Brandende elektrische auto of batterijcontainer is nauwelijks te blussen Walcherse katholieken eisen in open brief betere pastorale zorg Bij hulpverlening na een aanrijding checkt de brandweer tegenwoordig standaard om wat voor auto het gaat. Elke brandweerauto is uitge rust met een tablet waarop alle in formatie over een auto te vinden is door simpelweg het kenteken in te tikken, of het merk en type als het om een buitenlands kenteken gaat. Zo weten de hulpverleners direct of het om een hybride of volledig elektrische auto gaat en waar de elektrische kabels lopen en het ac cupakket zit. Het zware accupakket kan voor problemen zorgen. Een brandende accu is nauwelijks te blussen. „Je moet de accu als het ware verzui pen. Voor het accupakket van een elektrische auto is 12.000 liter water nodig. Dat is de hele inhoud van onze watertankauto", zegt brand weerman Huib Weststrate. Het chemische proces dat in de accu op gang komt door beschadi ging of brand, stopt pas met het pro duceren warmte als het uit zichzelf is uitgewerkt. Alleen koelen helpt. Buurtbatterijen Dat geldt uiteraard niet alleen voor de accu's in auto's. Brandweer Ne derland, het Instituut voor Fysieke Veiligheid en Impuls Omgevings veiligheid waarschuwen in hun in foblad voor de risico's van groot schalig gebruik van accu's in bij- Voor het accupakket van een elektrische auto is 12.000 liter water nodig, de hele inhoud van onze watertankauto voorbeeld buurtbatterijen waarin het teveel aan met zonnepanelen of windmolens geproduceerde elek triciteit wordt opgeslagen. Het brandrisico is hoog, bij brand ont staat een kettingreactie waarbij gif tige gassen vrijkomen en uiteraard is er gevaar van elektrocutie. „Buurtbatterijen in containers zijn zeer moeilijk of niet te blussen van wege de constructie en de vaak grote hoeveelheden batterij paket- ten." Ook zonnepanelen vormen een extra risico. Brandweerlieden moe ten bij het blussen niet alleen alert zijn op elektrocutiegevaar, zegt brandweerman Jan-Willem Kempeneers. „Als een dakcon structie door brand beschadigd raakt, kunnen zonnepanelen een gevaar vormen. Ook de constructie en het ophangsysteem van de pa nelen kunnen dan beschadigen waardoor de panelen van het dak kunnen vallen. We moeten dus alert zijn op het gevaar van vallende panelen." Rookmelder Hoe meer accu's, des te groter de kans dat een accu ergens brand ver oorzaakt. Dat geldt ook voor huis houdens waar steeds meer appara ten aan een lader hangen. „Ons ad vies is om accu's alleen op te laden in een vertrek met een rookmelder. Laad afneembare accu's van fietsen bij voorkeur op in de schuur, op een werkbank en uit de buurt van brandbare materialen", zegt Kem peneers. „En pas op voor overbelas ting van de elektrische installatie. Hang niet te veel laders aan één stopcontact of groep." m maandag 15 oktober 2018 pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl P16 GOES In een bijeenkomst bij Omnium in Goes is zondagmiddag herdacht dat precies een jaar geleden de dertienjarige Ezra Trinidad in het zwembad verdronk. Naar schatting hon derd mensen waren hierbij aanwezig. De belangstelling was veel groter dan Ezra's moeder Jeanine en zijn grootmoeder Agnes llles (foto) hadden verwacht. „Mensen zijn van heinde en verre gekomen. Hun aanwezigheid ervaar ik als een grote steun", zei Jeanine na afloop. Haar zoon verdronk op 14 oktober 2017 in de lazy river van het Goese zwembad. Het Open baar Ministerie concludeerde eerder dit jaar onder meer dat het zwembadpersoneel niet na latig is geweest. De jongen stierf volgens het OM aan de gevolgen van een epileptische aanval. Ezra's nabestaanden zouden graag een nieuw onderzoek zien. De familie zegt dat er aanwijzingen zijn die erop duiden dat Ezra geen epileptische aanval had. Accu's risico voor brandweer Of het nu gaat om auto's, scoot- mobielen of elektrische fietsen, het toenemend gebruik van ac cu's plaatst de brandweer voor een nieuwe uitdaging. Theo Giele Vlissingen -Huib Weststrate, brandweerman

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 15