OZCAN AKYOL NS: Onderzoek naar melden vertraging op de minuut af 6 Boek nu uw afspraak en maak kans op 2 kaarten voor het circus in het Koninklij'k Theater Carré op 4 januari. Column Televisiebekendheid Victoria Koblenko kreeg het afgelo pen weekend zwaar te ver duren op sociale media omdat ze op Instagram een foto plaatste waarop te zien was dat ze met haar geliefde van een romantisch weekend genoot - zonder hun peuter. De kritiek bestond uit het feit dat de ouders te weinig tijd met hun kind doorbrengen, vermoe delijk omdat ze daar te druk voor zijn. Het zijn van die bevoogdende woorden, vaak een tikkeltje vilein, waarmee tegenwoordig iedereen op internet wordt doodgegooid. Dit is met name het lot van mensen die een beetje bekend zijn: iedere uiting op sociale media lijkt een reden voor anderen om te klagen, betweterig te corrigeren of een fijn staaltje morele superiori teit te etaleren. gepost, waarop ze te zien was met een speen, kreeg ik tientallen reac ties van mensen die me haarfijn wilden uitleggen waarom het rub beren attribuut, op haar leeftijd, volkomen onverantwoordelijk was. Deze dynamiek, het vonnis van volslagen onbekenden, zorgt er voor dat alles wat je deelt over je kinderen op een weegschaal van deugdzaamheid moet worden ge legd, en dat je ook nog eens onze ker gaat worden over de manier waarop je invulling aan het ouder schap geeft. Vooropgesteld: wie zo nodig zijn kroost met de buitenwereld wil delen, moet achteraf niet zeiken over de ongenuanceerde re acties die daarop vol gen. We zijn zelf verant woordelijk voor de in- stant- feedback. Sterker nog, het is precies de reden waarom we het doen. er zoveel lieden zijn die de ontem bare behoefte voelen om dag in, dag uit met een wapperend vin gertje anderen de maat te nemen. Zouden zij modelouders zijn die écht alles goed doen, of worden ze simpelweg gedreven door de drang om elke keer weer zoveel mogelijk mensen een slecht gevoel te bezorgen? Eigenlijk is dit een re torische vraag. Toen er nog geen internet was, werd prominenten verweten dat ze te ver van het volk stonden, maar wie zich wel normaal op stelt, moet het direct ontgelden, alsof het vertonen van menselijke trekjes ongewenst is. In die zin is het helemaal niet gek dat mediafiguren liever weinig weggeven van hun privéleven. Voor je het weet, word je digitaal gekielhaald. Zouden zij model ouders zijn die écht alles goed doen? „We gaan in 2019 inderdaad een onderzoek doen naar het weerge ven van vertraging in minuten nauwkeurig op de perrons, zoals we dat nu ook al in de app doen", meldt de woordvoerder van de vervoerder. Eerst gaat het spoorwegbedrijf bekijken of de klanten überhaupt behoefte hebben aan exactere in formatie over vertragingen. Nu krijgen ze op het stations alleen een schatting per vijf minuten, wanneer een trein te laat is. Daarna moet ook de technische haalbaarheid onder de loep wor den genomen, aldus de NS. „Tegenwoordig zijn al onze borden digitaal, maar dat bete kent niet dat we dit zomaar met een druk op de knop kunnen toe passen. Daar zijn wijzigingen in de software voor nodig." De NS benadrukt dat het nog onduidelijk is wanneer het on derzoek precies start. „Als de klant het graag wil en het blijkt technisch mogelijk, dan kunnen we een pilot met één of een be perkt aantal stations of trajecten doen." Pas als zo'n proef slaagt, wordt verdere invoering overwogen. Maar dat laat zeker nog een paar jaar op zich wachten. Als de klant het graag wil en het blijkt technisch mogelijk, doen we een pilot Vertragingen en slechte informa tie voorziening behoren momen teel tot de grootste ergernissen van treinreizigers. Lang stil staande treinen, de prijs van een kaartje en vieze toiletten zijn ook grote ergernissen. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) vindt het belangrijk dat reizigers over de meest actuele reisinformatie kunnen beschikken, meldt ze in een brief. Beter horen begint bij BctOf HOfGH dinsdag 30 oktober 2018 GO @OzcanAkyol eedback Toen ik eens een kiekje van onze dochter op Instagram had Toch blijft het fascinerend dat De Nederlandse Spoorwegen (NS) gaat volgend jaar onder zoeken of het 'wenselijk en mogelijk' is om op de stations borden de vertraging van trei nen met een marge van een minuut weer te geven. Edwin van der Aa Utrecht Nederlandse Spoorwegen In 2018 nog recht op vergoeding? Is uw eigen risico voor dit jaar al volledig verbruikt? En bent u van plan een hoorapparaat aan te schaffen? Doe dit dan nog dit kalenderjaar, en maak slim gebruik van uw recht op vergoeding. Hoe werkt het? 1. Bel 0800 - 0200 159 en maak een afspraak tijdens onze actieperiode* 2. Lever deze bon in tijdens uw afspraak vóór 15 december. 3. De winnaars ontvangen op 21 december een persoonlijk bericht. Naam: E-mail: *1 oktober t/m 14 december

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 6