ACHTER DE SCHERMEN M 10 ZE Een werkplek met een uitzicht dat van minuut tot minuut verandert. Wie kan dat nu zeggen? Van de kathedraal in Antwerpen tot de Kölner Dom. Voor binnenvaartschipper Ronny Wolf uit Tholen is geen dag hetzelfde. Hoe laat Ronny Wolf met de Aswintha in de Kreekraksluizen arriveert, kan hij niet zeggen. Het is geen trein die volgens een vast schema rijdt. Of hij op tijd is, hangt van veel factoren af: het laden en lossen in de haven; de drukte op het Schelde-Rijnkanaal; de wind; de diepgang. En zo gaat hij nog even verder. In de stuurhut zitten behalve Wolf ook zijn vrouw Rita en twee bemanningsleden. Het no meter lange schip vervoert di verse brandstoffen en is onder weg van Antwerpen naar Basel, Zwitserland. De Aswintha kan tot 2520 ton lading vervoeren. Heeft nu 500 ton aan boord. Door extreem laag water kan het schip niet meer vracht vervoeren. „Op sommige plekken kun je de steentjes op de bodem zien", zegt Wolf, terwijl hij op zijn smart- phone het bewijs toont. Behoed zaam manoeuvreert hij zijn schip door de sluis. Op zijn scherm ziet hij hoeveel ruimte hij heeft. De Kreekraksluizen zijn breed ge noeg. „In kleinere sluizen komt Vaak weten we pas op het laatste moment met welke vracht we waarheen varen het voor dat we aan weerszijden hooguit 20 centimeter overhou den. Dat is echt werken." Bij de geringste stuurfout krijgt de schipper meteen de rekening gepresenteerd. „Het blijft vaak bij wat lakschade", zegt hij. „Als we onderweg tijd hebben, herstellen we de buitenkant meteen." Mannheim De in Oost-Duitsland geboren Ronny Wolfis sinds 1991 actief op de binnenvaart. Begonnen als ma troos, groeide door tot stuur man. In 2006 verhuisde hij met zijn gezin van Mannheim naar Tholen. Vanaf 2003 werkt hij op de Aswintha. Waar andere binnenvaartsche pen vaak een vaste route varen, zo als van Antwerpen naar Rotter dam, hangt het bij Wolf van de la ding af. „Vaak weten we pas op het laatste moment met welke vracht we waarheen varen", zegt hij. „Toch gaan we in de meeste geval len de Rijn op, richting Basel." Racefiets De bemanningsleden wisselen el kaar af: twee weken op, twee we ken af. Het schip is daardoor 24 uur per dag in de vaart. Als stuur man zit Wolf veel. Om de acht uur wisselt hij met een collega van stoel. Vijfjaar geleden ging bij hem een knop om en begon hij om toch wat beweging te krij gen, met hardlopen. Dat bleek geen succes. „We liggen regel matig stil. Voor een sluis, of tij dens het laden en lossen. Hoe lang dat gaat duren, weten we vooraf niet. Even tussendoor sporten is er niet bij." Hij vond de oplossing in racefietsen. Niet buiten, maar aan boord op een hometrainer. Nu de kinderen uit huis zijn en zijn vrouw als vaste be manning aan boord is, ver langt Wolf minder naar thuis. Hij vindt het best zo: „De situatie op het water is nooit hetzelfde. Dat maakt het werk keer op keer anders." zaterdag 20 oktober 2018 Op het water ligt weinig vast Om in beweging te blijven, traint Wolf regelma tig binnenshuis op zijn racefiets. Binnenvaartschipper Ronny Wolf vaart al vijftien jaar op de Aswintha: „In de meeste gevallen gaan we de Rijn op, richting Basel." foto'stimo van de kasteele De 110 meter lange Aswintha vervoert hoofdzakelijk brandstoffen als benzine en diesel. Timo van de Kasteele - Ronny Wolf, binnenvaartschipper

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 38