Taiwan in rouw na ramp met passagierstrein Meer Nederlanders ongelovig dan gelovig 12 Voor het eerst noemen de meeste Nederlanders zich ongelovig. Het aantal moslims groeit wel, maar niet opzienbarend. Gelovige gebieden Het is het moment waarvan je wist dat het ooit zou komen: de ontkerkelijking van Nederland heeft het punt bereikt dat een meerderheid van de Nederlanders (51 procent) zichzelf ongelovig noemt. Dat blijkt uit een gisteren gepubliceerd rapport van het CBS (Centraal Bureau voor de Statis tiek). Er is één godsdienst waarop die afkalving, op het eerste ge zicht, geen vat heeft: de islam. Het aantal Nederlanders dat zich mos lim noemt, is de afgelopen jaren juist gestegen. Die trend is politiek beladen, de PW spreekt al jaren over de 'islamisering van Neder land'. Daarom zes vragen over de islam in Nederland. Blijkt die'islamisering' uit de cijfers? Van alle Nederlanders die zichzelf kerkelijk vinden, noemt het groot ste deel zich nog steeds katholiek: 23,6 procent. Daarna volgen de hervormden (6,4 procent) en de protestanten (5,6 procent). Het deel van Nederland dat zich mos lim noemt, ligt op 5,1 procent. Dat is een half procentpunt hoger dan in 2012, meldt het CBS. „Het is een lichte groei, geen enorme ontwik keling", stelt Tanja Traag van het CBS. Het CBS gaat ervan uit dat er van de ruim 17 miljoen Nederlan ders minimaal 800.000 moslim zijn, waarschijnlijk ligt dat aantal iets hoger. 2 Wat zegt dat over de toekomst? Het CBS denkt dat de ontkerkelij king in Nederland nog wel even doorgaat, zeker bij katholieken en hervormden. „Het meest logische scenario is dat het aantal moslims nog wat blijft toenemen. Onder moslims ligt het geboortecijfer iets hoger dan onder niet-moslims", stelt Traag. In de leeftijdscategorie 18 tot 25 jaar is de islam de tweede godsdienst van Nederland. In die categorie is 69 procent ongelovig, 10,6 procent katholiek en 6,5 pro cent moslim. 3 Hebben we naast een biblebelt en het traditioneel katholieke zuiden ook een moslim-ring in Nederland? De meest recente cijfers over de spreiding van religies in Neder land zijn uit 2015. Daaruit blijkt dat moslims vaak in (grote) steden wonen en dan vooral in de Rand stad. In Rotterdam was in 201513,7 procent van de inwoners islami tisch, in Amsterdam 12 procent. „We denken niet dat dat beeld sinds 2015 erg veranderd is", aldus het CBS. 4 Wie zijn de Nederlandse moslims? Veruit de meesten van hen heb ben een niet-westerse achter grond. Van ongeveer twee derde van de moslims ligt die achter grond in Marokko of Turkije. Het CBS maakt in zijn cijfers geen on derscheid tussen de verschillende stromingen binnen de islam. Wat bekend is: de meeste Nederlandse moslims noemen zichzelf soen niet, ongeveer 6 procent be schouwt zichzelf als aleviet. Een heel klein deel (0,5 procent) noemt zichzelf salafist. Het sala- fisme is een orthodoxe stroming die populair is onder Nederlandse jihadisten die naar Syrië zijn ge reisd. „Een salafist zal zich echter niet altijd een salafist noemen. Sa- lafisten beschouwen het salafisme vaak als de zuivere islam en niet als een specifieke stroming binnen de islam", stelden onderzoekers van het SCP (Sociaal-Cultureel Planbureau) eerder dit jaar. 5 Vooral bij ouderen is het geloof nog sterk. Hoe zit dat bij moslims? Het CBS stelt dat de helft van de 75-plussers nog regelmatig naar de kerk gaat. Voor moslims geldt dat van de eerste generatie Marok kaanse Nederlanders 96 procent zich als moslim ziet, onder de tweede generatie doet 91 procent dat. Oudere Marokkaanse-Neder- landers gaan wel vaker naar de moskee dan jongere Marokkaanse Nederlanders, bleek uit SCP-on- derzoek. Er is nog steeds sprake van een katholiek zuiden. In Lim burg noemen twee op de drie mensen zich katholiek, in Brabant ongeveer de helft. Ook de christelijke bijbelgor del bestaat nog. Die loopt vanuit Zeeland via Zuid-Hol land naar Gelderland en Overijssel, blijkt uit CBS-cij- fers uit 2015. In die biblebelt bevinden zich ook de meeste frequente kerkgangers. Het toppunt is Urk, daar gaat 94 procent van de volwassenen regelmatig naar een kerkdienst. In Lim burg en Brabant noemen veel mensen zich nog wel katho liek of kerkelijk, maar het aantal mensen dat daadwer kelijk regelmatig een kerk van binnen ziet, ligt er veel lager. 6 Is er dan wel of geen afname van de religiositeit onder (jonge) moslims? Onderzoeken spreken elkaar daar over tegen. Het is dan ook wel en niet zo, zegt Herman Beek, hoog leraar godsdienstwetenschap, met de islam als specialisatie, aan de Universiteit van Tilburg. „Je ziet bij moslims wat je ook bij protes tanten en katholieken ziet: een deel wordt meer seculier, een deel wordt orthodoxer. Bij de katholie ken zie je dat bij kardinaal Eijk, in de islam wenden sommigen zich tot het salafisme." Wat meespeelt is dat religie migrantengroepen een identiteit kan verschaffen. „Moslim zijn is een sterk onder deel van die identiteit", stelt Beek. „Je kunt jezelf wel seculier noe men, maar dat wil niet zeggen dat je geen moslimachtergrond meer hebt." Het is ook niet mogelijk je als moslim te laten 'uitschrijven', zoals bij de katholieke kerk. In Taiwan is geschokt gereageerd op de dodelijkste treincrash in tien tallen jaren. De passagierstrein ont spoorde zondag toen die in het noordoosten van Taiwan door een bocht ging waar de maximumsnel heid 75 kilometer per uur is. Zes wagons kwamen op hun kant te recht. Er vielen 18 doden en 187 mensen raakten gewond. De trein vervoerde meer dan 360 passagiers. Een aantal van hen vond de dood door beknelling. Vijf om gekomen treinreizigers, inclusief een 9-jarig jongetje en een 12-jarig meisje, behoorden tot dezelfde fa milie. Vijf anderen, drie studenten en twee leraren, zaten op dezelfde middelbare school. „We vinden het heel erg. U moet sterk zijn", zei pre sident Tsai in het ziekenhuis tegen een van de ouders van een omgeko men meisje. De machinist behoort tot de ge wonden. „We vragen hem wat er is gebeurd als zijn toestand zich heeft gestabiliseerd", zei het hoofd on- We vinden het heel erg. U moet sterk zijn derhoud van de spoorwegen. Inspecteurs zijn begonnen met een inspectie van de verwrongen resten van de trein. De 'zwarte doos' van de trein, waarop onder meer de snelheid wordt vastgelegd, is naar de Taiwanese justitie ge stuurd. De verwachting is dat het meerdere dagen gaat duren voordat de oorzaak van het ongeluk is ach terhaald. Inspecteurs zullen daar voor ook getuigen horen. Zolang het onderzoek loopt, zullen geen officiële videobeelden van de ont sporing worden vrijgegeven. De autoriteiten hebben inmid dels ook bagage van slachtoffers uit het wrak gehaald. Mensen huilden terwijl ze tussen de beschadigde koffers zochten naar de spullen van familieleden. De trein was speciaal gebouwd om het ruige terrein van het eiland met hoge snelheid te kunnen door kruisen. De topsnelheid ligt op 150 kilometer per uur en de wagons kantelen mee in de bochten. dinsdag 23 oktober 2018 Moskee loopt nog niet leeg Cyril Rosman Den Haag Moslims komen voor het ochtendgebed naar de Essalam Moskee in Rotterdam, foto hollandse hoogte De ravage na de spoorwegcrash. fotoap De Taiwanese president Tsai Ing-wen heeft gisteren familiele den ontmoet van slachtoffers van het ernstige treinongeval zondag. Ook bad ze met boed dhistische monniken voor een altaar dat is opgetuigd bij een lokaal ziekenhuis. David van der Heeden Rotterdam/Yilan —President Tsai Ing-wen van Taiwan

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 12