SflMEn EÜERGIE inKOPEn 'jss*™ 13 Nadruk bij zakenbeurs ligt op hightech AAN HET WERK levert je scherpe tarieven op F red werkt voor een van de 'Big Four' ac countantskantoren aan de Amsterdamse Zuidas. Hij moet met zijn team binnen kort van zijn baas de hei op. Ze moeten naden ken over het onderscheidend vermogen van hun kantoor. Fred ziet dat eigenlijk helemaal niet zitten: „Het gaat hartstikke goed, we zitten te springen om personeel. Waarom is het be langrijk om over ons onderscheidende vermo gen na te denken?" Slimme vent, die Fred. Want hoe aannemelijk het ook klinkt, we hebben geen hard bewijs dat het hebben van onderscheidend vermogen be langrijk is voor succes. Je leest het goed: consul- tants, de Kamer van Koophandel en reclame jongens die je vertellen dat je moet nadenken over je unique sellingpoint, baseren zich alle maal op gebakken lucht. Natuurlijk kun je voorbeelden bedenken van onderscheidende bedrijven met succes. Denk maar aan Apple of Ryanair. Het is echter onmo gelijk om vast te stellen in hoeverre die bedrij ven hun succes te dan ken hebben aan hun onderscheidende ver mogen. Zeker als je je bedenkt dat er ook voorbeelden zijn van onderscheidende be drijven - denk aan Bag Buy en zweefcen- trum Oibibio - die failliet zijn. Daarnaast zijn er tal loze voorbeelden van bedrijven die niet on derscheidend zijn, maar wel succesvol. Denk dan aan die accoun tantskantoren waar Fred werkt, maar ook aan banken, verzekeraars, notarissen, pompstati ons, bouwmarkten en telefoonwinkels. Én Nu- tella-winkeltjes in Amsterdam. Met hetzelfde gemak waarmee marketeers roepen dat je moet nadenken over je onder scheidende vermogen, kan ik dus ook roepen dat je eenvoudigweg moet zorgen dat je in een markt zit met veel vraag. De zoveelste pizza tent, de dertien-in-een-dozijn kapper en al die inwisselbare tekstschrijvers, consultants en communicatietrainers hebben nog altijd meer werk dan een typemachineverkoper, een strijk orkest dat enkel het repertoire van Jan Smit speelt. Fred heeft gelijk dat hij vraagtekens zet bij die heisessie. Bazen die hun mensen laten kletsen over unique sellingpoints, hebben in mijn ogen te veel tijd en te weinig hersens. Het belang van je unique sellingpoint is gebaseerd op gebakken lucht CYBERAANVAL Overlast winkeliers De Chinese premier Li Keqiang is gisteren begonnen aan een driedaags bezoek aan Nederland. Morgen woont hij het China-Dutch Business Forum met 250 Nederlandse bedrijven. Nederland en China zijn beide ex portkampioenen. Maar onderling is China de grote winnaar. We ex porteren voor 13 miljard dollar naar het land, maar importeren voor 61 miljard dollar aan goede ren en diensten uit China. Dat ligt niet aan een gebrek aan belangstelling vanuit Nederland. „Morgen hebben we een zakenfo- rum waarvoor 250 Nederlandse bedrijven zich hebben aangemeld. Er wilden veel meer bedrijven bij zijn, maar er is niet meer plaats", zegt een woordvoerder van werk geversvereniging VNO-NCW. Be halve Nederlandse bedrijven zijn er ook 150 bedrijven uit China aanwezig op het forum. De nadruk ligt tijdens de bijeen komst op hightechbedrijven. Dat is een sector waar nu nog weinig import of export van producten en diensten van en naar China plaats vindt. De import uit China bestaat grotendeels uit elektrische appara ten, machines en speelgoed. Van uit Nederland zijn de grootste ex portproducten machines en ont bijtgranen, blijkt uit een studie van ING. t Een exportproduct dat moeilijk voet aan de grond krijgt in China, is kaas Voor Nederlandse ondernemers liggen er voldoende kansen stelt ING. Op een aantal terreinen blijkt de Nederlandse export naar China het een stuk slechter te doen, dan had mogen worden verwacht. Dat geldt voor producten als gelatine en cacao, maar ook voor jachten. Van over de hele wereld bestellen rijken jachten bij Nederlandse werven. De Chinezen schitteren vooralsnog door afwezigheid. Belemmeringen Voor sommige zaken gelden wel extra belemmeringen. Propellers en landingsgestellen en andere vliegtuigonderdelen bijvoorbeeld zijn moeilijk te exporteren naar China. Het land vindt dat zoge noemde 'strategische goederen' en wil niet afhankelijk zijn van im port. Een ander Hollands export- succes dat maar moeilijk voet aan de grond krijgt in China, is kaas. Dat ligt vooral aan de onbekend heid en niet aan de smaak, zegt een woordvoerder van Friesland- Campina. „We krijgen regelmatig Chinezen over de vloer en die ne men we ook altijd mee naar een kaasfabriek. Daar mogen ze proe ven en de kaas is altijd zo op." Een eerste handelsdeal is al aan gekondigd. De Nederlandse batte rijenbouwer Lithium Werks krijgt 1,6 miljard euro van een Chinese partner voor de bouw van een bat- terijenfabriek in China. Aandelen kelderen V Zonder gedoe V 100% groene stroom V Je overstap regelen wij consumentenbond.nl/energiecollectieF maandag 15 oktober 2018 oos k etsen - Richard Engelfriet is spreker en auteur van het boek De Succesillusie. Veel winkeliers hebben last van cybercriminali- teit, zoals op lichters die on- line geld probe ren af te trog gelen (phis- hing), hackers of computervi russen. Toch schatten veel ondernemers de risico's te laag in, waar schuwt Detail handel Neder land. Minister-president Mark Rutte in april 2018 bij de Chinese premier in Peking, fotoepa Volop kansen voor bedrijven in China Peet Vogels Den Haag HANDEL De Saoedische aandelenmarkt is gisteren ge kelderd door de onrust die in binnen- en bui tenland is ont staan over het verdwijnen van een Saoedi sche journalist in Turkije. De index was na twee uur 7 pro cent gedaald, de grootste da ling sinds 2014 toen de olieprij zen inzakten. Nooit kun je eens rustig je werk doen. Om de haverklap krijg je van je baas te horen dat het weer anders moet. Schrijver Richard Engelfriet helpt je uit de brand en scheidt in deze rubriek de zin van de onzin. Van daag: onder scheidend vermogen. online special met bespaartips consumentenbond

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 13