ACHTER DE SCHERMEN
M
10 ZE
Een werkplek met een uitzicht dat van minuut tot minuut verandert. Wie kan dat nu zeggen? Van
de kathedraal in Antwerpen tot de Kölner Dom. Voor binnenvaartschipper Ronny Wolf uit Tholen is geen
dag hetzelfde.
Hoe laat Ronny Wolf
met de Aswintha in
de Kreekraksluizen
arriveert, kan hij niet
zeggen. Het is geen trein die
volgens een vast schema rijdt.
Of hij op tijd is, hangt van veel
factoren af: het laden en lossen
in de haven; de drukte op het
Schelde-Rijnkanaal; de wind;
de diepgang. En zo gaat hij nog
even verder.
In de stuurhut zitten behalve
Wolf ook zijn vrouw Rita en
twee bemanningsleden. Het no
meter lange schip vervoert di
verse brandstoffen en is onder
weg van Antwerpen naar Basel,
Zwitserland. De Aswintha kan
tot 2520 ton lading vervoeren.
Heeft nu 500 ton aan boord.
Door extreem laag water kan het
schip niet meer vracht vervoeren.
„Op sommige plekken kun je de
steentjes op de bodem zien", zegt
Wolf, terwijl hij op zijn smart-
phone het bewijs toont. Behoed
zaam manoeuvreert hij zijn schip
door de sluis. Op zijn scherm ziet
hij hoeveel ruimte hij heeft. De
Kreekraksluizen zijn breed ge
noeg. „In kleinere sluizen komt
Vaak weten we pas op
het laatste moment
met welke vracht we
waarheen varen
het voor dat we aan weerszijden
hooguit 20 centimeter overhou
den. Dat is echt werken."
Bij de geringste stuurfout krijgt
de schipper meteen de rekening
gepresenteerd. „Het blijft vaak bij
wat lakschade", zegt hij. „Als we
onderweg tijd hebben, herstellen
we de buitenkant meteen."
Mannheim
De in Oost-Duitsland geboren
Ronny Wolfis sinds 1991 actief op
de binnenvaart. Begonnen als ma
troos, groeide door tot stuur
man. In 2006 verhuisde hij met
zijn gezin van Mannheim naar
Tholen. Vanaf 2003 werkt hij op
de Aswintha.
Waar andere binnenvaartsche
pen vaak een vaste route varen, zo
als van Antwerpen naar Rotter
dam, hangt het bij Wolf van de la
ding af. „Vaak weten we pas op het
laatste moment met welke vracht
we waarheen varen", zegt hij.
„Toch gaan we in de meeste geval
len de Rijn op, richting Basel."
Racefiets
De bemanningsleden wisselen el
kaar af: twee weken op, twee we
ken af. Het schip is daardoor 24
uur per dag in de vaart. Als stuur
man zit Wolf veel. Om de acht uur
wisselt hij met een collega van
stoel. Vijfjaar geleden ging bij
hem een knop om en begon hij
om toch wat beweging te krij
gen, met hardlopen. Dat bleek
geen succes. „We liggen regel
matig stil. Voor een sluis, of tij
dens het laden en lossen. Hoe
lang dat gaat duren, weten we
vooraf niet. Even tussendoor
sporten is er niet bij." Hij vond
de oplossing in racefietsen. Niet
buiten, maar aan boord op een
hometrainer.
Nu de kinderen uit huis zijn
en zijn vrouw als vaste be
manning aan boord is, ver
langt Wolf minder naar
thuis. Hij vindt het best
zo: „De situatie op het
water is nooit hetzelfde.
Dat maakt het werk keer
op keer anders."
zaterdag 20 oktober 2018
Op het water ligt weinig vast
Om in beweging te blijven, traint Wolf regelma
tig binnenshuis op zijn racefiets.
Binnenvaartschipper Ronny Wolf vaart al vijftien jaar op de Aswintha: „In de meeste gevallen gaan we de Rijn op,
richting Basel." foto'stimo van de kasteele
De 110 meter lange Aswintha vervoert
hoofdzakelijk brandstoffen als benzine en diesel.
Timo van de Kasteele
- Ronny Wolf,
binnenvaartschipper