©NDERNEMER EchtHEMA? ©NDERNEMER 'Nooit meer sjouwen met kratten sap. Het is ideaal' 'ONZE TRADITIE MOET INNOVATIE WORDEN' JJEÜ. deondernemer.nl Juist als grootverbruiker profiteer je van de voordelen van online shoppen Op ieder moment van de dag boodschappen doen. Dat kan bij Jumbo. Via de app of de site haal je snel en makkelijk alles in huis. Ook steeds meer bedrijven zien de voordelen in. Zoals bed breakfast-eigenaren Peter Blom en Simon Appleyard van 't Poorthuys. Online boodschappen doen is gemak, en dat is wat mensen willen. Jumbo speelt daar slim op in met de bezorgser- vice. Inmiddels rijden in heel de pro vincie tientallen wagens rond die zes dagen per week op bestelling leveren. Jumbo bedient met de bezorgservice zowel de particuliere als de zakelijke markt. „Wekelijks hebben we honder den klanten waar we aan huis bezor gen", zegt Marco Broekhoven van Jumbo. „Van kinderdagverblijven, zorg instellingen, horeca tot bed and break fast-eigenaren als Peter Blom en Simon Appleyard. Dat aantal neemt elke maand toe." Laagste prijsgarantie Voor Blom is het een uitkomst. Hij ontdekte de service een jaar geleden: „Voorheen deed ik altijd inkopen bij de groothandel. Dat is een hoop gesjouw. Bovendien ben je niet eens voordeliger uit. Door de laagste prijsgarantie, ben ik bij Jumbo altijd goedkoper uit. Plus: ze brengen het aan huis, daardoor houden wij tijd over voor een goed gesprek met onze gasten." Dat online boodschappen doen is heel makkelijk, legt Broekhoven uit: „Het kan via onze site jumbo.com of via de app op de smartphone. Daar kun je zien of we bij jou thuis en op kantoor bezorgen. Vervolgens is het een kwestie van producten aanklikken en in je win kelmandje stoppen. Het voordeel voor ondernemers is dat er aan het eind van de maand automatisch een factuur uit rolt. Geen gedoe meer met bonnetjes. En daar is de boekhouder weer blij mee." 't Poorthuys bestelt gemiddeld één keer per maand boodschappen bij Jumbo. „Dan kopen we meteen groot in. Denk aan sapjes, ontbijtspullen en toiletpa pier. Met acht kamers en jaarlijks dui zenden gasten gaan er aardig wat bood schappen doorheen. Juist als grootver bruiker profiteer je van de voordelen die online shoppen biedt." Groter assortiment Online boodschappen doen, biedt meer voordelen. „Het assortiment is groter dan in de winkel", zegt Broekhoven. „Wie slim is, let op de boodschappen zonder bestelkosten. Dan bespaar je zes euro voor het thuisbezorgen. In de winkel laten klaarzetten en zelf ophalen is ook een optie." TIJNVAN ELDEREN: Factuur. Vandaag verstuurd. Morgen betaald. FINQLE Ons oer-Hollandse merk HEMA komt dankzij rasondernemer Marcel Boekhoorn terug in Nederlandse handen. Maar wordt het weer 'Echt HEMA?' HEMA wil meedoen in de Champions League van de retail. De wens om zowel nationaal als internatio naal succesvol te zijn, is ambitieus. Mijn advies: zorg eerst als merk dat de thuismarkt staat als een huis, voordatje (nog meer) naar het buitenland gaat kijken. Waarom winkels openen in landen, tot in Dubai aan toe, die qua cultuur zo ver van ons af staan, terwijl die oer-Hol landse cultuur het han delsmerk is. Ik betwijfel het nut. Het zou getuigen van lef als de nieuwe eige naar keuzes uit het verle den durft terug te draaien. In het verleden behaalde resultaten bieden na melijk geen garanties voor de toekomst. Huiselijk Als eerste moet Marcel Boekhoorn zijn franchise nemers in het gareel krij gen: maak duidelijke af spraken over de verdeling van de online omzet en sluit verliesmakende win kels. Geef HEMA weer een sterke positie in de markt, maak duidelijkere keuzes, want zeker ook door de komst van Action en Pri- mark heeft HEMA het de laatste jaren zwaar te ver duren gehad. Er zullen bij wijze van spreken veel tompoucen, rookworsten en taarten verkocht moe ten worden om de schul denlast voldoende te verla gen. Dus: tompouce, verzin een list! Een eerste stap: maak het interieur van de winkels gezellig en huise lijk, zodat de consument zich direct thuis voelt. Cre ëer nieuwe 'reasons to buy' voor de consument. Ver breed het assortiment (met hogere marge?) en maak het huismerk de hero. Service Focus op online groei, waar op korte termijn om- zetkansen liggen. Realiseer een gebruiksvriendelijke webshop met hetzelfde ge zellige gevoel als de win kels straks moeten hebben. Lever producten op de zelfde dag thuis af en bied de consument iets extra's. Omarm de smartphone en maak het de consument makkelijker ook online te shoppen. Er ligt zeker ook in de breedte ruimte, vooral op het gebied van service. Bijvoorbeeld het mobieltje, dat wordt gere pareerd terwijl je shopt; veilig en vertrouwd. Een HEMA-pakketservice: bin nenlandse en buitenlandse pakketjes versturen en ook online bestellingen gemak kelijk retourneren. Claim als HEMA een centraal punt voor alle pakketjes van alle aanbieders, iets wat er nu niet is. Service, service. Mogelijkheden te over wat mij betreft. Dus Marcel Boekhoorn, HEMA, innoveer. Zorg dat HEMA weer 'Echt HEMA' wordt. Ik vrees anders voor eenzelfde lot als V&D. O Boodschapp gedoe met b en doen zonder onnetjes Dit artikel kwam tot stand in samen werking met Jumbo. Vragen www.jumbo.com volg ons op tf fQQQ In zes jaar tijd transformeerde het bijna 100-jarige huishoudartikelenbedrijf Brabantia naar een duur zaam merk met oog voor design. Innovatie is de missie van CEO Tijn van Elderen, één van de topon dernemers die binnenkort bij de Week van de On dernemer op het podium staat. „Als familiebedrijf denken we altijd op de lange termijn, hoeven we geen rekening te houden met hijgerige aandeelhouders. Onze traditie moet inno vatie worden. Een SWOT-analyse daarover? Dat staat voor mij voor 'Simply a Waste Of Time', leder een wist echt wel wat er aan de hand was. We zijn vooral het lonkende perspectief van 'mooi en duur zaam design' gaan schetsen en vervolgens hebben we de hele waardeketen op zijn kop gezet. We zijn andere producten gaan maken - kleurrijker, mooier - er kwam een nieuwe campagne, nieuw logo, nieuwe verpakkingen en een nieuwe PR-aanpak." Duurzaamheid Duurzaamheid kwam overduidelijk op de agenda. „Stel dat jij twee dezelfde pedaalemmers maakt, een duurzame en een niet-duurzame, en de eerste is dertig euro en de tweede tien euro. Welke koop je? De goedkoopste. En dat doet tachtig, negentig pro cent want duurzaamheid is nog altijd geen belang rijk onderdeel van de aankoopbeslissing. Ik wil ons familiebedrijf 100 procent recyclebaar overdragen aan de volgende generatie." Lees het complete interview met Tijn van Elderen op DeOndernemer.nl/brabantia en laatje door hem en andere topondernemers inspireren op: DE WEEK VAN 19 NOV EINDHOVEN 21 NOV ROTTERDAM 23 NOV AMSTERDAM Meld je gratis aan op weekvandeondernemer.nl Snel. Simpel. Thijs Dorreboom is marke tingcommunicatie specialist. Hij is onder meer werkzaam voor MediaMonks. Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naar deondernemer.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 19