SCHUIVER 1EESI Stella Bergsma (48) debuteerde in 2016 met Pussy album, over een lerares die zich met drank en seks op de been houdt. Wie? eindeloos doorhamert. Stoerdoenerij. Wat dat betreft was Wolkers (1925) net zo'n grote nareist als de Amerikaanse auteurs Norman Mailer (1923), John Updike (1932) en Philip Roth (1933), de Grote Mannelijke Narcisten van de Amerikaanse literatuur. Hij bijt in haar vinger. De oestrus van de nacht komt omlaag en over hem heen als een kap. Hij voelt het naar beneden komen, zijn vlees veran deren. Ze beklimmen de trap. Zij gaat eerst, als altijd. Haar kuiten lichten voor hem op, draaien weg, bestijgen de nauwe treden. Haar sleutel opent de deur. Deanspik begint zich te roeren. Een andere schrijver, James Salter, land- en generatiegenoot van Roth, Mailer en Up dike, laat zien hoe het ook kan. In A sport andapastime (2014), in het Nederlands ver taald als Sport en tijdverdrijf, toont hij de kwetsbaarheid tijdens de seks. Salter is een meester in het oproepen van een erotische, fysiek geladen sfeer. Het lijkt alsof de zeker heid van een komend moment hoofdper soon Dean opwindt. Maar als hij even later met Anne-Marie op bed ligt, en hij het kus sen dubbelslaat om onder haar buik te leg gen en zij op haar ellebogen omhoog komt, schrijft Salter: haar rug, zelfs het woord ervoor is prach tig, ligt onder hem, de rug die zij nooit ziet, de gladde intelligente rug waarop, als op een tafel, hij zo veel uren naar gestaard heeft. Hij komt omhoog in de duisternis om hem te bewonde ren. Hij was het vergeten. Elke minuut van de dag lijkt te zijn samengekomen. Hij wil ze vertragen, dit zoete einde laten duren. Niet alleen de verwachting van seks windt Dean op, ook het uitstel ervan. Seks is in zekere zin dus altijd onbevredigend. Salter maakt duidelijk dat mensen er niet alleen achterkomen wie ze zijn door daarover na te denken, maar ook door dingen te doen, te ervaren. Salter schrijft in de derde persoon enkelvoud. Hij zou gemakkelijk kunnen wisselen tussen de karakters, maar hij blijft bij 'hem', zijn hoofdpersoon. Het is jaren geleden nu. Ze voelt zijn pik hard tegen haar heup drukken en ze trilt met de tuchtende kracht van haar verlangen. Hm, zegt hij. Ik heb je gemist. Het is niet zoals met andere mensen zegt ze]. Nou, ik mag jou veel meer dan andere mensen. De Ierse Sally Rooney (27), auteur van twee veelgeprezen romans, gaat een stap verder. Zij beschrijft in haar laatste boek Normal People (2018) vanuit hun perspectief de le vens van twee jonge mensen, Marianne en Connell, en de ontwaking van hun seksuele bewustzijn. In zinnen die ze duidelijk af keek van Salter (in Normal People leest Con nell zelfs een van zijn boeken) schrijft Rooney, als Connell na het douchen Mari- annes buik kust, dat die 'zacht en wit als deeg is'. En: 'Ze voelt zich heilig, een altaar.' De lezer is bij Marianne, niet bij Connell. Maar doordat hij in andere scènes heel dicht bij Connell is geweest, snappen we dat dit moment ook voor Connell heel fijn is: ook hij geniet als Marianne zich zo voelt. Rooney schrijft haar seksscènes dus zoals ze zijn, of, zoals seks kan zijn: als een plek waar twee of meerdere mensen elkaar ont moeten, zonder schaamte. Hoe ze hun bin nenwereld delen, en zo schoonheid schep pen in hun samenkomst. Dat Rooney op andere plekken in Normal People ook de duistere kant van seks laat zien, is nog be wonderenswaardiger. Want wie goed schrijft, tilt de werkelijk heid niet op, maar laat haar zien zoals ze is: dubbelzinnig - en toont dat niets alleen maar is wat het lijkt te zijn. Ook seks niet. Ik lees nu: Guilty pleasure: 38 Lezen Philip Huff (34) schreef de romans Dagen van Gras (2009), Niemand in de stad (2012), Boek van de doden (2014) en Het verdriet van anderen (2015). Niemand in de stad, over de (seksuele) escapades van een groep studenten, is verfilmd en ging deze maand première. TEKST PETER SIERKSMA Shirley Jackson We Have Always Lived in the Castle „Een gruwelijk boek over moord en vervreemding. Over twee zusjes die met hun oom in een kasteel wonen en de verschrikkingen die een van de zusjes vermoedelijk heeft veroorzaakt. Voor mijn nieuwe boek ben ik op zoek naar het wezen van horror." Geen „Ach, had ik die maar. Ik schaam me nergens voor en heb ook niks te verbergen. Joh, ik wou dat ik een slechte smaak had en viel voor de verleiding van de bouquet- reeks, maar dat is niet zo. Hetzelfde geldt voor Hitiers Mein Kampt. Dat zou een guilty pleasure kunnen zijn, maar ik vrees dat Hitier net zo slecht schrijft als dat-ie schilderde."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 126