Het is ook leuk om geschiedenis te doen met kinderen uit groep 5 twee combineren. We moeten ook presentaties maken voor geschie denis en aardrijkskunde. Dat is niet zo saai als leren uit een boek. Je mag zelf op onderzoek uitgaan." Haar klasgenootje Giulia Marin (11) vindt het leuk om met andere kinderen samen te werken. „Het is gezellig en je leert van andere kin deren. En soms kan ik iemand an ders helpen." Joep Staal uit groep 7 vindt het vooral leuk dat hij nu vaker oefe ningen mag doen op de laptop. „Maar het is ook leuk om geschie denis te doen met kinderen uit groep 5. Dan kan ik ze wat leren." Ayla Vue (10) uit groep 7: „Ik leer nu meer verschillende juffen ken nen, die allemaal op een andere manier uitleggen. Dat vind ik leuk. En we werken ook steeds op een andere manier: met een boek, dan weer met een Chromebook, of met een wisbordje. Ik vind school nu veel leuker dan vroeger. Ik had nooit zin om naar school te gaan, maar nu vind ik het soms jammer dat het weekend is." Diepe zucht Of de nieuwe methode van de Oostvogel daadwerkelijk zorgt voor betere prestaties van leerlin gen, weten de leraren nog niet. Dat wil het team de komende jaren meten. Ze zien al wel dat hun leer lingen gemotiveerder zijn. „Als ik de leerlingen vroeg om hun ge schiedenisboek te pakken, dan ging er al een diepe zucht door het klaslokaal. Nu hoor ik nooit meer iets. Ik ervaar ook veel minder ge dragsproblemen in de klas", vult Van Gremberghen aan. Het samenwerken voor de klas heeft veel voordelen, vinden de le raren. Ze kunnen niet alleen de voorbereiding van de lessen verde len, maar ook kennis. „Je vult el kaar aan in de klas. Daarvoor moet je alles tegen elkaar durven te zeg gen en elkaar écht vertrouwen", zegt Kindt. „Ik had bijvoorbeeld moeite met een aantal leerlingen. Ik vroeg aan mijn collega: wil je eens kijken hoe ik met ze omga? Misschien zie jij wat ik beter kan doen. Als je dat vraagt, stel je je heel kwetsbaar op, maar uiteinde lijk word je er wel sterker van." Blaeke ziet ook dat de kwalitei ten van zijn medewerkers meer tot hun recht komen. „De ene le raar heeft veel meer met geschie denis dan de ander. Waarom zou je hem of haar daar dan in rem men? Op deze manier komen de talenten van leraren naar boven." Werkplezier De leerkrachten van De Oostvogel ervaren meer werkplezier. Blaeke: „De leerkrachten zeggen: 'ik heb mijn vak weer terug. Hier heb ik voor geleerd." Van Gremberghen knikt. „Ik vind het niet erg om 's avonds een rekenpracticum voor te bereiden. Het geeft zoveel vol doening. Ik ben 58: je hoort wel eens van leraren die op die leeftijd helemaal uitgeblust zijn. Dat kan ik me niet voorstellen." Juf Carmen de er op een bepaald moment achter Looff geeft leer- dat leerlingen te weinig instructie ling Joep uitleg. kregen. Toen hebben we daar meer tijd voor ingeruimd", zegt Van Gremberghen. Daarnaast heeft de school uit gebreid de tijd genomen om ou ders te informeren. Er zijn meer dere voorlichtingsavonden ge weest en ouders kregen de kans om zelf lessen bij te wonen. De school heeft ook geluisterd naar de inbreng van ouders. „Ze von den het bijvoorbeeld belangrijk dat de kinderen huiswerk kre gen." Ouders zijn enthousiast, zegt Blaeke. „Ze zijn trots op de school dat we deze nieuwe koers hebben ingezet. We horen dat hun kinde ren met meer plezier naar school gaan." De leerlingen van de Oostvogel bevestigen dat. Jolijn Hamelink (12) uit groep 8 vindt het fijn om les te krijgen van twee leerkrach ten. „Daardoor snap ik het beter. De ene juf legt het weer anders uit dan de meester. Dan kun je die GO ZATERDAG 13 OKTOBER 2018 Joep Staal, groep 7 Giulia (11) en Joep (10) werken aan hun presentatie. Directeur Godfried Blaeke: „De ouders zijn enthou siast."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 53