Het draait om
boeven vangen
Proef met ontgassen
lege schepen mag
De Kamperduinen pas
in voorjaar weer open
2
Energiecoöperatie Zeeuwind
heeft een manier gevonden om
ondernemers aan de zonne-
energie te krijgen. Zonder
investeringen en zonder kopzorgen.
ZONNEPANELEN ONDERNEMERS
Commentaar
De hoofdofficier van justitie Zeeland-West-Brabant, Char
les van der Voort, treedt terug. Een 'vrijwillig' vertrek,
maar wel een met het pistool op de borst: „Er waren al
langer aanhoudende signalen en geluiden over de werksfeer
en gebrek aan transparantie. De resultaten van het cultuuron
derzoek bevestigen die", is als reden genoemd.
Daarna brandde het speculeren los naar het echte motief
voor het afzetten van de top van het Bredase parket. Het ge
brek aan transparantie dat 'crimefighter' Van der Voort wordt
verweten, mag de landelijke top van het Openbaar Ministerie
zichzelf ook aanrekenen.
Dat er wat mis is op het parket in Breda is wel duidelijk. Dat
Van der Voort een persoonlijkheid is over wie de meningen
sterk verdeeld zijn ook. Wat anonieme bronnen binnen het par
ket aan deze krant vertelden laat een beeld na van een tot op
het bot verdeelde organisatie.
De vraag is of die verdeeldheid Van der Voort verweten kan
worden. Of is een groep klerken binnen het Bredase parket
met succes aan zijn stoelpoten gaan zagen omdat Van der
Voort hen aanspoorde een tandje bij te zetten in de strijd tegen
de georganiseerde criminaliteit?
De landelijke top van het OM wil zo snel mogelijk de ver
stoorde verhoudingen herstellen. Pais en vree binnen de muren
van het parket is fijn voor de medewerkers, maar als buiten de
oorlog tegen criminelen wordt verloren, heeft de burger hele
maal niets aan het vertrek van Van der Voort. Boeven vangen,
daar gaat het uiteindelijk om.
Als buiten de oorlog wordt
verloren, heeft niemand iets aan
het vertrek van Van der Voort
Sommige schippers van binnen
vaartschepen laten onderweg ben-
zeenhoudende dampen uit hun
tanks lopen. Dat mag niet echter
niet meer, sinds de provincie vorig
jaar het varend ontgassen heeft ver
boden. Schippers zijn nu verplicht,
te ontgassen bij een installatie.
Maar dat kost geld, en bovendien
moeten de schippers hiervoor naar
Rotterdam of Antwerpen varen.
Oiltanking Terneuzen vangt al
gassen op bij het laden en lossen
van zee- en binnenvaartschepen;
ALMANAK
Elke maandagochtend komen
journalisten van deze krant bij
een op de redactie in Vlissingen.
Ze bespreken de edities van af
gelopen week en werpen een
blik vooruit.
Ook de Schouwse verslaggever
schoof deze week aan. Enigszins
aarzelend, want ze telde flink
maar de vergunning die daarbij
hoort, geldt niet voor lege schepen.
Het bedrijf heeft een aanvraag inge
diend om de vergunning uit te brei
den met het ontgassen van lege
schepen, maar terwijl dat nog loopt,
wil Oiltanking Terneuzen alvast
Door de gassen
vloeibaar te maken
wordt voorkomen dat
ze in het milieu komen
een proef doen. Voor die proefis nu
dus toestemming gegeven, zodat
vijftien lege binnenvaartschepen
kunnen worden ontgast. Door de
gassen vloeibaar te maken, wordt
voorkomen dat ze in het milieu te
rechtkomen.
wat lege stoelen. Zelfs die van
de hoofdredacteur bleef onbe
zet. „Is de baas er niet?", vroeg
ze de chef nieuwsdienst.
Die had net zijn stapeltje papie
ren gerangschikt, klaar om de
vergadering te openen. „Je weet
toch dat we deze week functio
neringsgesprekken hebben?"
Man gewond door
schot
Minisymposium
over veerboten
MIDDELBURG
Vrouw rijdt weer
zonder rijbewijs
Het is gemakkelijker gezegd dan ge
daan. Leg alle bedrijfsdaken vol met
zonnepanelen en je hebt er weer
een hoop groene stroom bij. Maar
voor een ondernemer is het minder
simpel. Welke zonnepanelen? Is het
dak wel sterk genoeg? Hoe zit het
met subsidies, verzekeringen, de
stroomaansluiting? Verdient de in
vestering zich terug?
Een bedrijf kan elke euro maar
één keer uitgeven. Het relatief ge
ringe en onzekere financiële voor
deel van elektriciteit van eigen dak
maakt dat die euro niet zo snel
wordt gestoken in het bekleden van
een dak met zonnepanelen. Onder
nemers investeren liever in hun
kernactiviteiten.
Zeeuwind biedt Zeeuwse bedrij
ven een lease-constructie om toch
van de zon te profiteren. „Wij vroe
gen ons af: hoe kunnen we onder
nemers ontzorgen", zegt Teus
Baars, directeur van de coöperatie,
die 2400 leden telt. Zeeuwind lan
ceerde twee jaar geleden het project
Zon Offensief Zeeland. Inmiddels
hebben zo'n veertig bedrijven er
gebruik van gemaakt. Op ongeveer
tien hectare aan bedrijfsdaken lig
gen over ruim een jaar in totaal
35.000 zonnepanelen.
„We regelen alles. Techniek, fi
nanciering, onderhoud. We kijken
of het technisch mogelijk is en laten
de zonnepanelen plaatsen. Daarna
zorgen we vijftien jaar voor het on
derhoud. Na die tijd worden de pa
nelen eigendom van de onderne
ming", legt Baars uit. Het bedrijf
betaalt alleen voor de stroom, tegen
de kostprijs, aan een BV die door de
coöperatie voor dit doel is opgezet.
Baars: „De deelnemende onderne
ming hoeft zelf niets te investeren,
bespaart op haar energierekening
en heeft vijftien jaar geen omkijken
naar de panelen."
De omvang van het project Zon
Offensief Zeeland zorgt voor een
schaalgrootte waarvan elk deelne
mend bedrijf profiteert. De daken
De deelnemende
onderneming hoeft
zelf niets te
investeren en
bespaart op energie
van individuele bedrijven worden
samengevoegd in één groot project.
Deze bundeling tot een groter ge
heel is, naast het ontzorgen, de
tweede pijler onder het project.
Zonnepanelen zijn economisch
rendabel dankzij een bijdrage van
de rijksoverheid, de zogenaamde
SDE+ subsidie. Hoe efficiënter een
project is, des te groter de kans om
voor die subsidie in aanmerking te
komen. Baars: „Efficiëntie betekent
namelijk een lagere kostprijs en dus
een lagere aangevraagde subsidie.
Daar is de overheid blij mee."
Om SDE subsidie te kunnen
ontvangen is een dak van minimaal
150 vierkante meter nodig en een
grootverbruikaansluiting op het
elektriciteitsnet van meer dan 3 x
KAMPERLAND Hotel De Kam
perduinen in Kamperland, dat eind
vorige week werd getroffen door
brand, blijft waarschijnlijk tot het
voorjaar dicht. Het kost meer tijd
dan verwacht om de schade te her
stellen.
Kersverse directeur Christina Elen-
baas-Acda beleefde in de nacht van
donderdag op vrijdag letterlijk haar
vuurdoop toen er brand uitbrak in
het wellnessgedeelte van het hotel.
Ook het restaurant ging verloren. In
eerste instantie was de verwach
ting dat het hotel binnen enkele
maanden weer zou kunnen ope
nen, maar dat blijkt te optimistisch.
„Er is zoveel roetvorming, het zit
overal en is heel hardnekkig", zegt
Elenbaas-Acda. „We moeten alles
vervangen en dat kost tijd."
Dat het vuur niet verder om zich
heen heeft kunnen grijpen, is vol
gens de directeur te danken aan de
brandveiligheid van het complex.
„De installaties werkten perfect, er
is geen stress en paniek geweest,
ook dankzij ons superteam."
Werknemers van het hotel zullen
zoveel mogelijk worden ingezet bij
andere locaties van de Amadore
Groep, waar De Kamperduinen on
der valt. Ook gasten kunnen daar
terecht.
Hoe de brand precies is ontstaan,
wordt nog onderzocht. De schade
loopt vermoedelijk in de miljoe
nen.
dinsdag 23 oktober 2018
H
Oiltanking Terneuzen krijgt een
vergunning om een proef te
doen met het ontgassen van
lege binnenvaartschepen. Dat
heeft RUD Zeeland gisteren be
kendgemaakt.
Arjen Nijmeijer
Terneuzen
Tip? redactie@pzc.nl
MIDDELBURG
Een man is gistermiddag
neergeschoten in een
huis aan de Westerschel-
destraat in Middelburg.
Dat meldde de politie op
Twitter. De man zou zich
ophouden bij het ADRZ in
Vlissingen. Toen agenten
hem daar niet aantroffen,
gingen ze naar hem op
zoek. Ze vonden de ge
wonde man aan de Ra-
denhove in Middelburg.
Hij is met spoed overge
bracht naar het zieken
huis, maar verkeert niet in
kritieke toestand. De poli
tie zoekt nog naar de
dader. De auto waarin de
gewonde man zat, is
weggetakeld voor onder
zoek.
BRESKENS
De gemeente Sluis houdt
morgenavond in MFC De
Korre in Breskens een
openbaar minisymposium
over de Westerschelde
Ferry. Als sprekers zijn
uitgenodigd: Neldes Ho-
vestadt van VNO-NCW
Zeeland, Ab Pouwer van
Recron Walcheren, Jean
de Houck van Scalda en
wethouder Frangois Ba-
bijn (foto) van de ge
meente Sluis, ledereen is
welkom om mee te pra
ten. De bijeenkomst be
gint om 19.30 uur. De ge
meente houdt het sym
posium om 'te komen tot
een gedragen standpunt
over de toekomst van de
Westerschelde Ferry'.
Een 52-jarige vrouw uit
Middelburg is zondag
middag bekeurd voor rij
den zonder rijbewijs. Ze
blijkt hardleers, want
dat was al de tweede
keer, meldt de politie.
De vrouw werd aange
houden op de Turfkaai
in Middelburg.
De apk van haar auto
bleek te zijn verlopen en
de vrouw was niet in
bezit van een rijbewijs.
Agenten hebben de au
tomobiliste een bekeu
ring gegeven.
Ze is ook gewaar
schuwd dat bij een vol
gende keer haar auto in
beslag wordt genomen,
laat de politie weten.
Stroom
Theo Giele
Vlissingen
-Teus Baars, Zeeuwind