Het draait om boeven vangen Proef met ontgassen lege schepen mag De Kamperduinen pas in voorjaar weer open 2 Energiecoöperatie Zeeuwind heeft een manier gevonden om ondernemers aan de zonne- energie te krijgen. Zonder investeringen en zonder kopzorgen. ZONNEPANELEN ONDERNEMERS Commentaar De hoofdofficier van justitie Zeeland-West-Brabant, Char les van der Voort, treedt terug. Een 'vrijwillig' vertrek, maar wel een met het pistool op de borst: „Er waren al langer aanhoudende signalen en geluiden over de werksfeer en gebrek aan transparantie. De resultaten van het cultuuron derzoek bevestigen die", is als reden genoemd. Daarna brandde het speculeren los naar het echte motief voor het afzetten van de top van het Bredase parket. Het ge brek aan transparantie dat 'crimefighter' Van der Voort wordt verweten, mag de landelijke top van het Openbaar Ministerie zichzelf ook aanrekenen. Dat er wat mis is op het parket in Breda is wel duidelijk. Dat Van der Voort een persoonlijkheid is over wie de meningen sterk verdeeld zijn ook. Wat anonieme bronnen binnen het par ket aan deze krant vertelden laat een beeld na van een tot op het bot verdeelde organisatie. De vraag is of die verdeeldheid Van der Voort verweten kan worden. Of is een groep klerken binnen het Bredase parket met succes aan zijn stoelpoten gaan zagen omdat Van der Voort hen aanspoorde een tandje bij te zetten in de strijd tegen de georganiseerde criminaliteit? De landelijke top van het OM wil zo snel mogelijk de ver stoorde verhoudingen herstellen. Pais en vree binnen de muren van het parket is fijn voor de medewerkers, maar als buiten de oorlog tegen criminelen wordt verloren, heeft de burger hele maal niets aan het vertrek van Van der Voort. Boeven vangen, daar gaat het uiteindelijk om. Als buiten de oorlog wordt verloren, heeft niemand iets aan het vertrek van Van der Voort Sommige schippers van binnen vaartschepen laten onderweg ben- zeenhoudende dampen uit hun tanks lopen. Dat mag niet echter niet meer, sinds de provincie vorig jaar het varend ontgassen heeft ver boden. Schippers zijn nu verplicht, te ontgassen bij een installatie. Maar dat kost geld, en bovendien moeten de schippers hiervoor naar Rotterdam of Antwerpen varen. Oiltanking Terneuzen vangt al gassen op bij het laden en lossen van zee- en binnenvaartschepen; ALMANAK Elke maandagochtend komen journalisten van deze krant bij een op de redactie in Vlissingen. Ze bespreken de edities van af gelopen week en werpen een blik vooruit. Ook de Schouwse verslaggever schoof deze week aan. Enigszins aarzelend, want ze telde flink maar de vergunning die daarbij hoort, geldt niet voor lege schepen. Het bedrijf heeft een aanvraag inge diend om de vergunning uit te brei den met het ontgassen van lege schepen, maar terwijl dat nog loopt, wil Oiltanking Terneuzen alvast Door de gassen vloeibaar te maken wordt voorkomen dat ze in het milieu komen een proef doen. Voor die proefis nu dus toestemming gegeven, zodat vijftien lege binnenvaartschepen kunnen worden ontgast. Door de gassen vloeibaar te maken, wordt voorkomen dat ze in het milieu te rechtkomen. wat lege stoelen. Zelfs die van de hoofdredacteur bleef onbe zet. „Is de baas er niet?", vroeg ze de chef nieuwsdienst. Die had net zijn stapeltje papie ren gerangschikt, klaar om de vergadering te openen. „Je weet toch dat we deze week functio neringsgesprekken hebben?" Man gewond door schot Minisymposium over veerboten MIDDELBURG Vrouw rijdt weer zonder rijbewijs Het is gemakkelijker gezegd dan ge daan. Leg alle bedrijfsdaken vol met zonnepanelen en je hebt er weer een hoop groene stroom bij. Maar voor een ondernemer is het minder simpel. Welke zonnepanelen? Is het dak wel sterk genoeg? Hoe zit het met subsidies, verzekeringen, de stroomaansluiting? Verdient de in vestering zich terug? Een bedrijf kan elke euro maar één keer uitgeven. Het relatief ge ringe en onzekere financiële voor deel van elektriciteit van eigen dak maakt dat die euro niet zo snel wordt gestoken in het bekleden van een dak met zonnepanelen. Onder nemers investeren liever in hun kernactiviteiten. Zeeuwind biedt Zeeuwse bedrij ven een lease-constructie om toch van de zon te profiteren. „Wij vroe gen ons af: hoe kunnen we onder nemers ontzorgen", zegt Teus Baars, directeur van de coöperatie, die 2400 leden telt. Zeeuwind lan ceerde twee jaar geleden het project Zon Offensief Zeeland. Inmiddels hebben zo'n veertig bedrijven er gebruik van gemaakt. Op ongeveer tien hectare aan bedrijfsdaken lig gen over ruim een jaar in totaal 35.000 zonnepanelen. „We regelen alles. Techniek, fi nanciering, onderhoud. We kijken of het technisch mogelijk is en laten de zonnepanelen plaatsen. Daarna zorgen we vijftien jaar voor het on derhoud. Na die tijd worden de pa nelen eigendom van de onderne ming", legt Baars uit. Het bedrijf betaalt alleen voor de stroom, tegen de kostprijs, aan een BV die door de coöperatie voor dit doel is opgezet. Baars: „De deelnemende onderne ming hoeft zelf niets te investeren, bespaart op haar energierekening en heeft vijftien jaar geen omkijken naar de panelen." De omvang van het project Zon Offensief Zeeland zorgt voor een schaalgrootte waarvan elk deelne mend bedrijf profiteert. De daken De deelnemende onderneming hoeft zelf niets te investeren en bespaart op energie van individuele bedrijven worden samengevoegd in één groot project. Deze bundeling tot een groter ge heel is, naast het ontzorgen, de tweede pijler onder het project. Zonnepanelen zijn economisch rendabel dankzij een bijdrage van de rijksoverheid, de zogenaamde SDE+ subsidie. Hoe efficiënter een project is, des te groter de kans om voor die subsidie in aanmerking te komen. Baars: „Efficiëntie betekent namelijk een lagere kostprijs en dus een lagere aangevraagde subsidie. Daar is de overheid blij mee." Om SDE subsidie te kunnen ontvangen is een dak van minimaal 150 vierkante meter nodig en een grootverbruikaansluiting op het elektriciteitsnet van meer dan 3 x KAMPERLAND Hotel De Kam perduinen in Kamperland, dat eind vorige week werd getroffen door brand, blijft waarschijnlijk tot het voorjaar dicht. Het kost meer tijd dan verwacht om de schade te her stellen. Kersverse directeur Christina Elen- baas-Acda beleefde in de nacht van donderdag op vrijdag letterlijk haar vuurdoop toen er brand uitbrak in het wellnessgedeelte van het hotel. Ook het restaurant ging verloren. In eerste instantie was de verwach ting dat het hotel binnen enkele maanden weer zou kunnen ope nen, maar dat blijkt te optimistisch. „Er is zoveel roetvorming, het zit overal en is heel hardnekkig", zegt Elenbaas-Acda. „We moeten alles vervangen en dat kost tijd." Dat het vuur niet verder om zich heen heeft kunnen grijpen, is vol gens de directeur te danken aan de brandveiligheid van het complex. „De installaties werkten perfect, er is geen stress en paniek geweest, ook dankzij ons superteam." Werknemers van het hotel zullen zoveel mogelijk worden ingezet bij andere locaties van de Amadore Groep, waar De Kamperduinen on der valt. Ook gasten kunnen daar terecht. Hoe de brand precies is ontstaan, wordt nog onderzocht. De schade loopt vermoedelijk in de miljoe nen. dinsdag 23 oktober 2018 H Oiltanking Terneuzen krijgt een vergunning om een proef te doen met het ontgassen van lege binnenvaartschepen. Dat heeft RUD Zeeland gisteren be kendgemaakt. Arjen Nijmeijer Terneuzen Tip? redactie@pzc.nl MIDDELBURG Een man is gistermiddag neergeschoten in een huis aan de Westerschel- destraat in Middelburg. Dat meldde de politie op Twitter. De man zou zich ophouden bij het ADRZ in Vlissingen. Toen agenten hem daar niet aantroffen, gingen ze naar hem op zoek. Ze vonden de ge wonde man aan de Ra- denhove in Middelburg. Hij is met spoed overge bracht naar het zieken huis, maar verkeert niet in kritieke toestand. De poli tie zoekt nog naar de dader. De auto waarin de gewonde man zat, is weggetakeld voor onder zoek. BRESKENS De gemeente Sluis houdt morgenavond in MFC De Korre in Breskens een openbaar minisymposium over de Westerschelde Ferry. Als sprekers zijn uitgenodigd: Neldes Ho- vestadt van VNO-NCW Zeeland, Ab Pouwer van Recron Walcheren, Jean de Houck van Scalda en wethouder Frangois Ba- bijn (foto) van de ge meente Sluis, ledereen is welkom om mee te pra ten. De bijeenkomst be gint om 19.30 uur. De ge meente houdt het sym posium om 'te komen tot een gedragen standpunt over de toekomst van de Westerschelde Ferry'. Een 52-jarige vrouw uit Middelburg is zondag middag bekeurd voor rij den zonder rijbewijs. Ze blijkt hardleers, want dat was al de tweede keer, meldt de politie. De vrouw werd aange houden op de Turfkaai in Middelburg. De apk van haar auto bleek te zijn verlopen en de vrouw was niet in bezit van een rijbewijs. Agenten hebben de au tomobiliste een bekeu ring gegeven. Ze is ook gewaar schuwd dat bij een vol gende keer haar auto in beslag wordt genomen, laat de politie weten. Stroom Theo Giele Vlissingen -Teus Baars, Zeeuwind

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 34