Een race met veel omwegen Het schimmige verleden van nachtclub Studio 54 Reis door het hoofd van Neil Armstrong 7 Na hun succesfilm La La Land(2016) werken regisseur Damien Chazelle en acteur Ryan Gosling opnieuw samen in First Man.^ De film gaat over Neil Armstrong, de man die als eerste mens een voet op de maan zette, en vooral over 'ambitie en obsessie'. voorgeschiedenis, was een langge koesterde wens van Gosling en Cha zelle. Toen de twee elkaar enkele ja ren geleden voor het eerst ontmoet ten, had een film over Armstrong bij hen prioriteit. Het gesprek ging ook over het dansfenomeen Gene Kelly, waarna het idee werd geboren om de musical La La Land te maken. Het succes van die film gaf het duo min of meer een vrijbrief om zich in het Apollo-project te verdiepen. Chazelle ziet een verband tussen First Man en La La Land. „Beide films gaan over ambitie en obsessie om een bepaald doel te bereiken. La La Land behandelt het doorzettingsvermogen van twee mensen die per se carrière willen maken in Hollywood. First Man gaat natuurlijk een paar stappen verder. Wat heeft een mens ervoor over om dit ongekende, maar ook le vensgevaarlijke doel te bereiken? Ik denk dat veel mensen van mijn leef tijd niet beseffen hoe groot de risico's waren die Armstrong en zijn col lega's namen. Voor deze missie zijn grote offers gebracht." Emoties Gosling heeft vaker personages ge speeld - denk aan de chauffeur in de misdaadfilm Drive en de pianist in La La Land - die moeite hebben met het uiten van emoties. Hij begrijpt nog steeds niet helemaal waar Arm strong zijn beroemde zin na zijn maanlanding - 'That's one small step for man, onegiant leapfor mankind'- vandaan haalde. „Neil zag alles altijd in een groter perspectief. Ik denk dat het daar van daan komt. Ik voelde wel druk om die zin goed uit te spreken. Veel kijkers denken dat wij de originele stem van Armstrong hebben gebruikt. Dat be schouw ik als een mooi compli ment." FIRST MAN Mile22 Studio 54 Iedereen die eind jaren 70 in de show- en kunstwereld iets voor stelde, wilde er gezien worden: Mick Jagger, Andy Warhol, Liza Minnelli en vele andere beroemd heden en meelopers. Zij stonden in de rij om in de legendarische New Yorkse nachtclub Studio 54 uit hun dak te gaan. Hoe dit uitgaanssprookje gaan deweg veranderde in een fiscale nachtmerrie is te zien in de docu mentaire Studio 54. De innova tieve initiatiefnemers Ian Schra- ger en Steve Rubell wisten een oude televisiestudio om te bou wen tot een walhalla waar het pu bliek van sterren, kunstenaars, homo's en transgenders ongege neerd zichzelf kon zijn. De documentaire barst van de expliciete archiefbeelden van on der anderen Bianca Jagger die op een wit paard haar entree maakt, maar besteedt toch de meeste tijd aan de fiscale perikelen van de op richters die knoeiden met de boekhouding en de drankvergun ning en dubieuze contacten had den met financiers. Aangezien de nadruk vooral op de geldelijke nasleep ligt, biedt Studio 54 minder opwindend kijk plezier dan de reputatie van deze feestclub doet vermoeden. -A.Z. Om naar de kern van deze actie thriller te komen, wordt een wel héél omslachtig verhaal verteld. We hebben snode Russen met geheimzinnige wraakplannen, een Amerikaanse ultra- geheime elite-eenheid en een fic tieve, corrupte Aziatische politie staat vanwaaruit diezelfde Ameri kanen een informant veilig van a (de Amerikaanse ambassade) naar b (een nabijgelegen luchtha ven, 22 mijl verderop) moeten brengen. Dat moet snel en fout loos gebeuren, want het vliegtuig heeft slechts één minuut om het kennelijk waardevolle vrachtje op te pikken. En dan is er trouwens ook nog van alles gaande in de privélevens van het Amerikaanse team. De beste actiefilms komen voort uit een kraakhelder, soms zelfs ver rassend simpel scenario. Maar omdat er in deze nieuwste titel van Peter Berg (Patriots Day, Deepurater Horizon) zo verdomd veel moet worden uitgelegd, blijft daar minder tijd voor over. Deze zogenaamde race tegen de klok kent wel heel veel omwegen. -M.N. donderdag 18 oktober 2018 Ryan Gosling maakt van astronaut en eer ste maanwandelaar Neil Armstrong een stoïcijnse man, die zich steeds moeilijker kan uiten, fotouniversal Maanmissie DRAMA Regie: Damien Cha zelle. Hoofdrollen: Ryan Gosling en Claire Foy. Niet alleen moest re gisseur Damien Cha zelle WhiplashLa La Land) in zijn film First Man de maanlanding van Neil Amstrong re construeren, ook had hij zichzelf de opdracht gegeven het karakter van de onbenaderbare astronaut te doorgron den. Dat leverde niet alleen een adembenemende ruimtereis op, maar ook een zoektocht naar de mens achter de man die als eerste aardbewoner een voet zette op de maan. First Man is ook een zeer persoonlijke film. Armstrong had moeite met het verwerken van een persoonlijk drama (zijn dochtertje over leed op 2-jarige leeftijd aan kanker), maar ook in zijn werk als astro naut kreeg hij te maken met tegenslag en sterfgevallen van zijn collega's, voordat hij aan zijn missie naar de maan begon. Gosling maakt van zijn vertolking van Arm strong een ogenschijn lijk stoïcijnse man die zich gaandeweg steeds moeilijker kan uiten, ook binnen zijn gezin. Sleutelscène in dit verband is het ge sprek met zijn zoontjes aan de vooravond van zijn vertrek. Het lijkt bijna op een perscon ferentie. De spanning in de huiskamer is te snijden. Ook als de ri sico's van de expeditie ter sprake komen. First Man is dus meer dan een geschiedenis les; het is ook een psy chologisch portret van een van de grootste, onomstreden helden uit de Amerikaanse geschiedenis. Daar door levert de film van Chazelle op meerdere fronten een indrukwek kend schouwspel op. -A.Z. Seks, drugs en disco in nacht club Studio 54. foto amstelfilm DOCUMENTAIRE Regie: Matt Tymauer. Met: Bianca Jagger, Andy Warhol en Liza Minnelli. ACTIETHRILLER Regie: Peter Berg Hoofdrollen: Mark Wahlberg, Lauren Cohan

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 52