Lastig lopende Romy ontwierp eigen bank 3 Petitie ten faveure van elektrische bolderkar massaal ondertekend dat er een tegengeluid komt en hij staat daarin niet alleen. Ook Koen Kouwenberg van kinderopvangor ganisatie Woest Zuid uit Amster dam zette zijn handtekening en kan niet wachten om weer met de Stints de weg op te gaan. Hij heeft er dertig aangeschaft omdat ze zo handig zijn. „Wij krijgen kinderen op plekken waar ze anders niet zo snel komen. We brengen ze snel Nu lopen we met de kinderen. Maar dat is ook gevaarlijk in een drukke stad naar het park, gaan ermee naar het museum. Dat moet nu met busjes. Of lopend. Maar dat is ook gevaar lijk in een drukke stad", zegt Kou wenberg. Hoewel veel huidige gebruikers het wagentje niet als onveilig erva ren, is de Stint met een paar kleine aanpassingen toch nog veiliger te maken, stelden experts van de TU Eindhoven en TU Twente. Het gaat dan bijvoorbeeld om het aanbren gen van een noodstop, een tweede handrem en een drukplaat in de bodem die het voertuig laat stop pen als er iemand af springt. De ex perts onderzochten de wagentjes in opdracht van Stint. „Het voertuig was niet slecht, maar na alles wat er in Oss gebeurde, is het een terechte vraag of het nog beter kan. Met deze maatregelen denken wij dat dit zo is", zegt Maarten Steinbuch van de TU Eindhoven. En dat kan volgens hem binnen een paar weken gere geld zijn. Ze struikelde eens tot zes keer toe over één steen. „Stond ik op, viel ik wéér op de grond", speelt de 9-ja- rige Romy Marton de ongelukkige situatie lachend na. „Daarna heb ben ze de stoep gelukkig recht ge legd." Romy heeft cerebrale parese, een hersenbeschadiging die haar loopvermogen aantast, en haar ruimtelijk inzicht bemoeilijkt. Lastig? Ach, de praatgrage Bredase maakt er geen punt van. Liever kijkt ze naar alles wat ze wel goed kan. En dat is veel. Een actieve dame: ze doet aan schermen, danst, zwemt, loopt naar school. Toen Romy 6 jaar was, was de pijn erger, ging lopen nog lastiger. Ze moest geopereerd worden, om niet afhankelijk te worden van een rolstoel. In haar ruggenmerg wer den zenuwen doorgesneden. Ze moest opnieuw leren lopen. „Ik had spaghettibenen", giebelt ze. Het gaat nu beter. Toch, die weg naar school. Dat bleef een dinge tje. Tot deze zomer. Opa was op de sportschool in actie voor het goede doel, Romy moedigde hem aan. Ook de burgemeester was er. „Wil je die man niet eens wat vra gen?" vroeg opa. Hij wist wat Romy wenste. Ze trok de stoute schoenen aan, tikte de burgemees ter op de rug en zei: „Ik wil dat op weg naar school een bankje wordt geplaatst." Burgemeester Paul Depla was ge charmeerd door haar verhaal en het idee. Hij vroeg opa of hij hem een mail wilde sturen, ter herin nering. „Direct kregen we een leuke reactie terug", zegt moeder Anna. Het bankje mocht er ko- men. Sterker: Romy mocht het zelf ontwerpen. „Ik kreeg heel veel voorbeelden te zien. Maar ik ben heel ouderwets. Ik wilde gewoon een houten bankje. Het hoeft van mij allemaal niet zo moeilijk." Met haar heldere aanwijzingen in het achterhoofd ging houtbe werker Tim van den Burg aan de slag. Met hout afkomstig van een Bredase boom. „Die stond eerst hier langs de singel", weet Romy. En nu een stukje verderop. In een tweede leven als bankje. Gisteren mocht ze het onthul len. Samen met Paul Depla, en met opa. Niet door suf een lintje door te knippen. Maar op een stoere manier, zoals dat Romy past. Met een blazer blies ze de bladeren van de dode boom. Bijna symbolisch. Nu is het haar bankje. En van de buurt. Van iedere Bre- danaar die er even op wil rusten. Romy ploft neer, tussen haar vriendinnen: „Ik ben er helemaal tevreden mee." De omstreden Stint moet in eventueel verbeterde versie zo snel mogelijk weer de weg op. Dit willen dagverblijven en ouders. De petitie van een ondernemer krijgt veel steun. Vandaag is er de gerechtelijke uit spraak over een gastouder uit Al- mere die het tijdelijke ministe riële verbod om met de Stint te rijden van tafel wil heb ben. Vanavond debatteert de Tweede Kamer erover, maar nu laten ouders en kinderopvangorganisaties van zich horen. „Het overgrote deel van onze leden zegt: we willen dat de Stint aangepast of verbeterd weer op de weg komt", zegt voor zitter van Branchevereniging Maat schappelijke Kinderopvang Sharon Gesthuizen. Ze heeft onderzoek onder haar leden laten doen. Haar organisatie vertegenwoordigt 30 procent van de totale kinderop vang. Oss Ruim een maand na het dodelijk ongeluk met de Stint op een spoor wegovergang bij Oss dat vier kinde ren het leven kostte, is het faillisse ment door de Stint-fabrikant aan gevraagd. Vanavond debatteert de Tweede Kamercommissie Infra structuur en Water over de situatie met de Stints. Minister Cora van Nieuwenhui- zen wil nog geen besluit nemen Goed dat het wordt onderzocht, maar het is geen raketmotor over een mogelijke terugkeer van de elektrische bolderkar, voordat het technisch onderzoek van In spectie Leefomgeving en Transport (ILT) op 1 januari 2019 klaar is. „Het is goed dat het wordt onder zocht, maar het is geen raketmo tor", zegt Gesthuizen. „Hoe lang moet dit duren? Mijn leden maken zich grote zorgen. Er is een faillisse ment aangevraagd en de kosten voor vervangend vervoer lopen overal op. Als het onderzoek tot 1 maart zou duren, dan komt een aantal kinderopvangorganisaties in de financiële problemen. Die red den dat niet", zegt Gesthuizen. Per Stint die niet meer rijdt, wor den er elke week 83 euro extra kos ten gemaakt, zo heeft de Branche vereniging berekend. „Bovendien heeft onze sector gigantisch in de Stint geïnvesteerd", zo schetst Gesthuizen. Van de 3300 Stints re den er ongeveer 3000 rond voor de kinderopvang. Een Stint kost kaal 9000 euro en met accessoires en snufjes kan dat oplopen tot 12.000 per Stint. „Die organisaties hebben daar een slordige 35 miljoen euro in gestoken", aldus Gesthuizen. De onvrede over het van de weg ha len van het vrolijk gekleurde karre tje groeit met de dag. BOink, de be langenvereniging van ouders, stuurde gisteren nog een brand brief naar de Tweede Kamer. Goederen Een onlinepetitie is inmiddels 11.000 keer ondertekend. Een van de aanjagers van dat initiatief is Daan de Geus uit Amsterdam. Hij vervoerde weliswaar geen kinde ren, maar gebruikte negen Stints om goederen rond te brengen in de hoofdstad. Het kost hem nu han denvol geld. „Het is heel pijnlijk dat dit initiatief zo de kop wordt inge drukt. Ik durf wel te stellen dat wij deze wagens het meest intensief gebruiken en wij hebben het volle dige vertrouwen in dit voertuig." Volgens De Geus wordt het tijd donderdag 1 november 2018 Luide roep om terugkeer Stint Daan de Geus vervoert goede ren met zijn Stints. FOTO 'S MARCO OKHUIZEN, ROBIN UTRECHT - Koen Kouwenberg, Woest Zuid Romy (9) uit Breda heeft haar eigen bankje gekregen, op de route van huis naar school. Een afstand van 500 meter, maar wegens een aandoening te ver om in één keer te lopen. Tom Hayes Breda Burge meester Paul Depla, Romy en haar opa (r) rusten uit op het bankje. FOTO RENÉ SCHOTANUS Kijk op de site bij /video Speciaal voor Romy staat er een nieuw bankje Raymond Boere Utrecht -Sharon Gesthuizen, branchevereniging kinderopvang

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 3