ÉP s getuigen in Zeeland Jehovah' 10 ZE JOEP VAN LIESHOUT MONUMENT VOOR DE VRIJHEID Elke twee jaar worden in Middelburg de Four Freedom Awards uitgereikt. De gemeente presenteert zich als 'Stad van de vrijheid' Monnikenwerk I aar Middelburg voelt zich zo door financiële perikelen geketend dat er zelfs I met korting en be taling in termijnen geen kunst werk vanaf kon dat voor een breed publiek het fenomeen vrij heid verbeeldde. 'Huis' van Joep van Lieshout - gemaakt voor de manifestatie 'Faqade 2017' - was in de maanden dat het op het Koorkerkhof stond een beeldbe palend kunstwerk én speelobject. Dat laatste is door de alomtegen woordige angst voor aansprake lijkheid ook een prima argument tegen aankoop. Terwijl kinderen en hun ouders waarschijnlijk wel in staat zijn een bordje te lezen met 'beklimmen op eigen risico'. Een droeve geschiedenis, die naar mijn idee haaks staat op de pre tentie van de stad. CBK Zeeland heeft desondanks - of wellicht juist hierom? - Van Lieshout uitgenodigd een monu ment voor de vrijheid te creëren. Het resultaat is momenteel te zien in de expositieruimte aan de Balans. Waar onmiddellijk na binnenkomst een reusachtige oranje knuppel de aandacht trekt. Aan de bovenzijde heeft hij een complexe verdikking, die lijkt op de toorts van het Vrijheidsbeeld. Maar er is ook een gebalde vuist in te zien, het symbool dat zwarte Amerikaanse atleten gebruikten op de Olympische Spelen in 1968 om de rassenongelijkheid in hun land aan de kaak te stellen. Scherpe uitstulpingen doen den ken aan een strijdknots. Terwijl de onderkant meer heeft van een honkbalknuppel. Is sport niet ook een culturele sublimatie van oor log? De knuppel is vlak onder de uitstulping ruig uitgevoerd en herinnert zo aan de boom: zuil én materiaal voor architecten en beeldhouwers. Het object is felo- ranje: een attentievolle kleur, die ook met ons land en ons konings huis valt te associëren. Met 4 andere, op klein formaat uitgevoerde, sculpturen draagt van Lieshout mogelijkheden aan om Middelburg alsnog te marke ren als de plaats waar vrijheid ge vierd, herdacht en geleefd wordt. De knuppelvorm komt terug in elk van de ontwerpen: vrijheid moet immers steeds opnieuw worden bevochten. Twee keer een knuppel met een kop waarvan er één een opgewekte en de andere een angstige uitdrukking ver toont. Twee andere knuppels worden respectievelijk bekroond met een gebalde vuist en een hand die het vredesteken geeft. Van Lieshout plaatst zijn ontwer pen in een context door een groot In Van Lieshouts visie is vrijheid een begrip waarin tegenstellingen elkaar ontmoeten en bevechten aantal vrijheidsmonumenten in een visuele presentatie bij elkaar te brengen. En een 5-minuten filmpje overspoelt je met een stortvloed aan associaties op het fenomeen vrijheid. In Van Lies houts visie is dat een begrip waarin tegenstellingen elkaar ontmoeten en bevechten. In plaats van het zoveelste obligate symbool te kiezen zet Van Lies hout je aan het denken. 'Hoe ver houdt mijn vrijheid zich tot die van de ander?' is de kernvraag die hij via de 'koppen' stelt. En 'Wat is er nodig om vrijheid te realise ren en te handhaven?' lijkt me de vraag bij de ontwerpen voor het tweede stel. Van Lieshout geeft gen kant-en-klaar recept, maar presenteert de ingrediënten en maakt daarmee zichtbaar dat vrij heid voortdurend opnieuw moet worden uitgevonden. Met mijn sleutelbos in de hand doe ik de deur open.„Mooi", denk ik nog „dat komt goed uit, ik moet nu echt weg". Beleefd vragen keurig geklede Jehovah's Getuigen of ik tijd heb voor een gesprek. „Nee, het spijt me", roep ik bijna uit ter wijl ik naar buiten stap, de deur dicht gooi en er vandoor ga. On derweg gaat het schuren. Het is toch wel raar, ik ben geïnteres seerd in allerlei varianten gelovi gen, maar Jehovah's Getuigen poeier ik af. Deze week zoek ik ze op, naar aanleiding van het rap port 'Wie is religieus en wie niet' dat het CBS op 22 oktober jl. publi ceerde. Volgens het CBS noemt in 2017 een minderheid (49%) van de be volking zich gelovig. Nog 16% van de bevolking gaat ten minste één keer per maand naar een kerk dienst of vergelijkbare bijeen komst. Protestanten gaan vaker naar de kerk dan katholieken en (mannelijke) moslims zien de moskee ook regelmatig van bin nen. „De cijfers van het CBS over ge lovigheid, gaan over wie er kerks is. Als we langs de deuren gaan ho ren we wel dat dat minder wordt, maar veel mensen zeggen op een eigen manier te geloven." Aan het woord is Patrick van den Berg uit Bruinisse en woordvoerder van de Jehovah's Getuigen in Zeeland. Hij bezoekt de Koninkrijkszaal in Zie- rikzee. De christelijke beweging gaat traditiegetrouw van deur tot deur om mensen uit te nodigen in gesprek te gaan over het geloof. „Als we afgaan op ónze ervarin gen, blijven mensen geloven, mis schien dat we net iets meer horen over boeddhisme." In het CBS rapport zijn Jeho vah's Getuigen waarschijnlijk in gedeeld bij de groep 'andere ge zindten'. De beweging is overge waaid uit de Verenigde Staten, waar die in 1884 is gesticht door Charles Taze Russell. Voor de Eer ste Wereldoorlog vestigen de eer ste lehovah's Getuigen zich in Ne derland en in 1926 verschijnt hun blad, de Wachttoren ook in onze taal. Tijdens de Tweede Wereld oorlog werd de groep verboden, maar ondergronds voortgezet. On danks dat 130 leden het leven lie ten in concentratiekampen groeide het aantal getuigen van 500 in 1940 tot 3.125 in 1945. Van daag de dag zijn er in Nederland zo'n 30.000 gedoopte Jehovah's Getuigen. Dat betekent dat circa 0,17% van onze bevolking zich tot dit genootschap rekent. In Zeeland evangeliseren zij al voor de Tweede Wereldoorlog; de eerste gemeente in Middelburg wordt in 1949 opgericht. In 2017 zijn er in Zeeland 856 actieve getuigen, tien gemeenten en zes Koninkrijksza len. Die zijn te vinden in Oost burg, Terneuzen, Vlissingen, Mid delburg, Goes en Zierikzee. De ge lovigen zijn trouw in het bezoek van de vergaderingen en van hen wordt een actieve inzet verwacht. Zo presenteren de Getuigen van Schouwen-Duiveland zich onder meer met lectuurstands in Zierik zee en Renesse. „Je bent van harte welkom, hoor. Onze vergaderingen zijn open baar." Ik praat er met Patrick over door en langzaamaan dringen zich beelden op van gelovigen die mij wel heel hartelijk welkom zullen heten. Daar ben ik niet zo van, ik kijk liever onopgemerkt toe. Maar dat kan ook. De site van de Jeho vah's Getuigen is flink opgetuigd, maar bij iedere klik waarmee ik verder in de site doordring, word ik huiverachtiger. „Een sekte" fluistert mijn innerlijke stem. "Wat dat precies is, weet ik niet", zegt Patrick desgevraagd. "Mis schien heeft het te maken met het beeld dat de media van ons schet sen." zaterdag 27 oktober 2018 GO Vrijheid voortdurend bevechten Nico Out Middelburg Knuppels I. T/m 16/11. Joep van Lieshout, 'Je maintendrai'. CBK Zeeland, Ba lans 17, Middelburg. Ma. t/m vr. 9.00 -17.00 uur/Ie zo. v/d maand 13.00 -17.00 uur. 31/10, 20.00 uur, lezing door Joep van Lies hout. Jeanette Vergouwen José Baars schrijft wekelijks over religie en kerken in Zeeland. Kijk voor haar blog op pzc.nl/monnikenwerk Statue of Liberty.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 38