Tabaksindustrie betaalt Jan Roos42.200voor campagne AH gaat groente en fruit zonder houdbaarheidsdatum verkopen Saoedi-Arabië stuurt zijn consul-generaal naar huis 9 /3^r.'-v/ v ri 5 $S\ "•Xs- '-SA v ONDERZOEK Forensische onderzoekers kregen gistermiddag alsnog toegang tot de residentie van de Saoedische consul- generaal (foto). Ook verdachte Saoedi sche auto's waarmee Khashoggi mogelijk is afgevoerd, mochten worden onderzocht. Turkije had de residentie en de auto's al eer der onder de loep willen ne men maar stuitte daarbij op verzet van Saoedi-Arabië. De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken, Mike Pompeo, zou het bewind op andere gedachten hebben ge bracht. Volgens Turkse functiona rissen werd de diplomaat uit zijn eigen kantoor gezet toen het lichaam van Khashoggi in stukken werd gezaagd. De bronnen zeggen tegenover de Amerikaanse krant The Wall Street Journal dat de dissi dente journalist (60) na de binnenkomst in het consu laat meteen door Saoedische 'agenten' in elkaar werd ge slagen, gedrogeerd en ver moord. Spoedberaad De VS proberen te bemidde len. Pompeo hield al spoedberaad in Riyad met koning Salman, gisteren arriveerde hij in Ankara voor over leg met president Erdogan. Pompeo heeft Erdogan ervan verzekerd dat Saoedi-Ara bië de verdwijning van Khas hoggi 'uiterst serieus neemt'. De Amerikaanse bewinds man onderstreepte nog eens het belang van een goede re latie met Saoedi-Arabië, voor onder meer de beteugeling van Iran. „Maar als een land zich bezighoudt met onwet tige praktijken dan is dat on aanvaardbaar. Ze (de Saoedi's, red.) moeten simpelweg ver tellen wat er is gebeurd." De domeinnaam van de campagne, Nee-derland.nl, is geregistreerd door de Vereniging Nederlandse Si garetten- en Kerftabakfabrikanten (VSK) en het idee voor de cam pagne komt mede uit de hoek van de VSK. Dat zegt Jan Hein Strater, direc teur van de VSK. „Het idee voor de campagne komt, zeg maar, van twee kanten: van een lid van ons en Jan Roos. Wie nou precies als eerste bij wie kwam, ach, het is ontstaan. Wij betalen de kosten die Jan Roos maakt en in ruil daarvoor heeft hij de betutteling op tabak in zijn cam pagne opgenomen. En ja, het klopt dat de domeinnaam op onze naam is geregistreerd." Eerlijk De VSK betaalt Roos 42.200 euro voor de campagne die 'een kort stondig karakter' heeft, zegt Strater. „Daarmee is deze campagne moge lijk gemaakt. We doen daar ook niet moeilijk over, we hebben afgespro ken: als iemand ernaar vraagt, ge ven we eerlijk antwoord. Of het daarmee niet gewoon een tabaks campagne is geworden? Nee, dat vinden wij niet. Jan Roos mag in principe doen wat hij wil." Jan Roos startte afgelopen dins dag de campagne Nee-derland.nl. Met speen in de mond en onder de slogan 'je bent mijn moeder niet' zegt hij te strijden tegen de betut teling in Nederland, oftewel de strenge maatregelen tegen zaken Nee, geen tabakscampagne. Roos mag in principe doen wat hij wil als vet eten, stoepkrijten op straat, vuurwerk en tabak. Met name de staatsverpakking (een totaal ano nieme verpakking van sigaretten) is de VSK een doorn in het oog en dat aspect krijgt in de campagne van Roos dan ook ruim aandacht. Deze weken wordt in de Tweede Kamer de begroting van Volksge zondheid besproken. Daarin ko men ook maatregelen tegen tabak aan de orde. Roos maakt er op zijn site overigens geen geheim van dat hij wordt on dersteund door de VSK en de Be langenvereniging Pyrotechniek Nederland, oftewel de vuurwerk branche. Namens die laatste club zegt Leo Groeneveld dat zij niet meebetalen aan de campagne. 'Te veel betutteling' „Ons is gevraagd of we er achter staan, dat wel", zegt Groeneveld. „En ja, wij vinden inderdaad dat er te veel betutteling is in Nederland. Maar we betalen hem niet. En wat Jan Roos zegt over de tabaksindus trie zal me een zorg zijn. Ik ben blij dat ik niet rook en dat mijn kinde ren niet roken. Er staan wel een paar zaken op die site waar we het niet mee eens zijn. Uitspraken op Nee- derland.nl over vuurwerk moeten wel ónze uitspraken zijn. Het is al lemaal een beetje snel gegaan." Tabaksfabrikant Philip Morris maakte gisteren overigens meteen van de gelegenheid gebruik zich in een persbericht te distantiëren van de campagne en hun 'rookloze' al ternatief van een 'verwarmde' in plaats van 'verbrande' sigaret onder de aandacht te brengen. Philip Mor ris is geen lid van VSK. Het label 'beste kwaliteit tot en met' staat op producten als ver pakte komkommers, avocado's, paprika's, appels, bessen en aard appelen. Volgens Pauline van den Brandhof, woordvoerder van Al- bert Heijn, is het label bedoeld om klanten te laten weten wanneer de smaak van het product optimaal is. „Je ziet echter dat mensen zich sterk laten leiden door het label bij het weggooien van groente en fruit. We zijn in overleg om het la bel op den duur te verwijderen. We willen hiermee graag voorko men dat mensen iets eerder weg gooien dan nodig is", zegt Van den Brandhof. Goede stap Vorige week maakte de Engelse supermarktketen Tesco bekend het label van groente en fruit te halen. „We vinden het een goede stap die Tesco zet. Hiermee voor kom je inderdaad nog meer voed selverspilling", vindt Van den Brandhof. Andere supermarkten hebben geen plannen om met dit etiket te stoppen. „Uit onderzoek blijkt gewoon dat mensen niet goed omgaan met het weggooien van voedsel", zegt Else de Kwaasteniet van het Cen- traal Bureau van Levensmiddelen handel. Jaarlijks wordt in Neder land zo'n 2 miljoen ton aan voed sel verspild. Dat is 100 kilo per per soon, waarvan 40 kilo in de kliko thuis belandt. Dat zijn niet alleen restjes voedsel, maar ook ongeo pende verpakkingen die weg wor den gedaan, omdat de houdbaar heid is verstreken, blijkt uit onder zoek van de Wageningen Uni- versity. „Door het verwijderen van zo'n label gaan mensen eerder een beroep doen op hun zintuigen. Ze kunnen zelf hun groente en fruit controleren door te ruiken, proe ven of voelen of iets nog goed is om te eten", zegt De Kwaasteniet. Plannen Er zijn meer plannen rondom de houdbaarheid van levensmidde len. In Nederland hebben ver scheidene organisaties, waaronder het Centraal Bureau Levensmid delenhandel, de Federatie Neder landse Levensmiddelen Industrie, het ministerie van Landbouw, Na tuur en Voedselkwaliteit en het voedingscentrum de Green Deal 'Over de datum' gesloten. „Het doel van deze deal is om consu menten te informeren over de houdbaarheid van voedsel", zegt Raoel Koole, woordvoerder van het LNV. Voor lang houdbare artikelen geldt dat ze vaak lang na het ver strijken van de THT-datum (ten minste houdbaar tot) gegeten kunnen worden. Frisdranken, ho ning, gedroogde pasta, rijst, thee of koffie kunnen een jaar later nog worden genuttigd, blijkt uit de houdbaarheidswijzer van Over de datum. Pindakaas Boter, chocolade, pindakaas of chips kun je goed eten tot twee maanden na het verstrijken van de THT-datum, of zelfs langer. Voor brood, kaas of yoghurt geldt dat ze vaak zonder risico tot een aantal dagen na de THT-datum nog gege ten kunnen worden. donderdag 18 oktober 2018 GO Saoedi's 'li J I **--< I Jiy.i Saoedi-Arabië onderzoekt de rol van Mohammad al- Otaibi, consul-generaal in Istanboel, bij de verdwijning van journalist Khashoggi. De Saoedische nieuwssite Sabq meldt dat Al-Otaibi, die gisteren plots terug keerde naar zijn vaderland, uit zijn functie is gezet. Hans van Zon Rotterdam/Riyad De betuttelingscampagne van BN'er Jan Roos tegen onder meer de strenge aanpak van tabak wordt betaald door de ta baksindustrie. Victor Schildkamp Leidschendam —Jan Hein Strater, directeur VSK Albert Heijn wil het label 'beste kwaliteit tot en met' schrappen om voedselverspilling tegen te gaan. Klanten kunnen hun eigen groente en fruit zelf controleren op houdbaarheid, is het idee. Marie-Louise Hoogendoorn Zaandam AH wil af van de houdbaar heidsdatum. FOTO PIM RAS Per persoon wordt jaarlijks in Nederland 100 kilo voed sel verspild. Daarvan be landt 40 kilo in de kliko.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 9