u UITVAART 7 In een land vol verbroken relaties en familievetes kan een rouwplechtigheid een moeizame affaire worden. Hoe los je dat op, als iemands aanwezigheid ongewenst is? Bestaat er een etiquette? De uitvaartondernemer kan de familie niet overrulen. Hij kan advi seren, bemiddelen. Hij kan erop wij zen wat in het belang is van wie en tactisch aangeven wat gepast is." Vrij recent verscheen het naslag werk Protocol Etiquette rondom de uitvaart van Hans Blijerveld. Nelleke Groenink, uitvaartverzorger bij Memento Uitvaartzorg in Enschede, bladert erin en zegt: „Nuttig, over protocollen, hoe ze ontstaan zijn en hoe je ze toe kunt passen in de mo derne tijd. Maar over dit onderwerp kan ik niets vinden." En dat terwijl, naar haar schatting, in ruim de helft van de plechtigheden die zij bege leidt sprake is van complicaties ten gevolge van verbroken relaties of bij voorbeeld door ouders en kinderen die geen contact meer hebben. Groenink: „Wat ik doe in die ge vallen? Ik ben geen therapeut. En de familie betaalt, dus bepaalt. Wel peil ik of er mogelijkheden zijn om ook minder gewenste personen een kans te geven. Je kunt een aparte plek in ruimen, of bepaalde mensen bij de condoleance even apart houden en ze toelaten als de anderen weg zijn. Zo kom je er vaak wel uit." Was de actie van de eerder ge noemde Alice om haar ex erbuiten te houden 'gepast', of in het belang van de kinderen? Je kunt de vraag anders stellen: misschien kon zij voor zichzelf bepalen dat ze 'er niet aan toe' was, maar kon zij dat ook voor de kinderen? Bekend is dat kin deren, gevraagd naar hun mening in een pijnlijke kwestie, maar al te vaak met het gewenste antwoord komen: 'Klopt mama, we hebben liever niet dat papa komt.' Rouwtherapeut Riet Fiddelaers- Jaspers stelt dat verwerking van ver lies kinderen beter afgaat wanneer beide (gescheiden) ouders bij een uitvaart aanwezig zijn. Wat is wijs heid? Niemand die het weet. Geladen sfeer Wijs lijkt in elk geval het besluit van Kei Blankers uit Gouda (44), die al jaren in onmin leefde met zijn ex maar een goede band had met zijn ex-schoonmoeder. Toen die over leed, tot zijn leedwezen, meed hij de begrafenis. „Dat kostte moeite, jazeker. Maar ik zou mensen in ver legenheid hebben gebracht. Niet dat ik ze dat wilde besparen, absoluut oor mij geen pro bleem", zegt publiciste Caroline Griep uit Amsterdam (54). Haar ex hoort nog gewoon bij de familie. „Toen mijn vader overleed, droegen hij, mijn broer en drie neven de kist. Je hoort weieens dat zulke dingen minder soepel ver lopen, maar exen vinden best een uitweg." Niet altijd, leert de ervaring. Hoe gevoelig deze dingen liggen, blijkt wel uit het standpunt van Alice uit Leiden: zij en anderen willen er over vertellen, maar niet onder de eigen naam. „Mijn vader overleed en ik hoorde dat mijn ex wilde komen", zegt Alice. „De scheiding sleepte zich voort, ik was er niet klaar voor. De kinderen ook niet. Hij wist dat hij niet welkom was, maar kwam toch. De uitvaartbegeleider heeft toen gevraagd of hij weg wilde gaan. Uiteindelijk is hij achterin de zaal gaan zitten. Achterafliep hij nog even binnen bij de nazit. Pesterij. Hij had respect moeten tonen." Moderne manieren Respect, ook etiquette-adviseur Be atrijs Ritsema - auteur van Moderne manieren - heeft het daarover. „Een uitvaart is het laatste wat je voor iemand kunt doen. Een gastenlijst moet zo compleet mogelijk zijn. Als exen eikaars bloed wel kunnen drinken, zouden ze dat toch voor de over ledene en de kinderen opzij moeten zetten. Ga voor die ene keer die ene ruimte in. Uit respect." Maar wie had in Alice' geval dat res pect moeten to nen, zij of haar ex? Ritsema: „Een echte etiquette be staat niet voor dit soort gevallen. Kinderen komen maar al te vaak met het gewenste antwoord: 'Klopt mama, we hebben liever niet dat papa komt' niet, maar de geladen sfeer zou de rouw verstoren. En die bijeenkomst was bedoeld voor rouw. Het zou niet meer om mijn schoonmoeder gaan." Zij en wij Bij de begrafenis van de grootvader van Jolien ging het maar nét goed. Opa, weduwnaar, was als ze ventiger hertrouwd en er bestond stevige onmin tussen de familie van de vrouw en de eigen nakomelin gen. Jolien: „Hij hield meer van ons, zo was hun houding. Er is zoveel ge beurd; ook waren er problemen over de erfenis. In de kerk zaten zij links van het gangpad, wij rechts. Geen toespraken, van elke familie las ie mand één gebed voor. Wij liepen met de kist naar het open graf, zij wachtten om de hoek tot we weg waren. We hebben nooit meer contact gehad." Het zijn dus niet alleen verbro ken relaties die bij een uitvaart een afscheid kunnen complice ren, ook nieuwe relaties doen dat. En vanouds bestaande, want menig broer en zus nemen vanuit een ver troebeld verleden de bonje mee naar de rouwplechtigheid. Een wonder dat het toch bijna altijd (tamelijk) goed gaat. Echte naam bij de redactie bekend. woensdag 24 oktober 2018 Rouw ruzie Tekst Egbert Jan Riethof Illustratie Flos Vingerhoets m van gescheiden Nederlanders zou niet naar de uitvaart van de overleden ex gaan m van hen zou zelfs niet meegaan met de eigen minderjarige kinderen BRON GFK, ZIE NUVEMA.NL

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 55