Onderzoek ProRail naar ontspoorde Ipg-wagon in Sloegebied afgerond
Klimaataanpak
Zeeland is voorbeeld
voor rest van het land
Sinds de Oostkerk in 1667 werd ingewijd zal het er zelden een echt schip de Middelburgse koepelkerk hebben gestaan. In het
kader van de Smaek van de Waereld was de Adriana Helena midden in de kerk gezet. Het culturele en culinaire evenement
ging gisteravond van start met een lezing door Manon Henzen over de smaak van de Gouden Eeuw. Ze liet de tientallen
bezoekers ook letterlijk proeven van die tijd. Violiste Marieke Brokamp en gitarist Julio Melio speelden bijpassend muziek.
Vrijdag en zaterdag wordt het evenement voortgezet rond de Oostkerk en in de binnenstad. FOTO LEX DE MEESTER
Omdat het ongeluk gebeurde in
een bocht zijn 240 vergelijkbare
'spoorbogen' in Nederland on
derzocht. Nergens zijn vergelijk
bare problemen ontdekt, aldus
ProRail. Het gedeelte van het de
fecte spoor in het havengebied
heeft de spoorbeheerder vervan
gen.
Het ongeluk gebeurde op
maandag 27 november vorig jaar,
vlak nadat laat op de avond een
trein met tankwagons het terrein
van op- en overslagbedrijf Vopak
had verlaten. Toen de trein een
paar honderd meter na vertrek
met een snelheid van 13 kilometer
per uur de bocht naar rechts
maakte, ontspoorden meerdere
wielen en kantelde de tweede
wagon van de trein. De met lpg-
gevulde tankwagon bleef op zijn
kant op het talud liggen. Persoon
lijke ongevallen deden zich niet
voor.
Na een dag voorbereiden kon
den de volgende avond twee
Incidenten zijn helaas
nooit met 100 procent
zekerheid te
voorkomen, maar als
het dan gebeurt, wil
de spoorbranche er
wel graag van leren
enorme mobiele kranen de wa
gon terug op de rails zetten.
De onderzoekers hebben ver
schillende gebreken aan het spoor
ontdekt. De houten dwarsliggers
waren 'in meer of mindere mate
verweerd'. „Hierdoor boden de
zogeheten kraagbouten in de
dwarsligger onvoldoende weer
stand. Ook zaten meerdere beves
tigingsmiddelen niet goed op
hun plaats en waren diverse rug-
hellingplaten ingeslagen in het
hout", aldus ProRail in een ver
klaring. De gebreken zorgden er
voor dat de spoorstaven door de
druk van de wielen van de trein
in de bocht uit elkaar werden ge
drukt, met als gevolg de ontspo
ring van de trein.
Normen aangescherpt
Naar aanleiding van het ongeluk
heeft ProRail de normen voor in
spectie en onderhoud van het
spoor aangescherpt. „Er komt een
onderzoek of het mogelijk is de
spoorwijdte te laten testen onder
belasting van een trein", aldus de
spoorbeheerder. Nu wordt de
wijdte gecontroleerd zonder dat
er een trein over het spoor rijdt.
ProRail heeft de bevindingen
van de onderzoekers gedeeld met
de 'internationale spoorpart-
ners'. „Incidenten zijn helaas
nooit met 100 procent zekerheid
te voorkomen, maar als het dan
gebeurt, wil de spoorbranche er
wel graag van leren. Dit incident
heeft dankzij gezamenlijk onder
zoek met de eigenaar van de wa
gen belangrijke verbeterpunten
opgeleverd die vrijwel direct in
gang zijn gezet om de kans op
herhaling zo veel mogelijk te re
duceren en de impact te verklei
nen", aldus ProRail.
donderdag 1 november 2018
ZEELAND4
'Versleten spoor oorzaak ongeluk'
Gebreken aan het spoor heb
ben eind vorig jaar geleid tot
het ontsporen van een met Ipg
geladen tankwagon in Vlissin-
gen-Oost. Dat blijkt uit onder
zoek door ProRail. Voor de be
heerder van het spoorwegnet
werk is het incident aanleiding
geweest extra inspecties uit te
voeren in Zeeland en de rest
van het land.
Theo Giele
Vlissingen
- ProRail