4
7
Jeton Osmani
(41) verricht
onderhoud aan
auto's, spoort
storingen op, doet
reparaties en voert
APK-keuringen uit
bij De Garage in
Ouwerkerk. Die
afwisseling bevalt
hem goed.
Ik werk op
S. Schouwen-
k\ Duiveland
Jeton is geboren in Ko-
sovo. Als klein jochie
wilde hij acteur worden,
of soms piloot, of brand
weerman. Na de basis
school koos hij voor een opleiding
techniek bouwarchitectuur. Toen
de spanningen op de Balkan oplie
pen, vluchtte hij als puber weg van
huis en haard in Pristina en kwam
hij in Nederland terecht. Een jonge
gelukzoeker? Jazeker, en dat geluk
heeft hij hier gevonden. Al knaagt
vaak de bekommernis om zijn ou
ders, die hij tegenwoordig geluk
kig wel met regelmaat kan bezoe
ken.
„Voordat ik in Nederland een
opleiding kon volgen, moest ik na
tuurlijk eerst de taal leren. Nog in
afwachting van een verblijfsver
gunning had ik daarna een be
perkte keus: detailhandel, bouw of
techniek. Ik koos dat laatste omdat
het een MBO-opleiding was bij
het ROC in Middelburg. Met die
technische termen in het Neder
lands had ik eerst wel wat moeite,
maar het is gelukt met die vijfja
rige opleiding", vertelt Jeton met
een bescheiden lachje.
Na wat tijdelijke baantjes elders,
heeft hij het al circa vijfjaar prima
naar zijn zin bij De Garage in Ou
werkerk van eigenaar Arem Tahi-
rovic, in de volksmond beter be
kend als 'Harm van De Garage'.
„Wij hebben geen dealerschap,
maar doen in de eerste plaats on-
Je moet bij dit werk
flexibel zijn, want
tussentijds gebeurt
er van alles
derhoud en reparaties én APK na
tuurlijk. We werken hier met zes
mensen van wie één medewerk
ster voor de administratie en dus
vijf monteurs van wie er drie - in
clusief ikzelf- APK-keurmeester
zijn. Daar moet je om de twee jaar
examen voor doen. Een kwestie
van bijhouden dus."Jeton woont
in Zierikzee en heeft ervaren dat
werken op Schouwen-Duiveland
hem het beste bevalt. „Ik heb een
poosje bij een garage in Rotterdam
gewerkt. Ik dacht: andere stad, an
dere omgeving, dat is misschien
wel leuk, maar al dat heen en weer
rijden, vond ik helemaal niks."
Bij De Garage begint de werkdag
voor hem om 08.00 uur. Dat bete
kent om 07.00 uur opstaan en een
dik half uur later in alle rust naar
zijn werk gaan. „We beginnen met
koffie en werkoverleg. Arem heeft
overzicht wat er die dag moet ge
beuren en dan verdelen we de ta
ken. Vier keer per dag levert AOC
Zeeland de bestelde onderdelen bij
ons af. Je moet bij dit werk flexibel
zijn, want tussentijds gebeurt er
van alles. Bijvoorbeeld een klant
die met pech staat. Dan gaan we
daar met een startbooster of met
de 'auto-ambulance' naar toe en
soms vragen we of ze met hulp van
de ANWB bij ons kunnen
komen."
Jeton weet inmiddels wel dat
een auto van groot belang is voor
mensen die op dit eiland wonen.
„Er ontstaat soms stress als een re
paratie een dag langer duurt dan
verwacht. Dan hoor je: 'maar ik
heb mijn auto nodig voor mijn
werk. Hoe moet dat nou?' Maar ja,
wij kunnen toch ook geen half
herstelde auto terug geven."
Als automonteur werk je in een
overall en maak je je handen vuil.
„Dat hoort bij het werk. Als ik elke
dag in een pak zou willen lopen,
had ik een ander vak moeten le
ren", constateert Jeton nuchter.
Het schenkt hem voldoening een
ingewikkelde storing te kunnen
opsporen en oplossen.
dinsdag 23 oktober 2018
Jeton Osmani: „Als ik elke dag in een pak zou willen lopen, had ik een ander vak moeten leren." foto's dirk--jan gjeltema
Een auto is hier zó belangrijk
Ali Pankow
m
In de wekelijkse rubriek, Ik werk
op Schouwen-Duiveland, vertelt
iemand over zijn werk op het ei
land. In deze vijfde aflevering:
Jeton Osmani, automonteur.
Zierikzee
- Jeton Osmani
De afwisseling in het werk spreekt Jeton Osmani aan.