Het is ook leuk om
geschiedenis te doen
met kinderen uit groep 5
twee combineren. We moeten ook
presentaties maken voor geschie
denis en aardrijkskunde. Dat is
niet zo saai als leren uit een boek.
Je mag zelf op onderzoek uitgaan."
Haar klasgenootje Giulia Marin
(11) vindt het leuk om met andere
kinderen samen te werken. „Het is
gezellig en je leert van andere kin
deren. En soms kan ik iemand an
ders helpen."
Joep Staal uit groep 7 vindt het
vooral leuk dat hij nu vaker oefe
ningen mag doen op de laptop.
„Maar het is ook leuk om geschie
denis te doen met kinderen uit
groep 5. Dan kan ik ze wat leren."
Ayla Vue (10) uit groep 7: „Ik leer
nu meer verschillende juffen ken
nen, die allemaal op een andere
manier uitleggen. Dat vind ik leuk.
En we werken ook steeds op een
andere manier: met een boek, dan
weer met een Chromebook, of met
een wisbordje. Ik vind school nu
veel leuker dan vroeger. Ik had
nooit zin om naar school te gaan,
maar nu vind ik het soms jammer
dat het weekend is."
Diepe zucht
Of de nieuwe methode van de
Oostvogel daadwerkelijk zorgt
voor betere prestaties van leerlin
gen, weten de leraren nog niet. Dat
wil het team de komende jaren
meten. Ze zien al wel dat hun leer
lingen gemotiveerder zijn. „Als ik
de leerlingen vroeg om hun ge
schiedenisboek te pakken, dan
ging er al een diepe zucht door het
klaslokaal. Nu hoor ik nooit meer
iets. Ik ervaar ook veel minder ge
dragsproblemen in de klas", vult
Van Gremberghen aan.
Het samenwerken voor de klas
heeft veel voordelen, vinden de le
raren. Ze kunnen niet alleen de
voorbereiding van de lessen verde
len, maar ook kennis. „Je vult el
kaar aan in de klas. Daarvoor moet
je alles tegen elkaar durven te zeg
gen en elkaar écht vertrouwen",
zegt Kindt. „Ik had bijvoorbeeld
moeite met een aantal leerlingen.
Ik vroeg aan mijn collega: wil je
eens kijken hoe ik met ze omga?
Misschien zie jij wat ik beter kan
doen. Als je dat vraagt, stel je je
heel kwetsbaar op, maar uiteinde
lijk word je er wel sterker van."
Blaeke ziet ook dat de kwalitei
ten van zijn medewerkers meer
tot hun recht komen. „De ene le
raar heeft veel meer met geschie
denis dan de ander. Waarom zou
je hem of haar daar dan in rem
men? Op deze manier komen de
talenten van leraren naar boven."
Werkplezier
De leerkrachten van De Oostvogel
ervaren meer werkplezier. Blaeke:
„De leerkrachten zeggen: 'ik heb
mijn vak weer terug. Hier heb ik
voor geleerd." Van Gremberghen
knikt. „Ik vind het niet erg om 's
avonds een rekenpracticum voor
te bereiden. Het geeft zoveel vol
doening. Ik ben 58: je hoort wel
eens van leraren die op die leeftijd
helemaal uitgeblust zijn. Dat kan
ik me niet voorstellen."
Juf Carmen de er op een bepaald moment achter
Looff geeft leer- dat leerlingen te weinig instructie
ling Joep uitleg. kregen. Toen hebben we daar
meer tijd voor ingeruimd", zegt
Van Gremberghen.
Daarnaast heeft de school uit
gebreid de tijd genomen om ou
ders te informeren. Er zijn meer
dere voorlichtingsavonden ge
weest en ouders kregen de kans
om zelf lessen bij te wonen. De
school heeft ook geluisterd naar
de inbreng van ouders. „Ze von
den het bijvoorbeeld belangrijk
dat de kinderen huiswerk kre
gen."
Ouders zijn enthousiast, zegt
Blaeke. „Ze zijn trots op de school
dat we deze nieuwe koers hebben
ingezet. We horen dat hun kinde
ren met meer plezier naar school
gaan."
De leerlingen van de Oostvogel
bevestigen dat. Jolijn Hamelink
(12) uit groep 8 vindt het fijn om
les te krijgen van twee leerkrach
ten. „Daardoor snap ik het beter.
De ene juf legt het weer anders
uit dan de meester. Dan kun je die
GO ZATERDAG 13 OKTOBER 2018
Joep Staal, groep 7
Giulia (11) en Joep (10) werken aan hun presentatie.
Directeur Godfried Blaeke: „De ouders zijn enthou
siast."