4 7 Jeton Osmani (41) verricht onderhoud aan auto's, spoort storingen op, doet reparaties en voert APK-keuringen uit bij De Garage in Ouwerkerk. Die afwisseling bevalt hem goed. Ik werk op S. Schouwen- k\ Duiveland Jeton is geboren in Ko- sovo. Als klein jochie wilde hij acteur worden, of soms piloot, of brand weerman. Na de basis school koos hij voor een opleiding techniek bouwarchitectuur. Toen de spanningen op de Balkan oplie pen, vluchtte hij als puber weg van huis en haard in Pristina en kwam hij in Nederland terecht. Een jonge gelukzoeker? Jazeker, en dat geluk heeft hij hier gevonden. Al knaagt vaak de bekommernis om zijn ou ders, die hij tegenwoordig geluk kig wel met regelmaat kan bezoe ken. „Voordat ik in Nederland een opleiding kon volgen, moest ik na tuurlijk eerst de taal leren. Nog in afwachting van een verblijfsver gunning had ik daarna een be perkte keus: detailhandel, bouw of techniek. Ik koos dat laatste omdat het een MBO-opleiding was bij het ROC in Middelburg. Met die technische termen in het Neder lands had ik eerst wel wat moeite, maar het is gelukt met die vijfja rige opleiding", vertelt Jeton met een bescheiden lachje. Na wat tijdelijke baantjes elders, heeft hij het al circa vijfjaar prima naar zijn zin bij De Garage in Ou werkerk van eigenaar Arem Tahi- rovic, in de volksmond beter be kend als 'Harm van De Garage'. „Wij hebben geen dealerschap, maar doen in de eerste plaats on- Je moet bij dit werk flexibel zijn, want tussentijds gebeurt er van alles derhoud en reparaties én APK na tuurlijk. We werken hier met zes mensen van wie één medewerk ster voor de administratie en dus vijf monteurs van wie er drie - in clusief ikzelf- APK-keurmeester zijn. Daar moet je om de twee jaar examen voor doen. Een kwestie van bijhouden dus."Jeton woont in Zierikzee en heeft ervaren dat werken op Schouwen-Duiveland hem het beste bevalt. „Ik heb een poosje bij een garage in Rotterdam gewerkt. Ik dacht: andere stad, an dere omgeving, dat is misschien wel leuk, maar al dat heen en weer rijden, vond ik helemaal niks." Bij De Garage begint de werkdag voor hem om 08.00 uur. Dat bete kent om 07.00 uur opstaan en een dik half uur later in alle rust naar zijn werk gaan. „We beginnen met koffie en werkoverleg. Arem heeft overzicht wat er die dag moet ge beuren en dan verdelen we de ta ken. Vier keer per dag levert AOC Zeeland de bestelde onderdelen bij ons af. Je moet bij dit werk flexibel zijn, want tussentijds gebeurt er van alles. Bijvoorbeeld een klant die met pech staat. Dan gaan we daar met een startbooster of met de 'auto-ambulance' naar toe en soms vragen we of ze met hulp van de ANWB bij ons kunnen komen." Jeton weet inmiddels wel dat een auto van groot belang is voor mensen die op dit eiland wonen. „Er ontstaat soms stress als een re paratie een dag langer duurt dan verwacht. Dan hoor je: 'maar ik heb mijn auto nodig voor mijn werk. Hoe moet dat nou?' Maar ja, wij kunnen toch ook geen half herstelde auto terug geven." Als automonteur werk je in een overall en maak je je handen vuil. „Dat hoort bij het werk. Als ik elke dag in een pak zou willen lopen, had ik een ander vak moeten le ren", constateert Jeton nuchter. Het schenkt hem voldoening een ingewikkelde storing te kunnen opsporen en oplossen. dinsdag 23 oktober 2018 Jeton Osmani: „Als ik elke dag in een pak zou willen lopen, had ik een ander vak moeten leren." foto's dirk--jan gjeltema Een auto is hier zó belangrijk Ali Pankow m In de wekelijkse rubriek, Ik werk op Schouwen-Duiveland, vertelt iemand over zijn werk op het ei land. In deze vijfde aflevering: Jeton Osmani, automonteur. Zierikzee - Jeton Osmani De afwisseling in het werk spreekt Jeton Osmani aan.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 50