10
Het kabinet wacht een Europese vliegtaks niet af en
start met de voorbereidingen voor een Nederlandse variant.
„Straks moet de vervuiler vier keer betalen."
„De vliegtaks gaat er gewoon komen.
Je kunt blijven dromen, maar we heb
ben daar nu eenmaal afspraken over
gemaakt." Luchtvaartminister Cora
van Nieuwenhuizen beloofde het eer
der deze maand al, het ministerie van
Financiën maakt het waar.
Staatssecretaris Menno Snel start
met de voorbereidingen voor een wet
die de invoering van een Neder
landse vliegtaks in 2021 mogelijk
maakt. De D66-bewindsman wijkt
daarmee af van de afspraken uit het
regeerakkoord die vorig jaar onder
druk van zijn partij zijn gemaakt.
Daarin staat dat eerst wordt gewerkt
aan een Europese vliegtaks daarna
aan een heffing op vieze vliegtuigen.
Lukt die tweetrapsraket niet, dan
komt er een Nederlandse taks.
Maar dat duurt de staatssecretaris
te lang. De Europese Commissie tilt
de gevoelige zaak over de Europese
verkiezingen van maart. Omdat het
daarna nog wel eventjes zal duren
voordat het onderwerp - tussen alle
brexitperikelen - weer op de agenda
komt, is het volgens Snel twijfelach
tig of de oorspronkelijke invoerings
datum wordt gehaald. 2021 is volgens
Snel cruciaal. Niet zozeer om het mi
lieu te helpen of geluidshinder te
temperen, maar omdat anders een
gat in de begroting ontstaat.
De 200 miljoen euro die de taks
jaarlijks oplevert, gaat meteen de
schatkist in. „Onze voorkeur gaat uit
naar een Europese belasting, dan hef
fing per vliegtuig, dan belasting per
passagier", zegt een woordvoerder
namens de staatssecretaris van Fi
nanciën. „Europese invoering zal niet
simpel zijn. Als je die 200 miljoen
wilt binnenhalen, moet je voorberei
dingen treffen voor de andere op
ties."
Begrotingsgat
Maar gaapt dat begrotingsgat wel? De
schatkist profiteert al sinds 2012 van
de opbrengsten van de Europese
emissiehandel voor de luchtvaart, die
moet betalen voor de uitstoot van
broeikasgas. Vorig jaar streek Neder
land zo 190 miljoen euro op. Alleen
in de eerste helft van dit jaar was dat
al 201 miljoen euro. Omdat de prijs
voor een C02-certificaat flink aan het
stijgen is, wordt dit jaar een bedrag
Vliegtaks per land
Als je 3,80
euro extra
moet betalen,
ga je niet
minder
vliegen
1,3%
tussen de 400 en 500 miljoen euro
verwacht, meer dan twee keer zoveel
als begroot. Daarmee is Snels begro
tingsgat bij voorbaat al gedicht. De
staatssecretaris gaat bovendien voor
bij aan een andere voorwaarde uit het
regeerakkoord; dat eerst wordt geke
ken naar een extra heffing op lawaai
ige en vervuilende vliegtuigen voor
dat naar vliegtaks wordt gegrepen.
Nu zet hij beide mogelijkheden naast
elkaar. „Er komt nog een keuze van
het kabinet voor een vliegtaks per
ticket of een belasting per vliegtuig",
bevestigt Snels woordvoerder. Dat
brengt het kabinet in het vaarwater
van Schiphol, dat eind deze maand
precies zo'n heffing op lawaaimakers
bekend zal maken. Vanaf volgend jaar
april gaan oudere, viezere en lawaai
ige toestellen flink meer betalen om
op de luchthaven te mogen starten
en landen. De opbrengst daarvan
gaat naar de luchthaven.
Vervuiler
Het is dan ook niet zo, zegt Finan
ciën, dat daarmee een nationale vies-
peuk- en lawaaiheffing op vliegtui
gen van de baan zal zijn. „Schiphol
werkt aan zijn eigen heffing, waar
van de opbrengst ten goede komt aan
Schiphol. Wij werken aan een maat
regel voor de schatkist."
KLM-topman Pieter Eibers loopt al
langer te hoop tegen de 'opeenstape
ling van milieutaksen'. De maat
schappij valt vanaf 2021 onder het
wereldwij de emissiehandelssysteem
voor de luchtvaart, de EU-variant die
al sinds 2012 geldt, de heffing die
Schiphol wil invoeren en dan de
vliegtaks van het kabinet. „Daarmee
wordt vier keer voldaan aan de eis dat
de vervuiler betaalt." Volgens Eibers
is vliegtaks sowieso onnodig. „In het
regeerakkoord is ook afgesproken dat
eerst gekeken wordt naar Europese
maatregelen. Die zijn er al: emissie
handel."
„Passagiersbelastingen verminde
ren de mogelijkheden van lucht
vaartmaatschappijen om te innove
ren en creëren geen prikkels om effi
ciënter en duurzamer te opereren",
aldus Easyjet. De maatschappij vreest
dat door de afdracht van al die heffin
gen investeringen in milieumaatre
gelen - zoals biokerosine en de
nieuwste vliegtuigen - worden ge
temperd.
Ook de milieubeweging ziet wei
nig in de maatregel. „Wij zijn niet
voor deze vliegtaks", zegt Cas van
Kleef van Greenpeace. „In deze vorm
gaat hij niet ver genoeg. Als je 3,80
euro extra moet betalen dan ga je niet
minder vliegen; dat is een ticket-
taksje.
„Hoe hoog de vliegtaks ook wordt,
het bedrag zal nooit groot genoeg
zijn om de klimaatdoelen van Parijs
te halen. Om de luchtvaart eerlijk te
belasten, moet er btw op vliegtickets
en accijns op kerosine komen, én een
C02-heffing. Tickets worden dan 63
procent duurder. Dat zou niet alleen
twee miljard euro opleveren, maar er
ook voor zorgen dat mensen minder
gaan vliegen."
België
De tegenwerpingen van het mon
sterverbond van luchtvaart en mi
lieubeweging worden gestaafd door
bevindingen van CE Delft, dat nota-
bene door het kabinet is besteld. Vol
gens het onderzoeksbureau zijn de
effecten van de vliegbelasting op
C02-emissies, geluid en fijnstof
klein tot verwaarloosbaar. Minder
dan 5 procent van de reizigers zal
vanwege de vliegtaks voor een alter
natief kiezen zoals reizen via het be
lastingvrije België, of met trein, auto
ofbus.
vrijdag 26 oktober 2018
GO
Minder dan 5 procent van de reizigers zal vanwege de vliegtaks voor een alternatief kiezen, blijkt uit onderzoek, fotoanp
Vliegtaks maakt ticket duur,
maar wie profiteert ervan?
Herman Stil
Den Haag
Casvan Kleef,
Greenpeace
Inter- Groei
Binnen Europa <6000km continentaal passagiers
Nederland
3,80
3,80
22,00
Duitsland
7,46
23,31
41,97
Zweden
5,80
24,17
38,67
Oostenrijk
3,50
7,50
17,50
Frankrijk
5,61
12,57
12,57
Noorwegen
8,74
8,74
8,74
Italië
100,00
€200,00
€200,00
Ver.Koninkrijk
13,00
515,00
4,5%
2,5%
6,2%
4,3%
2,4%
5,5%
2,0%
251018 MR BRON PAROOL