Maak nou dat
nood pakketje
Eis voorwaardelijke
cel voor mishandeling
Zorgen over transport
stroom van windparken
Boren
2
OVERSTROMING OVERLEVEN
Wel of niet een noodpakket op
zolder, dat kan het verschil maken
tussen leven en dood. Toch heeft 82
procent van de Nederlanders geen
noodpakket in huis.
Commentaar
Een paar dagen voeding voor de baby. Zit dat in ons nood-
pakket? Hébben we eigenlijk wel een noodpakket in huis
voor het geval een overstroming Zeeland treft? Opval
lend veel mensen denken er niet aan. Het lijkt ook niet echt
nodig. Volgens de huidige inzichten zijn de dijken voorlopig nog
hoog genoeg. Ja, de klimaatverandering lijkt snel door te zet
ten. Maar paniek? Nee.
Toch is het wel verstandig rekening te houden met het on
denkbare. Dat een ramp ons dwingt uit Zeeland te vluchten, of
dat wij ons juist thuis moeten verschansen. Dan is het wel han
dig als de noodtas klaarstaat. Zie het als een reddingsvlot.
Geen serieuze schipper gaat zonder reddingsmiddelen naar
zee. Ook al is de kans zeer klein dat je ze ooit moet gebruiken.
Het Rode Kruis meldt dat driekwart van de Nederlanders
slecht voorbereid is op een overstroming. Dat verwacht je niet.
Want juist de laatste tijd zwelt de discussie aan over de zee
spiegelrijzing en over heftig weer. En we kijken vooruit. Tot en
met het scenario 2150: Nederlanders wonen dan al vele jaren
in Duitsland en gaan 's zomers op vakantie naar een van de vier
stukjes Holland die nog boven water uitsteken, de eilanden
Rotterdam, Amsterdam, Den Haag en Utrecht. Zo ver zal het
misschien nooit komen. Maar er is nu wel volop aanleiding tot
nadenken. Te beginnen over de veiligheid van vandaag. Wie
nog geen noodpakket heeft, moet dat wellicht toch maar eens
samenstellen.
Vreemd dat driekwart van
de bevolking slecht voorbereid
is op een overstroming
Een 38-jarige Ierse man hoeft waar
schijnlijk niet terug de cel in voor
de mishandeling van zijn vrouw op
een camping aan de Maireweg in
Burgh-Haamstede. Hij hoorde gis
teren in de rechtbank in Middel
burg twee maanden voorwaarde
lijke gevangenisstraf tegen zich ei
sen.
Het stel weet niets meer van het
voorval in die nacht in mei: allebei
waren ze stomdronken. Ze hadden
een leuke avond in de kroeg, dat
herinneren ze zich wel. Andere
campinggasten waarschuwen de
politie als ze kabaal horen in een ca
ravan. Wat zich precies heeft afge
speeld, blijft onduidelijk.
Weer bij elkaar
De vrouw bleek zwaar te zijn toe
getakeld door haar man: hij schopte
ALMANAK
Het is dat de Hulster verslagge
ver tien euro aan tol moet beta
len. Anders zou ze graag in Vlis-
singen de cursus Klusjesvrouw
doen, waarbij vrouwen in één
dag leren handig te worden.
„Want ik kan nog geen spijker
in de muur boren", stelt ze.
Toch blijft de cursus door haar
haar tegen het hoofd, de ribben en
in de maagstreek. Ze moest opge
nomen worden in het ziekenhuis
met hoofdletsel en vier gebroken
ribben. Maar ruim vijf maanden la
ter zijn de man en vrouw weer bij
elkaar, bleek in de rechtbank.
Een Ierse man die zijn
vrouw het ziekenhuis
in sloeg, hoeft
waarschijnlijk niet
terug de bajes in
Van de officier van justitie hoeft
de man niet terug de cel in, op voor
waarde dat hij zijn vrouw met rust
laat. De man heeft 43 dagen in voor
arrest gezeten.
hoofd spoken. Een dag later ver
telt ze dat haar vriend met alle
liefde het tolgeld betaalt.
Maar het volledige bedrag voor
de lessen wil hij niet lappen.
Eén onderdeel van het klussen
kan ze namelijk overslaan, vindt
haar vriend: ze kan al goed za
gen.
VOGELWAARDE
Inbreker betrapt
op heterdaad
Nieuw record
in Vlissingse haven
NIEUWDORP
BOW Terminal
ook in Eemshaven
Dat moet beter, vindt het Rode
Kruis. Watersnoodmuseum-direc
teur Siemco Louwerse: „Ik zie het
zelfs bij mijn vrijwilligers, van wie
het merendeel de Ramp heeft mee
gemaakt. Laatst vroeg ik op een bij
eenkomst waar zo'n tachtig man
zat, wie een noodpakket had liggen.
Niemand stak zijn hand op."
Ze zijn er van nog geen dertig
euro tot een euro of driehonderd, in
(rug)zakken, emmers of containers.
De 'Denk Vooruit'-noodpakketten
zijn goedgekeurd door de overheid.
Projectleider Eelco Kramer van het
Watersnoodmuseum toont de in
houd van een pakket van 59 euro.
„Kijk, deze radio kun je zelf opla
den. Als je hem uitpakt, is hij al he
lemaal opgeladen en staat afge
stemd op Omroep Zeeland. Die
blijft als rampenzender via de ether
uitzenden. Je kunt via de radio ook
je mobieltje opladen, als je je eigen
kabeltje bij je hebt tenminste." De
radio, o wonder, dient ook als zak
lamp. Daarmee is dan gelijk het
meest ingenieuze stukje techniek
uit de lichtgevende en waterdichte
'Kijk Vooruit'-tas besproken. De
rest van de inhoud is behoorlijk ba-
sic: een regenponcho (type festival
cape), warmhouddeken, een eer-
stehulpkit met eerstehulpadviezen,
lucifers in waterdichte verpakking
óf watervaste lucifers, waxinelicht
jes, een multitool, desinfecterende
handgel en een fluitje. Een rampen-
kaart vertelt wat je bij welke cala
miteit het beste kunt doen.
Maar wat is nu het belangrijkste?
Als je maar één ding mag kiezen,
wat zou dan het slimste zijn? „Het
fluitje", zegt directeur Siemco Lou
werse van het Watersnoodmuseum
zonder aarzelen. „Dat zit niet voor
niets in elk reddingspakket." Uiter
aard heeft hij de serie Als de dijken
breken gezien. „Die begon heel
goed. Later klopte het niet meer zo
goed met wat er in het echt zou
kunnen gebeuren. Bijna drie dagen
nadat de dijken braken, lukt het ie
mand, hangend in een hoogspan-
We wonen in de best
beveiligde delta ter
wereld, maar je moet
wel blijven opletten
ningsmast, nog te telefoneren." Dat
is zeer onwaarschijnlijk, geeft Lou
werse aan. Tenzij je natuurlijk een
van die peperdure pakketten hebt:
daarin zit een noodtelefoon met
beltegoed.
Paniek is onnodig, geeft hij aan.
„We wonen in de best beveiligde
delta ter wereld, maar je moet wel
blijven opletten. Tik je postcode in
op overstroomik.nl, dan krijg je ad
vies waar je naartoe kunt als de boel
onder loopt."
Zo ongeveer het domste wat je
kunt doen, is in de auto springen en
de A58 op scheuren. Daar staat dan
zeker een file. Bovendien: een file
die in het water staat.
D66 maakt zich zorgen dat de
stroom van de nieuwe windparken
op zee niet kan worden afgevoerd.
Kamerleden Matthijs Sienot en
Rutger Schonis willen dat het ka
binet actie onderneemt.
Afgelopen week werd bekend dat
netbeheerder TenneT het miljoe
nencontract heeft opgezegd met
het consortium van Heijmans en
het Duitse bedrijf Europoles
(HEP), voor de bouw van nieuwe
Wintrack II-hoogspanningsmas-
ten tussen Borssele en Rilland. De
hoogspanningslijn moet in 2020
klaar zijn, zodat de elektriciteit van
windparken Borssele I en II kan
worden afgevoerd. Daarnaast kan
onderhoud aan bestaande
Zeeuwse stroomleidingen niet lan
ger uitgesteld worden. Ook daar
voor is die nieuwe leiding nodig.
De D66'ers willen van minister
Eric Wiebes van Economische Za
ken en Klimaat weten welke rol de
regering speelt bij de contracten
tussen Tennet en HEP. Ze vragen
wat de gevolgen zijn voor de wind
parken op zee als beide partijen er
niet uitkomen.
„Welke inzet pleegt u om te
voorkomen dat dergelijke ontwik
kelingen niet de uitrol van wind
parken op zee zullen belemme
ren?"
zaterdag 20 oktober 2018
i?
Cornelleke Blok
Middelburg
Uitspraak over twee weken
Tip? redactie@pzc.nl
Agenten hebben donder
dagmiddag in een woning
aan de Rapenburg in Vo
gelwaarde een inbreker
op heterdaad betrapt. De
politie hield de verdachte
in de omgeving van de
woning aan. Het onder
zoek is nog in volle gang.
De bewoner trof de in
breker, een 55-jarige man
uit Vogelwaarde, aan in
zijn huis. De dief wist te
ontkomen. Doordat het
signalement en de vluch
troute goed werden
doorgegeven, konden de
agenten de verdachte
aanhouden. De gestolen
goederen werden bij de
vermoedelijke dader aan
getroffen. De verdachte
zit nog steeds vast.
VLISSINGEN
North Sea Port heeft het
diepstliggende schip ooit
in Vlissingen ontvangen.
Buikschip Citius (foto)
verliet gisteren de haven.
Bij aankomst stak het
schip 17,08 meter diep in
het water.
Het vorige record was
nog maar twee weken
geleden gevestigd. De
MV Aquataine kwam toen
tot 16,70 meter. Sinds
begin dit jaar kunnen
schepen met een grotere
diepgang richting Vlissin
gen varen.
De Citius vaart onder En
gelse vlag en is 288
meter lang en 45 meter
breed. Het schip loste bij
Ovet 160.000 ton kolen.
BOW Terminal in Vlissin-
gen-Oost breidt uit naar
de Eemshaven in Gronin
gen. Het bedrijf, vooral
actief in de offshore
windindustrie, heeft 22
hectare grond gekocht.
Er komt een terminal
met een kadelengte van
525 lengte, bereikbaar
voor zeeschepen. De
terminal moet medio
2019 operationeel zijn.
BOW Terminal, onder
deel van Kloosterboer,
zit sinds 2010 in Vlissin-
gen-Oost. Het is vooral
bekend van de grote
geel-bruine onderstellen
voor windmolens op zee,
die klaar worden ge
maakt voor transport.
Zeeuwen
Ondine van der Vleuten
Ouwerkerk
-Siemco Louwerse, directeur
Watersnoodmuseum
Ernst Jan Rozendaal
Den Haag