Domburg vreest plan museum mjus Wethouder John de Jonge vlogt over Scheldewijk 7 SCHEEPSBOUWHISTORIE VLISSINGEN Dikke lagen zand bedekken de resten van de ziel van deVlissingse scheepsbouw. Het wordt een besloten binnentuin. nm mm I Als na de bouw van de appartementencom plexen op de Kop van het Dok het monu ment 'Mannen tussen Staal' op de Helling wordt ge plaatst, zoals beloofd, staat het wel een eind droog, met de Helling en kele meters lager onder het zand. Geconserveerd 'in situ', zoals dat heet. „Voor als er betere tijden aanbreken voor de stad", zegt wet houder John de Jonge. Het zand zorgt dat Vlissingen ettelijke me ters kade nu niet hoeft te restaure ren. Die besparing is de artikel 12- gemeente fïnanciëel welkom. Zandpakket Evenals de bouw voor zorginstel ling WVO van 182 appartementen, die een directe verbinding krijgen met zorgcentrum Scheldehof en de parkeergarage. Dat kan alleen bovenop de scheepshelling. Daar door is straks niet meer te zien waarom de binnenstad van Vlis singen de vorm heeft die ze heeft: klem tussen zee en werf. Straks herinnert niets meer aan het aan zien dat Vlissingen eeuwen heeft gekenmerkt: grote kielen en mas ten die boven de binnenstad uitto renden. Wat er rest van de houten constructie en de betonlagen, ver dwijnt onder zand, tot aan de dam die de huidige, afgekeurde sluis brug gaat vervangen. „Zo'n zandpakket is destijds ook II C TT gebruikt voor het Dok van Perry", vergelijkt De Jonge. „Daar stonden Scheldeloodsen op." Het betonnen deel van de Hel ling, het dichtst bij de parkeerga rage, is gesloopt. Grote brokken steen, verwrongen staal, brokken bakstenen muren en zwartver- weerd hout wachten op afvoer. De gemetselde funderingen en houten balken zijn naar het oor deel van archeoloog Bernard Meij- link niet waardevol. Waar nu nog water staat, wordt een bouwopslag achter de grote bouwkeet. Maar uiteindelijk wordt het de binnen- Zo'n zandpakket is destijds ook gebruikt voor het Dok van Perry. Daar stonden Scheldeloodsen op tuin voor het appartementencom plex, zegt De Jonge. „Die is niet openbaar toegankelijk, maar voor de bewoners, neem ik aan." Het CDA probeerde vorig jaar nog heel even of het zand na voltooiing van de bouw weer uit de kop van het Dok kon, maar het argument van de kaderestauratiekosten woog zwaarder. Höegh Trigger De scheepsbouwhelling, in 1819 aangelegd op de plaats van de voormalige Admiraliteitshelling, was tot 1975 in gebruik. Het laatste schip dat er gebouwd is, was het Noorse autotransportschip Höegh Trigger. Dat gleed op 4 oktober van de helling af. Het vaart nog steeds, nu onder Libanese vlag met de naam Elevation, als vee transportschip. De Hellingbaan, die nu de Aagje Dekenstraat ach terom de parkeergarage verbindt met de Vrijgang en de Walstraat, verdwijnt onder de fundering van het wooncomplex Kop van het Dok. Er komt een nieuwe Helling- baan op de Helling zelf, ongeveer voor het bouwkantoor. Voor de aanleg van leidingen en riolering wordt er op dat tracé via proefsleu- ven gekeken naar mogelijke resten van funderingen waar archeoloog Meijlink naar moet kijken. VLISSINGEN Wat gebeurt er allemaal in en rond de nieuwe woonwijk Scheldekwartier in Vlissingen? Wethouder John de Jonge gaat dat laten zien in een reeks vlogs (video-blogs). Mensen klampen de wethou der vaak aan met vragen over de ontwikkelingen in de Vlis- singse nieuwe woonwijk. Met medewerkers van de afdeling communicatie kwam De Jonge op het idee om inwoners van Vlissingen en andere geïnte resseerden de gebeurtenissen in de snel veranderende wijk op beeld te laten volgen. Na een tijdje te hebben geoe fend, is de tijd rijp om met de eerste video naar buiten te tre den. De Jonge was gisteren op de Kop van het Dok om de projectleider te laten vertellen hoe de Helling er uit komt te zien na het bouwrijp maken van het gebied voor de woon torens voor odueren. De eerste vlog moet deze week op de gemeentelijke website verschijnen. Hij staat dan on der het kopje Scheldekwartier op de homepage. De Jonge ver wacht ongeveer elke twee we ken een nieuwe vlog op de site te zetten om belangstellenden op de hoogte te houden. In de plannen van de Stichting Marie Tak van Poortvlietmuseum verhuist het museum naar het ge bied bij de duinen waar nu nog een midgetgolfbaan is. Het zal er vier meter boven het duin uitste ken. Dat laatste is nodig omdat de stichting ervan overtuigd is dat een museum daar alleen rendabel is als op het nieuwe gebouw een café komt zodat bezoekers de zee kunnen zien terwijl ze een kop koffie drinken of iets eten. De nodige bewoners vragen zich af of een nieuw museum wel daar moet komen. Ze vrezen dat het de poorten opent voor verdere bebou- Bewoners zijn bang dat er na het museum dure appartementen komen wing in het gebied. Ze zijn bang dat hotels dan verder mogen uitbrei den en dat projectontwikkelaars hun kansen grijpen en er peperdure appartementen gaan bouwen a la Cadzand-Bad. „We moeten zuinig zijn op wat we hebben", kreeg voorzitter Arnold van Houtum van de stichting te horen van een in woonster die bij het Nehalenniage- bied woont. Hij was naar het Schut tershof gekomen om de plannen van zijn stichting toe te lichten. Van Houtum stelde dat het hui dige museum te verborgen zit in Domburg waardoor het maar wei nig bezoekers trekt. Het zit sinds 1994 aan de Ooststraat in een re plica van het tentoonstellingsge bouwtje waarin Jan Toorop tussen 1910 en 1921 zomerexposities in richtte. De stichting wil een groter museum met drie zalen en rekent erop dat een nieuw museum per jaar 20.000 bezoekers trekt. Burge meester en wethouders zien een verhuizing wel zitten en willen ne gen ton beschikbaar stellen. donderdag 25 oktober 2018 WA De Helling ligt diep onder het zand Claudia Sondervan Vlissingen A De oude scheepshelling verdwijnt onder een dikke laag zand, en straks onder drie woontorens, foto ruben oreel - John de Jonge, wethouder De hoogte en de plaats van een nieuw museum in het Nehalenni- agebied bij Domburg vormt voor heel wat inwoners een pro bleem. Dat bleek gisteravond tij dens een zeer druk bezochte bij eenkomst van de Stadsraad. Emile Calon Domburg

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 35