9 Ex-bankier Dirk Scheringa wilde met cryptomunten zijn grote rentree in het zakenleven maken. Hij geloofde in het verhaal van een paar jonge Haagse ondernemers, net als veel andere investeerders. De gedroomde revanche werd een grandioos fiasco. Hoe kon het zo ver komen? Een reconstructie. Ik wilde inzicht in de cijfers, maar daar hadden ze moeite mee lijk vraagt hij waar het geld van in vesteerders gebleven is. „Maar ze wilden het niet laten zien. Ik weet niet of die 11 miljoen is binnenge komen." Uiteindelijk houdt Scheringa het zeven maanden vol in de scheme rige cryptowereld. In juli meldt ICO Headstart dat de voormalig DSB-bankier uit dienst treedt. Scheringa heeft toch niet vol doende kaas gegeten van block- chain, melden zijn partners. En zijn Engels is ook niet al te best. De rest gaat verder, en na ellen lang wachten komt er in augustus dan toch iets van activiteit. ICO Headstart is partner geworden in een bouwproject voor hotels in Brazilië. Het gaat om zes hotels, die zullen opereren onder het be roemde Hard Roek-label, bekend van de cafés. Aan ambities opnieuw geen ge brek. De Nederlanders willen liefst 55 miljoen ophalen. Op een inter nationale cryptowebsite wordt het project aangeprezen als het groot ste cryptoproject ooit. Geschorst Vreemd genoeg houdt de opwin ding - en de publiciteit - daar ook meteen weer op. Hard Rock Inter national bijvoorbeeld wil er hele maal niets over kwijt. Ook VCI, het Braziliaanse bouwbedrijf waarmee ICO Headstart zegt sa men te werken, meldt niks. Uit onderzoek van deze krant blijkt dat VCI door de Braziliaanse toezichthouders in juli voor een jaar geschorst is. Het mag geen openbare aanbiedingen aan in vesteerders doen, omdat het in een prospectus 'onjuiste infor matie' gaf. VCI bouwt wel door. Het eerste Hard Rock Hotel, in Fortaleza, zou voor ongeveer 30 procent afzijn. Investeerders worden onrustig, zeker als ICO Headstart begin deze maand alle informatie over het Braziliaanse project van de site haalt. Onder deelnemers groeit de woede. Wéér een teleurstelling. De meesten hebben een paar hon derd of zelfs een paar duizend euro geïnvesteerd in het bedrijf. Lange tijd proberen vertegen woordigers van ICO in chatgroe- pen de gemoederen te sussen. Maar op 12 oktober hebben ook zij er genoeg van. „Omdat wij belof ten niet na kunnen komen door een informatietekort, zijn we tot de conclusie gekomen dat we jullie niet langer op een vertrouwelijke manier kunnen informeren en hebben we besloten te stoppen." Deelnemers hebben nu nie mand meer om op terug te vallen. Sommigen zijn ervan overtuigd dat ze geflest zijn. „Ik heb een knoop in mijn maag", zegt Ankie in de chatgroep. En Marvin weet het zeker: „Ze zijn er met onze centen vandoor." Scheringa weet niet of dat laat ste echt het geval is. „Ik heb onvol doende kunnen verifiëren of de ondernemers wel betrouwbaar zijn. Daarom ben ik blij dat ik ge stopt ben. Maar of het oplichting is? Ik heb zelf de documenten ge zien van dat bedrijf dat in Brazilië aan de slag gaat, dat bestaat echt." Voor de man uit Wognum pakt het project bijzonder wrang uit. Niet alleen kreeg hij zijn salaris niet betaald - hij beraadt zich op juridische stappen - ook werd het avontuur met ICO Headstart be paald niet zijn gedroomde revan che. Zoals het er nu uitziet, leende hij zijn naam aan een bedrijf dat argeloze, naïeve consumenten in de problemen brengt. Laat dat nou precies het imago zijn waar hij van af wilde. Met medewerking van Joost de Jong in Brazilië. En rij dit jaar nog in de SKODA SUPERB met: zaterdag 20 oktober 2018 GO Hoe Dirk Scheringa zich verslikte in zijn grote crypto-avontuur —Dirk Scheringa FOTO LAURENS LINDHOUT VI IMAGES Ondanks meerdere verzoeken heeft ICO Headstart niet gerea geerd op vragen van deze krant. Ook investeerders wachten al lange tijd op antwoorden. De reac tie van ICO Headstart is telkens dezelfde: geduld. Op dit moment zou een grote ophaalronde onder grote investeerders bezig zijn. Gratis Business Uprade waaronder climatronic, navigatie en lichtpakket Kies je voor de 2.0 TDI motor dan krijg je nog eens 2.200 voordeel En op de Techpakketten met panoramisch schuifkanteldak en lederen bekleding nog eens 1.770 voordeel Vanaf bijtel ling p.m Kijk voor de voorwaarden op skoda.nl Brandstofverbruik 4,2 - 5,6 L/100 km (1 op 17,9 - 23,8) C02-emissie 111 - 136 gr/km. P-P SKODA SIMPLYCLEVER

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 9