Effectief vloeken kun je leren II gr '11 m I1 1 5 Behalve een zoek tocht naar de oorsprong van onze scheldwoorden is Het Groot Neder lands Vloekboek een vrolijke handleiding voor slimmer schel den, zegt auteur Marten van der Meulen. 'Vloeken zou een gebrek aan woorden zijn. Dat vind ik wonderlijk' 'Mensen die hun spraak verliezen, kunnen vaak nog wel schelden' „Dat valt best tegen. Ik vloek en scheld behoorlijk saai en kom meestal niet verder dan 'eikel'. Al probeer ik, zeker na het schrijven van het boek, wat creatiever te worden. Dus in plaats van 'achterlijke gladiool' kun je ook iets doen met 'bostulp'. Dat is origi neler, en het levert - behalve mis schien een boze hovenier - weinig scheldschade op." „Dat klopt. Toevallig kom ik zelf uit Den Haag. Ik ben dus wel wat ge wend. Die scheldschade is ook geen wetenschappelijk instrument, meer een soort algemeen taalgevoel dat wij - de schrijvers - zelfbedacht hebben. De scheldschade is ook afhankelijk van de intentie waarmee je scheldt: als iemand echt boos op mij is en een scheldwoord bijna naar me spuugt, kan ik me oprecht gekwetst voelen. Terwijl je zou zeggen dat ik wel ge hard zou moeten zijn." „'Schurftig hondsvot' klinkt beter dan alleen 'hondsvot' en 'ranzige pis- bakmuil' klinkt beter dan alleen 'pis bakmuil'. Schelden ligt dicht bij poë zie. Opsommingen hebben een over tuigend effect. Wat ook goed werkt is een scheldpartij met een lekker ritme. Ik denk daarbij bijvoorbeeld - T H n -<d\ V f 1 1 1 Vv W^m4" '3 Pel aan 'vertiefte mechander' of 'achter lijke gladiool'." „Bij mijn onderzoek ben ik ook ge stuit op dat 'gebrek aan woorden', maar ik vind dat wonderlijk. Vloeken is namelijk vooral een verbale uiting van emotie en dat zit diep, het hoort bij onze taal. Bovendien: zolang het bij woorden blijft... Uit onderzoek blijkt dat mensen die vloeken beter tegen pijn kunnen, dat is toch een bijzonder fenomeen? In het boek adviseren we ook dat je voor een vol gende keer dat je een spijker in de muur hamert, het beste een goede vloek paraat kunt hebben." „Vloeken verbindt: jongeren gebrui ken andere scheldwoorden dan ou deren, terwijl ook bepaalde groepen, zoals studenten, een eigen scheid- cultuur hebben. Daarmee kun je aan tonen dat je erbij hoort. Maar wat ik misschien wel het meest fascine- rende vind aan schelden: mensen met afasie, spraakverlies, kunnen niet meer zeggen wat ze willen, maar vaak nog wel schelden. Vloeken en schelden zit op een bepaalde plek in het brein, in je rechterhersenhelft, vlak bij de emoties." „Dat vind ik grappig. Het leuke daar aan is dat je eigenlijk begint met een vloek en vervolgens een zijweg in slaat. Je geeft je hersenen kennelijk even de tijd om iets anders te beden ken." „Dat weet ik niet. Wel blijkt uit Ame rikaans onderzoek dat in boeken te genwoordig 28 keer zo veel wordt ge scholden en gevloekt als in 1950. Dat wil overigens niet zeggen dat vroeger niet werd gescholden, maar het zegt wel iets over de informalisering van schelden." „Niet persoonlijk, maar ik heb be grepen dat ze het boek 'te vrolijk' vinden. Dat mag, maar ik vind vloe ken gewoon een interessant taai fenomeen dat veel zegt over sociale structuren." „Nederlanders zijn bijna uniek in de wereld omdat ze met ziektes schel den, dat doet bijna geen enkel ander volk. En of Vlamingen een rijkere scheldcultuur hebben? Ik weet wel dat ik bijvoorbeeld het Vlaamse scheldwoord 'scheve lavabo' - lavabo is wasbak - prachtig vind. Maar mis schien helpt het dat sommige Vlaamse woorden voor Nederlanders bijna exotisch klinken." GO ZATERDAG 20 OKTOBER 2018 Schurftig hondsvot! LEO VAN MARREWIJK Ben je zelf een beetje een vaardige vloeker? Je medeauteurs en jij introduceren het begrip 'scheldschade' als een soort meetlat: het laat zien hoe 'erg' we dat ene scheldwoord of die vloek vinden. Maar verschilt dat niet per persoon of soms zelfs per regio? In Den Haag roepen jongeren soms bijna liefkozend 'kankerlijer' naar elkaar, terwijl het in andere delen van het land als allerergste scheldwoord wordt beschouwd. Voorname tip uit jullie boek: adjectiveren die hap! We moeten dus vaker bijvoeglijke naamwoor den voor het zelfstandig scheld woord gebruiken. Waarom helpt dat? II V I .Vt 4Jr:u Uw 'j 'a> Taalwetenschapper Marten van der Meulen: „Schelden ligt dicht bij poëzie." foto koen verheijden Ik heb vroeger geleerd dat vloeken 'een gebrek aan woorden' is. Daar ben je het vast niet mee eens? Jullie gaan ook in op de sociale functie van schelden en vloeken. Wat vind je van vloekvermijders: mensen die eigenlijk voluit 'gvd' eruit willen gooien, en dan 'God fried van Bouillon' roepen? Sowieso is het boek een oproep creatief te spelen met scheldwoor den. Onder het kopje 'Krijg het ongebruikelijke!' noemen jullie als alternatieven voor 'krijg de tyfus' onder meer 'krijg koperen hart kleppen' of 'krijg jeuk op een plek waar je niet bij kan'. Is dat leuker omdat het minder grof is, of omdat grove scheldwoorden al 'overal' zijn? Heeft de Bond tegen vloeken al op jullie boek gereageerd? Naast het Groot Nederlands Vloek boek is er ook Het Groot Vlaams Vloekboek. Hebben Vlamingen een rijkere scheldcultuur dan Neder landers? Het Groot Nederlands Vloekboek - Marten van der Meulen, Fieke Van der Gucht, Willem van Beylen en Robbe Verlinden (Lannoo, €25)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 77