zelden op te laden' Dit zegt de wetenschap Wat te doen met leidingen als de gaskraan dichtgaat? H Eureka! Slimmer door apenkooien De leidingen zijn om te bouwen voor het transport van waterstof 23 meetapparatuur. „Sommigen liggen hier al vier, vijf maanden en functioneren nog altijd perfect." Consumenten moet dat als muziek in de oren klinken. Stel je eens voor, een smartphone met een batterij die je maar zelden hoeft op te laden en nooit ver slechtert. Betrouwbaar Hoe ziet de wereld van de batterij er over tien jaar tijd uit? Huijben: „Dan denken we bij elektronica helemaal niet meer na over de batterij. Die is dan zo betrouw baar. En hij gaat superlang mee. Met je elektrische auto kun je dan 1000 kilome ter rijden. Dan zien we de batterij niet meer als een probleem, maar als een vaste, betrouwbare waarde." Hoe die batterij er dan uitziet, durft hij niet te zeggen. Het onderzoek richt zich op allerlei opties: batterijen op basis van natrium, calcium, silicium (zand). Of van grafeen: het zogeheten nanokippen- gaas, gemaakt van koolstof en slechts één atoomlaag dik. Huijben: „Er zullen vele soorten goede batterijen zijn, afhankelijk van waarvoor je die gebruikt. Voor je auto, je pacemaker, of voor je mobieltje." Onder de grond liggen duizenden kilometers aan gaspijpleidingen. Die worden straks niet opeens nutteloos. Ze kunnen prima een tweede leven krijgen. Laten we vooral niet de hele gasin- frastructuur rücksichtslos slopen. „Ze kunnen prima een tweede le ven krijgen", zegt Ad van Wijk, hoogleraar Future Energy Systems aan de TU Delft over de pijpleidin gen. „We kunnen ze op dezelfde manier gebruiken, maar er gaat een ander gas doorheen." Onder Nederland ligt 12.000 kilometer aan pijpleidingen voor aardgas. Die zijn in de jaren 60 aangelegd. Het was een grote, peperdure operatie, maar binnen vijfjaar waren de meeste huishou dens in Nederland over op gas. Ruim vijftig jaar later heeft Nederland besloten de gaskraan dicht te draaien. Om in 2050 de klimaatdoelen van Parijs te halen (de uitstoot van CO2 tot nul redu ceren) moeten alle huishoudens van het aardgas af. Zijn alle leidingen daarmee overbodig? Zeker niet, zegt Van Wijk. „De leidingen zijn relatief gemakkelijk om te bouwen voor het transport van waterstof." Dat wordt geproduceerd met water en groene stroom en gezien als dé milieuvriendelijke brandstof voor auto's en de industrie in de toe komst. De huidige infrastructuur be staat uit stalen hoofdgastransport- leidingen, waardoor het gas in grote hoeveelheden vanuit Sloch- teren, de Noordzee, Noorwegen en Rusland door Nederland wordt geperst, en distributiepijpleidin gen die zijn aangesloten op de wo ningen. Beide soorten zijn ge schikt om waterstof te vervoeren. !k „Waterstof heeft dezelfde eigen schappen als aardgas, maar is lich ter en relatief makkelijker te trans porteren. Het kan met grotere snelheden door de leidingen ge perst worden", zegt Van Wijk. „Je hebt compressoren nodig om de juiste druk erin te brengen. Die zijn niet hetzelfde voor waterstof, dus die moet je vervangen. Je moet de aansluitingen inspecteren en testen, want die kunnen lekken." Ter illustratie: in een transport leiding van Groningen naar Rot terdam gaat het om misschien drie of vier compressoren. „Het hoeft dus allemaal niet veel te kosten." Dat waterstof in grotere hoeveel heden door de leidingen vervoerd kan worden, is hard nodig. „Eén kubieke meter aardgas dat nu thuis binnenkomt, heeft drie keer zoveel energie-inhoud als één ku bieke meter waterstofgas. Wil je dezelfde hoeveelheid warmte pro duceren met je ketel, dan heb je drie keer zoveel waterstofgas no dig. Het gebruik daarvan ontslaat consumenten ook niet van de plicht om energiezuinig te leven en hun woning goed te isoleren." Energiebedrijven zijn nu bezig met een grote vervangingsopera tie van de pijpleidingen. Van Wijk: Terwijl we eigenlijk over willen op iets anders, wordt nu geïnvesteerd in het vervangen van leidingen die te oud zijn. Als je die er over vijfjaar weer uit gaat slo pen, ben je bezig met kapitaalver nietiging. Daarom maken bedrij ven de leidingen die ze vervangen gelijk waterstof-proof." Wetenschappers vertellen over hun eurekamoment. Dit keer Erik Scherder (66), hoogleraar neuropsychologie aan de VU. „Soms voel ik me net een roepende in de woestijn. Waar ik ook kom - in de collegezaal, op televisie en onlangs nog voor de Tweede Kamercommissie - vertel ik hetzelfde: kom in beweging! We zitten veel te veel stil en dat is rampzalig voor conditie en cognitie. Zeker ook voor kinderen. Ik ben tot dat inzicht ge komen toen ik zag wat niet bewegen voor nega tieve gevolgen had, zoals diabetes-2 op zeer jonge leeftijd. In vergelijking met 1995 spelen veel kin deren veel minder buiten. Bovendien is het gymnas tiekonderwijs tot een mi nimum teruggebracht. Onbegrijpelijk! Op scho len moet veel meer bewo gen worden: tweemaal per dag een half uur om het langdurige zitten te onderbreken. Dat zou enorm ten gunste komen van de aandacht en con centratie tijdens de lessen. Scholen, besturen en beleidmakers willen niet accepteren dat complex bewegen, zoals apen kooien, zorgt voor een netwerkactivatie in de hersenen dat vervolgens bijdragen levert aan an dere cognitieve kwalitei ten. Als je door die apen kooi gaat, wordt het parië- tale en frontale netwerk actief: je plant, coördi neert en ook de kleine hersenen doen mee. Pre cies die netwerken die ge bruikt worden om som men op te lossen, maar op een andere manier aange stuurd. De befaamde weten schapper Donald Hebb zei: 'Neurons thatfire toge- ther, wire together'. Vrij vertaald: zenuwcellen die vuren, zoeken hun buren. Hoe vuren zenuwcellen in een kind het beste? Als ze steeds net iets anders worden aangestuurd. En bewegen is altijd anders. De regering moet scholen verplichten tot het veel la ten bewegen van kinde ren. Hoe? Los de sommen springend op.' GO ZATERDAG 13 OKTOBER 2018 Onderzoe ker Mark Huijben: „Het is lego op atomaire schaal." foto ERIC BRINKHORST bodem TONNY VAN DER MEE Kijk op de site bij /wetenschap •T"/ -Jim Jansen Wetenschap wordt gemaakt in samenwerking met NCWSdCntiSt en met i vanvnederland

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 71