k* 22 Zo werken batterijen tter'i Het is behelpen met de batterijen van nu. Ze zijn onrendabel, onveilig en snel versleten. Wetenschapper Mark Huijben werkt in Twente aan een betere batterij, een 'alleskunner'. elektron elektrolyt Nu met vloeibaar elektrolyt... ...binnenkort: solid state Vrijwel dagelijks ergeren we ons aan een batterij. Omdat het icoontje op de smart- phone alweer rood staat ('Wie heeft er een oplaad- snoertje?'), de kruimeldief geen puf meer heeft of de elektrische auto snel aan de stekker moet. Het is de ergernis van ongelijke snel heden. Auto's, smartphones en andere uitvindingen die energie behoeven, ver beteren zich met de snelheid van de dag, maar de energiebron - de batterij - kan het tempo niet bijbenen. In 1991 kwam de lithium-ion batterij op de markt, voor 21ste eeuwse begrippen al bijna een lichtjaar geleden. Toch is deze batterij nog steeds de energiebron die bijvoor- beeld de smartphone in leven houdt. „Een batterij bestaat uit drie onderde len: kathode, elektrolyt en anode", zegt professor Mark Huijben (40), batterij onderzoeker verbonden aan de Universi teit Twente. „In de raakvlakken daartus sen gebeuren allerlei processen, reacties die zorgen dat er problemen ontstaan. Die raakvlakken zijn de bottleneck. Daar richt ons onderzoek zich nu op. Aller eerst wil ik weten wat daar gebeurt, tot op de grootte van atomen. En als ik dat weet: hoe kan ik dat dan voorkomen of beïnvloeden, om zo de capaciteit en de levensduur fors te vergroten." Elektrolyt is een lithium-geleidende zure vloeistof die heftige reacties met ander materiaal veroorzaakt. „Als die vervangen kan worden door een vast materiaal heeft dat grote voordelen: de accu's zijn dan veiliger, kunnen sneller worden opgeladen, hebben een hogere energiedichtheid en zijn minder zwaar, want het vloeibare elektrolyt moet nu ter bescherming goed worden verpakt." Huijben laat een vaste stofbatterij zien: een plat, dun schijfje met folie eromheen. Hij zet er een normale batterij naast. „Als ik met deze schijfjes eenzelfde volume opbouw, heeft die nieuwe batterij veel meer energie dan de bestaande. Met al leen een folie aan de plus- en minkant kun je de nieuwe ook flexibel maken." Pacemaker Dat biedt ongekende mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan een piepkleine pacemaker die z'n energie haalt uit be weging en temperatuur en een mensen leven lang meegaat. Het onderzoek, waarbij Huijben ge bruikmaakt van nanotechnologie, moet superdunne coatings opleveren die het vloeibare elektrolyt kunnen vervangen. Materiaal dat Huijben met behulp van uv-lasers atoomlaag voor atoomlaag op bouwt. „Het is lego op atomaire schaal. Elk materiaal is zijn eigen blokje en door combinaties te maken kun je nieuwe materialen ontwerpen, met pilaartjes op nanoschaal die grote hoeveelheden ener gie kunnen opslaan." Huijbens grondstof is lithium-man- gaan-oxide. „De kracht zit hem in dat mangaan. In de batterij zit nu lithium- kobalt-oxide en kobalt is zeldzaam, vre selijk duur. Helaas zorgt mangaan nog voor een instabiele werking. Het is nu aan ons om daaraan te werken." In het NanoLab is elk stofje een vijand. Onderzoekers en technici lopen er 'ver pakt' rond in een superschone omge ving, inclusief mondkapje en muts. Ook trillingen, hoe miniem ook, zijn uit den boze. Daarom staan de instrumenten op 'schokbrekers'. Verwacht geen luide discussies in het laboratorium, maar wel af en toe een be heerst 'eureka-moment'. De jacht op de betere batterij ziet er uit zoals hij is: noest, zorgvuldig werk dat vraagt om een flexibele, creatieve geest met veel ge duld en volharding. Het is een jacht van de lange adem, geen sprint. De testopstelling is sober: op een tafel liggen een reeks 'proefresultaten' aan ZATERDAG 13 OKTOBER 2018 GO NSCHAP 'Over tien jaar hoef je hem 4 In een opgeladen batterij bevinden zich elektronen bij de anode. Zij willen reizen naar de kathode, maar worden geblok keerd door elektrolyt en separator. Dit voorkomt dat de batterij leegloopt. Wordt er nu een lamp aangesloten, dan kunnen elektronen alleen via de lamp naar de kathode. Onderweg laten ze de lamp branden. Lithium-ionen (de atomen die hun elektronen zijn kwijtgeraakt) willen ook naar de kathode. Zij kunnen wél door de elektrolyt en separator reizen. In een batterij kunnen deze laagjes worden 'opgerold'. $0 Het elektrolyt is een zure gel of vloeistof. Het kan echter lekken of in brand vliegen. Ook geeft het kans op kortsluiting. In de toekomst vormen elektrolyt en separator één dun laagje vaste stof. Lekken is onmogelijk en de laadsnelheid en energiecapaciteit gaan drastisch omhoog. Batterij van Nederlandse HANS VAN ZON

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 70