Seks, jazz en strijkers ii§a Kleinkunst 4 Muziektheater Hoekstenen van de nieuwe rock-'n-rol werden Don en Phil Everly wel genoemd. Zij sloegen een brug tussen traditionele country en nieuwe genres. Simon Burridge en Marcel Hufnagel laten de befaamde broers herleven in 'Bye, bye love. Celebration of The Everly Brothers'. Een groot gedicht, maar dan niet te zwaar De kleren gaan uit in Desert Dreams De bron aan hits is schier onuitputte lijk: Bye, bye love, Wake up little Susie, Claudette, All I have to do is dream, Till I kissed you, Let it be me en vele, vele andere. „Het is zo'n rijk repertoire. Hoe meer we ons ver diepen in de muziek van The Everly Brothers, hoe meer nummers er te voorschijn komen. In het begin richtten we ons op de bekende hits, maar er zijn ook nummers die niet zo bekend zijn, maar die wel op veel albums staan. Daarvan brengen we er ook een aantal", vertelt Simon Burridge. Hij is met zijn 49 jaar net wat jonger dan de leeftijdsgroep die de befaamde broers op hun top heb ben meegemaakt, in de jaren 50 en 60. „Toch ben ik een ware liefhebber. Vanaf heel jong luisterde ik eigenlijk alleen maar naar muziek van arties ten als The Everly Brothers, Jerry Lee Lewis, Elvis Presley en naar heel veel countrymuziek. Mijn ouders luister den ook veel naar country en later in mijn tienerjaren kwam daar natuur lijk rock-'n-roll bij." Engeland Simon Burridge komt uit Engeland, woont tegenwoordig in Nederland en is al ruim twintig jaar zanger van be roep. Het Bye, bye /oue-theaterconcert zou hij aanvankelijk brengen samen met zijn landgenoot Jay Simmons, die Als Don en Phil 'Let it be me' zingen, gesteund door een vol orkest, smelt je weg in de muziek 4 REDENEN OM UIT TE GAAN ljjjl Stripshow echter om persoonlijke redenen is afgehaakt. Zijn plaats wordt ingeno men door Marcel Hufnagel. „Dat is geen grote omschakeling, Marcel was al understudy voor deze show en hij is een heel plezierige jongen om mee te werken", zegt Burridge. Hij constateert ook dat hun stem men goed bij elkaar passen om Don en Phil Everly ver rassend herkenbaar te laten herleven. Zelf kruipt Bur ridge in de huid van Don. „Dat is een be wuste keus. Die twintig jaar ervaring als zanger heb ben mij geleerd dat je niet boven je grenzen moet gaan. De stem van Phil is een beetje hoger Simon dan die van Don. Burridge. Ik kan wel die hoge tonen pakken voor één of twee avonden, maar niet constant, zoals Marcel dat kan. Overigens is er na tuurlijk maar één echte Don Everly. Ik heb veel over hem gelezen, docu mentaires bekeken en we hebben veel concerten van het duo gezien. We proberen het zo goed mogelijk na te doen, maar brengen uiteraard beiden ook een stukje van onszelf mee." Don Everly was toch ook de man die begin jaren zeventig worstelde met drank- en drugsverslaving? „Ja, daar heeft hij een tijdje problemen mee gehad. Net als zoveel andere ar tiesten in die tijd. Ik vel daar geen oordeel over. De verleidingen zullen groot zijn geweest, maar ik schrijf het vooral toe aan de enorme druk om te presteren. Zoveel optredens, zoveel shows, zo vaak op reis. Het zal vooral een poging zijn geweest de vermoeidheid te over winnen en te blijven presteren zoals het pu bliek wilde", aldus Burridge over de zan ger die hem duide lijk na het hart ligt. In het theatercon cert krijgt het pu bliek ook iets mee van de muziekhistorie van de gebroe ders Everly. Op het po dium komt een memo- rybox te staan A "TA waar Simon af en toe wat voor werpen ter herin- Marcel nering uit haalt. „Zo Hufnagel. vertel ik ook iets over vader Ike Everly, die een radiostation in Chicago had. Daar trad het gezin bijna elke morgen heel vroeg op in de studio. Maar ik sta geen half uur te praten hoor, het ver haal wordt vooral verteld door de liedjes. We brengen het repertoire niet in chronologische volgorde, donderdag 18 oktober 2018 De liedjes vertellen het verhaal Ali Pankow 44 Simon Burridge, ver tolker van Don Everly Ze roepen allemaal emoties op: de sexy Aussies die steeds ver der uit de kleren gaan, het 'grote gedicht' van Paul de Munnik, de rauwe nummers van Amy Wine- house en de composities ter na gedachtenis aan WOI. Uiteenlo pende gevoelens welteverstaan. Maar dat de bezoeker niet onbe roerd blijft, staat buiten kijf. De vonken spatten ervan af als de dansers van Australia's Thunder from Under de podia betreden met hun Desert Dreams World Tour. Normaal treden deze verleiders op in Las Vegas, waar ze een vaste show heb ben. Wat de bezoekers kunnen ver wachten? Denk aan glimmende man nenlichamen, rondvliegende kleding stukken en natuurlijk rode oortjes. Vanavond, Scheldethea- ter Terneuzen, 20.00 uur, en 2 nov, CCXL Vlissingen Paul de Munnik (ja, van voor heen Acda en heeft een nieuw album, Goed jaar. Ge noemd naar zijn vertaling en bewerking van A very good year van Frank Sinatra, één van De Munniks all-time favourites. Als je hem twee weken gele den in DWDD gehoord hebt met zijn schitterende hom mage aan Charles Aznavour Hier Encore werd Gisteren nog) dan weet je wat hij alle maal kan met zijn warme stem. En natuurlijk weten we ook al lemaal nog hoe zijn zelfge schreven liedjes zijn. In Goed jaar krijgen we een mix van de twee. Nu De Munnik de gelijk namige theatertour gaat try- outen, blogt hij daarover: 'Ik zoek naar een nieuwe vorm. Ik wil eigenlijk meer zingen dan vroeger, zonder dat het een concert wordt. Het moet thea ter, of muzikaal cabaret zijn. Een groot gedicht, maar dan niet te zwaar.' De Munnik kan dat. Samen met een van Nederlands beste gi taristen, Wouter Planteijdt. Dinsdag 23 oktober, De Weg wijzer, Nw en St Joosland, 20.30 uur Woensdag 24 oktober, Ledel- theater Oostburg, 20.15 uur

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 49