Taiwan in rouw na ramp met passagierstrein
Meer Nederlanders ongelovig dan gelovig
12
Voor het eerst
noemen de meeste
Nederlanders zich
ongelovig. Het
aantal moslims
groeit wel, maar niet
opzienbarend.
Gelovige
gebieden
Het is het moment waarvan je
wist dat het ooit zou komen: de
ontkerkelijking van Nederland
heeft het punt bereikt dat een
meerderheid van de Nederlanders
(51 procent) zichzelf ongelovig
noemt. Dat blijkt uit een gisteren
gepubliceerd rapport van het CBS
(Centraal Bureau voor de Statis
tiek). Er is één godsdienst waarop
die afkalving, op het eerste ge
zicht, geen vat heeft: de islam. Het
aantal Nederlanders dat zich mos
lim noemt, is de afgelopen jaren
juist gestegen. Die trend is politiek
beladen, de PW spreekt al jaren
over de 'islamisering van Neder
land'. Daarom zes vragen over de
islam in Nederland.
Blijkt die'islamisering'
uit de cijfers?
Van alle Nederlanders die zichzelf
kerkelijk vinden, noemt het groot
ste deel zich nog steeds katholiek:
23,6 procent. Daarna volgen de
hervormden (6,4 procent) en de
protestanten (5,6 procent). Het
deel van Nederland dat zich mos
lim noemt, ligt op 5,1 procent. Dat
is een half procentpunt hoger dan
in 2012, meldt het CBS. „Het is een
lichte groei, geen enorme ontwik
keling", stelt Tanja Traag van het
CBS. Het CBS gaat ervan uit dat er
van de ruim 17 miljoen Nederlan
ders minimaal 800.000 moslim
zijn, waarschijnlijk ligt dat aantal
iets hoger.
2 Wat zegt dat over de
toekomst?
Het CBS denkt dat de ontkerkelij
king in Nederland nog wel even
doorgaat, zeker bij katholieken en
hervormden. „Het meest logische
scenario is dat het aantal moslims
nog wat blijft toenemen. Onder
moslims ligt het geboortecijfer iets
hoger dan onder niet-moslims",
stelt Traag. In de leeftijdscategorie
18 tot 25 jaar is de islam de tweede
godsdienst van Nederland. In die
categorie is 69 procent ongelovig,
10,6 procent katholiek en 6,5 pro
cent moslim.
3 Hebben we naast
een biblebelt en het
traditioneel
katholieke zuiden
ook een moslim-ring
in Nederland?
De meest recente cijfers over de
spreiding van religies in Neder
land zijn uit 2015. Daaruit blijkt
dat moslims vaak in (grote) steden
wonen en dan vooral in de Rand
stad. In Rotterdam was in 201513,7
procent van de inwoners islami
tisch, in Amsterdam 12 procent.
„We denken niet dat dat beeld
sinds 2015 erg veranderd is", aldus
het CBS.
4 Wie zijn de
Nederlandse
moslims?
Veruit de meesten van hen heb
ben een niet-westerse achter
grond. Van ongeveer twee derde
van de moslims ligt die achter
grond in Marokko of Turkije. Het
CBS maakt in zijn cijfers geen on
derscheid tussen de verschillende
stromingen binnen de islam. Wat
bekend is: de meeste Nederlandse
moslims noemen zichzelf soen
niet, ongeveer 6 procent be
schouwt zichzelf als aleviet. Een
heel klein deel (0,5 procent)
noemt zichzelf salafist. Het sala-
fisme is een orthodoxe stroming
die populair is onder Nederlandse
jihadisten die naar Syrië zijn ge
reisd. „Een salafist zal zich echter
niet altijd een salafist noemen. Sa-
lafisten beschouwen het salafisme
vaak als de zuivere islam en niet
als een specifieke stroming binnen
de islam", stelden onderzoekers
van het SCP (Sociaal-Cultureel
Planbureau) eerder dit jaar.
5 Vooral bij ouderen is
het geloof nog sterk.
Hoe zit dat bij
moslims?
Het CBS stelt dat de helft van de
75-plussers nog regelmatig naar de
kerk gaat. Voor moslims geldt dat
van de eerste generatie Marok
kaanse Nederlanders 96 procent
zich als moslim ziet, onder de
tweede generatie doet 91 procent
dat. Oudere Marokkaanse-Neder-
landers gaan wel vaker naar de
moskee dan jongere Marokkaanse
Nederlanders, bleek uit SCP-on-
derzoek.
Er is nog steeds sprake van
een katholiek zuiden. In Lim
burg noemen twee op de drie
mensen zich katholiek, in
Brabant ongeveer de helft.
Ook de christelijke bijbelgor
del bestaat nog. Die loopt
vanuit Zeeland via Zuid-Hol
land naar Gelderland en
Overijssel, blijkt uit CBS-cij-
fers uit 2015.
In die biblebelt bevinden
zich ook de meeste frequente
kerkgangers. Het toppunt is
Urk, daar gaat 94 procent van
de volwassenen regelmatig
naar een kerkdienst. In Lim
burg en Brabant noemen veel
mensen zich nog wel katho
liek of kerkelijk, maar het
aantal mensen dat daadwer
kelijk regelmatig een kerk van
binnen ziet, ligt er veel lager.
6 Is er dan wel of geen
afname van de
religiositeit onder
(jonge) moslims?
Onderzoeken spreken elkaar daar
over tegen. Het is dan ook wel en
niet zo, zegt Herman Beek, hoog
leraar godsdienstwetenschap, met
de islam als specialisatie, aan de
Universiteit van Tilburg. „Je ziet
bij moslims wat je ook bij protes
tanten en katholieken ziet: een
deel wordt meer seculier, een deel
wordt orthodoxer. Bij de katholie
ken zie je dat bij kardinaal Eijk, in
de islam wenden sommigen zich
tot het salafisme." Wat meespeelt
is dat religie migrantengroepen
een identiteit kan verschaffen.
„Moslim zijn is een sterk onder
deel van die identiteit", stelt Beek.
„Je kunt jezelf wel seculier noe
men, maar dat wil niet zeggen dat
je geen moslimachtergrond meer
hebt." Het is ook niet mogelijk je
als moslim te laten 'uitschrijven',
zoals bij de katholieke kerk.
In Taiwan is geschokt gereageerd
op de dodelijkste treincrash in tien
tallen jaren. De passagierstrein ont
spoorde zondag toen die in het
noordoosten van Taiwan door een
bocht ging waar de maximumsnel
heid 75 kilometer per uur is. Zes
wagons kwamen op hun kant te
recht. Er vielen 18 doden en 187
mensen raakten gewond.
De trein vervoerde meer dan 360
passagiers. Een aantal van hen vond
de dood door beknelling. Vijf om
gekomen treinreizigers, inclusief
een 9-jarig jongetje en een 12-jarig
meisje, behoorden tot dezelfde fa
milie. Vijf anderen, drie studenten
en twee leraren, zaten op dezelfde
middelbare school. „We vinden het
heel erg. U moet sterk zijn", zei pre
sident Tsai in het ziekenhuis tegen
een van de ouders van een omgeko
men meisje.
De machinist behoort tot de ge
wonden. „We vragen hem wat er is
gebeurd als zijn toestand zich heeft
gestabiliseerd", zei het hoofd on-
We vinden het heel
erg. U moet sterk zijn
derhoud van de spoorwegen.
Inspecteurs zijn begonnen met
een inspectie van de verwrongen
resten van de trein. De 'zwarte
doos' van de trein, waarop onder
meer de snelheid wordt vastgelegd,
is naar de Taiwanese justitie ge
stuurd. De verwachting is dat het
meerdere dagen gaat duren voordat
de oorzaak van het ongeluk is ach
terhaald. Inspecteurs zullen daar
voor ook getuigen horen. Zolang
het onderzoek loopt, zullen geen
officiële videobeelden van de ont
sporing worden vrijgegeven.
De autoriteiten hebben inmid
dels ook bagage van slachtoffers uit
het wrak gehaald. Mensen huilden
terwijl ze tussen de beschadigde
koffers zochten naar de spullen van
familieleden.
De trein was speciaal gebouwd
om het ruige terrein van het eiland
met hoge snelheid te kunnen door
kruisen. De topsnelheid ligt op 150
kilometer per uur en de wagons
kantelen mee in de bochten.
dinsdag 23 oktober 2018
Moskee loopt nog niet leeg
Cyril Rosman
Den Haag
Moslims komen voor het ochtendgebed naar de Essalam Moskee in Rotterdam, foto hollandse hoogte
De ravage na de spoorwegcrash. fotoap
De Taiwanese president Tsai
Ing-wen heeft gisteren familiele
den ontmoet van slachtoffers
van het ernstige treinongeval
zondag. Ook bad ze met boed
dhistische monniken voor een
altaar dat is opgetuigd bij een
lokaal ziekenhuis.
David van der Heeden
Rotterdam/Yilan
—President Tsai Ing-wen van Taiwan