10 Het kabinet wacht een Europese vliegtaks niet af en start met de voorbereidingen voor een Nederlandse variant. „Straks moet de vervuiler vier keer betalen." „De vliegtaks gaat er gewoon komen. Je kunt blijven dromen, maar we heb ben daar nu eenmaal afspraken over gemaakt." Luchtvaartminister Cora van Nieuwenhuizen beloofde het eer der deze maand al, het ministerie van Financiën maakt het waar. Staatssecretaris Menno Snel start met de voorbereidingen voor een wet die de invoering van een Neder landse vliegtaks in 2021 mogelijk maakt. De D66-bewindsman wijkt daarmee af van de afspraken uit het regeerakkoord die vorig jaar onder druk van zijn partij zijn gemaakt. Daarin staat dat eerst wordt gewerkt aan een Europese vliegtaks daarna aan een heffing op vieze vliegtuigen. Lukt die tweetrapsraket niet, dan komt er een Nederlandse taks. Maar dat duurt de staatssecretaris te lang. De Europese Commissie tilt de gevoelige zaak over de Europese verkiezingen van maart. Omdat het daarna nog wel eventjes zal duren voordat het onderwerp - tussen alle brexitperikelen - weer op de agenda komt, is het volgens Snel twijfelach tig of de oorspronkelijke invoerings datum wordt gehaald. 2021 is volgens Snel cruciaal. Niet zozeer om het mi lieu te helpen of geluidshinder te temperen, maar omdat anders een gat in de begroting ontstaat. De 200 miljoen euro die de taks jaarlijks oplevert, gaat meteen de schatkist in. „Onze voorkeur gaat uit naar een Europese belasting, dan hef fing per vliegtuig, dan belasting per passagier", zegt een woordvoerder namens de staatssecretaris van Fi nanciën. „Europese invoering zal niet simpel zijn. Als je die 200 miljoen wilt binnenhalen, moet je voorberei dingen treffen voor de andere op ties." Begrotingsgat Maar gaapt dat begrotingsgat wel? De schatkist profiteert al sinds 2012 van de opbrengsten van de Europese emissiehandel voor de luchtvaart, die moet betalen voor de uitstoot van broeikasgas. Vorig jaar streek Neder land zo 190 miljoen euro op. Alleen in de eerste helft van dit jaar was dat al 201 miljoen euro. Omdat de prijs voor een C02-certificaat flink aan het stijgen is, wordt dit jaar een bedrag Vliegtaks per land Als je 3,80 euro extra moet betalen, ga je niet minder vliegen 1,3% tussen de 400 en 500 miljoen euro verwacht, meer dan twee keer zoveel als begroot. Daarmee is Snels begro tingsgat bij voorbaat al gedicht. De staatssecretaris gaat bovendien voor bij aan een andere voorwaarde uit het regeerakkoord; dat eerst wordt geke ken naar een extra heffing op lawaai ige en vervuilende vliegtuigen voor dat naar vliegtaks wordt gegrepen. Nu zet hij beide mogelijkheden naast elkaar. „Er komt nog een keuze van het kabinet voor een vliegtaks per ticket of een belasting per vliegtuig", bevestigt Snels woordvoerder. Dat brengt het kabinet in het vaarwater van Schiphol, dat eind deze maand precies zo'n heffing op lawaaimakers bekend zal maken. Vanaf volgend jaar april gaan oudere, viezere en lawaai ige toestellen flink meer betalen om op de luchthaven te mogen starten en landen. De opbrengst daarvan gaat naar de luchthaven. Vervuiler Het is dan ook niet zo, zegt Finan ciën, dat daarmee een nationale vies- peuk- en lawaaiheffing op vliegtui gen van de baan zal zijn. „Schiphol werkt aan zijn eigen heffing, waar van de opbrengst ten goede komt aan Schiphol. Wij werken aan een maat regel voor de schatkist." KLM-topman Pieter Eibers loopt al langer te hoop tegen de 'opeenstape ling van milieutaksen'. De maat schappij valt vanaf 2021 onder het wereldwij de emissiehandelssysteem voor de luchtvaart, de EU-variant die al sinds 2012 geldt, de heffing die Schiphol wil invoeren en dan de vliegtaks van het kabinet. „Daarmee wordt vier keer voldaan aan de eis dat de vervuiler betaalt." Volgens Eibers is vliegtaks sowieso onnodig. „In het regeerakkoord is ook afgesproken dat eerst gekeken wordt naar Europese maatregelen. Die zijn er al: emissie handel." „Passagiersbelastingen verminde ren de mogelijkheden van lucht vaartmaatschappijen om te innove ren en creëren geen prikkels om effi ciënter en duurzamer te opereren", aldus Easyjet. De maatschappij vreest dat door de afdracht van al die heffin gen investeringen in milieumaatre gelen - zoals biokerosine en de nieuwste vliegtuigen - worden ge temperd. Ook de milieubeweging ziet wei nig in de maatregel. „Wij zijn niet voor deze vliegtaks", zegt Cas van Kleef van Greenpeace. „In deze vorm gaat hij niet ver genoeg. Als je 3,80 euro extra moet betalen dan ga je niet minder vliegen; dat is een ticket- taksje. „Hoe hoog de vliegtaks ook wordt, het bedrag zal nooit groot genoeg zijn om de klimaatdoelen van Parijs te halen. Om de luchtvaart eerlijk te belasten, moet er btw op vliegtickets en accijns op kerosine komen, én een C02-heffing. Tickets worden dan 63 procent duurder. Dat zou niet alleen twee miljard euro opleveren, maar er ook voor zorgen dat mensen minder gaan vliegen." België De tegenwerpingen van het mon sterverbond van luchtvaart en mi lieubeweging worden gestaafd door bevindingen van CE Delft, dat nota- bene door het kabinet is besteld. Vol gens het onderzoeksbureau zijn de effecten van de vliegbelasting op C02-emissies, geluid en fijnstof klein tot verwaarloosbaar. Minder dan 5 procent van de reizigers zal vanwege de vliegtaks voor een alter natief kiezen zoals reizen via het be lastingvrije België, of met trein, auto ofbus. vrijdag 26 oktober 2018 GO Minder dan 5 procent van de reizigers zal vanwege de vliegtaks voor een alternatief kiezen, blijkt uit onderzoek, fotoanp Vliegtaks maakt ticket duur, maar wie profiteert ervan? Herman Stil Den Haag Casvan Kleef, Greenpeace Inter- Groei Binnen Europa <6000km continentaal passagiers Nederland 3,80 3,80 22,00 Duitsland 7,46 23,31 41,97 Zweden 5,80 24,17 38,67 Oostenrijk 3,50 7,50 17,50 Frankrijk 5,61 12,57 12,57 Noorwegen 8,74 8,74 8,74 Italië 100,00 €200,00 €200,00 Ver.Koninkrijk 13,00 515,00 4,5% 2,5% 6,2% 4,3% 2,4% 5,5% 2,0% 251018 MR BRON PAROOL

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 10