CDA en D66: campagne tegen nepnieuws Twee vijfde van de werknemers eet de zelfgemaakte lunch 'al desko' 3 Waar komt uw lunch vandaan? Nederlanders eten tussen de middag het liefst hun eigen brood of salade. Gemiddeld gunnen ze zich iets meer dan een halfuur voor de lunch. Genieten is vaak ver te zoeken. gaan even zitten met de krant. En 's avonds is het voor veel mensen een mooi moment om de dag door te ne men. Zelfs ik schuif ook vaak een bo terham naar binnen als ik thuis werk, terwijl ik een koelkast vol lekkere dingen heb. Maar vandaag maak ik een misosoepje. Veel lekkerder en weinig werk." Voor veel mensen is dat een brug te ver. Die zweren bij hun broodtrom mel. Laurie Porteners laat weten het anders onbetaalbaar wordt. „Mijn man eet zo veel, als hij ergens een broodje zou halen heeft hij er al zeker drie nodig en dan lopen de kosten te veel op." Yvonne Ke uit Zevenbergen meldt dat ze nog een andere reden heeft om zowel ontbijt als lunch mee te ne men. Ook voor haar is belangrijk dat het goedkoper is dan iets op haar werk kopen. „En: de verleiding om iets ongezonds te eten is dan klei ner." Een gulden kostte de lunch die Marley Hond uit Fijnaart een jaar of 35 geleden kocht op haar werk. Daar kreeg ze een fikse maaltijd voor: boterhammen, beleg, een kom soep en een glas melk. „Zo'n zelfde lunch zou nu 7 euro kos ten bij de cateraar van de bank waar ik werk, dus omgerekend 15 gulden. Maar mijn inkomen is niet vijftien keer zo hoog als toen." Daarom maakt ze haar lunch nu elke dag thuis en neemt die mee. Marley is niet alleen. Een enquête onder 8058 werkende Europeanen van bezorgdienst Uber Eats en on derzoeksbureau YouGov laat zien dat een derde van de Nederlandse werk nemers altijd zelf een lunchpakket je meeneemt. In 69 procent van de ge vallen zijn dat eigen boterhamme tjes. De salade staat op nummer twee met 34 procent en op nummer drie pasta met 18 procent. Restaurant Marley Hond zit in het saladekamp. Elke dag maakt ze haar eigen lunch, waardoor ze bijna nooit meer in het restaurant van haar werk komt. „Het warme eten is relatief goedkoop. Ik denk dat vooral vrijgezellen zulke warme maaltijden nemen, zodat ze 's avonds niet meer hoeven koken." Salade, pasta of boterhammen. Uit gebreid genieten doet werkend Ne derland niet, met een pauze die ge middeld 34 minuten duurt. Flink haasten, tenminste als je ons gedrag vergelijkt met dat van Zuid-Europe anen. Spanjaarden nemen 45 minu ten de tijd, Italianen 53 minuten. Por tugezen zijn koplopers: gemiddeld duurt het middageten daar 59 minu ten. Polen vormen hun tegenpolen: die zijn in 26 minuten klaar. Dat eten gebeurt niet eens in alle rust, zo blijkt ook wel uit de enquête: 40 procent van de respondenten geeft aan 'al desko' te eten oftewel achter het bureau. Stiefkindje Jammer, dat gehaast, vindt Susan Aretz, auteur van het boek Wat lun chen we vandaag? „Het is vaak vullen in plaats van genieten, maar dat zit in onze cultuur. Lunch is het stiefkindje van de dag. 's Ochtends zitten men sen nog wel met het gezin om tafel of Volgens CDA en D66 is het van wege de komende verkiezingen voor Provinciale Staten en Europa - in het voorjaar van 20T9 - van groot belang dat mensen weten dat moedwillig onjuiste en mislei dende informatie wordt verspreid. De regeringspartijen pleitten vorig jaar al voor een grote weerbaar heidscampagne, maar kregen tot nu toe nul op het rekest. „Nederland kan niet stilzitten als je ziet wat er in de wereld om ons heen gebeurt", zegt CD A-Kamerlid Harry van der Molen. „Onze inlich tingendiensten melden al langer dat beïnvloeding via sociale media ook in Nederland aan de hand is. Daarom is het hoog tijd dat de over heid een publiekscampagne opzet, zodat burgers zelf ook desinforma tie kunnen herkennen." De partijen vragen minister Ollongren vandaag tijdens de be grotingsbehandeling van Binnen landse Zaken om snel met een cam- pagnevoorstel te komen en geld be schikbaar te stellen. Het voorstel was vorig jaar om onder de noemer 'Trap er niet in' uitleg aan burgers te geven over algoritmes die bepa len wat mensen te zien krijgen op sociale media en hoe die door kwaadwillenden worden mis bruikt. Maar met dat voorstel is niets gedaan. Nepaccounts „Inmiddels is duidelijk dat de ver spreiding van desinformatie aan de orde van de dag is", zegt D66-Ka- merlid Kees Verhoeven. „Kijk maar naar alle Russische nepaccounts die waarmee wordt geprobeerd men sen te beïnvloeden met verkeerde informatie en angstverhalen over vaccinaties. Via dit soort accounts roept men ook op om op de PW te stemmen en wordt angst gezaaid Kees met racistische nepverhalen." Verhoeven Eerder werd een grote publieks- (D66). campagne opgezet toen nepmails fotoanp van banken werden rondgestuurd. In die campagne was de bood schap: 'Niet openen, niet klikken, niet je bankrekeningnummer ge ven'. Zo'n soort campagne moet worden opgezet voor het herken nen van nepnieuws, vinden CDA en D66. Een woordvoerder van minister Ollongren bevestigt dat de campagne nog niet van de grond is gekomen. „Het kabinet bekijkt nog de mogelijkheden van een publiekscampagne", zegt de woordvoerder. „In de tussentijd vraagt de minister regelmatig aandacht voor het fenomeen." dinsdag 16 oktober 2018 GO Liever j e eigen bammeti e (meerdere antwoorden mogelijk) Neemt mee van thuis Uit de kantine Uiteen supermarkt Van horeca in de buurt Online besteld Marley Hond maakt niet al leen haar eigen lunch klaar, ze regelt ook het ontbijt voor haar man, dat hij kan meenemen naar zijn werk. FOTO ARIE KIEVIT Ellen den Hollander Fijnaart Coalitiepartijen CDA en D66 wil len dat het kabinet met spoed miljoenen euro's vrijmaakt voor een publiekscampagne tegen desinformatie. Minister Kajsa Ollongren van Binnenlandse Zaken is nu nog te afwachtend. Peter Winterman Den Haag

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 3