'Zelfs de monnik verkoopt shirts met ons logo'
16
Dag 2
Geen bord langs de snelweg, geen
andere aanwijzing, niks. De entree
van het park ligt langs een stof
fig weggetje met wat auto's in
de berm en een paar stalletjes
met kokosnoten en ongepelde
pinda's. Zo'n twintig bouwvak
kers timmeren er in de bijtende
zon aan het houten skelet van
een museum over de reddings
actie. Dat gaat, hoopt Kamolchai
Kotcha, baas van het park, al in
januari open. „Dan kunnen we
het hoogseizoen nog meepik
ken."
De grot is dan volgens hem
ook weer begaanbaar. Nu staat
er een groot groen hek voor. „De
dure reddingsspullen liggen er
nog en het is gevaarlijk."
Kotcha - een huiszwijntje
voortdurend in zijn kielzog - laat
zien hoe het waterpeil elke dag
wordt gemeten. Een boswachter
gaat met opgerolde broekspijpen
de grot in en komt met een troe
bele foto op zijn mobieltje terug.
„Look: water still too high."
Kotcha raadt ons af de jongens te
zoeken. „Zij zijn van slag, hebben
een trauma opgelopen en behoefte
aan rust." Rust? Een Thaise toe-
riste die Engels spreekt, heeft het
gesprek gehoord. Of we wel gezien
hebben dat de grot jongens bij de
stalletjes selfies met toeristen ma
ken en shirts en petjes van hun
voetbalclub verkopen? Hè? Dat
moet een tourist trap met look-a-
likes zijn.
Maar de verkoper bij de kraam in
kwestie wijst driftig van de be
roemde monnikenfoto van de ca-
veboys naar een jongen die net een
kommetje rode currysaus leeg le
pelt. „Him. Caveboy." We mogen
voor 299 baht, 8 euro, een shirt ko
pen, Maar 'no', geen gesprek.
Tony, die we er 's avonds in de
B&B oververtellen, is niet ver
baasd. „Da's Thailand hè. Je kan
die arme jongens toch niet kwalijk
nemen dat ze er een centje aan
willen verdienen?"
Dag 3
Moeten we niet toestemming voor
een interview aan de lokale auto
riteiten vragen? We besluiten in
overleg met chauffeur/tolk Chai,
die eerder met media op pad ging,
van niet. Chai - smetteloos gestre
ken shirt, tros bananen op de ach
terbank - stelt voor de families via
de dorpsbewoners te benaderen.
Het zijn interessante gesprek
ken, met de bewoners. Zij denken
dat de pubers de overstroming
over zichzelf hebben afgeroepen.
In de Tham Luang huist namelijk
een vrouwelijke geest, dat weet
iedereen, en die heeft de jongens
gestraft, omdat ze haar 'huis' na
hun voetbaltrainingen als clandes
tiene hangplek gebruikten.
Ze bekladden de muren, rook
ten, dronken alcohol en, ja, ge
bruikten er drugs. Want dat weten
we toch wel? Dat het onder
grondse gangenstelsel sinds jaar
Merchandise
Voetbal
Sterren
titan_moopafc Chanin
(de jongste, bijnaam Titan)
met een Argentijnse 'fan'.
dom_duangphet_fan-
ZATERDAG 13 OKTOBER 2018 GO
VERVOLG VAN PAGINA15
Kijk op de site van
deze krant bij
/video voor drie
videoverslagen:
Thailand legt
grotjongens het
zwijgen op.
Hollywood vecht om
verhaal Thaise
jongens.
Zo ziet de
beroemdste grot van
de wereld er nu uit.
De grotjongens wil
len wel op de foto,
maar niet praten. Ze
verkopen petjes en
shirts van hun voet-
balschool Het Wilde
Zwijn aan toeristen
in de tempel.
FOTO'S NICKROMPELBERG
In Mae Sai bemoeien
verschillende men
sen zich met de
'caveboys'. Vlnr: de
Engelse leraar Eo,
voetbalcoach Nop,
baas van het park
Kamolchai Kotcha,
die op zijn mobiel
het huidige water
peil in de grot laat
zien, en Go Shin
Maung, dominee
en pleegvader van
grotjongen Adul.
De meeste voetbal
lers zijn sinds hun
grotavontuur actief
op Instagram. Som
migen hebben zelfs
een fan-account.
FOTO'S INSTAGRAM
pipat_pothi Pipat (bijnaam
Nick) doet het vingers-oogge-
baar van voetballer Dele Alli.
Cllip Duangpet (Dom) is de
aanvoerder van het team.