Domburg vreest plan museum
mjus
Wethouder John de Jonge
vlogt over Scheldewijk
7
SCHEEPSBOUWHISTORIE VLISSINGEN
Dikke lagen zand
bedekken de
resten van de ziel
van deVlissingse
scheepsbouw.
Het wordt een
besloten
binnentuin.
nm mm
I
Als na de bouw van de
appartementencom
plexen op de Kop van
het Dok het monu
ment 'Mannen tussen
Staal' op de Helling wordt ge
plaatst, zoals beloofd, staat het wel
een eind droog, met de Helling en
kele meters lager onder het zand.
Geconserveerd 'in situ', zoals dat
heet. „Voor als er betere tijden
aanbreken voor de stad", zegt wet
houder John de Jonge. Het zand
zorgt dat Vlissingen ettelijke me
ters kade nu niet hoeft te restaure
ren. Die besparing is de artikel 12-
gemeente fïnanciëel welkom.
Zandpakket
Evenals de bouw voor zorginstel
ling WVO van 182 appartementen,
die een directe verbinding krijgen
met zorgcentrum Scheldehof en
de parkeergarage. Dat kan alleen
bovenop de scheepshelling. Daar
door is straks niet meer te zien
waarom de binnenstad van Vlis
singen de vorm heeft die ze heeft:
klem tussen zee en werf. Straks
herinnert niets meer aan het aan
zien dat Vlissingen eeuwen heeft
gekenmerkt: grote kielen en mas
ten die boven de binnenstad uitto
renden. Wat er rest van de houten
constructie en de betonlagen, ver
dwijnt onder zand, tot aan de dam
die de huidige, afgekeurde sluis
brug gaat vervangen.
„Zo'n zandpakket is destijds ook
II
C
TT
gebruikt voor het Dok van Perry",
vergelijkt De Jonge. „Daar stonden
Scheldeloodsen op."
Het betonnen deel van de Hel
ling, het dichtst bij de parkeerga
rage, is gesloopt. Grote brokken
steen, verwrongen staal, brokken
bakstenen muren en zwartver-
weerd hout wachten op afvoer.
De gemetselde funderingen en
houten balken zijn naar het oor
deel van archeoloog Bernard Meij-
link niet waardevol. Waar nu nog
water staat, wordt een bouwopslag
achter de grote bouwkeet. Maar
uiteindelijk wordt het de binnen-
Zo'n zandpakket is
destijds ook gebruikt
voor het Dok van
Perry. Daar stonden
Scheldeloodsen op
tuin voor het appartementencom
plex, zegt De Jonge. „Die is niet
openbaar toegankelijk, maar voor
de bewoners, neem ik aan." Het
CDA probeerde vorig jaar nog heel
even of het zand na voltooiing van
de bouw weer uit de kop van het
Dok kon, maar het argument van
de kaderestauratiekosten woog
zwaarder.
Höegh Trigger
De scheepsbouwhelling, in 1819
aangelegd op de plaats van de
voormalige Admiraliteitshelling,
was tot 1975 in gebruik. Het laatste
schip dat er gebouwd is, was het
Noorse autotransportschip Höegh
Trigger. Dat gleed op 4 oktober
van de helling af. Het vaart nog
steeds, nu onder Libanese vlag
met de naam Elevation, als vee
transportschip. De Hellingbaan,
die nu de Aagje Dekenstraat ach
terom de parkeergarage verbindt
met de Vrijgang en de Walstraat,
verdwijnt onder de fundering van
het wooncomplex Kop van het
Dok. Er komt een nieuwe Helling-
baan op de Helling zelf, ongeveer
voor het bouwkantoor. Voor de
aanleg van leidingen en riolering
wordt er op dat tracé via proefsleu-
ven gekeken naar mogelijke resten
van funderingen waar archeoloog
Meijlink naar moet kijken.
VLISSINGEN Wat gebeurt er
allemaal in en rond de nieuwe
woonwijk Scheldekwartier in
Vlissingen? Wethouder John
de Jonge gaat dat laten zien in
een reeks vlogs (video-blogs).
Mensen klampen de wethou
der vaak aan met vragen over
de ontwikkelingen in de Vlis-
singse nieuwe woonwijk. Met
medewerkers van de afdeling
communicatie kwam De Jonge
op het idee om inwoners van
Vlissingen en andere geïnte
resseerden de gebeurtenissen
in de snel veranderende wijk
op beeld te laten volgen.
Na een tijdje te hebben geoe
fend, is de tijd rijp om met de
eerste video naar buiten te tre
den. De Jonge was gisteren op
de Kop van het Dok om de
projectleider te laten vertellen
hoe de Helling er uit komt te
zien na het bouwrijp maken
van het gebied voor de woon
torens voor odueren.
De eerste vlog moet deze week
op de gemeentelijke website
verschijnen. Hij staat dan on
der het kopje Scheldekwartier
op de homepage. De Jonge ver
wacht ongeveer elke twee we
ken een nieuwe vlog op de site
te zetten om belangstellenden
op de hoogte te houden.
In de plannen van de Stichting
Marie Tak van Poortvlietmuseum
verhuist het museum naar het ge
bied bij de duinen waar nu nog
een midgetgolfbaan is. Het zal er
vier meter boven het duin uitste
ken. Dat laatste is nodig omdat de
stichting ervan overtuigd is dat
een museum daar alleen rendabel
is als op het nieuwe gebouw een
café komt zodat bezoekers de zee
kunnen zien terwijl ze een kop
koffie drinken of iets eten.
De nodige bewoners vragen zich
af of een nieuw museum wel daar
moet komen. Ze vrezen dat het de
poorten opent voor verdere bebou-
Bewoners zijn bang
dat er na het museum
dure appartementen
komen
wing in het gebied. Ze zijn bang dat
hotels dan verder mogen uitbrei
den en dat projectontwikkelaars
hun kansen grijpen en er peperdure
appartementen gaan bouwen a la
Cadzand-Bad. „We moeten zuinig
zijn op wat we hebben", kreeg
voorzitter Arnold van Houtum van
de stichting te horen van een in
woonster die bij het Nehalenniage-
bied woont. Hij was naar het Schut
tershof gekomen om de plannen
van zijn stichting toe te lichten.
Van Houtum stelde dat het hui
dige museum te verborgen zit in
Domburg waardoor het maar wei
nig bezoekers trekt. Het zit sinds
1994 aan de Ooststraat in een re
plica van het tentoonstellingsge
bouwtje waarin Jan Toorop tussen
1910 en 1921 zomerexposities in
richtte. De stichting wil een groter
museum met drie zalen en rekent
erop dat een nieuw museum per
jaar 20.000 bezoekers trekt. Burge
meester en wethouders zien een
verhuizing wel zitten en willen ne
gen ton beschikbaar stellen.
donderdag 25 oktober 2018
WA
De Helling ligt diep onder het zand
Claudia Sondervan
Vlissingen
A De oude scheepshelling verdwijnt onder een dikke laag zand, en straks onder drie woontorens, foto ruben oreel
- John de Jonge, wethouder
De hoogte en de plaats van een
nieuw museum in het Nehalenni-
agebied bij Domburg vormt voor
heel wat inwoners een pro
bleem. Dat bleek gisteravond tij
dens een zeer druk bezochte bij
eenkomst van de Stadsraad.
Emile Calon
Domburg