Zeikerd 0) O O lil 16 PSYCHOLOGELD Of ik alsjeblieft even mijn nieuwe stof- zuigerzak wil beoordelen. 'Irene, is jouw Siemens stofzuigerzak fleece type G All een aanrader?' vraagt de webshop waar ik hem kocht in een e-mail. En er volgen meer vragen. Ik moet de zak scores geven voor capaciteit, duurzaamheid en gebruikersgemak. En daarna drie plus- én drie minpunten noe men. Vervolgens moet ik mijn ervaring be schrijven en tot slot mijn mening samenvat ten in één zin. Over een stofzuigerzak, hè. Ik word er zo moe van dat ik voortaan na elke aankoop de service of het product moet raten. Laat me met rust, ik moet nog stofzuigen. Extra irritant is dat vaak vooral wordt ge hengeld naar positieve beoordelingen. Zo werd mijn man laatst bij de garage gevraagd om minimaal een 8 te geven als hij tevreden was over de service. Bij een 7 of minder hing het hoofdkantoor namelijk direct aan de lijn. Het kan nog erger: Uber spreekt zijn chauf feurs al aan bij een gemiddelde score van min der dan 4,6 sterren (van de 5). Als de beoorde ling 'slecht' blijft, loopt-ie het risico uit het systeem te worden geschrapt. Ik kan me voor stellen dat een chauffeur dat ook even aan zijn klanten vertelt. Ook Airbnb gebruikt trucs om het aantal sterren op te schroeven. Wanneer je een woning minder dan de maximale score geeft voor bijvoorbeeld aankomst, netheid of nauwkeurig heid moet je verplicht een toelichting geven. Hoezo? Goed is toch gewoon goed. Resultaat: vakantiegangers die geen zin hebben om veel tijd te besteden aan hun beoordeling, maken van vier sterren (goed) dan toch maar snel vijf sterren (gewel dig). Of ben ik die enige die zo lui is? Bovendien word je als huurder bij Airbnb ook weer beoordeeld door de verhuurder. Na- dat-ie jouw beoordeling heeft gezien. Officieel zijn die recensies bedoeld om luidruchtige en vieze gasten te ontmaskeren. Maar die contra beoordelingen hebben ook een score opdrij vend effect. Ik ben er in elk geval nogal gevoe lig voor. Enerzijds omdat ik lijd aan het ik-wil- door-iedereen-aardig-worden-gevondencom- plex. Maar ook omdat ik vrees dat ik na een paar slechte recensies met mijn gezin nergens meer welkom ben. Ik kijk wel uit dat ik onder hosts bekendsta als de zeikerd die je score om laag haalt. Ik kom overigens net terug van een heerlijke herstvakantie in Engeland. En vond bij terug komst naast de stofzuigerzakmail ook vier be- oordelingsverzoeken van Airbnb in mijn in- box. Drie van de vier logeerplekken vond ik daadwerkelijk geweldig, maar eentje niet (on gezellig communicerende verhuurder, donker, beetje vies). Na lang wikken en wegen durf ik die drie sterren te geven, wat officieel staat voor oké. Maar waarvan de ervaren Airbnb- gebruiker snapt dat het niet best was. Hoop ik. En nu wacht ik met angst en beven op mijn eigen beoordeling. Laat me met rust, ik moet nog stofzuigen Grand Vision A ilb Volker Wessels Wolters Kluwer INNOVATIEF IT-LAND O donderdag 1 november 2018 GO Reageren? economie@persgroep.nl m De optiekketen presenteerde prima kwartaal cijfers. De industrieel toeleverancier voerde de stij- gers aan in de AEX. Het bouwbedrijf sloot de beurs- dag in mineur af. m De informatiele verancier was de grootste daler in de AEX. E o c Neem plaats op de sofa van Irene van den Berg. Zij analyseert elke week ons economisch gedrag. jt/ Jan Baan (72) is 1- ff door ict-vaktitel 't Computable uitge roepen tot winnaar van De Gouden Compu table Award. De lezers van Computable verkozen Baan tot meest markante en in vloedrijke man in de Neder landse Ict-sector van de afgelo pen vijftig jaar. foto marlies wessels

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 16