Brandende elektrische auto of batterijcontainer is nauwelijks te blussen
Walcherse katholieken
eisen in open brief
betere pastorale zorg
Bij hulpverlening na een aanrijding
checkt de brandweer tegenwoordig
standaard om wat voor auto het
gaat. Elke brandweerauto is uitge
rust met een tablet waarop alle in
formatie over een auto te vinden is
door simpelweg het kenteken in te
tikken, of het merk en type als het
om een buitenlands kenteken gaat.
Zo weten de hulpverleners direct of
het om een hybride of volledig
elektrische auto gaat en waar de
elektrische kabels lopen en het ac
cupakket zit.
Het zware accupakket kan voor
problemen zorgen. Een brandende
accu is nauwelijks te blussen. „Je
moet de accu als het ware verzui
pen. Voor het accupakket van een
elektrische auto is 12.000 liter water
nodig. Dat is de hele inhoud van
onze watertankauto", zegt brand
weerman Huib Weststrate.
Het chemische proces dat in de
accu op gang komt door beschadi
ging of brand, stopt pas met het pro
duceren warmte als het uit zichzelf
is uitgewerkt. Alleen koelen helpt.
Buurtbatterijen
Dat geldt uiteraard niet alleen voor
de accu's in auto's. Brandweer Ne
derland, het Instituut voor Fysieke
Veiligheid en Impuls Omgevings
veiligheid waarschuwen in hun in
foblad voor de risico's van groot
schalig gebruik van accu's in bij-
Voor het accupakket
van een elektrische
auto is 12.000 liter
water nodig, de hele
inhoud van onze
watertankauto
voorbeeld buurtbatterijen waarin
het teveel aan met zonnepanelen of
windmolens geproduceerde elek
triciteit wordt opgeslagen. Het
brandrisico is hoog, bij brand ont
staat een kettingreactie waarbij gif
tige gassen vrijkomen en uiteraard
is er gevaar van elektrocutie.
„Buurtbatterijen in containers zijn
zeer moeilijk of niet te blussen van
wege de constructie en de vaak
grote hoeveelheden batterij paket-
ten."
Ook zonnepanelen vormen een
extra risico. Brandweerlieden moe
ten bij het blussen niet alleen alert
zijn op elektrocutiegevaar,
zegt brandweerman Jan-Willem
Kempeneers. „Als een dakcon
structie door brand beschadigd
raakt, kunnen zonnepanelen een
gevaar vormen. Ook de constructie
en het ophangsysteem van de pa
nelen kunnen dan beschadigen
waardoor de panelen van het dak
kunnen vallen. We moeten dus
alert zijn op het gevaar van vallende
panelen."
Rookmelder
Hoe meer accu's, des te groter de
kans dat een accu ergens brand ver
oorzaakt. Dat geldt ook voor huis
houdens waar steeds meer appara
ten aan een lader hangen. „Ons ad
vies is om accu's alleen op te laden
in een vertrek met een rookmelder.
Laad afneembare accu's van fietsen
bij voorkeur op in de schuur, op een
werkbank en uit de buurt van
brandbare materialen", zegt Kem
peneers. „En pas op voor overbelas
ting van de elektrische installatie.
Hang niet te veel laders aan één
stopcontact of groep."
m
maandag 15 oktober 2018 pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl
P16
GOES In een bijeenkomst bij Omnium in Goes is zondagmiddag herdacht dat precies een
jaar geleden de dertienjarige Ezra Trinidad in het zwembad verdronk. Naar schatting hon
derd mensen waren hierbij aanwezig. De belangstelling was veel groter dan Ezra's moeder
Jeanine en zijn grootmoeder Agnes llles (foto) hadden verwacht. „Mensen zijn van heinde
en verre gekomen. Hun aanwezigheid ervaar ik als een grote steun", zei Jeanine na afloop.
Haar zoon verdronk op 14 oktober 2017 in de lazy river van het Goese zwembad. Het Open
baar Ministerie concludeerde eerder dit jaar onder meer dat het zwembadpersoneel niet na
latig is geweest. De jongen stierf volgens het OM aan de gevolgen van een epileptische
aanval. Ezra's nabestaanden zouden graag een nieuw onderzoek zien. De familie zegt dat er
aanwijzingen zijn die erop duiden dat Ezra geen epileptische aanval had.
Accu's risico voor brandweer
Of het nu gaat om auto's, scoot-
mobielen of elektrische fietsen,
het toenemend gebruik van ac
cu's plaatst de brandweer voor
een nieuwe uitdaging.
Theo Giele
Vlissingen
-Huib Weststrate, brandweerman