Maak nou dat nood pakketje Eis voorwaardelijke cel voor mishandeling Zorgen over transport stroom van windparken Boren 2 OVERSTROMING OVERLEVEN Wel of niet een noodpakket op zolder, dat kan het verschil maken tussen leven en dood. Toch heeft 82 procent van de Nederlanders geen noodpakket in huis. Commentaar Een paar dagen voeding voor de baby. Zit dat in ons nood- pakket? Hébben we eigenlijk wel een noodpakket in huis voor het geval een overstroming Zeeland treft? Opval lend veel mensen denken er niet aan. Het lijkt ook niet echt nodig. Volgens de huidige inzichten zijn de dijken voorlopig nog hoog genoeg. Ja, de klimaatverandering lijkt snel door te zet ten. Maar paniek? Nee. Toch is het wel verstandig rekening te houden met het on denkbare. Dat een ramp ons dwingt uit Zeeland te vluchten, of dat wij ons juist thuis moeten verschansen. Dan is het wel han dig als de noodtas klaarstaat. Zie het als een reddingsvlot. Geen serieuze schipper gaat zonder reddingsmiddelen naar zee. Ook al is de kans zeer klein dat je ze ooit moet gebruiken. Het Rode Kruis meldt dat driekwart van de Nederlanders slecht voorbereid is op een overstroming. Dat verwacht je niet. Want juist de laatste tijd zwelt de discussie aan over de zee spiegelrijzing en over heftig weer. En we kijken vooruit. Tot en met het scenario 2150: Nederlanders wonen dan al vele jaren in Duitsland en gaan 's zomers op vakantie naar een van de vier stukjes Holland die nog boven water uitsteken, de eilanden Rotterdam, Amsterdam, Den Haag en Utrecht. Zo ver zal het misschien nooit komen. Maar er is nu wel volop aanleiding tot nadenken. Te beginnen over de veiligheid van vandaag. Wie nog geen noodpakket heeft, moet dat wellicht toch maar eens samenstellen. Vreemd dat driekwart van de bevolking slecht voorbereid is op een overstroming Een 38-jarige Ierse man hoeft waar schijnlijk niet terug de cel in voor de mishandeling van zijn vrouw op een camping aan de Maireweg in Burgh-Haamstede. Hij hoorde gis teren in de rechtbank in Middel burg twee maanden voorwaarde lijke gevangenisstraf tegen zich ei sen. Het stel weet niets meer van het voorval in die nacht in mei: allebei waren ze stomdronken. Ze hadden een leuke avond in de kroeg, dat herinneren ze zich wel. Andere campinggasten waarschuwen de politie als ze kabaal horen in een ca ravan. Wat zich precies heeft afge speeld, blijft onduidelijk. Weer bij elkaar De vrouw bleek zwaar te zijn toe getakeld door haar man: hij schopte ALMANAK Het is dat de Hulster verslagge ver tien euro aan tol moet beta len. Anders zou ze graag in Vlis- singen de cursus Klusjesvrouw doen, waarbij vrouwen in één dag leren handig te worden. „Want ik kan nog geen spijker in de muur boren", stelt ze. Toch blijft de cursus door haar haar tegen het hoofd, de ribben en in de maagstreek. Ze moest opge nomen worden in het ziekenhuis met hoofdletsel en vier gebroken ribben. Maar ruim vijf maanden la ter zijn de man en vrouw weer bij elkaar, bleek in de rechtbank. Een Ierse man die zijn vrouw het ziekenhuis in sloeg, hoeft waarschijnlijk niet terug de bajes in Van de officier van justitie hoeft de man niet terug de cel in, op voor waarde dat hij zijn vrouw met rust laat. De man heeft 43 dagen in voor arrest gezeten. hoofd spoken. Een dag later ver telt ze dat haar vriend met alle liefde het tolgeld betaalt. Maar het volledige bedrag voor de lessen wil hij niet lappen. Eén onderdeel van het klussen kan ze namelijk overslaan, vindt haar vriend: ze kan al goed za gen. VOGELWAARDE Inbreker betrapt op heterdaad Nieuw record in Vlissingse haven NIEUWDORP BOW Terminal ook in Eemshaven Dat moet beter, vindt het Rode Kruis. Watersnoodmuseum-direc teur Siemco Louwerse: „Ik zie het zelfs bij mijn vrijwilligers, van wie het merendeel de Ramp heeft mee gemaakt. Laatst vroeg ik op een bij eenkomst waar zo'n tachtig man zat, wie een noodpakket had liggen. Niemand stak zijn hand op." Ze zijn er van nog geen dertig euro tot een euro of driehonderd, in (rug)zakken, emmers of containers. De 'Denk Vooruit'-noodpakketten zijn goedgekeurd door de overheid. Projectleider Eelco Kramer van het Watersnoodmuseum toont de in houd van een pakket van 59 euro. „Kijk, deze radio kun je zelf opla den. Als je hem uitpakt, is hij al he lemaal opgeladen en staat afge stemd op Omroep Zeeland. Die blijft als rampenzender via de ether uitzenden. Je kunt via de radio ook je mobieltje opladen, als je je eigen kabeltje bij je hebt tenminste." De radio, o wonder, dient ook als zak lamp. Daarmee is dan gelijk het meest ingenieuze stukje techniek uit de lichtgevende en waterdichte 'Kijk Vooruit'-tas besproken. De rest van de inhoud is behoorlijk ba- sic: een regenponcho (type festival cape), warmhouddeken, een eer- stehulpkit met eerstehulpadviezen, lucifers in waterdichte verpakking óf watervaste lucifers, waxinelicht jes, een multitool, desinfecterende handgel en een fluitje. Een rampen- kaart vertelt wat je bij welke cala miteit het beste kunt doen. Maar wat is nu het belangrijkste? Als je maar één ding mag kiezen, wat zou dan het slimste zijn? „Het fluitje", zegt directeur Siemco Lou werse van het Watersnoodmuseum zonder aarzelen. „Dat zit niet voor niets in elk reddingspakket." Uiter aard heeft hij de serie Als de dijken breken gezien. „Die begon heel goed. Later klopte het niet meer zo goed met wat er in het echt zou kunnen gebeuren. Bijna drie dagen nadat de dijken braken, lukt het ie mand, hangend in een hoogspan- We wonen in de best beveiligde delta ter wereld, maar je moet wel blijven opletten ningsmast, nog te telefoneren." Dat is zeer onwaarschijnlijk, geeft Lou werse aan. Tenzij je natuurlijk een van die peperdure pakketten hebt: daarin zit een noodtelefoon met beltegoed. Paniek is onnodig, geeft hij aan. „We wonen in de best beveiligde delta ter wereld, maar je moet wel blijven opletten. Tik je postcode in op overstroomik.nl, dan krijg je ad vies waar je naartoe kunt als de boel onder loopt." Zo ongeveer het domste wat je kunt doen, is in de auto springen en de A58 op scheuren. Daar staat dan zeker een file. Bovendien: een file die in het water staat. D66 maakt zich zorgen dat de stroom van de nieuwe windparken op zee niet kan worden afgevoerd. Kamerleden Matthijs Sienot en Rutger Schonis willen dat het ka binet actie onderneemt. Afgelopen week werd bekend dat netbeheerder TenneT het miljoe nencontract heeft opgezegd met het consortium van Heijmans en het Duitse bedrijf Europoles (HEP), voor de bouw van nieuwe Wintrack II-hoogspanningsmas- ten tussen Borssele en Rilland. De hoogspanningslijn moet in 2020 klaar zijn, zodat de elektriciteit van windparken Borssele I en II kan worden afgevoerd. Daarnaast kan onderhoud aan bestaande Zeeuwse stroomleidingen niet lan ger uitgesteld worden. Ook daar voor is die nieuwe leiding nodig. De D66'ers willen van minister Eric Wiebes van Economische Za ken en Klimaat weten welke rol de regering speelt bij de contracten tussen Tennet en HEP. Ze vragen wat de gevolgen zijn voor de wind parken op zee als beide partijen er niet uitkomen. „Welke inzet pleegt u om te voorkomen dat dergelijke ontwik kelingen niet de uitrol van wind parken op zee zullen belemme ren?" zaterdag 20 oktober 2018 i? Cornelleke Blok Middelburg Uitspraak over twee weken Tip? redactie@pzc.nl Agenten hebben donder dagmiddag in een woning aan de Rapenburg in Vo gelwaarde een inbreker op heterdaad betrapt. De politie hield de verdachte in de omgeving van de woning aan. Het onder zoek is nog in volle gang. De bewoner trof de in breker, een 55-jarige man uit Vogelwaarde, aan in zijn huis. De dief wist te ontkomen. Doordat het signalement en de vluch troute goed werden doorgegeven, konden de agenten de verdachte aanhouden. De gestolen goederen werden bij de vermoedelijke dader aan getroffen. De verdachte zit nog steeds vast. VLISSINGEN North Sea Port heeft het diepstliggende schip ooit in Vlissingen ontvangen. Buikschip Citius (foto) verliet gisteren de haven. Bij aankomst stak het schip 17,08 meter diep in het water. Het vorige record was nog maar twee weken geleden gevestigd. De MV Aquataine kwam toen tot 16,70 meter. Sinds begin dit jaar kunnen schepen met een grotere diepgang richting Vlissin gen varen. De Citius vaart onder En gelse vlag en is 288 meter lang en 45 meter breed. Het schip loste bij Ovet 160.000 ton kolen. BOW Terminal in Vlissin- gen-Oost breidt uit naar de Eemshaven in Gronin gen. Het bedrijf, vooral actief in de offshore windindustrie, heeft 22 hectare grond gekocht. Er komt een terminal met een kadelengte van 525 lengte, bereikbaar voor zeeschepen. De terminal moet medio 2019 operationeel zijn. BOW Terminal, onder deel van Kloosterboer, zit sinds 2010 in Vlissin- gen-Oost. Het is vooral bekend van de grote geel-bruine onderstellen voor windmolens op zee, die klaar worden ge maakt voor transport. Zeeuwen Ondine van der Vleuten Ouwerkerk -Siemco Louwerse, directeur Watersnoodmuseum Ernst Jan Rozendaal Den Haag

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 30