Bleekveld weer beetje mooier met ZAAL bij Katoen »LEN 19 BH AANLEG SPOORTUNNEL TREINLOOS WEEKEND Tweeënvijftig uur. Dat is de tijd die werkmannen hebben om allerlei klussen rond de aanleg van de nieuwe spoortunnel bij Goesuitte voeren zónder dat ze rekening hoeven te houden met het treinverkeer. En daar wordt optimaal gebruik van gemaakt. r wordt dag en nacht doorgewerkt, in totaal werken dit weekend .tussen de too en de 150 I mensen", vertelt John Dorreman, projectleider van de gemeente Goes. Samen met Stan Sontrop van spoorbeheerder Pro rail en verantwoordelijk wethou der Loes Meeuwisse geeft hij een rondleiding over het enorme bouwterrein. Zaterdag halverwege de middag is al heel wat werk ver zet. „Het meest specialistische werk dit weekend is het verplaat sen van twee portalen, waar de bo venleidingen voor de treinen aan hangen", vertelt Sontrop. „Er zijn maar weinig bedrijven die hier voor zijn gecertificeerd door Pro rail." De oude portalen stonden let terlijk in de weg voor aanleg van de spoortunnel. „Die daar zou on geveer midden op de rijbaan ko men te staan." Sontrop wijst vanaf het perron richting het busstation. De nieuwe portalen worden een stuk smaller. „Vroeger lagen hier wel zes of zeven sporen naast el kaar. Nu nog maar drie. Daar is dus minder ruime voor nodig." Een ander portaal, aan de zuidzijde van het station, is al vervangen door een nieuw expemplaar. „De oude zou net naast het nieuwe fietspad Dat motto is misschien van toepas sing op het eenvoudige ontwerp van de uitbreiding, maar zeker niet op de afwerking. Het grotendeels glazen gebouw van de hand van RoosRos Architecten zit bom vol technische snufjes, die Diep hout met liefde demonstreert. Neem bijvoorbeeld de enorme sta len deur, de lift naar de onder grondse opslag, de felgekleurde toi letten in de kelder of de lichtcom puter en high-end muziekinstalla tie. „We kunnen hier een complete club van maken. Dankzij het super dikke glas hoor je er buiten niets van." Sterrenhemel De zaal, die binnen gedomineerd wordt door een enorme bar met na tuursteen, is voor de meest uiteen lopende doelen te gebruiken. „We hebben hier een complete keuken en kunnen feesten met 150 man of chique etentjes voor 100 mensen kwijt. We hebben ook al boekingen voor congressen. Een condoleance kun je hier ook houden." De sfeer is aan te passen aan de gelegenheid, demonstreert Diephout als hij met een app op zijn telefoon de scher men opent. „Je staat hier 's nachts onder een sterrenhemel, als je dat wil." Bibliotheek Het Bleekveld, ooit een lelijk plein, is weer een stukje opgeknapt. Diep hout ziet uit naar de komst van de bibliotheek. „Daardoor gaat het al leen maar meer leven." Met zijn vrouw Vivian is hij nog veel meer van plan. „We hebben de oude It's gekocht en zijn samen met de ge meente bezig met iets heel bijzon ders voor de overkant", wijst hij op de bouwhekken. Wat is nog even geheim. „Binnenkort hoor je meer." komen te staan", aldus Sontrop. Voor de bouwput wordt al we kenlang geheid aan de zuidkant van het spoor. Nu er geen treinen rijden, slaat aannemer De Koning de palen die heel dicht tegen het spoor aanliggen. „Het risico is dat het spoor daardoor vervormt. Dat kan dan nu eventueel nog worden hersteld", legt hij uit. „Dit zijn toe vallig ook de diepste palen van het project: ze zijn 28 meter lang en verdwijnen zes meter onder de grond." Op de bovenkant van de palen rust straks de pompkelder: een bak onder het wegdek van de tunnel waarin het regenwater wordt op gevangen. Dorreman: „Volgende week beginnen we aan de andere kant. Om trillingen te verminde ren, zijn de gaten twaalf meter voorgeboord. Verder hebben we sensoren op de oude huizen aange bracht. Zodra de trillingen te hard zijn, wordt alarm geslagen." Wethouder Meeuwisse is onder de indruk van het werk dat wordt verzet. „Dit is fantastisch om te zien, hier hebben we echt naartoe geleefd. Het is echt een heel gede tailleerde planning waarin niets mag mislukken. Zo'n treinvrij weekend moet je wel twee jaar van te voren aanvragen." Voordat de tunnel kan worden opgeleverd, heeft de aannemer nog drie treinvrije weekends no dig. De eerstvolgende zijn in maart en april, dan rijden er tel kens drie dagen geen treinen. „Vooral het weekend in april wordt bijzonder, dan worden het dubbelsporig- en het enkelsporig dek op hun plaats geschoven", vertelt Stan Sontrop. „Dat belooft spectaculair te worden, we gaan een tribune bouwen zodat om wonenden en andere belangstel lenden het goed kunnen zien", zegt Meeuwisse. Afgelopen weekend werd ook de laatste hand aan de het vernieuwde kruispunt bij de Buys Ballot-straat gelegd. De spoorwegovergang is vanaf vandaag twee keer zo breed. maandag 29 oktober 2018 Dag en nacht met man en macht Joeri Wisse Goes A De nieuwe orangerie ZAAL bij Katoen met eigenaar Ron Diephout en zijn vrouw Vivian. fotojohanvanderheijden ZAAL. Dat is de naam van de uit breiding van hotel en brasserie Katoen in Goes. Eigenaar Ron Diephout: „In de ontwerpfase hadden we het over de Orange rie, maar we twijfelden of men sen het wel zouden begrijpen. Daarom hebben we voor 'ZAAL bij Katoen' gekozen. Keep it sim- ple!" Joeri Wisse Goes "r.COSQNLi A Twee portalen waaraan de bovenleidingen hangen worden vernieuwd, foto's johan van der heijden A Wethouder Loes Meeuwisse (links) in gesprek A Werkzaamheden aan één van de twee nieuwe met Stan Sontrop van Prorail. portalen die geplaatst moeten worden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 61