Brandende elektrische auto of batterijcontainer is nauwelijks te blussen
Walcherse katholieken
eisen in open brief
betere pastorale zorg
Bij hulpverlening na een aanrijding
checkt de brandweer tegenwoordig
standaard om wat voor auto het
gaat. Elke brandweerauto is uitge
rust met een tablet waarop alle in
formatie over een auto te vinden is
door simpelweg het kenteken in te
tikken, of het merk en type als het
om een buitenlands kenteken gaat.
Zo weten de hulpverleners direct of
het om een hybride of volledig
elektrische auto gaat en waar de
elektrische kabels lopen en het ac
cupakket zit.
Het zware accupakket kan voor
problemen zorgen. Een brandende
accu is nauwelijks te blussen. „Je
moet de accu als het ware verzui
pen. Voor het accupakket van een
elektrische auto is 12.000 liter water
nodig. Dat is de hele inhoud van
onze watertankauto", zegt brand
weerman Huib Weststrate.
Het chemische proces dat in de
accu op gang komt door beschadi
ging of brand, stopt pas met het pro
duceren warmte als het uit zichzelf
is uitgewerkt. Alleen koelen helpt.
Buurtbatterijen
Dat geldt uiteraard niet alleen voor
de accu's in auto's. Brandweer Ne
derland, het Instituut voor Fysieke
Veiligheid en Impuls Omgevings
veiligheid waarschuwen in hun in
foblad voor de risico's van groot
schalig gebruik van accu's in bij-
Voor het accupakket
van een elektrische
auto is 12.000 liter
water nodig, de hele
inhoud van onze
watertankauto
voorbeeld buurtbatterijen waarin
het teveel aan met zonnepanelen of
windmolens geproduceerde elek
triciteit wordt opgeslagen. Het
brandrisico is hoog, bij brand ont
staat een kettingreactie waarbij gif
tige gassen vrijkomen en uiteraard
is er gevaar van elektrocutie.
„Buurtbatterijen in containers zijn
zeer moeilijk of niet te blussen van
wege de constructie en de vaak
grote hoeveelheden batterijpaket-
ten."
Ook zonnepanelen vormen een
extra risico. Brandweerlieden moe
ten bij het blussen niet alleen alert
zijn op elektrocutiegevaar,
zegt brandweerman Jan-Willem
Kempeneers. „Als een dakcon
structie door brand beschadigd
raakt, kunnen zonnepanelen een
gevaar vormen. Ook de constructie
en het ophangsysteem van de pa
nelen kunnen dan beschadigen
waardoor de panelen van het dak
kunnen vallen. We moeten dus
alert zijn op het gevaar van vallende
panelen."
Rookmelder
Hoe meer accu's, des te groter de
kans dat een accu ergens brand ver
oorzaakt. Dat geldt ook voor huis
houdens waar steeds meer appara
ten aan een lader hangen. „Ons ad
vies is om accu's alleen op te laden
in een vertrek met een rookmelder.
Laad afneembare accu's van fietsen
bij voorkeur op in de schuur, op een
werkbank en uit de buurt van
brandbare materialen", zegt Kem
peneers. „En pas op voor overbelas
ting van de elektrische installatie.
Hang niet te veel laders aan één
stopcontact of groep."
It
maandag 15 oktober 2018
pzc.nl e-mail: redactie.terneuzen@pzc.nl
KUITAART Met zo'n zeshonderd feestvier
ders en De Alpenzusjes en Lamme Frans
als muzikale sfeermakers, was het schuur-
feest in Kuitaart afgelopen zaterdag een
spetterend voorproefje op het komende
carnaval.
„Ongekend dat dit festijn ieder jaar een
publiekstrekker blijft", vindt Han van den
Bergen van de organisatie. „De opzet een
feestje te bouwen voor de jeugd uit de
regio, is bij deze zestiende editie wederom
geslaagd."
De schuur leek een waar carnavalsbol
werk. Dat kwam mede door de bekendma
king dat de leukst uitgedoste bezoekers in
clubverband van minimaal tien personen
een geldprijsje konden verdienen voor het
spekken van hun kas. De Alpenzusjes pas
ten met hun Tiroler schlagermuziek per
fect in de setting.
De vrolijke Brabander Lamme Frans to
verde met zijn hits Wakker met een biertje
en Feest de locatie binnen no time om tot
een polonaise- en confettiparadijs.
Accu's risico voor brandweer
Of het nu gaat om auto's, scoot-
mobielen of elektrische fietsen,
het toenemend gebruik van ac
cu's plaatst de brandweer voor
een nieuwe uitdaging.
Theo Giele
Vlissingen
-Huib Weststrate, brandweerman