De Persgroep zet in op digitiale transformatie 15 ven als Uber en andere bedrijven als Spotify, Slack en Snappcar renderen fantastisch. Softbank weet gemiddeld 45 procent rendement te maken op zijn investeringen. Het zal niemand verbazen dat Sons succesverhaal andere 'goudzoekers' aan trekt. Iedereen wil een graantje meepik ken. Dat komt Son zelf best goed uit. Hij investeert vooral met geleend geld. Heeft de top van zijn kredietlimiet on derhand wel bereikt. Met het geld van anderen kan hij weer zijn gang gaan. Kroonprins Bin Salman, kroonprins van de rijkste oliestaat ter wereld, laat zich in 2016 pu bliekelijk ontvallen dat de economie van zijn land snel en grondig moet ver anderen, omdat Saoedi-Arabië compleet afhankelijk is van de inkomsten van olie. Het land mag bulken van het geld, kennis over hoe dat in te zetten ont breekt. Saoedi-Arabië wordt het lacher tje van de internationale markten als het op eigen houtje - voor veel te veel geld - een belang in het Uber-taxiplat- form koopt. Nee, dan Son. De Japanner kocht ook een belang in Uber, maar dan wel met fikse korting. De kroonprins neemt ver volgens contact op met Son, om 'eens »De Soedische prins stopte een slordige 45 miljard inSVF van gedachten te wisselen' over het een en ander. Het hardnekkige gerucht gaat dat Son vervolgens slechts drie kwartier nodig heeft om de schatrijke Mohamed bin Salman tot zijn fanatiekste suppor ter te maken. Het vervolgens opgerichte Softbank Vision Fund is een doorslaand succes. Bin Salman steekt een slordige 45 mil jard dollar in het fonds. Buurland Abu Dhabi voegt daar nog eens 15 miljard dollar aan toe. Ook Apple doet mee, evenals een trits andere investeerders. Wat Son vervolgens doet, wordt hem minder in dank afgenomen. Zijn SVF begint direct met geld te strooien. Dit leidt tot veel kritiek. SVF pompt de prij zen van de bedrijven immers kunstma tig op. Bovendien krijgen de door Son uitverkoren bedrijven zoveel geld toe gestopt dat concurrenten geen schijn van kans hebben om daar tegen op te boksen. SVF bepaalt op deze manier de winnaars. Een concurrent van Vision Fund klaagt openlijk dat de bedrijven van Son 'het geld op de bank zetten, in een tas stopten, en zelfs in doggybags moesten bewaren'. Innig Het tij lijkt ook voor Son te keren. Nog maar kort geleden kondigde hij een tweede Vision Fund aan en Bin Salman zegde direct weer 45 miljard dollar toe. Die innige samenwerking lijkt zich nu tegen Softbank te keren. De reden is de moord op de Saoedische journalist Ja- mal Khashoggi. Son die naar verluidt wel op de grote economische investe- ringsbeurs in Riaad was, waakte ervoor om met Mohamed bin Salman te wor den gezien. De kans is groot dat de boosheid op de Saoedische kroonprins ook SVF gaat ra ken. Wie wil er nog geassocieerd wor den met zo'n fonds dat grotendeels is gevuld met bloedgeld? En welke tech- ondernemer wil nu dat de Saoedi's geld in zijn of haar bedrijf steken? Beleggers dumpten in ieder geval al aandelen Softbank. Ook is het de vraag of het tweede Vision Fund er nog gaat komen. Independer is het grootste digitale vergelijkingsplatform van Neder land voor verzekeringen, bancaire producten, hypotheken en energie. Het Vlaams-Nederlandse De Pers groep was op internet al actief als recruiter (Nationale Vacaturebank), in technologie en elektronica (Tweakers.net) en de autobranche (AutoTrack.nl en Carsom.nl). Independer telt 300 werknemers en was vorig jaar goed voor 10,7 mil joen euro nettowinst op een omzet van 56,3 miljoen. Het platform ver dient geld via vergoedingen die het ontvangt van bedrijven of gebrui kers, als mensen via de site een con tract afsluiten. Minstens zo interessant als de winst, is de onuitputtelijke data- stroom die Independer dagelijks binnenhaalt voor de nieuwe eige naar. Uit die data kan De Persgroep leren wat (potentiële) klanten be zighoudt en daar kunnen weer re clamecampagnes op worden geba seerd. Omgekeerd kan De Pers groep zijn diensten verbeteren met de kennis die de uitgever over zijn lezers, luisteraars en kijkers op bouwt. Botsen De vraag of de commerciële tak van De Persgroep niet gaat botsen met de nieuws-tak, is volgens de direc tie niet aan de orde. „Independer is geen journalistieke site", erkent Ilse Luyk, manager strategie en busi ness bij De Persgroep Nederland. „Voor ons telt dat ze bij Independer onafhankelijk en transparant zijn. Ze hebben veel specialistische ken nis, dat komt van pas bij de advie zen die we geven. In die zin past hun dienstverlening bij de kern waardenvan De Persgroep: mensen informeren en gidsen. Dat doen we ook in onze kranten, bijvoorbeeld via Zo Auto en Zo Werkt.' Kritisch Teun Gautier, uitgever en media- ondernemer, is kritisch over de overname van Independer. Hij spreekt van 'een wezenlijke bedrei ging voor de toewijding aan de journalistiek'. Zijn grote schrik beeld is de gang van zaken binnen VNU aan het begin van deze eeuw: „Die uitgeverij veranderde van een journalistiek bedrijf in een databe- drijf. Rendement werd steeds be langrijker. Eerst verdwenen de drukkerijen, later de kranten en tijdschriften." De data die Independer binnenhaalt kan De Persgroep gebruiken in campagnes De baas van De Persgroep Neder land, Erik Roddenhof, is helemaal niet bang voor een VNU-scenario: „Dat wij investeren in verbreding sluit niet uit dat we investeren in vernieuwing van onze journalis tiek. We doen het allebei. Wat ons verdienmodel betreft: we maken elk jaar winst en hebben aanwijzin gen dat consumenten steeds meer bereid zijn te betalen voor kwali- teitsj ournalistiek." Overigens waren krantenuitge vers in het verleden ook al actiefin informatiediensten zoals perso- neelswerving en de verkoop van tweedehandswagens. Alleen toen verschenen die personeelsadver tenties en 'zoekertjes' gewoon op papier. Toen het internet kwam op zetten, verloren de uitgevers die lu cratieve business aan nieuwe on- line spelers. Vandaag zijn ze zelf voldoende gedigitaliseerd om de online dienstenplatformen weer in huis te halen. Spanje Benidorn Appartementen Los Gemelos 2 10-daagse busvakantie 169,- Vertrek op 16 november 2018 17-daagse busvakantie 249,- Vertrek op 9 november 2018 Sneak preview S< VVThL SoLmaR.nl V» 0495 - 588740 zaterdag 27 oktober 2018 GO Masayoshi Son met de Ameri kaanse president Donald Trump. FOTOJABINBOTSFORD Met de overname van prijsver- gelijker Independer zet De Pers groep, uitgever van onder meer deze krant, een nieuwe stap in zijn digitale transformatie. Leo Roggeveen Rotterdam M Masayoshi Son met de Saoedische kroonprins Bin Salman. FOTOJEENAH MOON SUPER DEAL! Meer info? www.solmar.nl De open dagen van Solmar staan weer voor de deur met gratis entree en vele extra's. Al onze prijzen zijn p.p. gebaseerd op een 2-persoonskamer, incl. eventuele vroegboekkorting. Adm. kost. busreis bedragen €10,00. Kijk op solmar.nl voor onze voorwaarden. Typefouten voorbehouden. Thuis aan de Costa

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 15