Een race met veel omwegen
Het schimmige verleden
van nachtclub Studio 54
Reis door het hoofd van Neil Armstrong
7
Na hun succesfilm La La Land(2016)
werken regisseur Damien Chazelle en acteur
Ryan Gosling opnieuw samen in First Man.^
De film gaat over Neil Armstrong, de man die
als eerste mens een voet op de maan zette, en
vooral over 'ambitie en obsessie'.
voorgeschiedenis, was een langge
koesterde wens van Gosling en Cha
zelle. Toen de twee elkaar enkele ja
ren geleden voor het eerst ontmoet
ten, had een film over Armstrong bij
hen prioriteit. Het gesprek ging ook
over het dansfenomeen Gene Kelly,
waarna het idee werd geboren om de
musical La La Land te maken. Het
succes van die film gaf het duo min of
meer een vrijbrief om zich in het
Apollo-project te verdiepen.
Chazelle ziet een verband tussen
First Man en La La Land. „Beide films
gaan over ambitie en obsessie om een
bepaald doel te bereiken. La La Land
behandelt het doorzettingsvermogen
van twee mensen die per se carrière
willen maken in Hollywood. First
Man gaat natuurlijk een paar stappen
verder. Wat heeft een mens ervoor
over om dit ongekende, maar ook le
vensgevaarlijke doel te bereiken? Ik
denk dat veel mensen van mijn leef
tijd niet beseffen hoe groot de risico's
waren die Armstrong en zijn col
lega's namen. Voor deze missie zijn
grote offers gebracht."
Emoties
Gosling heeft vaker personages ge
speeld - denk aan de chauffeur in de
misdaadfilm Drive en de pianist in
La La Land - die moeite hebben met
het uiten van emoties. Hij begrijpt
nog steeds niet helemaal waar Arm
strong zijn beroemde zin na zijn
maanlanding - 'That's one small step
for man, onegiant leapfor mankind'-
vandaan haalde.
„Neil zag alles altijd in een groter
perspectief. Ik denk dat het daar van
daan komt. Ik voelde wel druk om die
zin goed uit te spreken. Veel kijkers
denken dat wij de originele stem van
Armstrong hebben gebruikt. Dat be
schouw ik als een mooi compli
ment."
FIRST MAN
Mile22
Studio 54
Iedereen die eind jaren 70 in de
show- en kunstwereld iets voor
stelde, wilde er gezien worden:
Mick Jagger, Andy Warhol, Liza
Minnelli en vele andere beroemd
heden en meelopers. Zij stonden
in de rij om in de legendarische
New Yorkse nachtclub Studio 54
uit hun dak te gaan.
Hoe dit uitgaanssprookje gaan
deweg veranderde in een fiscale
nachtmerrie is te zien in de docu
mentaire Studio 54. De innova
tieve initiatiefnemers Ian Schra-
ger en Steve Rubell wisten een
oude televisiestudio om te bou
wen tot een walhalla waar het pu
bliek van sterren, kunstenaars,
homo's en transgenders ongege
neerd zichzelf kon zijn.
De documentaire barst van de
expliciete archiefbeelden van on
der anderen Bianca Jagger die op
een wit paard haar entree maakt,
maar besteedt toch de meeste tijd
aan de fiscale perikelen van de op
richters die knoeiden met de
boekhouding en de drankvergun
ning en dubieuze contacten had
den met financiers.
Aangezien de nadruk vooral op
de geldelijke nasleep ligt, biedt
Studio 54 minder opwindend kijk
plezier dan de reputatie van deze
feestclub doet vermoeden. -A.Z.
Om naar de kern van deze actie
thriller te komen, wordt een wel
héél omslachtig verhaal verteld.
We hebben snode Russen met
geheimzinnige wraakplannen,
een Amerikaanse ultra-
geheime elite-eenheid en een fic
tieve, corrupte Aziatische politie
staat vanwaaruit diezelfde Ameri
kanen een informant veilig van a
(de Amerikaanse ambassade)
naar b (een nabijgelegen luchtha
ven, 22 mijl verderop) moeten
brengen. Dat moet snel en fout
loos gebeuren, want het vliegtuig
heeft slechts één minuut om het
kennelijk waardevolle vrachtje op
te pikken.
En dan is er trouwens ook nog
van alles gaande in de privélevens
van het Amerikaanse team. De
beste actiefilms komen voort uit
een kraakhelder, soms zelfs ver
rassend simpel scenario. Maar
omdat er in deze nieuwste titel
van Peter Berg (Patriots Day,
Deepurater Horizon) zo verdomd
veel moet worden uitgelegd, blijft
daar minder tijd voor over. Deze
zogenaamde race tegen de klok
kent wel heel veel omwegen.
-M.N.
donderdag 18 oktober 2018
Ryan Gosling maakt
van astronaut en eer
ste maanwandelaar
Neil Armstrong een
stoïcijnse man, die
zich steeds moeilijker
kan uiten, fotouniversal
Maanmissie
DRAMA
Regie: Damien Cha
zelle. Hoofdrollen:
Ryan Gosling en
Claire Foy.
Niet alleen moest re
gisseur Damien Cha
zelle WhiplashLa La
Land) in zijn film First
Man de maanlanding
van Neil Amstrong re
construeren, ook had
hij zichzelf de opdracht
gegeven het karakter
van de onbenaderbare
astronaut te doorgron
den.
Dat leverde niet alleen
een adembenemende
ruimtereis op, maar
ook een zoektocht
naar de mens achter
de man die als eerste
aardbewoner een voet
zette op de maan.
First Man is ook een
zeer persoonlijke film.
Armstrong had moeite
met het verwerken van
een persoonlijk drama
(zijn dochtertje over
leed op 2-jarige leeftijd
aan kanker), maar ook
in zijn werk als astro
naut kreeg hij te
maken met tegenslag
en sterfgevallen van
zijn collega's, voordat
hij aan zijn missie naar
de maan begon.
Gosling maakt van zijn
vertolking van Arm
strong een ogenschijn
lijk stoïcijnse man die
zich gaandeweg
steeds moeilijker kan
uiten, ook binnen zijn
gezin. Sleutelscène in
dit verband is het ge
sprek met zijn zoontjes
aan de vooravond van
zijn vertrek. Het lijkt
bijna op een perscon
ferentie. De spanning
in de huiskamer is te
snijden. Ook als de ri
sico's van de expeditie
ter sprake komen.
First Man is dus meer
dan een geschiedenis
les; het is ook een psy
chologisch portret van
een van de grootste,
onomstreden helden
uit de Amerikaanse
geschiedenis. Daar
door levert de film van
Chazelle op meerdere
fronten een indrukwek
kend schouwspel op.
-A.Z.
Seks, drugs en disco in nacht
club Studio 54. foto amstelfilm
DOCUMENTAIRE
Regie: Matt Tymauer. Met:
Bianca Jagger, Andy Warhol en
Liza Minnelli.
ACTIETHRILLER
Regie: Peter Berg
Hoofdrollen: Mark Wahlberg,
Lauren Cohan