Beethoven klinkt oorverdovend 20 ZE SOLO-OPTREDEN VLAAMSE MUZIKANT Vingervlug gitaar spel, afwisselende zang. Bert Dockx zorgde er gisteren voor dat het publiek aan zijn lippen hing tijdens zijn concert in Middelburg. Bert Dockx, voorman van Flying Horseman en Dans Dans heeft het soloalbum Transit uit gebracht waarop hij klassiekers van onder anderen Fleetwood Mac, Tom Waits en Joy Division vertaalt en naar zijn ei gen hand zet. Met het album geeft Dockx een select aantal optredens in Nederland en zo speelt hij ook in de Kloveniersdoelen in Middel burg een intiem en intrigerend optreden. Dockx speelt onder andere het nummer Albatros van Fleetwood Mac. Het origineel is een klassieke blues jam waarbij het golvende ge luid van de cymbalen een gevoel opwekt van een warme zomerdag aan het strand. De interpretatie die Dockx eraan geeft, plaatst het nummer in een donkerdere con text. De blues blijft, al doet de country de intrede. Het publiek krijgt ook Yesterday is Here van Tom Waits voorgescho teld. Waar het origineel van de le gendarische blueszanger de na druk legt op de schurende en rauwe stem van Waits, legt Dockx de nadruk op het indrukwekkende getokkel op zijn gitaar. Wanneer het nummer eigenlijk klaar is, neemt Dockx de basis van het nummer op met een looppedaal en trekt vervolgens een indruk wekkende solo uit zijn gitaar. De meest indrukwekkende co ver is het nummer, I'm on Fire van Bruce Springsteen. Dockx weet de riff van het nummer net iets an ders te spelen waardoor de her kenning van het nummer pas komt zodra de eerste zinnen van het lied worden gezongen. Terwijl hij de tekst fluistert, is zijn gitaar spel vingervlug en haast bezeten. Dockx bespeelt dan niet alleen zijn gitaar, maar experimenteert ook door zijn effecten de vrije loop te laten. Hij stapelt effect over ef fect totdat het nummer er bijna onder lijkt te bezwijken. Juist op dat moment trekt Dockx aan de teugels om de rust terug te laten keren. Dockx vindt met de covers de perfecte balans tussen passie, respect voor de originele werken en experimentele folk noir. Ook zijn stem gaat van fluweelzacht naar donker en zwaar, alsof hij de tekst uit zichzelf moet gooien. In ruil daarvoor krijgt hij een muis stil publiek dat van begin tot eind Met dit optreden bewijst Dockx tot de absolute top van België te behoren aan de lippen hangt. Met dit optre den bewijst Dockx niet alleen een meestergitarist en fantastische vertaler van nummers te zijn, maar ook tot de absolute top van België te behoren. Het derde concert van het symfonisch orkest tijdens het Festival van Zeeuwsch- Vlaanderen trok weinig publiek en dat had akoestische gevolgen. Omdat de stenen ruimte niet gevuld was, kreeg het Residentie Orkest te maken met een ste vige over-akoestiek. Hierdoor klonk Beethoven oorverdovend, maar Sibelius kwam gelukkig goed over. De nagalm was te lang en dat gaat altijd ten koste van de transparantie. In de Ouverture Egmont kwa men de paukslagen echt angst aanjagend over. Dat kon wel bij het trieste verhaal over de ont hoofding van Graaf Egmont. Dit wordt uitgebeeld door een scherpe vioolstreek. De zinde rende stilte suggereerde dan weer de dood van Egmont. De over- winningsmuziek kwam daarna triomfantelijk over. Het vierde pianoconcert van Ludwig van Beethoven met een vrije dialoog tussen de solist en het orkest is een complex, maar artistiek prachtig werk. Het is ge schreven in de periode dat de doofheid van de componist al ver gevorderd was. Hij speelde de pia nopartij zelf tijdens de première in 1807. Het werk is vernieuwend en Beethoven laat de klassieke stijl wat los. Piano en orkest zijn eikaars gelijken. De vernieuwing blijkt uit de opening, waarin de piano begint en het hoofdthema brengt. Pianiste Nino Gvetadze be schikt over een goede techniek, haar inleving in de muziek van Beethoven was verrassend mooi, vooral op het gebied van frase ring. Zij wisselde dynamisch spel af met ingetogen momenten en speelde alle loopjes losjes en feil loos. De cadensen, de origineel uitgeschreven cadensen van Beet hoven, met vele trillers klonken virtuoos. Tumultueus Het Andante met de tedere, kla gende melodie door de piano werd verstild gebracht met een accurate begeleiding door het or kest dat goed aangestuurd werd door dirigent Feddeck. Hij hield alles stevig in de hand. De kleine solo's door de blazers werden zorgvuldig gespeeld. Ondanks de mooie dialogen en het genuan ceerde spel kwamen verschil lende passages iets te tumultueus over, maar dat lag niet aan de mu sici, maar aan de akoestiek. De eigen muziektaal van de Fin Sibelius was heerlijk om naar te luisteren. Hij heeft in zijn derde symfonie afstand gedaan van de klassieke vormen (indeling) en koos voor meer heldere klanken en subtiliteit. Geen overweldi gend blazersgeweld, maar vloei ende lijnen door met name de Het Residentie Orkest kreeg te maken met een stevige over-akoestiek strijkers. Daardoor klonk de in breng van de blazers beheerst en aangenaam. Je verwacht een lang zaam middendeel, maar Sibelius koos voor een verrassend rondo met pizzicati en lange melodische lijnen. De sfeer van de eeuwig zingende bossen en de duizenden Finse meren werd opgeroepen. De finale was intrigerend. Door de vele tempowisselingen en pas sende effecten was het vooral boeiend. maandag 15 oktober 2018 Bert Dockx speelt bezeten Dennis de Waard RECENSIE Bert Dockx tijdens zijn optreden in de Kloveniersdoelen, foto ruben oreel Meer interviews en recensies op: www.3voor12zeeland.nl Jeanette Vergouwen RECENSIE Werken van Beethoven en Sibe lius. Door Residentie Orkest The Hague o.l.v. Jannes Feddeck, m.m.v. pianiste Nino Gvetadze. Gehoord zaterdag 13 oktober in de Willibrordus basiliek in Hulst. De inleving van pianiste Nino Gvetadze in de muziek van Beetho ven was verrassend mooi. fotoallardwillemse

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 20