9 mijn eentje. Als je alleen bent, ben je in Congo kwetsbaar." In Congo geldt niet de wet. Daar geldt het recht van de sterkste en van degene met de grootste mond. Ieder een praat met elkaar, iedereen ruziet met elkaar. Ambtenaren en agenten komen met onverklaarbare boetes en rekeningen, dreigen met wapens als je niet betaalt. „Het is een hoop stress en verbaal geweld. Intimidatie is de methode. De elite is zich schaamteloos aan het verrijken. Laat nooit je angst zien en zeg nooit dat de ander gelijk heeft. Je moet zien te voorkomen dat je voor een rechter komt. Als die een blanke met blauwe ogen ziet, kan er zomaar opeens een nulletje bij komen." Tegelijk is in Congo de saamhorig heid en zorg voor elkaar groot. Een hele familie en stam kijkt over de schouder mee. In Congo geldt mo- tema mabe: een slecht hart. Congole- zen zoeken ruzie als excuus om van je te kunnen stelen. „Ik bewonder de warmte tussen de mensen. Iedereen is 'broer' van el kaar. Stelen is niet altijd alleen maar stelen. Het geld wordt verdeeld onder de familie. Als ze niks bij je kunnen stelen, lopen ze met een steen in hun zak van je terrein af. Want je móet iets van een blanke meenemen. Dat is heftig." Congo-rivier Met zijn bedrijf Grand Pousseur gaat het zakelijk weer goed. Zijn broer richt zich op de vrachtwagens, hij op de twee duwboten. Verbiest vervoert over de Congo-rivier goederen voor bierbrouwer Bralima, een dochteron derneming van Heineken. De rivier is de levensader van Congo. Die reis van Kinshasa naar Kisangani in het oosten, 1734 kilometer lang, is een bi zar avontuur. Honderden boten haken aan. Men sen brengen vis, adelaars, krokodillen en slangen aan boord om te eten of te verhandelen. Zijn duwboot veran dert in een drijvend cultureel cen trum vol sjoemelende matrozen, prostituees en verstekelingen die ie der middel hanteren om in leven te blijven. In plaats van het land de rug toe te keren, verdiepte Verbiest zich in de tradities en stammencultuur. Hij woonde een mystieke ceremonie bij en kreeg steeds meer waardering voor de Congolese manier van leven. „We zijn gewend geraakt aan het tempo van het land. Je wordt ook harder. Afstand tot de mensen is noodzakelijk." Op 23 december staan presidents verkiezingen gepland. De gehate oud-president Joseph Kabila stelt zich niet herkiesbaar. „Maar ook zijn mogelijke opvolger is een dubieuze figuur. Onlangs stonden duizenden mensen met machetes voor het Palais du Peuple, het parlementsgebouw. Ze eisten de kop van Kabila die in Kinshasa was gesignaleerd. Er is nog niks geregeld voor de verkiezingen. Dat kan nooit goed gaan." Bovendien is Congo nu in de greep van een ebola-epidemie. De ge vreesde ziekte heeft al tientallen slachtoffers gemaakt. „Maar malaria is de grootste moor denaar. Mensen sterven bij bosjes. Ie dere zondag komen tien begrafenis stoeten voor mijn deur langs. De Congolezen hebben genoeg zorgen, maar zijn weerbaar en veerkrachtig dood sluipt mee als de echo uit de holle rug van een berg." Verbiest bewondert de overle vingsdrang van de Congolezen, die leven met politieke chaos, een econo mische crisis en ziektes. „Ze hebben genoeg zorgen, maar zijn weerbaar en veerkrachtig. Ze maken muziek en lachen. Een dag zonder ellende is een dag feest." Zeven keer maakte hij de reis over de Congo-rivier. De achtste reis, bin nenkort, wordt een bijzondere. Sa men met Bralima organiseert hij een groot evenement waar hij in Lingala, de taal van de Congolezen, een 400 jaar oude legende vertelt over de Ba Ngomba-stam. „Dit is een evenement van uitzon derlijk groot belang. Het is een kans om samen iets goeds te doen voor de Congolezen die extreem zware tijden doormaken. Met de legende en de schoonheid van hun eigen taal pro beer ik de mensen eigenwaarde en trots terug te geven." dinsdag 30 oktober 2018 GO AFRIKA is een dag feest m Blauw Hout. Het geheim van Congo. Roland Verbiest, Uitgeverij Elmar.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 9