertegenwoordigt
30 procent van de totale kinderop
vang.
Oss
Ruim een maand na het dodelijk
ongeluk met de Stint op een spoor
wegovergang bij Oss dat vier kinde
ren het leven kostte, is het faillisse
ment door de Stint-fabrikant aan
gevraagd. Vanavond debatteert de
Tweede Kamercommissie Infra
structuur en Water over de situatie
met de Stints.
Minister Cora van Nieuwenhui-
zen wil nog geen besluit nemen
Goed dat het
wordt onderzocht,
maar het is geen
raketmotor
over een mogelijke terugkeer van
de elektrische bolderkar, voordat
het technisch onderzoek van In
spectie Leefomgeving en Transport
(ILT) op 1 januari 2019 klaar is.
„Het is goed dat het wordt onder
zocht, maar het is geen raketmo
tor", zegt Gesthuizen. „Hoe lang
moet dit duren? Mijn leden maken
zich grote zorgen. Er is een faillisse
ment aangevraagd en de kosten
voor vervangend vervoer lopen
overal op. Als het onderzoek tot
1 maart zou duren, dan komt een
aantal kinderopvangorganisaties in
de financiële problemen. Die red
den dat niet", zegt Gesthuizen.
Per Stint die niet meer rijdt, wor
den er elke week 83 euro extra kos
ten gemaakt, zo heeft de Branche
vereniging berekend. „Bovendien
heeft onze sector gigantisch in de
Stint geïnvesteerd", zo schetst
Gesthuizen. Van de 3300 Stints re
den er ongeveer 3000 rond voor de
kinderopvang. Een Stint kost kaal
9000 euro en met accessoires en
snufjes kan dat oplopen tot 12.000
per Stint. „Die organisaties hebben
daar een slordige 35 miljoen euro in
gestoken", aldus Gesthuizen.
De onvrede over het van de weg ha
len van het vrolijk gekleurde karre
tje groeit met de dag. BOink, de be
langenvereniging van ouders,
stuurde gisteren nog een brand
brief naar de Tweede Kamer.
Goederen
Een onlinepetitie is inmiddels
11.000 keer ondertekend. Een van
de aanjagers van dat initiatief is
Daan de Geus uit Amsterdam. Hij
vervoerde weliswaar geen kinde
ren, maar gebruikte negen Stints
om goederen rond te brengen in de
hoofdstad. Het kost hem nu han
denvol geld. „Het is heel pijnlijk dat
dit initiatief zo de kop wordt inge
drukt. Ik durf wel te stellen dat wij
deze wagens het meest intensief
gebruiken en wij hebben het volle
dige vertrouwen in dit voertuig."
Volgens De Geus wordt het tijd
donderdag 1 november 2018
Luide roep om terugkeer Stint
Daan de Geus vervoert goede
ren met zijn Stints.
FOTO 'S MARCO OKHUIZEN, ROBIN UTRECHT
- Koen Kouwenberg, Woest Zuid
Romy (9) uit Breda heeft haar
eigen bankje gekregen, op de
route van huis naar school. Een
afstand van 500 meter, maar
wegens een aandoening te ver
om in één keer te lopen.
Tom Hayes
Breda
Burge
meester
Paul Depla,
Romy en
haar opa (r)
rusten uit op
het bankje.
FOTO RENÉ
SCHOTANUS
Kijk op de site bij /video
Speciaal voor Romy staat
er een nieuw bankje
Raymond Boere
Utrecht
-Sharon Gesthuizen,
branchevereniging kinderopvang