Onderzoek ProRail naar ontspoorde Ipg-wagon in Sloegebied afgerond Klimaataanpak Zeeland is voorbeeld voor rest van het land Sinds de Oostkerk in 1667 werd ingewijd zal het er zelden een echt schip de Middelburgse koepelkerk hebben gestaan. In het kader van de Smaek van de Waereld was de Adriana Helena midden in de kerk gezet. Het culturele en culinaire evenement ging gisteravond van start met een lezing door Manon Henzen over de smaak van de Gouden Eeuw. Ze liet de tientallen bezoekers ook letterlijk proeven van die tijd. Violiste Marieke Brokamp en gitarist Julio Melio speelden bijpassend muziek. Vrijdag en zaterdag wordt het evenement voortgezet rond de Oostkerk en in de binnenstad. FOTO LEX DE MEESTER Omdat het ongeluk gebeurde in een bocht zijn 240 vergelijkbare 'spoorbogen' in Nederland on derzocht. Nergens zijn vergelijk bare problemen ontdekt, aldus ProRail. Het gedeelte van het de fecte spoor in het havengebied heeft de spoorbeheerder vervan gen. Het ongeluk gebeurde op maandag 27 november vorig jaar, vlak nadat laat op de avond een trein met tankwagons het terrein van op- en overslagbedrijf Vopak had verlaten. Toen de trein een paar honderd meter na vertrek met een snelheid van 13 kilometer per uur de bocht naar rechts maakte, ontspoorden meerdere wielen en kantelde de tweede wagon van de trein. De met lpg- gevulde tankwagon bleef op zijn kant op het talud liggen. Persoon lijke ongevallen deden zich niet voor. Na een dag voorbereiden kon den de volgende avond twee Incidenten zijn helaas nooit met 100 procent zekerheid te voorkomen, maar als het dan gebeurt, wil de spoorbranche er wel graag van leren enorme mobiele kranen de wa gon terug op de rails zetten. De onderzoekers hebben ver schillende gebreken aan het spoor ontdekt. De houten dwarsliggers waren 'in meer of mindere mate verweerd'. „Hierdoor boden de zogeheten kraagbouten in de dwarsligger onvoldoende weer stand. Ook zaten meerdere beves tigingsmiddelen niet goed op hun plaats en waren diverse rug- hellingplaten ingeslagen in het hout", aldus ProRail in een ver klaring. De gebreken zorgden er voor dat de spoorstaven door de druk van de wielen van de trein in de bocht uit elkaar werden ge drukt, met als gevolg de ontspo ring van de trein. Normen aangescherpt Naar aanleiding van het ongeluk heeft ProRail de normen voor in spectie en onderhoud van het spoor aangescherpt. „Er komt een onderzoek of het mogelijk is de spoorwijdte te laten testen onder belasting van een trein", aldus de spoorbeheerder. Nu wordt de wijdte gecontroleerd zonder dat er een trein over het spoor rijdt. ProRail heeft de bevindingen van de onderzoekers gedeeld met de 'internationale spoorpart- ners'. „Incidenten zijn helaas nooit met 100 procent zekerheid te voorkomen, maar als het dan gebeurt, wil de spoorbranche er wel graag van leren. Dit incident heeft dankzij gezamenlijk onder zoek met de eigenaar van de wa gen belangrijke verbeterpunten opgeleverd die vrijwel direct in gang zijn gezet om de kans op herhaling zo veel mogelijk te re duceren en de impact te verklei nen", aldus ProRail. donderdag 1 november 2018 ZEELAND4 'Versleten spoor oorzaak ongeluk' Gebreken aan het spoor heb ben eind vorig jaar geleid tot het ontsporen van een met Ipg geladen tankwagon in Vlissin- gen-Oost. Dat blijkt uit onder zoek door ProRail. Voor de be heerder van het spoorwegnet werk is het incident aanleiding geweest extra inspecties uit te voeren in Zeeland en de rest van het land. Theo Giele Vlissingen - ProRail

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 29