Zogezien Schippers kunnen nog steeds varend ontgassen VERWEN JEZELF +GraK$ Zeeland krijgt eindelijk een installatie om binnenvaartschepen te ontgassen. Het is nog maar de vraag of dat schippers ervan weerhoudt de kwalijke restdampen uit hun tanks al varend te lozen. MET EEN HEERLIJK GOED GEVOEL j&eickkcrbue, Welkom in de wereld van Goed Gevoel 11 water wordt beter en sneller schoongemaakt en het ener gieverbruik is lager. We mogen het bouwter rein zelf op. „Maar kijk goed uit voor open kabels of gaten in de grond", waarschuwt Van Vooren. „En ik verzoek u dringend om geen foto's te maken. Het gaat om een ge patenteerde techniek en het adviesbureau heeft liever niet dat de exacte werking naar buiten komt." Het Nereda-gebouw zelf, waar de biologische schoon maak plaatsvindt, blijft ook gesloten. Wel zien we het ontvangwerk waar het afVal- water binnenkomt en trom melzeven het grove vuil eruit halen. Vervolgens gaat het water via een zandvanger naar een grote bufferbak, in afwachting van de Nereda- behandeling. Grote afzuigers op de gebouwen voeren on dertussen de schadelijke zwavelverbindingen af. Ook mogen de bezoekers even rondkijken in het ge bouw met de pompen, de blowers en de controlekamer, die is volgestouwd met elek tronica. „Het hart van de in stallatie", zoals Van Vooren zegt. „Ik vraag u wel nergens aan te zitten." Vanaf het Nereda-gedeelte wordt het overtollige slib eerst naar een buffertank ge pompt. Vervolgens gaat het naar de 'indikker', waar er zo veel mogelijk water uit wordt gehaald. Het ingedikte slib wordt in Terneuzen vergist. Voor de techneuten in het gezelschap is het allemaal ge sneden koek. Voor de ande ren is het een kwestie van goed opletten. De stoomcur sus van Van Vooren gaat snel, maar is helder. Eenmaal terug bij de directiekeet vertelt hij dat in januari het eerste ge maal wordt overgezet naar de nieuwe zuivering. Daarna volgt geleidelijk de rest. Het totale project kost ruim 12 miljoen euro. De ver trouwde grote, ronde tanks worden uiteindelijk overbo dig. Wat ermee gaat gebeu ren, kan de gids niet vertel len. „Daar zijn we nog niet over uit. Bouwen kost veel geld, maar slopen ook." Tonnie Luteijn is tevreden, vertelt hij, voordat hij op zijn fiets stapt om weer naar huis te gaan.. „Ik vond het heel in teressant, want normaal kom je hier niet zo gauw. Het is toch mooi dat iemand dat al lemaal even uitlegt. Anders had ik waarschijnlijk van middag in de tuin geschar reld. Dan is dit toch leuker." Wat is het ei en wat is de kip? Maakt een ontgassingsinstallatie aan de wal de weg vrij voor een verbod op varend ontgassen, of dwingt zo'n verbod ondernemers om een dergelijke installatie neer te zetten? Deze week kreeg Oiltanking Terneuzen een vergunning om een proef te doen met het ontgas sen van binnenvaartschepen. De installatie lijkt dus de kip, want per 1 juli werd in Zeeland een ver bod op het varend ontgassen van kracht. Dat ei was weliswaar al een jaar eerder gelegd, maar toch gin gen Provinciale Staten toen nog uit van de eerste redenering. Het verbod werd namelijk een jaar lang niet gehandhaafd om de bin- nenvaartsector en de chemische industrie de gelegenheid te geven ergens in Zeeland voor een ont gassingsinstallatie te zorgen. Afgezien van een Wemeldings initiatief dat niet in het bestem mingsplan van Kapelle paste, ge beurde er niks. Sterker nog, in maart bekenden binnenvaart schippers tijdens een bijpraatses sie met de SGP - de partij die het hardst had geijverd voor het uit stellen van sancties - dat ze geen haast hadden met het regelen van een ontgassingsinstallatie. Had de provincie het maar meteen moe ten verbieden, was de argumenta tie. Verbieden helpt dus beter dan gedogen, zo lijkt het. Nog geen vier maanden nadat het verbod moet worden nageleefd, is immers de eerste ontgassingsinstallatie een feit. Maar schijn bedriegt. Het verbod stelt niks voor en de instal latie was er toch wel gekomen. Drie jaar geleden vroeg Groen- Links al om een verbod op het va rend ontgassen. Zuid-Holland en Noord-Brabant hebben dat in hun verordeningen opgenomen, was de redenering, dus dreigde 'ont- gassingstoerisme'. Schippers zou den bewust naar Zeeland varen, omdat ze daar nog ongestraft hun stinkende goedje de lucht in kon den blazen. Dat bespaarde ze geld, want ontgassen aan de wal is niet gratis. Als dat überhaupt al zou kunnen, want de dichtstbijzijnde ontgassingsinstallaties staan in Antwerpen, Moerdijk en Rotter dam. Gedeputeerde Ben de Reu (PvdA, Milieu) raadde een verbod aanvankelijk af. Het is niet te handhaven, zei hij. Ontgassende schepen moeten op heterdaad worden betrapt. Dat is bijna on doenlijk, zeker met een beperkte politiecapaciteit. Het was beter om te wachten op landelijke en Euro pese regelgeving. Die gaat waar schijnlijk in 2020 in. Stankgolf Na lang aarzelen kwam er in Zee land toch een verbod op varend ontgassen, net als in zes andere provincies. Vanaf 1 juli zou de wa- terpolitie overtreders gaan bekeu ren, beloofde De Reu. Een belletje met de woordvoerder leert dat zich sinds die tijd in Zeeland één incident heeft voorgedaan, een stankgolf op 11 september bij de Kreekraksluizen. De politie ging op onderzoek uit, maar het schip dat ze op de korrel hadden bleek niet de dader. Zonder dat verbod had de wa- terpolitie overigens ook een kijkje genomen, aldus de woordvoerder. „De politie ziet toe op het ontgas sen, dat doen we al tientallen ja ren." Niet op basis van 'lokale pro vinciale regels', maar om de hand te houden aan de iets soepelere wetgeving gevaarlijke stoffen op water. Met de aanpassing van hun provinciale milieuverordening lo pen zeven provincies vooruit op de internationale wetgeving, aldus de woordvoerder. De waterpolitie wacht daar liever op, 'omdat tank schepen bovenprovinciaal en meestal zelfs internationaal varen'. Niets veranderd In de praktijk is er dus niets veran derd. Er is nog niet één schipper bekeurd, terwijl er nog geen ont gassingsinstallatie in Zeeland was. Dus het probleem bestaat niet, of schippers gaan vrolijk door met het varend ontgassen. Waarom dan toch die proef bij Oiltanking? Die vloeit zeker voort uit het verbod. Daarom heeft de provincie zich er ook sterk voor gemaakt. Maar Oiltanking ontgast al jaren (zee)schepen, alleen stond de vergunning niet toe dat dit ook kon met binnenschepen die ver volgens weer leeg vertrekken. Het bedrijf voorziet daar een markt. Namelijk vanaf het moment dat de landelijke en Europese regels zijn aangescherpt. GEZINS TEST WIN Al 25 jaar dé referentie op vlak van gezondheid, relaties en beauty in België Jouw inspiratiebron om gelukkig en in balans te leven Ontdek deze maand dit magazine met gratis Kadalys gezichtscrème voor maar 4,99 GO ZATERDAG 27 OKTOBER 2018 De grote bufferbak waar het vuile afvalwater terecht komt voordat het de Nereda-behandeling krijgt, foto WATERSCHAP SCHELDESTROMEN ERNST JAN ROZENDAAL COMFORTFOOD 3.0 MELME jÖt BfCErENVAN MJAMICHEF DOE DE AAN HET STERFBED VAN EEN GELIEFDE ju hoop pat kW M- KMNJH l-'1 iv.' «ADAlyS Nu ook verkrijgbaar bij onder andere: PLUS-JUMBO - PRIMERA - THE READ SHOP - BRUNA - AKO

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 59