Brandende elektrische auto of batterijcontainer is nauwelijks te blussen Walcherse katholieken eisen in open brief betere pastorale zorg Bij hulpverlening na een aanrijding checkt de brandweer tegenwoordig standaard om wat voor auto het gaat. Elke brandweerauto is uitge rust met een tablet waarop alle in formatie over een auto te vinden is door simpelweg het kenteken in te tikken, of het merk en type als het om een buitenlands kenteken gaat. Zo weten de hulpverleners direct of het om een hybride of volledig elektrische auto gaat en waar de elektrische kabels lopen en het ac cupakket zit. Het zware accupakket kan voor problemen zorgen. Een brandende accu is nauwelijks te blussen. „Je moet de accu als het ware verzui pen. Voor het accupakket van een elektrische auto is 12.000 liter water nodig. Dat is de hele inhoud van onze watertankauto", zegt brand weerman Huib Weststrate. Het chemische proces dat in de accu op gang komt door beschadi ging of brand, stopt pas met het pro duceren warmte als het uit zichzelf is uitgewerkt. Alleen koelen helpt. Buurtbatterijen Dat geldt uiteraard niet alleen voor de accu's in auto's. Brandweer Ne derland, het Instituut voor Fysieke Veiligheid en Impuls Omgevings veiligheid waarschuwen in hun in foblad voor de risico's van groot schalig gebruik van accu's in bij- Voor het accupakket van een elektrische auto is 12.000 liter water nodig, de hele inhoud van onze watertankauto voorbeeld buurtbatterijen waarin het teveel aan met zonnepanelen of windmolens geproduceerde elek triciteit wordt opgeslagen. Het brandrisico is hoog, bij brand ont staat een kettingreactie waarbij gif tige gassen vrijkomen en uiteraard is er gevaar van elektrocutie. „Buurtbatterijen in containers zijn zeer moeilijk of niet te blussen van wege de constructie en de vaak grote hoeveelheden batterijpaket- ten." Ook zonnepanelen vormen een extra risico. Brandweerlieden moe ten bij het blussen niet alleen alert zijn op elektrocutiegevaar, zegt brandweerman Jan-Willem Kempeneers. „Als een dakcon structie door brand beschadigd raakt, kunnen zonnepanelen een gevaar vormen. Ook de constructie en het ophangsysteem van de pa nelen kunnen dan beschadigen waardoor de panelen van het dak kunnen vallen. We moeten dus alert zijn op het gevaar van vallende panelen." Rookmelder Hoe meer accu's, des te groter de kans dat een accu ergens brand ver oorzaakt. Dat geldt ook voor huis houdens waar steeds meer appara ten aan een lader hangen. „Ons ad vies is om accu's alleen op te laden in een vertrek met een rookmelder. Laad afneembare accu's van fietsen bij voorkeur op in de schuur, op een werkbank en uit de buurt van brandbare materialen", zegt Kem peneers. „En pas op voor overbelas ting van de elektrische installatie. Hang niet te veel laders aan één stopcontact of groep." It maandag 15 oktober 2018 pzc.nl e-mail: redactie.terneuzen@pzc.nl KUITAART Met zo'n zeshonderd feestvier ders en De Alpenzusjes en Lamme Frans als muzikale sfeermakers, was het schuur- feest in Kuitaart afgelopen zaterdag een spetterend voorproefje op het komende carnaval. „Ongekend dat dit festijn ieder jaar een publiekstrekker blijft", vindt Han van den Bergen van de organisatie. „De opzet een feestje te bouwen voor de jeugd uit de regio, is bij deze zestiende editie wederom geslaagd." De schuur leek een waar carnavalsbol werk. Dat kwam mede door de bekendma king dat de leukst uitgedoste bezoekers in clubverband van minimaal tien personen een geldprijsje konden verdienen voor het spekken van hun kas. De Alpenzusjes pas ten met hun Tiroler schlagermuziek per fect in de setting. De vrolijke Brabander Lamme Frans to verde met zijn hits Wakker met een biertje en Feest de locatie binnen no time om tot een polonaise- en confettiparadijs. Accu's risico voor brandweer Of het nu gaat om auto's, scoot- mobielen of elektrische fietsen, het toenemend gebruik van ac cu's plaatst de brandweer voor een nieuwe uitdaging. Theo Giele Vlissingen -Huib Weststrate, brandweerman

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 53