Fairport Convention excelleert in de Spot II Serene uitvoering van jubilerend Kamerkoor 20 Z WOESTIJNBLUES SUBLIEM GITAARSPEL Na het uitbreken van de Toeareg-revolutie in 1990 moest Bombino samen met zijn vader en grootmoeder vluchten naar het naburige Alge rije voor de veiligheid. Moctar kreeg daar de muziek met de pa plepel ingegoten. Als jonge gitarist kreeg hij van zijn bandleden zijn bijnaam Bombino, een verbaste ring van bambino, ofwel klein kind. Nu heeft de artiest op 38-ja- rige leeftijd zes soloalbums en een wereldtour achter de rug. In Zie- rikzee is hij voor de promotietour van zijn laatste album Deran wat vrij vertaald 'De Beste Wensen' betekent. Gehuld in Afrikaans gewaad en sjaals betreedt Bombino met zijn band het podium. Opvallend is het gemis aan traditionele Afri kaanse instrumenten, vanavond draait alles om de elektrische gi taar van Bombino. Veel praten doet de Afrikaan niet, zijn bassist vertaalt de spaarzame Franstalige woorden van de zanger. Zijn ver haal vind je terug in zijn muziek. Bombino vertelt daarin het ver haal van zijn volk, maar zingt ook over meer gebruikelijke thematiek zoals vrouwelijk schoon, liefde en vriendschappen. Zijn liedjes zijn soms meer kleine gedichten, allemaal gezongen in het Tamas- heq, zijn mysterieuze moedertaal. De band die voor deze tour is verzameld bestaat uit drie uitste kende muzikanten. De drums en bas zijn strak en aanstekelijk en la ten bij zijn eerste nummer al on gemerkt de heupen en schouders wiegen. De tweede gitarist speelt strakke rock- en reggae-ritmes waarover Bombino bijna constant solo's weggeeft. Het optreden is meeslepend, bedwelmend en brengt de zaal in trance. De gita rist voert het tempo meer dan eens op, resulterend in psychede lische gitaarclimaxen. Het publiek kan er geen genoeg van krijgen en laat zich meevoeren door het su blieme gitaarspel. Maar ook op het podium wordt zichtbaar genoten. Als blijkt dat in het publiek een huwelijksaanzoek met het ja is be antwoord, wordt er nog een extra toegift aan de al bijna twee uur durende show toegevoegd. Complimenten voor het Zierik- zeese podium dat met dit soort bijzondere concerten toch zijn re levantie bewijst. ny's lied Fortheringay. Door de warme baritonstem van Nicol krijgt het nummer een extra dra matische impuls, versterkt door twee violen, bespeeld door Ric Sanders en Chris Leslie. Subtiliteit sprak in Sanders' The Rose Hip, eveneens met twee vio len, met flarden herinnering aan Pachelbel's Canon. Fairport Conven tion trad in een akoestische setting op. Alleen slagwerker Gerry Con- way had het conventionele drum stel ingewisseld voor een pad met drumsamples die hij inventief be diende met vingers in plaats van drumsticks. Bassist Dave Pegg geeft met vloeiend, stuwend en ly risch spel diepte aan het geluid, terwijl zanger en multi-instru- mentalist Chris Leslie lichtvoetig heid toevoegt, deze avond vooral op mandoline en viool en in enkele gevallen op banjo. Zo kreeg afslui ter Matty Groves een Americana tintje dankzij dat instrument. Het nummer is al vijftig jaar een onlos makelijk onderdeel van de setlist, maar elk jaar wordt een aangepaste arrangement gepresenteerd. Het berust of louter toeval dat we hier zijn opfrightnight Daarmee blijft Fairport Conven tion trouw aan het principe van de folkmuziek: niet stilstaan bij het verleden, maar evolueren en ont wikkelen. Absoluut hoogtepunt van de excellente avond was Rose- mary's Sister. Het lied over de na weeën van een bombardement in WOU werd subliem gezongen door Nicol. De twee violen bege leidden het geraffineerde finger- pickingwerk op gitaar, waarmee Nicol aantoonde tevens een voor treffelijk en ondergewaardeerd gi tarist te zijn. Het op andere momenten harts tochtelijk meezingend en klap pende publiek toonde haar waar dering door muisstil te zijn. In het toepasselijk gedempte licht kon je de spreekwoordelijke speld niet zien, alleen maar horen vallen. Vitaliteit kenmerkt de hui dige bezetting van Fairport Convention. Zowel verbaal als muzikaal blinken de vijf leden uit in levendigheid. Aankondigin gen gaan gepaard met droge humor en zelfspot. 'Jullie zetten de klok vanavond één uur terug. Wij maandag, als we naar Engeland te rugkeren, vijftig jaar'. SirPatrick Spens wordt ingeleid met 'Anyone here from the t4th century?' In deze golden oldie kwam de ken merkende sound van de band met breaks, stops en syncopische ac centen uitmuntend naar voren. Voor het prachtig uitgevoerde Ge nesis hall wordt componist Richard Thompson, tot 1971 gitarist van Fairport, benoemd als auteur. 'Ik weet niet hij nu doet. Zwarte hoofddeksel verkopen of zo (de kenmerkende hoofdbedekking van Thompson). Ach, hij was een veel belovend gitarist'. Hoe geestig ook, je gaat niet naar een concert van de vijf Britse folk- rockers voor cabareteske bespiege lingen. Op de avond van de 'Nacht van de Nacht' verlichtte Fairport Convention de Spot met energieke klanken, maar liet voldoende ruimte voor duisternis in fraaie, droefgeestige ballads en diepgaan dere songs, zoals de schitterend uitgevoerde versie van Sandy Den- Het programma was met zorg samengesteld en bood vol doende afwisseling. Het koor stelt zelf dat het accent al 70 jaar op oude muziek ligt. Dus het verdient een pluim dat er tussen het brede aanbod van barokmu ziek twee werken werden gepre senteerd die nauwelijks bekend zijn. Een Nederlandse primeur van een Bachcantate en een wereldpri meur met het Te Deum van Picanol. Na een muzikaal voorproevertje werd Cantate BWV190 Singet dem Herrn ein neues Lied van Bach ver tolkt. Een werk dat Bach schreef in 1724 maar niet voltooid heeft. Va der en zoon Suzuki hebben het ge reconstrueerd. De recieten en aria's door de solisten klonken aan de zachte kant en het koor haperde even in het openingskoor (de loop jes mogen meer geschud worden). Maar als geheel klonk de cantate sereen en was de balans van het koor goed. Het vijfstemmige Te Deum van Sweelinck door de vijf solisten: Sa- rah van Mol en Sarah Peire (sopra nen), Clint van der Linde (counter tenor), Laurens Wyns (tenor) en Arnout Malfiet (bas) zongen eens gezind met ronde klanken, sober begeleid door het kistorgel. Juist de sobere homogeniteit was mooi. Josep Picanol leefde in de eerste helft van de t8e eeuw. Zijn Te Deum Laudamus is onderhoudend en boeit. De compositie is geschreven voor koor en sopraan. Sarah Peire was als een lichtend baken voor het koor. Dirigent Marcel van Wes ten was dan weer de loods die er voor zorgde dat het koor op koers bleef. Daar waar nodig stuurde van Westen bij. Dit werk mag vaker uitgevoerd worden, het is een in trigerend compositie. Mare Antoine Charpentier was de eerste Franse componist die in Italië ging studeren. Hij werkte als kapelmeester van de hoofdkerk van de Jezuïeten en de Sainte-Cha- pelle in Parijs. In Versailles zwaaide Lully de scepter. Daardoor bleef Charpentier lang een onbe kende in muziekland, maar zijn Te Deum zorgde voor Europese waar dering. Deze lofzang werd door Charpentier gearrangeerd voor koor, orkest en vijf solisten. Op merkelijk klonken de afwisselin gen tussen koor en solisten. De vo calisten respecteerden de Franse uitspraak van de Latijnse tekst en maakten gebruik van de juiste tril lingen van de Franse barok. Het koor stond scherp en daardoor werd het een muzikaal feestje voor de uitvoerders. maandag 29 oktober 2018 Bombino brengt Brogum in trance Bombino in Brogum. fotoandréjoosse De Sahara in Niger is één van de mooiste woestijngebieden ter wereld. Deze woestijn is het ge bied van het nomadenvolk de Touareg, een volk dat de popu laire woestijnblues speelt. Bom bino (Omara Moctar) is een van de artiesten die de Sahara heeft voortgebracht. Zaterdagavond liet de artiest uit Niger sahara- zand opwaaien in het Zierik- zeese Brogum. André Joosse RECENSIE Meer muzieknieuws en recen sies op www.3voor12zeeland.nl -Simon Nicol, zanger-gitarist Fairport Convention 'Het berust of louter toeval dat we hier zijn op fright night' ver kondigt zanger-gitarist Simon Nicol tijdens de introductie van Fairport Convention zaterdag avond in de Spot, daarbij verwij zend naar de leeftijd van de band. Doods, eng en onaange naam was het optreden aller minst. Marius Roeting RECENSIE Simon Nicol. fotodebsearl Als een kamerkoor van eigen bodem een jubileum viert kan het rekenen op een goede op komst. Het publiek kwam giste ren vol verwachting naar de Sint Baafskerk om het Zeeuws- Vlaams Kamerkoor te horen in een feestelijk programma. Jeanette Vergouwen RECENSIE Te Deum Laudamus. Werken van Bach, Sweelinck, Picanol en Charpentier. Door Zeeuws- Vlaams kamerkoor, Zeeuws ka merorkest TY en solisten o.l.v. Marcel van Westen. Gehoord zondag 28 oktober in de Sint Baafskerk in Aardenburg

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 20