Schilderij overleefde al messen en zuur 7 Het is onze plicht het schilderij zo goed mogelijk te presenteren De Nachtwacht krijgt een grondige opknapbeurt. Aan de oppervlakte van het doek is 'een lichte waas verschenen'. Het beroemde schilderij van Rembrandt van Rijn blijft te zien voor het publiek, dankzij een speciale vitrine. et Rijksmuseum be gint in juli 2019 'voor het oog van het pu bliek' met het grootste onderzoeks- en res tauratieproject in de geschiedenis van het museum. Directeur Taco Dibbits maakte dat gisterochtend bekend in de Nachtwachtzaal. Hij deed dat in aanwezigheid van bur gemeester Femke Halsema - de stad is sinds 1642 eigenaar van De Nachtwacht-en cultuurminister Ingrid van Engelshoven - de staat heeft het doek al meer dan 200 jaar in bruikleen. 'Het meest ambitieuze werk van Rembrandt van Rijn' wordt 'op zaal' gerestaureerd. Dankzij een speciale vitrine van 'ultrawit glas' kunnen bezoekers de restauratie op zeven meter afstand bekijken. Het werk ook online te volgen en documentairemaker Oeke Hoog- endijk, die eerder een film maakte over de jarenlange verbouwing van het museum, legt het proces van begin tot eind vast. Hét moment Dat de restauratie begint in het Rembrandt jaar 2019 is een 'geluk kig toeval', aldus Taco Dibbits. „Door de kennis en expertise die we hebben opgedaan met de res tauratie van Rembrandts Marten en Oopjen, denk ik dat nu hét moment is. De Nachtwacht kan nog honderden jaren mee, maar het is onze plicht het schilderij zo goed mogelijk te presenteren aan het publiek. Want De Nachtwacht is van ons allemaal." De restauratie is nodig, omdat er aan de oppervlakte van het doek 'een lichte waas verscheen'. Ook zijn er verkleuringen in de retou ches die in 1976 zijn aangebracht, nadat De Nachtwacht was toege takeld met een mes (zie kader). Bovendien is het vernis vergeeld. Hoe lang het proces gaat duren, durft Dibbits niet te zeggen, maar het kost alleen al 77 dagen om het schilderij - 3,79 bij 4,53 meter - met een scan in kaart te brengen. „Op basis van dat onderzoek ma ken we een inschatting hoelang we nodig hebben voor de restau ratie. Dat kan een aantal jaren duren, want het schilderij is groot en restauratie is monnikenwerk. En je komt steeds weer andere dingen tegen, dat maakt het ook zo spannend." Dibbits hoopt dat er ook meer duidelijk wordt over het stuk dat in 1715 van de linkerkant van De Nachtwacht is gesneden, omdat het niet in het Stadhuis - nu het Koninklijk Paleis - op de Dam paste. „Sindsdien is dat vermist. Nederlanders houden van oprui men, dus ik denk niet dat het bij ons op zolder ligt. Maar kunste naars waren zuinig op doek, dus we hopen dat het is hergebruikt en dat we delen terugvinden." woensdag 17 oktober 2018 REMB RANDT I Zo ziet de Nachtwacht zaal er vanaf volgend jaar ongeveer uit. FOTO RIJKSMUSEUM Rembrandt in glazen kooi Jan Pieter Ekker Amsterdam -Taco Dibbits, directeur Rijksmuseum M Onder de microscoop zijn de be schadigingen duidelijk zichtbaar. FOTO AP H V*V De Nachtwacht is ten minste 25 keer eerder 'behandeld' in zijn bijna vierhonderdjarige bestaan. 1 Tijdens de Tweede We- .reldoorlog was het doek op een veilige plek onder gebracht - voorzichtig op gerold - samen met ruim 30.000 andere kunstwerken uit het Rijksmuseum. 2 Op 14 september 1975 maakte een verwarde man twaalf sneden in het doek. Het werd destijds ook gerestaureerd op zaal. Het publiek kon door vensters kijken, als er niet werd ge werkt. De gordijnen gingen dicht, zodra de restaura toren aan de slag gingen. In 1911 werd De Nachtwacht ook al aangevallen met een mes, waarbij alleen vernis lagen beschadigd raakten. 3 Op 6 april 1990 spoot .een man zuur op het schilderij, maar door snel handelen van een beveiliger - die gedemineraliseerd water op het doek spoot - werd alleen de vernislaag aangetast.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 7