Violist schitterde in Sjostakovitsj 20 ZE Start nieuwe theatertournee traditiegetrouw in De Mythe Jaren negentig springlevend in 't Beest Het is, als we goed hebben meege teld, de vijfde rondgang van de band langs de theaters. Deze staat bijna onvermijdelijk in het teken van het jongste studioalbum: Look ahead and see the distance, dat al weer een jaar geleden verscheen. Een lach en een traan Racoon serveert een theatercon cert met twee gezichten, 'een avond met een lach en een traan', zoals zanger Bart van der Weide vrijdag bij de première zegt. De traan zit, in overvloedige mate, in het ingetogen deel vóór de pauze. Aangrijpend, soms op het zwaar moedige af, maar steeds intens ge zongen en gespeeld. Meer nog dan in de clubs en op de festivals valt de inbreng op van Maarten van Damme, die eind vo rig jaar Stefan de Kroon als bassist opvolgde. Hij heeft een minder onderscheidende tweede stem dan zijn voorganger, maar voegt met zijn spel wel een eigen geluid toe. Zeker met de pedal steel gui- tar, waarmee hij in het theater on der meer de mondharmonicasolo in Love you more vervangt en Lost a tooth van een nieuwe dimensie voorziet. Begeleid door Manu van Os op de piano zingt Van der Weide vlak voor de pauze Held up your end. Het is een 'hidden track' op het laatste album, gewijd aan zijn overleden oudste zus Anne, zoals een groot deel van de plaat. Op het theaterpodium groeit het uit tot een kleinood van samengebalde emotie. Ongedwongener Na de pauze komt de lach, wordt de toon losser, de sfeer ongedwon gener. Meer uptempo nummers in niet zelden verrassende arrange menten, zoals een pakkende jazzy uitvoering van Start a war. Ook de rentree van 2014 is balsem voor de ziel. Tijdens vorige theatertours maakte Racoon mede naam door hun covers, dankzij beklijvende versies van onder meer Hallelujah, Man of constant sorrow en Teardrop. Deze blijven dit keer achterwege. „Het mag geen moetje worden", verklaart Van der Weide. Wel co vert de band zichzelf, met Saddest goodbye. Racoon schreef het num mer een paar jaar geleden voor Glennis Grace. Maar hoe goed zij het ook zingt, in Goes blijkt het zich pas echt thuis te voelen. Het Nationaal Orkest van België verzorgde zaterdag een vreemd gevarieerd programma in Terneuzen. Absolute uitblinker die avond was de violist Chatsjatrjan met een bloedstollend mooie interpretatie van Sjostakovitsj eerste vioolconcert. Het Festival van Zeeuws-Vlaanderen presenteert graag grote symfonische or kesten. Deze keer werd het Nationaal Orkest van België in de schijnwerper gezet. De combinatie van werken in het programma was ietwat vreemd. Wel was de afwisseling in stijlen groot en daardoor bleef de span ning behouden. De IJslandse componiste Anna Thorvaldsdóttir schreef Aeriality (woordspeling op aerial en reality) om de luisteraar het gevoel van ge wichtsloosheid te laten ervaren. De zwevende strijkersklanken en de kleurrijke bijdragen van groot slagwerk zorgden voor een onwer kelijke sfeer, wat waarschijnlijk de bedoeling is van Thorvaldsdóttir. Inlevingsvermogen Na de ongrijpbare sfeer van Aeria lity klonk het vioolconcert van Sjostakovitsj met een groot intro spectief karakter eerder meditatief en poëtisch. Dit kwam ook omdat de Armeense violist Sergej Chats jatrjan ten volle overtuigde. Hij dwong te luisteren ook als de klan ken triple piano werden gestreken. Hij won in 2005 op twintigjarige leeftijd de eerste prijs in de Konin gin Elisabethwedstrijd in Brussel. Hij bouwde een indrukwekkende carrière op en is nu een gerijpte musicus met een fenomenale techniek en een groot muzikaal in levingsvermogen. Zijn Sjostako vitsj vertolking was fenomenaal. Zijn Ysaye Guarneri instrument zong in de verstilde poëtische pas sages en klonk weergaloos fel in de virtuoze frasen. In het scherzo kwam het demonisch kwaadaar dige karakter goed over. De violist dialogeerde knap met de verschil lende instrumentengroepen waar bij de loopjes door de blazers goed uit de verf kwamen. Opmerkelijk was de inkleuring van de lage in strumenten. De langzame Passaca- glia met het tragische thema werd met een spannende, contrastrijke cadens besloten. Het slotdeel klonk energiek en zat vol (soms satani sche) humor. In prelude en Liebe- stod van Wagner waren mooie in kleuringen door de blazers en lange doorlopende melodielijnen te ho ren. Veel donkere tonen en een broeierige sfeer. Toch had het ge heel spannender gebracht mogen worden. De energie kwam weer boven in La valse van Ravel. Net als de voor gaande componisten is Ravel een meester in de orkestratie. Bij de strijkers en de blazers werden alle mogelijkheden optimaal gebruikt. Het werk met de fascinerende, duivelse werveling van zeven be kende wals thema's, die niet klin ken als Weense walsen, maar eer der opzwepend van karakter zijn zit vol humor en/of morbide sar casme. Dat Diagilev na het horen van de pianoversie een versie voor orkest bestelde bij Ravel is begrij pelijk. Hij maakte er een levendige spraakmakende choreografie bij. Het werk werd dynamisch ge speeld en klonk als een muzikale stormwind. Rest nog een extra pluim voor dirigent Hugh Wolff. Hij stuurde alles in goede banen. Green Lizard tourde de afgelo pen twee jaar Nederland rond met een Nirvana tribute. Voor hun Nineties tribute brachten ze ter versterking zanger Matt- hias Bastiaan van Beek mee. Special guest was de voormalige frontman van de Urban Dance Squad. Silver Surfering Rude- boy, zoals rapper Patrick Tilon zich tegenwoordig noemt. Hij was met zijn band een grote naam in de jaren negentig. De Urban Dance Squad was zelf in spiratie voor bands als Rage Against the Machine. Een band die verrassend genoeg miste op de setlist in 't Beest. Het publiek, dat zo te zien zijn jeugd had in de jaren negentig, sprong en pogode de zaal door Het optreden was een bloem lezing van tien jaar alternatieve rock. Dus geen 2 Unlimited of Spice Girls, maar alleen het har dere gitaarwerk. Nirvana, Alice in Chains en The Smas- hing Pumpkins komen onder meer voorbij. Het publiek, dat zo te zien zijn jeugd had in de jaren negentig, sprong en po gode de zaal door. Klassieker na klassieker werd uit volle borst meegeblèrd. De keuze voor zanger Van Beek was logisch, zijn zangstem komt erg dicht in de buurt van Nirvana-frontman Kurt Co- bain. Zijn uiterlijk maakte de gelijkenis helemaal compleet. De grunge van Nirvana en Alice in Chains kwam dan ook per fect uit de verf. En de nummers van The Smashing Pumkins klonken zelden zo rock-'n-roll. Rudeboy leek in het begin een beetje overbodig. Hij stond, als een voetballer voor zijn wis sel, zich wat buiten beeld warm te springen. Tot Good Grief en Alienated, de bijdragen van de Urban Dance Squad aan de set list. Na anderhalf uur kon 't Beest tijdens de toegift nog eens luid keels mee schreeuwen op Sabo tage van de Beastie Boys en twee klassiekers van Nirvana. De alternatieve rockmuziek uit de jaren negentig was zaterdag avond in Goes nog springle vend. maandag 22 oktober 2018 Racoon toont twee gezichten in het theater Tradities zijn er om te worden gekoesterd. Racoon begint haar theatertournees steevast in thuishaven Goes en maakt daarop ook dit keer geen uitzon dering, met twee uitverkochte avonden in theater De Mythe. Rolf Bosboom RECENSIE Bart van der Weide, zanger van Racoon, tijdens het concert in de Mythe, foto johan van der heijden Racoon speelt tot en met 22 de cember in nog 30 theaters, waaronder op 14 november in het Scheldetheater in Terneu- zen (uitverkocht) en op 6 de cember in Carré in Amster dam. Jeanette Vergouwen RECENSIE Festival van Zeeuwsch-Vlaande- ren. Werken van Thorvaldsdóttir, Sjostakovitsj, Wagner en Ravel. Door Nationaal Orkest van Bel gië o.l.v. Hugh Wolff m.m.v Ser gej Chatsjatrjan (viool). Gehoord zaterdag 20 oktober in het Scheldetheater in Terneuzen GO Achttien jaar geleden stond de Nederlandse rockband Green Lizard op Pinkpop. Za terdag was 't Beest in Goes, na de première in Utrecht de tweede locatie voor hun eer betoon aan de grote alterna tieve bands uit die jaren ne gentig. André Joosse RECENSIE Kijk voor meer recensies op 3voor12/lokaal/zeeland

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 20