9
Ex-bankier Dirk Scheringa wilde met cryptomunten zijn grote rentree in
het zakenleven maken. Hij geloofde in het verhaal van een paar jonge Haagse
ondernemers, net als veel andere investeerders. De gedroomde revanche
werd een grandioos fiasco. Hoe kon het zo ver komen? Een reconstructie.
Ik wilde inzicht
in de cijfers, maar
daar hadden ze
moeite mee
lijk vraagt hij waar het geld van in
vesteerders gebleven is. „Maar ze
wilden het niet laten zien. Ik weet
niet of die 11 miljoen is binnenge
komen."
Uiteindelijk houdt Scheringa het
zeven maanden vol in de scheme
rige cryptowereld. In juli meldt
ICO Headstart dat de voormalig
DSB-bankier uit dienst treedt.
Scheringa heeft toch niet vol
doende kaas gegeten van block-
chain, melden zijn partners. En
zijn Engels is ook niet al te best.
De rest gaat verder, en na ellen
lang wachten komt er in augustus
dan toch iets van activiteit. ICO
Headstart is partner geworden in
een bouwproject voor hotels in
Brazilië. Het gaat om zes hotels,
die zullen opereren onder het be
roemde Hard Roek-label, bekend
van de cafés.
Aan ambities opnieuw geen ge
brek. De Nederlanders willen liefst
55 miljoen ophalen. Op een inter
nationale cryptowebsite wordt het
project aangeprezen als het groot
ste cryptoproject ooit.
Geschorst
Vreemd genoeg houdt de opwin
ding - en de publiciteit - daar ook
meteen weer op. Hard Rock Inter
national bijvoorbeeld wil er hele
maal niets over kwijt. Ook VCI,
het Braziliaanse bouwbedrijf
waarmee ICO Headstart zegt sa
men te werken, meldt niks.
Uit onderzoek van deze krant
blijkt dat VCI door de Braziliaanse
toezichthouders in juli voor een
jaar geschorst is. Het mag geen
openbare aanbiedingen aan in
vesteerders doen, omdat het in
een prospectus 'onjuiste infor
matie' gaf. VCI bouwt wel door.
Het eerste Hard Rock Hotel, in
Fortaleza, zou voor ongeveer 30
procent afzijn.
Investeerders worden onrustig,
zeker als ICO Headstart begin
deze maand alle informatie over
het Braziliaanse project van de site
haalt. Onder deelnemers groeit de
woede. Wéér een teleurstelling.
De meesten hebben een paar hon
derd of zelfs een paar duizend euro
geïnvesteerd in het bedrijf.
Lange tijd proberen vertegen
woordigers van ICO in chatgroe-
pen de gemoederen te sussen.
Maar op 12 oktober hebben ook zij
er genoeg van. „Omdat wij belof
ten niet na kunnen komen door
een informatietekort, zijn we tot
de conclusie gekomen dat we jullie
niet langer op een vertrouwelijke
manier kunnen informeren en
hebben we besloten te stoppen."
Deelnemers hebben nu nie
mand meer om op terug te vallen.
Sommigen zijn ervan overtuigd
dat ze geflest zijn. „Ik heb een
knoop in mijn maag", zegt Ankie
in de chatgroep. En Marvin weet
het zeker: „Ze zijn er met onze
centen vandoor."
Scheringa weet niet of dat laat
ste echt het geval is. „Ik heb onvol
doende kunnen verifiëren of de
ondernemers wel betrouwbaar
zijn. Daarom ben ik blij dat ik ge
stopt ben. Maar of het oplichting
is? Ik heb zelf de documenten ge
zien van dat bedrijf dat in Brazilië
aan de slag gaat, dat bestaat echt."
Voor de man uit Wognum pakt
het project bijzonder wrang uit.
Niet alleen kreeg hij zijn salaris
niet betaald - hij beraadt zich op
juridische stappen - ook werd het
avontuur met ICO Headstart be
paald niet zijn gedroomde revan
che. Zoals het er nu uitziet, leende
hij zijn naam aan een bedrijf dat
argeloze, naïeve consumenten in
de problemen brengt.
Laat dat nou precies het imago
zijn waar hij van af wilde.
Met medewerking van Joost de Jong
in Brazilië.
En rij dit jaar nog in de SKODA SUPERB met:
zaterdag 20 oktober 2018
GO
Hoe Dirk Scheringa
zich verslikte in zijn
grote crypto-avontuur
—Dirk Scheringa
FOTO LAURENS LINDHOUT VI IMAGES
Ondanks meerdere verzoeken
heeft ICO Headstart niet gerea
geerd op vragen van deze krant.
Ook investeerders wachten al
lange tijd op antwoorden. De reac
tie van ICO Headstart is telkens
dezelfde: geduld. Op dit moment
zou een grote ophaalronde onder
grote investeerders bezig zijn.
Gratis Business Uprade waaronder climatronic, navigatie en lichtpakket
Kies je voor de 2.0 TDI motor dan krijg je nog eens 2.200 voordeel
En op de Techpakketten met panoramisch schuifkanteldak en lederen
bekleding nog eens 1.770 voordeel
Vanaf
bijtel ling p.m
Kijk voor de voorwaarden op skoda.nl
Brandstofverbruik 4,2 - 5,6 L/100 km (1 op 17,9 - 23,8) C02-emissie 111 - 136 gr/km. P-P
SKODA
SIMPLYCLEVER