Bleekveld weer beetje mooier met ZAAL bij Katoen
»LEN 19
BH
AANLEG SPOORTUNNEL TREINLOOS WEEKEND
Tweeënvijftig uur.
Dat is de tijd die
werkmannen hebben
om allerlei klussen rond
de aanleg van de
nieuwe spoortunnel bij
Goesuitte voeren
zónder dat ze rekening
hoeven te houden met
het treinverkeer. En
daar wordt optimaal
gebruik van gemaakt.
r wordt dag en nacht
doorgewerkt, in totaal
werken dit weekend
.tussen de too en de 150
I mensen", vertelt John
Dorreman, projectleider van de
gemeente Goes. Samen met Stan
Sontrop van spoorbeheerder Pro
rail en verantwoordelijk wethou
der Loes Meeuwisse geeft hij een
rondleiding over het enorme
bouwterrein. Zaterdag halverwege
de middag is al heel wat werk ver
zet. „Het meest specialistische
werk dit weekend is het verplaat
sen van twee portalen, waar de bo
venleidingen voor de treinen aan
hangen", vertelt Sontrop. „Er zijn
maar weinig bedrijven die hier
voor zijn gecertificeerd door Pro
rail."
De oude portalen stonden let
terlijk in de weg voor aanleg van
de spoortunnel. „Die daar zou on
geveer midden op de rijbaan ko
men te staan." Sontrop wijst vanaf
het perron richting het busstation.
De nieuwe portalen worden een
stuk smaller. „Vroeger lagen hier
wel zes of zeven sporen naast el
kaar. Nu nog maar drie. Daar is dus
minder ruime voor nodig." Een
ander portaal, aan de zuidzijde van
het station, is al vervangen door
een nieuw expemplaar. „De oude
zou net naast het nieuwe fietspad
Dat motto is misschien van toepas
sing op het eenvoudige ontwerp
van de uitbreiding, maar zeker niet
op de afwerking. Het grotendeels
glazen gebouw van de hand
van RoosRos Architecten zit bom
vol technische snufjes, die Diep
hout met liefde demonstreert.
Neem bijvoorbeeld de enorme sta
len deur, de lift naar de onder
grondse opslag, de felgekleurde toi
letten in de kelder of de lichtcom
puter en high-end muziekinstalla
tie. „We kunnen hier een complete
club van maken. Dankzij het super
dikke glas hoor je er buiten niets
van."
Sterrenhemel
De zaal, die binnen gedomineerd
wordt door een enorme bar met na
tuursteen, is voor de meest uiteen
lopende doelen te gebruiken. „We
hebben hier een complete keuken
en kunnen feesten met 150 man of
chique etentjes voor 100 mensen
kwijt. We hebben ook al boekingen
voor congressen. Een condoleance
kun je hier ook houden." De sfeer is
aan te passen aan de gelegenheid,
demonstreert Diephout als hij met
een app op zijn telefoon de scher
men opent. „Je staat hier 's nachts
onder een sterrenhemel, als je dat
wil."
Bibliotheek
Het Bleekveld, ooit een lelijk plein,
is weer een stukje opgeknapt. Diep
hout ziet uit naar de komst van de
bibliotheek. „Daardoor gaat het al
leen maar meer leven." Met zijn
vrouw Vivian is hij nog veel meer
van plan. „We hebben de oude It's
gekocht en zijn samen met de ge
meente bezig met iets heel bijzon
ders voor de overkant", wijst hij op
de bouwhekken. Wat is nog even
geheim. „Binnenkort hoor je meer."
komen te staan", aldus Sontrop.
Voor de bouwput wordt al we
kenlang geheid aan de zuidkant
van het spoor. Nu er geen treinen
rijden, slaat aannemer De Koning
de palen die heel dicht tegen het
spoor aanliggen. „Het risico is dat
het spoor daardoor vervormt. Dat
kan dan nu eventueel nog worden
hersteld", legt hij uit. „Dit zijn toe
vallig ook de diepste palen van het
project: ze zijn 28 meter lang en
verdwijnen zes meter onder de
grond."
Op de bovenkant van de palen
rust straks de pompkelder: een bak
onder het wegdek van de tunnel
waarin het regenwater wordt op
gevangen. Dorreman: „Volgende
week beginnen we aan de andere
kant. Om trillingen te verminde
ren, zijn de gaten twaalf meter
voorgeboord. Verder hebben we
sensoren op de oude huizen aange
bracht. Zodra de trillingen te hard
zijn, wordt alarm geslagen."
Wethouder Meeuwisse is onder
de indruk van het werk dat wordt
verzet. „Dit is fantastisch om te
zien, hier hebben we echt naartoe
geleefd. Het is echt een heel gede
tailleerde planning waarin niets
mag mislukken. Zo'n treinvrij
weekend moet je wel twee jaar
van te voren aanvragen."
Voordat de tunnel kan worden
opgeleverd, heeft de aannemer
nog drie treinvrije weekends no
dig. De eerstvolgende zijn in
maart en april, dan rijden er tel
kens drie dagen geen treinen.
„Vooral het weekend in april
wordt bijzonder, dan worden het
dubbelsporig- en het enkelsporig
dek op hun plaats geschoven",
vertelt Stan Sontrop. „Dat belooft
spectaculair te worden, we gaan
een tribune bouwen zodat om
wonenden en andere belangstel
lenden het goed kunnen zien",
zegt Meeuwisse.
Afgelopen weekend werd ook
de laatste hand aan de het
vernieuwde kruispunt bij de
Buys Ballot-straat gelegd.
De spoorwegovergang is vanaf
vandaag twee keer zo breed.
maandag 29 oktober 2018
Dag en nacht met man en macht
Joeri Wisse
Goes
A De nieuwe orangerie ZAAL bij Katoen met eigenaar Ron Diephout
en zijn vrouw Vivian. fotojohanvanderheijden
ZAAL. Dat is de naam van de uit
breiding van hotel en brasserie
Katoen in Goes. Eigenaar Ron
Diephout: „In de ontwerpfase
hadden we het over de Orange
rie, maar we twijfelden of men
sen het wel zouden begrijpen.
Daarom hebben we voor 'ZAAL
bij Katoen' gekozen. Keep it sim-
ple!"
Joeri Wisse
Goes
"r.COSQNLi
A Twee portalen waaraan de bovenleidingen hangen worden vernieuwd, foto's johan van der heijden
A Wethouder Loes Meeuwisse (links) in gesprek A Werkzaamheden aan één van de twee nieuwe
met Stan Sontrop van Prorail. portalen die geplaatst moeten worden.