tijd is geboren, in een milieu opgroeide met nauwelijks plaats voor zelfontplooiing. Met de kansen van deze tijd zou ze ongetwijfeld haar drang en dromen hebben verzilverd." Cornald Maas is alom in de wereld der kunsten, waarbij hij er groot behagen in schept genres te verkennen. Sinds 2004 presenteert hij, met tussenpozen, het Song festival; hij is maker van de tv-reeks Volle Zalen, waarin hij kunstenaars als Youp van 't Hek en choreograaf Hans van Manen volgt. Voor zijn portret van Harrie Jekkers werd hij onlangs genomineerd voor de Sonja Barend Award. Hij zit in de jury van de Musical Awards en was jarenlang tv-recensent van de Volkskrant, waarvoor hij ook kunstenaars portretten schreef. Diepe zucht: „Ik ben géén grachtengor del. Echt, ik verzet me daar tegen. In Neder land willen mensen je in mediatechnische zin opdelen. Ik jureer in mijn geboortestad Bergen op Zoom de carnavalsoptocht, pre senteer het Songfestival en ben juryvoorzit ter van de boten van de Canal Parade. Daar bij: ik kom uit Brabant. Ik ben selfmade, had nooit een kruiwagen. Toen ik in de jaren 90 bij de Volkskrant over tv schreef, was het bij zonder dat ik een column wijdde aan Love Letters van Linda de Mol. En ook nog lovend. Nu struikel je over de loftuitingen aan haar adres - iedereen wil bij haar succes horen. Ik ken geen dédain ten aanzien van amu sement. Ik groeide op met Mies Bouwman en De Mounties. Onderschat de briljante timing van Piet Bambergen niet. André van Duin is nu de grote heilige, maar dat was anders in de jaren 70. Toen werd hij door de intellectuele bovenlaag bepaald niet op handen gedragen. Ik vond Willempie en Er staat een paard in de gang geniaal. Maar het werkt zo: het strekt je tot eer als je nog weet hoe Ajax in 1988 in de Eredivi sie eindigde en niet dat je paraat hebt dat Gérard Lenorman dat jaar Frankrijk verte genwoordigde in het Songfestival met Chanteur de charme. En dat Céline Dion toen won. Ik ben van Louis Couperus, mijn favo riete schrijver omdat hij als geen ander de menselijke psyche doorgrondt, én van de carnavalsklassieker Bloemetjesgordijn, omdat de tekst in al zijn eenvoud briljant is." In het begin irriteerde het hem. „Toen ik de overstap van krant naar tv maakte, schreef een journalist: 'Wie eenmaal de grens overgaat, kan niet meer terug'. „Nou, wie bepaalt dat? Ik overschrijd graag gren zen, ik haat hokjes." Hij stond graag in de aandacht, vanaf zijn vroegste jeugd. „Ik organiseerde bijeenkom- 10 WG

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 98